מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותהדיאטה שתחזק את העצמות

הדיאטה שתחזק את העצמות

מחקר מצא פחות שברי ירך בקרב נשים מבוגרות שתזונתן מבוססת על עקרונות הדיאטה הים תיכונית בהשוואה לנשים שהקפידו על תזונה בריאה אחרת


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

תזונה ים תיכונית נקשרה להפחתה בסיכון למחלות כרוניות רבות בהן מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלות כליה וסרטן, והיא נחשבת כיום לאחת הדיאטות הטובות ביותר. כעת מתפרסם מחקר שמצא כי לתזונה עשוי להיות יתרון נוסף - הפחתת הסיכון לשברים בירך בנשים לאחר גיל המעבר.

 

המחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine, נערך בקרב יותר מ-90,000 נשים בגילי 50-79, שהשתתפו במחקר קודם אליו גויסו בין השנים 1993-1998 והיו במעקב עד שנת 2014. החוקרים מאוניברסיטת וירצבורג בגרמניה בחנו את שברי הירך וכלל השברים בעצמות, פרט לשברים שכנראה אינם קשורים לצפיפות המינרלים בעצם כמו שברים בבוהן, באצבעות או בעצם החזה. 2,121 מקרים של שברי ירך ו-28,718 שברים בכלל דווחו על ידי הנבדקות.

 

במקביל החוקרים בחנו שאלוני תזונה מפורטים שמילאו הנבדקות וסיווגו אותן בהתאם למידת ההתאמה של התזונה שלהן לאחת מארבע דיאטות בריאות, בהן דיאטת DASH והתזונה הים תיכונית - שמתרכזת בדגנים מלאים, אגוזים, דגים, שומנים בריאים כמו שמן זית וטחינה, פירות, ירקות ותבלינים, ואפילו מעודדת שתיית כוס או שתיים של יין ביום.

 

לאחר שנלקחו בחשבון גורמים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, נמצא כי נשים שקיבלו ציון ברבעון הגבוה ביותר בהתאמה לתזונה הים תיכונית היו בעלות סיכון מופחת ב-20% לשברים בירך. עם זאת, לא נמצא קשר בין תזונה ים תיכונית לבין הסיכון לשברים בכלל. הדיאטה הים תיכונית היא היחידה שנקשרה לירידה משמעותית בסיכון לשברים, זאת למרות שבאופן טיפוסי תזונה ים תיכונית מערבת צריכה נמוכה יחסית של מוצרי חלב בהשוואה לדיאטות אחרות, במיוחד דיאטת DASH המבוססת במידה רבה על צריכת מוצרי חלב דלי שומן.

 

במקום מוצרי חלב - יין ושמן זית? 

 

המחקר הוא מחקר תצפיתי, וככזה הוא אינו יכול להוכיח שהקשר שנצפה הוא קשר של סיבה ותוצאה. ייתכן שהירידה בסיכון לשברים נובעת מגורמים שהחוקרים לא הצליחו לקחת בחשבון בניתוח הנתונים, כמו אספקטים מסוימים של פעילות גופנית העשויים להשפיע על בריאות העצם. כמו כן, ייתכן שזו לא התזונה עצמה ככלל, אלא רכיב מסוים בה שמוביל להפחתה בסיכון לשברים בירך. בשנים האחרונות מתחילות להצטבר עדויות לכך שליין אדום עשויה להיות השפעה מיטיבה על בריאות העצם, השפעה שייתכן שניתן לייחס לרכיב ביין המכונה רזברטרול, לפי עבודות מסוימות.

 

בשנת 2012 פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism תוצאות של מחקר התערבותי מבוקר שמצא כי צריכת תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית מובילה לעלייה בריכוז האוסטאובלסטים (תאים בוני עצם) בדם וסמנים אחרים לבניית עצם, מה שמרמז על השפעה מגנה של שמן זית על העצם. המחקר שארך שנתיים כלל 127 גברים מבוגרים שחולקו לשלוש קבוצות: קבוצה אחת הקפידה על תזונה ים תיכונית עשירה בתערובות אגוזים, השנייה על תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית והשלישית על תזונה דלת שומן. דגימות דם של המשתתפים נבדקו בתחילת המחקר ולאחר שנתיים. החוקרים מצאו כי רק תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית נקשרה לעלייה משמעותית בסמנים הביולוגיים לבניית עצם בגופם של המשתתפים. גם מחקרים שנערכו בבעלי חיים מצאו קשר בין צריכת שמן זית למניעת מחלת העצם אוסטיאופורוזיס.

 

תוצאות המחקרים הללו יכולות אולי להסביר ממצאי עבודות שמצאו כי השכיחות של אוסטיאופורוזיס באירופה נמוכה יותר באגן הים התיכון. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים לפני שניתן יהיה לקבוע כי תזונה ים תיכונית אכן תגן על העצמות.

 


JAMA Internal Medicine, online March 28, 2016