כמוניהשמנהחדשותהדיאטות הטובות ביותר לשנת 2019

הדיאטות הטובות ביותר לשנת 2019

פאנל מומחים בחן את העדויות המדעיות על 41 דיאטות ודירג: אילו דיאטות הן הטובות ביותר? איזו דיאטה הכי יעילה לירידה במשקל? ואיזו דיאטה מומלצת לסוכרתיים?

מאת אלה הר-נוי
02/01/19
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

תזונה ים תיכונית היא הדיאטה הטובה ביותר לשנת 2019 – כך לפי המצעד השנתי של הדיאטות הטובות ביותר של ה-U.S. News & World Report. הרשימה שמתפרסמת היום (ד') הורכבה על ידי פאנל מומחים אמריקאים שהעריך ודירג את הדיאטות הטובות ביותר מבין 41 דיאטות פופולאריות במספר מדדים, על סמך מחקרים והמלצות של גופים מקצועיים.

 

הדיאטות הכי טובות

 

'הדיאטות הכי טובות באופן כללי' דורגו בהסתמך על שבעה תחומים: ירידה ארוכת טווח וקצרת טווח במשקל, עד כמה קל להתמיד בדיאטה, עד כמה הדיאטה מזינה, עד כמה היא בטוחה והיכולת של הדיאטה למנוע או לאזן מחלת לב וסוכרת.

 

בראש הדיאטות הטובות ביותר באופן כללי עומדת התזונה הים תיכונית. תזונה ים תיכונית מתרכזת בפירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, דגים ופירות ים, שומנים בריאים ממקורות כמו שמן זית וטחינה, ותבלינים. לכך ניתן להוסיף שתיית כוס או שתיים של יין ביום. דגש נוסף הוא להישאר פעילים.

 

הבאה ברשימה היא דיאטת DASH שהגיעה למקום השני, לאחר שמונה שנים בהן קטפה את המקום הראשון ברשימה. דיאטת DASH מעודדת צריכת רכיבים שמיטיבים עם לחץ הדם כגון אשלגן, סידן וסיבים תזונתיים ממזונות בהם פירות, ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב רזים ובשרים רזים, לצד הפחתת שומן רווי, בשר אדום ומלח. 

 

את המקום השלישי תפסה הדיאטה הגמישה הצמחונית (פלקסיטריאן) - תזונה המבוססת בעיקר על הצומח, ללא דרישה לוותר לגמרי על בשר. הדגש בדיאטה אינו ויתור על מזונות, אלא הוספת חלבון שאינו בשרי כגון טופו, שעועית, עדשים, אפונה, אגוזים, זרעים וביצים והוספת פירות וירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב ותבלינים.

 

את המקום הרביעי חולקות הדיאטות MIND ושומרי משקל. שומרי משקל היא תוכנית מסחרית שמטרתה העיקרית היא ירידה במשקל. התוכנית מדגישה תמיכה קבוצתית, צריכה של הרבה פירות וירקות, הכוונה לבחירות נכונות של מזון ומקום להתענגות מידי פעם על מאכלים אהובים. דיאטת MIND היא דיאטה שמתימרת למנוע אלצהיימר באמצעות צריכת מזונות בריאים למוח. הדיאטה משלבת דיאטת DASH ותזונה ים תיכונית, ומתמקדת במזונות בכל אחת מהן שמשפיעים באופן ספציפי על בריאות המוח, במיוחד ירקות ירוקים עליים, כל הירקות האחרים, אגוזים, פירות יער, שעועית, דגנים מלאים, דגים, עוף, שמן זית ויין.

 

הדיאטה שקיבלה את הדירוג הנמוך ביותר השנה בקטגוריה זו היא דיאטת דוקאן - דיאטה ששמה דגש על צריכה של חלבונים תחת מגבלות רבות.

 

הדיאטות הטובות ביותר לירידה במשקל

 

דירוג הדיאטות הטובות ביותר לירידה במשקל התבסס על שילוב של ירידה קצרה וארוכת טווח במשקל. הדיאטות הטובות ביותר לירידה במשקל הן בסדר יורד: "שומרי משקל", דיאטה עם צפיפות אנרגטית נמוכה (אכילה על פי נפח) והדיאטה הגמישה הצמחונית (פלקסיטריאן).

 

דיאטה עם צפיפות אנרגטית נמוכה היא דיאטה המכוונת בעיקר לירידה במשקל, המבוססת על מאכלים שאין בהם קלוריות רבות. הדיאטה שמה דגש על נפחים גדולים של אוכל עם מעט קלוריות לגרם ומתבססת בעיקר על ירקות, פירות, דגנים מלאים, מוצרי חלב רזים ובשרים רזים. 

 

בקטגוריה זו של ירידה במשקל התזונה הים תיכונית הגיעה רק למקום ה-17 ברשימה.

 

הדיאטות הבריאות ביותר ללב

 

את המקום הראשון ברשימת הדיאטות הטובות ביותר ללב חולקות תזונה ים תיכונית ודיאטת אורניש (Ornish Diet) ואחריהן ברשימה דיאטת DASH.

 

הדיאטות הטובות ביותר לסוכרת

 

בדומה לשנה שעברה, במקום הראשון בדיאטות הטובות ביותר לסוכרתיים עומדת תזונה ים תיכונית ובמקום השני דיאטת DASH.

 

הדיאטות שהכי קל להתמיד בהן

 

בקטגוריה זו המומחים בחנו מדדים כגון: האם התזונה טעימה ומשביעה? האם היא מעמיסה דרישות מחמירות? האם היא דורשת מזונות ייחודיים? בקטגוריה זו דורגה תזונה ים תיכונית במקום הראשון ואת המקום השני חולקות הדיאטות פלקסיטריאן ושומרי משקל.

 

 

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: