מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותהתקפי פאניקה – לא באמת מפתיעים

התקפי פאניקה – לא באמת מפתיעים

להתקפי פאניקה שמגיעים משום מקום דווקא יש סימנים מזהירים מקדימים: הגוף שולח אותות שעה לפני ההתקף


השינויים הגופניים מתחילים שעה לפני התקף הפאניקה (צילום: Shutterstock)
השינויים הגופניים מתחילים שעה לפני התקף הפאניקה (צילום: Shutterstock)

 

את התקפי הפאניקה שנראה כי הם תוקפים משום מקום מקדימים סימני אזהרה. כך עולה ממחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת Southern Methodist University בדאלאס.

 

רוב הסימפטומים שמגדירים התקף פאניקה הם פיזיולוגיים: קוצר נשימה, דפיקות לב מואצות, סחרחורת, כאבים בחזה, הזעה, גלי חום, רעד, חנק, בחילה וחוסר תחושה. רק שלושה תסמינים הם פסיכולוגיים: תחושת חוסר ממשות, פחד לאבד שליטה ופחד ממוות. רוב המטופלים שסובלים מהתקף חרדה מרגישים שמשהו קורה להם פיזית. הם דואגים שהם חווים התקף לב, נחנקים או עומדים לאבד את ההכרה.

 

המחקר החדש עקב אחר 43 אנשים הסובלים מהתקפי פאניקה במשך 24 שעות ביממה, בעוד שהם ניהלו את חייהם כרגיל, תפס את התקפי הפאניקה בזמן שהתרחשו וגילה גלים של חוסר יציבות פיזית משמעותי לפחות 60 דקות לפני שהמטופל היה מודע להתקפי הפאניקה.

 

מכשירים ניידים שהוצמדו לנבדקים תיעדו 8 אינדיקאטורים גופניים בהם שינויים בנשימה, קצב הלב, הזעה ותפקודי גוף אחרים. הנבדקים התבקשו ללחוץ על כפתור מיוחד כשהתקף הפאניקה תקף. 

 

הממצאים מעלים את האפשרות כי הסובלים מהתקפי פאניקה עשויים להיות רגישים מאוד ל – אבל לא מודעים ל – דפוס מצטבר של חוסר יציבות גופנית שמתרחש לפני התקף. החוקרים הופתעו למצוא שבשעה שקדמה להתקף פאניקה שהתרחש באופן טבעי, היה הרבה חוסר יציבות גופנית. אותו חוסר יציבות לא היה קיים בזמנים אחרים, כשהמטופל לא עמד לסבול מהתקף חרדה.

 

המטופלים דיווחו כי ההתקפים המלווים בתחושות הפיזיות העוצמתיות היו בלתי-צפויים, והם לא היו מודעים לכך שהתקף עתיד להגיע או לשינויים שהתרחשו אצלם בגוף בשעה שקדמה להתקף.

 

החוקרים ציפו כי רוב ההפעלה של השינויים הפיזיים תתרחש עם הופעת ההתקף ובמהלכו. אבל בפועל הם מצאו כי היו מעט מאוד שינויים פיזיים נוספים עם הופעת ההתקף.

 

מעקב אחר רמות דו-תחמוצת הפחמן (CO2) של המטופלים חשף כי הנבדקים היו עם היפרוונטילציה (נשימת יתר) כרונית. לפני ההתקף נצפה כי רמות ה- CO2 עלו. החוקרים מסבירים כי יש השערה שמעולם עדיין לא הוכחה, שעליה ב- CO2 גורמת לתחושת חנק שעלולה להיות טריגר להתקף פאניקה. 

 

המחקר החדש שפורסם בכתב העת Biological Psychiatry והשיטה החדשה בה הוא נערך משמעותיים לא רק להפרעת פאניקה, אלא גם לבעיות אחרות בהן התסמינים מופיעים בהפתעה, כמו פרכוסים, שבץ ואפילו אפיזודות של מאניה. החוקרים מקווים שבסופו של דבר המחקר והשיטה יסייעו להבחין במה שקורה לפני האירועים הלא-מצופים ולמצוא דרך למנוע אותם.

 

 

Biol Psychiatry. 2011 Jul 21. Epub ahead of print

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה