מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותטיפול נפשי דרך הסקייפ

טיפול נפשי דרך הסקייפ

פסיכולוגים בוחנים את השימוש בשיחות וידיאו לטיפול בהפרעות חרדה והפרעות נפש אחרות


שיחות וידיאו יכולות לעשות מהפכה בטיפול בהפרעות חרדה (צילום: panthermedia)
שיחות וידיאו יכולות לעשות מהפכה בטיפול בהפרעות חרדה (צילום: panthermedia)

 

הפרעות חרדה, ביניהן גם הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) נפוצות כיום מאוד. אנשי מקצוע רבים לא יודעים כיצד לספק טיפול יעיל שאינו-תרופתי, ופעמים רבות לסובלים מהפרעות חרדה אין גישה לטיפול באיכות גבוהה. פרופסורים לפסיכולוגיה טוענים כי הפתרון לצורך הרפואי הדחוף הזה הוא שיחות וידיאו באמצעות המחשב.

 

ד"ר ג'יימס הרברט וד"ר איוון פורמן מאוניברסיטת דרקסל סבורים כי טכנולוגיות המאפשרות שיחות וידיאו יכולות להפוך את הטיפול זמין לאנשים שאחרת לא הייתה להם גישה לעזרה פסיכולוגית.

 

הם פיתחו תוכנית לטיפול באנשים עם הפרעות חרדה באמצעות תוכנת הסקייפ (Skype) וכעת מתחילים לחקור את הישימות והיעילות של טיפול באמצעות שיחות וידיאו כטיפול ידידותי למשתמש בעלות נמוכה, לאנשים המחפשים ייעוץ פסיכולוגי.

 

החוקרים מסבירים כי לתוכנות כמו סקייפ יש את היכולת לעשות מהפכה בתחום הטיפול הפסיכולוגי, במיוחד במקרים בהם אנשים צריכים טיפול נפשי על ידי מטפלים שהתמקצעו במצבים כמו הפרעה טורדנית כפייתית.

 

טיפול באמצעות שיחות וידיאו מונע את הצורך להגיע למשרדו של המטפל ומאפשר לשירות להיות נגיש יותר לאנשים, בלי קשר למיקומם הגיאוגרפי. בנוסף, עלות הטיפול נמוכה יותר, מה שמאפשר לו להיות נגיש גם לאנשים ללא אמצעים. יחד עם זאת, הוידיאו מאפשר למטפל להתרשם גם מהבעות הפנים ושפת הגוף של המטופל.

 

לא מדובר ביוזמה היחידה המבקשת להשתמש בשיחות וידיאו דרך האינטרנט לטיפול ותמיכה נפשית. כך לדוגמא, במוסד הטיפולי Timberline Knolls בו מטופלות נשים ומתבגרות שסובלות מהפרעות אכילה, התמכרות, טראומה והפרעות אחרות, מתחיל פיילוט לתוכנית חדשה שמשתמשת בטכנולוגיות כמו סקיייפ, על מנת להרחיב את מפגשי הטיפול המשפחתי במקרים בהם ההורים אינם גרים בסמיכות למוסד.

 

במוסד מציינים כי הם מתכוונים להשתמש בטכנולוגיות גם על מנת לשפר את תהליך השחרור. פעמים רבות, לפני שמטופל עוזב, מומלץ או נדרש ממנו לעבור פגישות פנים אל פנים עם מטפלים מהמוסד. הסקייפ מאפשר לפגישות להתרחש גם בנסיבות בהן המרחק מגביל.

 

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה