מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותלאנשים מדוכאים הרגלי גלישה שונים

לאנשים מדוכאים הרגלי גלישה שונים

אנשים בדיכאון בודקים מיילים בקומפולסיביות, צופים בהרבה סרטונים ומחליפים אפליקציות אינטרנטיות בתכיפות


אנשים מדוכאים מתנהגים אחרת ברשת (צילום: Shutterstock)
אנשים מדוכאים מתנהגים אחרת ברשת (צילום: Shutterstock)

 

מחקר חדש מצא כי דפוסי הגלישה של אנשים באינטרנט קשורים למצב הנפשי שלהם. אנשים מדוכאים נוטים לבדוק את הדואר האלקטרוני שלהם באופן קומפולסיבי, לצפות בהרבה סרטונים ולזגזג בין אפליקציות אינטרנטיות - כמו משחקים, הורדת קבצים וחדרי צ'ט - בתדירות גבוהה.

 

המחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מיזורי עקב אחר מנהגי האינטרנט של 216 סטודנטים. המשתתפים מילאו שאלונים שמודדים רמות דיכאון, ובמקביל מרכז המידע הטכנולוגי של האוניברסיטה סיפק לחוקרים נתונים על השימוש באינטרנט של הסטודנטים במשך חודש. החוקרים לא בדקו על מה הסטודנטים הסתכלו או למי הם שלחו מיילים, אלא איך הם השתמשו ברשת. לבסוף בוצע ניתוח סטטיסטי של ציוני הדיכאון ומידע על השימוש ברשת.

 

במחקר שמתפרסם בכתב העת IEEE Technology and Society Magazine החוקרים זיהו מספר דפוסים של שימוש באינטרנט שהיו שכיחים יותר בקרב משתתפים עם תסמיני דיכאון.

 

דפוס אחד לדוגמא הוא שימוש רב בדואר אלקטרוני. ממצא זה אינו מפתיע, מחקר קודם כבר מצא כי בדיקה תדירה של מיילים קשורה לרמות גבוהות של חרדה, שבפני עצמה נמצאת בקורלציה עם תסמיני דיכאון. אנשים מדוכאים גם נטו להחליף בתדירות גבוהה בין אפליקציות אינטרנטיות כמו דואר אלקטרוני, משחקים וחדרי צ'ט. זה עשוי להעיד על קושי להתרכז – גם קושי זה קשור לדיכאון. מאפיינים אחרים של "התנהגות אינטרנטית דיכאונית" כוללים צפייה בהרבה סרטונים ובילוי זמן רב במשחקים וצ'טים. 

 

החוקרים לא יכולים לקבוע על סמך הממצאים האם דיכאון גורם לדפוסי הגלישה השונים הללו או להפך, והאם התנהגויות הגלישה הללו משפיעות על הבעיות הנפשיות.

 

במאמר שכתבו החוקרים לעיתון New York Times הם מספרים כי ניתן להשתמש בתוצאות המחקר לפיתוח תוכנה שתעקוב אחר דפוסי הגלישה ותוכל להתריע להורים או מטפלים כאשר הגולשים מציגים דפוסי גלישה העשויים להעיד על דיכאון.

 

 

האם אתה בדיכאון? בחן את עצמך 

 

Associating Depressive Symptoms in College Students with Internet Usage Using Real Internet Data