מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותמדענים זיהו סוג חדש של שעמום

מדענים זיהו סוג חדש של שעמום

תחום השעמום הפך למעניין יותר: חוקרים זיהו סוג חמישי של שעמום – שעמום אפאתי, הדומה לדיכאון


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

משעמם לכם? אולי יהיה לכם מעניין לנסות להבין איזה סוג של שעמום אתם חווים. מחקר חדש בחן את הסוגים השונים של שעמום ומצא כי קיים סוג של שעמום שלא הכרנו בעבר – שעמום אפאתי.

 

קבוצת חוקרים ממרכזים שונים בארה"ב, קנדה ואירופה התבססו על מחקר קודם שנערך ב-2006, בו זוהו ארבעה סוגי שעמום, בהתאם לרמת העוררות (בטווח מרגוע, דרך חסר מנוחה ועד עצבני) ועד כמה השעמום נחווה באופן שלילי או חיובי.

 

ארבעת סוגי השעמום שזוהו הם:

 

שעמום אדיש - שעמום הנוטה להיות "חיובי" יותר. שעמום המאופיין בכך שהאדם רגוע, מכונס בעצמו ואדיש - מצב בטטת ספה טיפוסי.

 

שעמום מכייל - מאופיין בכך שהמצב של האדם לא ברור והוא פתוח לשינויים/הסחות דעת.

 

שעמום מחפש - מאופיין בתחושת חוסר מנוחה וחיפוש פעיל אחר שינוי/הסחות דעת.

 

שעמום מגיב - שעמום מגיב מאוד, עם מוטיבציה לעזוב את הסיטואציה למען אלטרנטיבות ספציפיות. לדוגמא, אדם שמשתגע משעמום בהרצאה ויוצא מהחדר כדי למצוא משהו טוב יותר לעשות. 

 

במחקר החדש שפורסם בכתב העת Motivation and Emotion, זוהה סוג חמישי של שעמום - המכונה שעמום אפאתי. מדובר בצורה לא נעימה במיוחד של שעמום, הדומה לחוסר ישע נלמד ולדיכאון. סוג זה מזוהה עם רמות נמוכות של עוררות ורמות גבוהות של סלידה.

 

פתרון מהסוג שיקל על הסובלים משעמום מחפש (חיפוש פעיל אחר שינוי) או שעמום מגיב (עזיבת הסיטואציה), לא יעזור למישהו עם שעמום אפאתי. לכן סוג זה של שעמום נוטה להזין את עצמו. 

 

עוד ממצא מעניין שעלה מהמחקר, הוא שאנשים בדרך כלל נוטים לחוות סוג אחד של שעמום. הממצאים עלו משני ניסויים שנמשכו כשבועיים, בקרב 63 סטודנטים ו-80 תלמידי תיכון גרמנים. המשתתפים מילאו שאלונים דיגיטליים לאורך כל היום, בהם דיווחו בזמן אמת על החוויות והפעילויות שלהם ועל איך שהם מרגישים.

 

 

Motivation and Emotion, 2013; DOI: 10.1007/s11031-013-9385-y

 

ענתר
21/11/13 13:33