מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןמדריכיםמה זה עישון מיד שלישית?

מה זה עישון מיד שלישית?

לא מעשנים ליד הילדים? דואגים לאוורר את הבית אחרי שעישנתם? זו לא אומר שאתם לא חושפים את הקרובים לכם לנזקי העישון


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

כולנו כבר מודעים לנזקי העישון, רובנו גם מודעים לנזקי העישון הפסיבי. אך האם אתם יודעים שהסיגריות עלולות לגרום לנזקים גם הרבה אחרי שכיבו אותן? הריח בשיער של מעשן, הריח שנדבק בבגדים אחרי שהייה במקום אפוף עשן או זה שניתן להרגיש כשנכנסים לרכב שעישנו בו בעבר, מעיד על נוכחות של חלקיקים מסוכנים מהסיגריות.

 

מהו עישון מיד שלישית?

 

עישון מיד שלישית (Third-hand Smoking), מונח חדש יחסית בחקר העישון הפסיבי שנטבע על ידי החוקר האמריקאי ד"ר ג'ונתן ויניקוף בשנת 2009, מתייחס לחשיפה לגזים וחלקיקים מסוכנים ממוצרי טבק כמו סיגריות, סיגרים או מקטרות, שהצטברו על משטחים שונים לאחר כיבויים.

 

במושגים מוחשיים יותר, עישון מיד שלישית הוא מה שאנחנו מריחים כשמתיישב לידינו באוטובוס אדם שכרגע סיים לעשן או כשאנחנו נכנסים לחדר מלון שהתארחו בו מעשנים. לדברי ויניקוף, "האף לא משקר. התערובת הזאת רעילה כל כך, שהמוח מסמן לנו להתרחק ממנה".

 

מחקרים מראים כי עשן הסיגריות נדבק בשיער, בעור, בבגדים, באבק, ברהיטים, בקירות, במצעי מיטות, בשטיחים, בווילונות, בכלי רכב ומשטחים נוספים, ונותר גם זמן רב לאחר שהעשן התפוגג. אנשים נחשפים לעישון מיד שלישית באמצעות שאיפה שלו, עיכול שלו או במגע עור ישיר. 

 

מחקרים הראו כי השאריות הללו של ניקוטין וכימיקלים אחרים, יחד עם מזהמים נפוצים הקיימים במקומות סגורים, יוצרות תרכובות רעילות שעלולות לגרום לנזקים בריאותיים באנשים שנחשפים אליהן, בייחוד תינוקות וילדים.

 

"אנשים חושבים שאם הם מעשנים במרפסת העשן לא נכנס הביתה או שאם מעשנים ליד תינוק בעגלה ומתרחקים קצת, זה בסדר. אבל המצב שונה", מבהירה ד"ר לאה רוזן, ראש החוג לקידום בריאות בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב. "שרידי הסיגריות יכולים להידבק בעגלה ובבגדים של התינוק, ובגילים אלה לגרום לנזקים התפתחותיים בריאות שישפיעו לטווח הארוך".

 

מהם הנזקים של עישון יד שלישית?

 

מאחר שהמושג "עישון יד שלישית" יחסית חדש, לא הצטבר מספיק מידע על נזקיו. זאת בניגוד לנזקי "עישון יד שנייה" (עישון פסיבי) עליהם כבר ידוע הרבה. בימים אלה צוותי מחקר ברחבי העולם ממשיכים לבחון את הנושא.

 

בין העבודות בתחום שכבר פורסמו, חוקרים מאוניברסיטת יורק בבריטניה קבעו באוקטובר 2014 בכתב העת Environment International כי חשיפה לחומרים מסרטנים בסיגריות הקרויים ניטרוזמינים – שאותרו בדגימות אבק שנאספו מבתיהם של הנבדקים – עלולה כשלעצמה להיות מסרטנת. הם חישבו כי הסיכון המקסימלי מחשיפה לניטרוזמינים שנמדדו בבתים של מעשנים מתרגם למקרה נוסף של סרטן לכל אלף אנשים שיחשפו לסביבה זו.

 

מחקר שאמד את השפעות העישון מיד שלישית בישראל, שבוצע על ידי צוות מהטכניון ופורסם בינואר 2011 בכתב העת Environmental Science & Technology, העלה כי חלקיקים נשאפים של סיגריות כבויות שמשתחררים לאוויר עלולים להיות מסוכנים לבריאות, וריכוזם עולה בעיקר בתנאי לחות ובהימצא חומרים בחלל הסגור שאליהם נדבקים החלקיקים, לרבות כותנה, נייר ומשטחים המצופים בסיבי צלולוז.

 

חוקרים ממעבדות ברקלי בארה"ב פרסמו בשנת 2010 שני מחקרים שהראו כי שרידי ניקוטין מסיגריות שכובו יכולים ליצור תגובה עם מזהמי אוויר נפוצים במקומות סגורים כמו אוזון וחומצה חנקתית, באופן שיוצר חומרים מסרטנים מסוכנים.

 

מחקר נוסף ממעבדות ברקלי שפורסם בשנת 2013 בכתב העת Mutagenesis, מצא כי עישון מיד שלישית עלול לגרום לנזק גנטי משמעותי בתאים אנושיים, מה שעלול לגרום למחלות שונות בהן סרטן. עבודות אלה הוביל לחקיקת חוק בקליפורניה שאוסר על עישון בתוך מעונות יום לילדים בשל ההשפעות של חשיפה לעישון מיד שלישית.

 

איך ניתן להתגונן מפני נזקי עישון מיד שלישית?

 

שרידי עשן הסיגריות והסיגריות אינם נעלמים לחלוטין לאחר פתיחת החלונות ואוורור החדר או הרכב – אפילו לא עם שימוש במאווררים או מזגנים. גם ניקיון סטנדרטי כמו שאיבת אבק לא יעלים אותם. גם הגבלת העישון רק לאזורים מסוימים בבית – כמו עישון בחדר סגור אחד או אפילו במרפסת בלבד – לא תגן מפני חשיפה לעישון מיד שלישית. 

 

בארה"ב אף יש שקוראים לקדם נטילת בדיקות משטח מדגמיות מכלי רכב המשמשים להשכרה לאיתור שרידי ניקוטין במטרה לזהות רכבים שנוסעיהם חשופים לסיכון כתוצאה מעישון מיד שלישית. במאי 2014 התריעו חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת סן דייגו בכתב העת Tobacco Control כי חדרים בבתי מלון במדינת קליפורניה שהוגדרו כנקיים מעישון מכילים רכיבי סיגריות שנצברו על גבי משטחים, ואינם חפים מסיכוני עישון מיד שלישית.

 

כדי להפחית סיכון לחשיפה לרכיבי הסיגריות בעישון מיד שלישית יש ליצור סביבה נקייה מעישון – הן בבית, הן בכלי הרכב והן במתחמים ציבוריים כמו משרדים, בתי מלון ומסעדות. עם זאת, אם אדם מעשן רוצה להגן על אהוביו מפני נזקי עישון יד שלישית לחלוטין, הדרך היחידה לעשות זאת היא להיגמל.