מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסמדריכיםמה לאכול בעת התלקחות של קרוהן או קוליטיס?

מה לאכול בעת התלקחות של קרוהן או קוליטיס?

לשתות מים וחליטות צמחים, לקלף ולבשל את הירקות ולהשלים עם מזון רפואי. המלצות תזונתיות לתקופות של התלקחות


תזונה להתלקחות של קרוהן או קוליטיס (צילום: Shutterstock)
תזונה להתלקחות של קרוהן או קוליטיס (צילום: Shutterstock)

מחלות מעי דלקתיות, בהן קרוהן וקוליטיס כיבית, מתאפיינות בתקופות של התלקחות וביניהן תקופות של הפוגה. אחת השאלות המרכזיות שמטרידות רבים מהמטופלים היא מה כדאי לאכול בזמן התלקחות.

 

חשוב לציין שהמגוון הרחב של ביטויי המחלה והשונות של פעילות הדלקת לאורך זמן, מצריכים התאמה תזונתית אישית לכל מטופל בהתאם למצבו. נכון להיום, אין המלצות גורפות ואחידות באשר לדפוס תזונה מסויים המתאים לכלל המטופלים עם מחלות מעי דלקתיות. מזונות שמתקבלים היטב אצל מטופל אחד לא יתקבלו בהכרח אצל מטופל אחר. יתרה מזאת, מזונות שמתקבלים בתקופה של הפוגה, יתכן שלא יתקבלו במצבי התלקחות.

 

מזון רפואי

 

אחד הטיפולים שהוכח כיעיל בילדים עם מחלת קרוהן פעילה, ולאחרונה הצטברו עדויות על הצלחתו גם בקרב מבוגרים, הוא טיפול תזונתי באמצעות פורמולת מזון בלעדית - שתייה של פורמולת מזון רפואי בלבד, ללא כל מזון נוסף למשך שישה עד שמונה שבועות. טיפול זה הוכח כמשרה הפוגה קלינית מהירה ואף מוביל לריפוי רירית המעי. בקוליטיס כיבית לעומת זאת, אין עדות שהתערבות תזונתית כזו יעילה.

 

דיאטות מיוחדות

 

היעילות של טיפול תזונתי באמצעות פורמולת מזון בחולים עם מחלת קרוהן פעילה הובילה מטפלים וחוקרים לחפש אחר דיאטות שונות שיחקו את ההצלחה. דיאטות אלה מגבילות את הצריכה של מזונות שונים ומאפשרות צריכת מספר מוגבל של מזונות.

 

דוגמאות שפורסמו לאחרונה כוללות את דיאטת הפחמימות הספציפיות, דיאטת Crohn's Disease Exclusion Diet או בקיצור CDED, דיאטה אנטי דלקתית - Inflammatory Bowel Disease Anti-Inflammatory Diet המכונה בקיצור IBD-AID, דיאטה חצי צמחונית ועוד. הדיאטות הללו שונות מעט בהרכבן, אך המשותף לרובן הוא הוצאה מהתפריט של מזון מהיר, מעובד ותעשייתי. בחלק מהדיאטות הללו ממליצים על הוצאה של פחמימות מסוגים שונים ומוצרי חלב מהתפריט ובמרביתן ישנו שילוב של מזונות בסיסיים כגון פירות וירקות בצורות הכנה שונות. חשוב לשים לב כי בדיאטות מסוימות יש המלצה להימנע ממרכיבי מזון חיוניים וחשובים, וזו אחת הסיבות לכך שאין להתחיל דיאטה מכל סוג ללא ייעוץ וליווי צמוד של דיאטנית מומחית בתחום.

 

עד כמה הדיאטות הללו יעילות? במרבית הפרסומים מדובר במדגמים קטנים ואין עדיין המלצות גורפות לאימוץ דיאטה מסויימת במחלת מעי פעילה, למעט טיפול תזונתי באמצעות פורמולת מזון בלעדית שהוכיחה את יעילותה בחולי קרוהן. עם זאת אין ספק שהמחקר בתחום תופס תאוצה.

 

טיפול העתיד: שינוי אוכלוסיית החיידקים במעי

 

אחד המנגנונים המעניינים שבהם תזונה יכולה להתערב במהלך המחלה, הוא דרך שינוי אוכלוסיית חיידקי המעי. תזונה מערבית יכולה להפר את האיזון התקין המתקיים בין סוגים שונים של חיידקים החיים במעי שלנו ולעודד גדילה של חיידקים שנקשרו למחלת מעי דלקתית פעילה.

 

כמו כן, לאחרונה פורסמו מאמרים המראים כי צריכת חומרים משמרים, מייצבים וממתיקים מלאכותיים עשויה להשפיע על הרכב חיידקי המעי ועל חדירות המעי במודלים שונים. חוקרים סבורים כי בעתיד יתכן כי שינוי אוכלוסיית החיידקים במעי על-ידי שינוי תזונתי, יוכל להוות אמצעי טיפולי נוסף לטיפול בהתלקחויות ולשימור הפוגה במחלות מעי דלקתיות.

 

תזונה נכונה במהלך התקף

 

לאכול מספיק ובמנות קטנות - מטרה חשובה בעת התלקחות, מעבר להפחתת דלקת ותסמינים, היא שמירה על מצב תזונתי תקין ומניעת תת תזונה. לכן, חשוב לוודא שהתזונה מלאה ומספקת, גם אם מקפידים על דיאטה מוגבלת. במידה ולא, חשוב להשלים בעזרת מזון רפואי ו/או תוספי תזונה בהמלצת גורם מוסמך. חשוב לפזר את הארוחות, לאכול במנות קטנות וללעוס היטב את המזון.

 

חשוב לוודא שהתזונה מלאה ומספקת. יש לפזר את הארוחות, לאכול במנות קטנות וללעוס היטב את המזון (צילום: Shutterstock)

 

מזון רפואי - מזון רפואי בצורת פורמולה לשתייה יכול להוות תחליף מצויין לארוחה או כתוספת בארוחות הביניים ובדרך כלל נסבל יותר בתקופה של התקף. מגוון הפורמולות הקיימות היום בשוק רחב, בהן אנשור פלוס, מודולן, נוטרן, פדיאשור, פפטמן, אליטרק, ויטל, מוצרים של חברות איזיליין והדסה ועוד. הפורמולות שונות בהרכב התזונתי, בריכוז, בטעם ובמחיר ומומלץ להיוועץ בדיאטנית על מנת להתאים את הפורמולה הרצויה. ככלל, אין עדות שפורמולה אחת עדיפה על השנייה בהשראת רגיעה.

 

נוזלים - בהתלקחות המלווה בריבוי יציאות ישנו איבוד רב של נוזלים ולכן חשוב להשלימם. מומלץ להרבות בשתיית מים. ניתן לשלב גם חליטות צמחים. קפאין המצוי בתה ובקפה הוא בעל פוטנציאל גירוי תנועתיות המעי ולא יתאים במצבי התקף לחלק מהמטופלים, כך גם מיצים ממותקים ומשקאות מוגזים. מרקים הם דרך מצוינת להשלים נוזלים ומלחים שהגוף מאבד בזמן יציאות מרובות ושלשולים. ניתן לשלב מרק צח או מרקים טחונים. בקיץ ניתן להכין מרקים קרים.

 

ירקות - ירקות מכילים סיבים תזונתיים המצויים במיוחד בקליפה. בחולה הסובל מהתקף, כאשר ידוע על היצרויות לאורך המעי, יש להגביל את כמות הסיבים התזונתיים הבלתי מסיסים מחשש לחסימת מעי. עם זאת, ניתן לצרוך ירקות קלופים כשאלה מבושלים, אפויים או מאודים. קישואים, גזר, דלעת ודלורית בדרך כלל מתקבלים היטב אצל רוב המטופלים.

 

קישואים, גזר, דלעת ודלורית לרוב מתקבלים היטב אצל המטופלים. חשוב לקלף ולבשל, לאפות או לאדות אותם (צילום: Shutterstock)

 

פירות - גם פירות מכילים סיבים תזונתיים. עם זאת, ניתן לצרוך פירות בהתקף בצורה של מיצים טריים מסוננים, מחית או שייק פירות ופירות אפויים או מבושלים כשהם קלופים וללא גרגירים. אם אתם סובלים ממרכיב של מעי רגיש, בחרו בפירות בעלי תכולת פרוקטוז נמוכה. שוב, מומלץ להתייעץ עם מומחה כדי להתאים את המזונות שמתאימים לכם באופן אישי.

 

חלבונים - עוף, דגים, טופו וביצים יהוו מקורות טובים לחלבון שבדרך כלל נסבלים היטב. מומלץ להסיר חלקים של עור ושומן ולהעדיף בישול, אפייה או אידוי ולא טיגון. רצוי להימנע מבשר בקר שמן.

 

פחמימות - תפוחי אדמה ובטטות בצורתם הקלופה, יכולים לשמש כתוספת פחמימתית. אפשר גם לצרוך אותם כפירה. גם אורז לבן יכול להוות פחמימה טובה. שימו לב - בהתלקחות ובמטופלים עם היצרויות לאורך המעי, דגנים מלאים אינם מומלצים.

 

בהתלקחות ובמטופלים עם היצרויות לאורך המעי, דגנים מלאים אינם מומלצים. אורז לבן יכול להוות פחמימה מתאימה (צילום: Shutterstock)

 

שומן - ניתן לצרוך שומן במידה, ומומלץ להעדיף אבוקדו, טחינה, שמן זית, חמאת בוטנים טבעית וממרחי אגוזים כגון ממרח שקדים או קשיו. רצוי להימנע ממזון עם תכולת שומן גבוהה, כולל מטוגנים ובשר בקר שמן.

 

תיבול - ניתן לתבל את המזון באמצעות תבלינים טריים או טחונים מבודדים ולא כתערובות או ברטבים תעשייתיים. באופן כללי במהלך התקף לא מומלץ לצרוך מזון חריף או מתובל מידי.

 

 

* ליהי גודני היא דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות באיכילוב, דוקטורנטית בחוג לאפידמיולוגיה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, חברת פורום דיאטניות גסטרו בעמותת עתיד ומנהלת בקהילת קרוהן וקוליטיס באתר כמוני. יחד עם הדיאטנית רונית דדוש מבית החולים שערי צדק, ליהי סיפקה ייעוץ תזונתי לשף עומר מילר לקראת ספר מתכונים המותאם לחולים עם מחלות מעי דלקתיות – פרויקט אותו מוביל פרופ' דן טרנר, מנהל היחידה לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים בשערי צדק.

 

אלי89
20/10/20 10:55

אני סובל ממחלת הקוליטיס משנת 2006 (וגם קצת מקרוהן). בשיאה, ההתלקחות הגיעה עד לקצה העליון של המעי היורד (כל צד שמאל). לצערי צברתי לא מעט ניסיון...אני יכול להעיד על עצמי, שבתקופות הגרועות...לא יכולתי לעכל ״שום דבר״…..לא אורז לבן מבושל, לא תפוא״ד מקולף/בטטה/גזר/קישוא מבושלים....כלום!!! הדבר היחידי....ואדגיש זאת....הדבר היחידי שיכולתי לעכל היה דייסת אורז...ואחרי יום יומיים יכולתי להוסיף לה מעט שוק עוף מבושל ...ועל דיאטה זו ה התקיימתי במשך חודשים ארוכים (כשאני מקפיד לקחת כל הזמן ויטמינים ומינרלים)...עד שהדלקת התפוגגה, ויכולתי לחזור לאכילה רגילה כמו בזמן הרמיסיה. זה גם המקום להדגיש, למחלת קרוהן, דייסת האורז אינה מתאימה, ועבורה כפי שמצויין בכתבה, תזונה נוזלית במשך כ 3-8 שבועות בהתאם לחומרה, מפוגגת את הדלקת במעי הדק....ואז אפשר לאכול את דייסת האורז, ולטפל בקוליטיס. חשוב ביותר לדייק, ולהסתמך על ניסיון מעשי, מאשר ניסיון תאורטי!!! וסליחה על חוסר הנימוס.