מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותמחקר: לקומיקאים יש נטייה לתכונות פסיכוטיות

מחקר: לקומיקאים יש נטייה לתכונות פסיכוטיות

נטייה להתנהגות אימפולסיבית אנטי-סוציאלית והימנעות מאינטימיות – האם זה מה שהופך אדם למצחיק?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

נראה שיצירתיות באמת קשורה לשיגעון. חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד מצאו שלקומיקאים יש מאפיינים פסיכוטיים הקשורים לסכיזופרניה ולמאניה דיפרסיה (הפרעה בי-פולארית).

 

המחקר שפורסם בכתב העת British Journal of Psychiatry כלל 523 קומיקאים (404 גברים ו-119 נשים) מבריטניה, אוסטרליה וארה"ב. כולם התבקשו למלא שאלונים שמודדים תכונות פסיכוטיות באנשים בריאים. אותם שאלונים מולאו גם על ידי קבוצת ביקורת של 364 שחקנים וקבוצה של 831 אנשים שעבדו בתחומים לא יצירתיים.

 

החוקרים בדקו ארבעה אספקטים: חוויות יוצאות דופן (אמונה בטלפתיה ואירועים על-טבעיים), חוסר ארגון קוגניטיבי (מוסחות וקושי במיקוד מחשבות), יכולת מופחתת להרגיש הנאה חברתית ופיזית - ובכלל זה הימנעות מאינטימיות, וגם חוסר קונפורמיות אימפולסיבי (נטייה להתנהגות אימפולסיבית אנטי-חברתית).

 

החוקרים מצאו שלקומיקאים היו ציונים גבוהים יותר באופן משמעותי בכל תכונות האישיות הפסיכוטיות שנבדקו, בהשוואה לאנשים במקצועות לא יצירתיים. הציונים של הקומיקאים היו גבוהים במיוחד בחוסר יכולת להרגיש הנאה, מופנמות והימנעות מאינטימיות וגם בנטייה להתנהגות אימפולסיבית אנטי-חברתית.

 

החוקרים אומרים כי נראה שהאלמנטים היצירתיים הדרושים ליצירת הומור דומים למאפיינים של אנשים עם סכיזופרניה ומאניה-דפרסיה. הם מסבירים כי למרות שסכיזופרניה פסיכוטית בפני עצמה משפיעה לרעה על ההומור, צורה מתונה שלה יכולה להגביר את היכולת של אנשים להגיע לאסוציאציות יוצאות דופן ולחשוב 'מחוץ לקופסה'. באופן דומה, חשיבה מאנית - הנפוצה באנשים עם מאניה דיפרסיה - עשויה לסייע לאנשים לחבר רעיונות ליצירת קשרים מקוריים ומצחיקים.

 

גם השחקנים הגיעו לציונים גבוהים יותר מאנשים במקצועות לא יצירתיים בשלוש מהתכונות הפסיכוטיות, אך בניגוד לקומיקאים, הם לא הציגו נטייה לתכונות כמו מופנמות, חוסר יכולת להרגיש הנאה והימנעות מאינטימיות.

 

 

Br J Psych. Published online January 16, 2014