מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותמחקר: שילוב של סוכרת ויתר לחץ דם מוביל לפגיעה בעצמות

מחקר: שילוב של סוכרת ויתר לחץ דם מוביל לפגיעה בעצמות

חוקרים ישראלים זיהו סמן בדם המעיד על סיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס בקרב אנשים עם סוכרת ולחץ דם גבוה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

עדויות שונות מצביעות בשנים האחרונות על קשר בין סוכרת, יתר לחץ דם ואוסטיאופורוזיס, אולם המנגנון הקושר בין התופעות עדיין אינו ברור לאשורו. מחקר חדש מישראל קושר בין התופעות באמצעות סמן ביולוגי בדם, המצביע בקרב חולים עם סוכרת ולחץ דם גבוה על סיכון מוגבר לפתח שברים בעצמות.

 

בעולם הרפואי כבר הוכח כי המחלות סוכרת ויתר לחץ דם מלוות כל אחת עם ירידה בצפיפות העצם המהווה את הגורם המשמעותי ביותר להתפתחות אוסטיאופורוזיס ולשברים בעצמות. בחולים עם לחץ דם גבוה אף זוהו מנגנונים שנקשרו לאוסטיאופורוזיס, לרבות הפרשה מוגברת של סידן בשתן ומנגנונים שונים המובילים להפעלה של תאים מפרקי עצם מסוג אוסטיאוקלסטים.

 

באשר לחולי סוכרת סוג 2, הראיות על השפעות המחלה על מדד צפיפות העצם שנויות במחלוקת, אולם מחקרים לאחרונה מעלים כי גם בקרב חולים עם רמות גבוהות של צפיפות עצם קיים סיכון יתר לשברים בעצמות – בעיקר בעצמות חולייתיות ובעצמות הירך.

 

חוקרים מישראל ביקשו לבחון את הקשר הביולוגי בין התופעות, ולשם כך סיווגו מאה חולים בוגרים (בגיל 58 בממוצע, 45 גברים ו-55 נשים) לשלוש קבוצות: האחת כללה 33 חולים עם סוכרת סוג 2 ויתר לחץ דם, השנייה כללה 39 חולים עם יתר לחץ דם וללא סוכרת והשלישית כללה 28 מטופלים ללא סוכרת וללא לחץ דם גבוה. הנבדקים עברו בדיקות דם לאיתור רמות של סמנים שונים בדם. חולי סוכרת הוגדרו כנבדקים עם רמות של מעל ל-126 מ"ג לדציליטר סוכר בדם בצום בשתי בדיקת נפרדות או מטופלים שכבר הותאמו להם תרופות נגד סוכרת, ואילו חולים עם יתר לחץ דם הוגדרו ככאלו עם לחץ דם גבוה מ-140/90 מ"מ כספית או כחולים שכבר אובחנו עם המחלה ומטופלים כנגדה בתרופות.

 

הסמן הביולוגי PINP

 

ממצאי המחקר העלו כי אחד הסמנים בדם שנבדקו – מדד לבניית עצם המכונה PINP – היה באופן מובהק נמוך יותר בקרב אנשים עם סוכרת ויתר לחץ דם במקביל, בהשוואה לאנשים שאינם סוכרתיים עם ובלי יתר לחץ דם. סמן זה מוכר כמדד לייצור עצמות בגוף, ורמתו הנמוכה בקרב הסובלים מתחלואה משולבת עשויה להעיד על סיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס בקרב חולים הסובלים מסוכרת סוג 2 ויתר לחץ דם במקביל. 

 

עוד אבחן המחקר כי המדד PINP היה נמוך יותר בקרב חולי סוכרת ככל שמדדי איזון הסוכר שלהם היו פחות טובים. כלומר ככל שנמדדו אצלם רמות גבוהות יותר של סוכר (גלוקוז) בדם בצום ורמות גבוהות יותר של ההמוגלובין המסוכרר בדם (HbA1C), כך היו חולי סוכרת בסיכון גבוה יותר לאוסטיאופורוזיס ושברים בעצמות.

 

החוקרים מסכמים כי הסמן PINP קשור בסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס בקרב חולי סוכרת עם לחץ דם גבוה, באופן בלתי תלוי בגיל, מין וחשיפה לתרופות נגד סוכרת. החוקרים מבהירים כי נדרשים מחקרים נוספים שיאמדו את השפעת האיזון ברמות הסוכר בדם על בריאות העצם, כפי שבאה לידי ביטוי בסמנים ביולגיים שונים בדם.

 

במחקר השתתפו ד"ר זאב פלדברין וד"ר מרינה שרגורודסקי מהמרכז הרפואי וולפסון ואוניברסיטת תל אביב, וממצאיו דווחו בגיליון יוני 2015 של כתב העת Diabetes/Metabolism Research and Reviews.

 

עבודות ותצפיות רפואיות בעבר כבר קשרו בנפרד בין סוכרת, יתר לחץ דם ומצבים נוספים המהווים חלק מהסינדרום המטבולי - לרבות רמות גבוהות של שומנים (טריגליצרידים) בדם, רמות נמוכות של כולסטרול טוב (HDL) ועודף משקל או השמנה - לבין סיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס. תסמונת קושינג הנגרמת מהפרשה מגברת של הורמון הקורטיזול לדם מאופיינת לרוב ביתר לחץ דם, השמנה באזור הבטן והצוואר, בריחת סידן מהעצמות וסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס.

 

כמו כן, החודש דיווחו חוקרים אמריקאים מהמרכז הרפואי מאונט סיני בניו יורק בכתב העת Cell Metabolism על סמך מחקר בעכברים, כי תרופה שמאושרת על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לטיפול באוסטיאופורוזיס – דנוסומאב (Denosumab) – נמצאה יעילה בייצור תאים השולטים על איזון ברמות האינסולין במודלים של עכברים שגודלו עם סוכרת.

 

 

Diabetes/Metabolism Research and Reviews, Doi: 10.1002/dmrr.2668