מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדחדשותאושר: טיפול פורץ דרך לסרטן שד חיובי לחלבון HER2

אושר: טיפול פורץ דרך לסרטן שד חיובי לחלבון HER2

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את הטיפול החדש שמפחית ב-50% את הסיכון לחזרה של המחלה אצל נשים שאובחנו לאחר ניתוח עם שארית הגידול למרות שקיבלו טיפול תרופתי לפני הניתוח


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אישר השבוע טיפול פורץ דרך לסרטן שד חיובי לחלבון HER2 – זאת בעקבות ממצאי מחקר שהעלה כי הטיפול החדש מפחית ב-50% את הסיכון לחזרה של הסרטן לאחר ניתוח, בהשוואה לטיפולים הקיימים.

 

האישור החדש ניתן בתחילת החודש לתרופה 'קדסיילה' (Kadcyla), הקרויה גם 'T-DM1' – התרופה הראשונה לסרטן השד מסוג 'נוגדן מוצמד' שמשלבת בין התרופה הכימותרפית DM-1 (אמטנזין) לנוגדן 'טרסטוזומאב' שהוא החומר הפעיל בתרופה הרצפטין – התרופה הביולוגית פורצת הדרך שמועילה לטיפול בחולות סרטן השד עם גידולים שיש בהם ביטוי יתר לחלבון HER-2, שכבר יצאה משלב הפטנט ויש לה משנת 2017 מספר גרסאות העתק (תרופות ביוסימילר).

 

בפעולתה של התרופה החדשה, כשהחומר הפעיל 'טראסטוזומאב' חודר לתאים סרטניים – הופך ה-DM1 לפעיל ומתחבר לחלבון בתא הקרוי 'טובולין' שמהווה חלק מהשלד החיוני לתא לצורך תהליך החלוקה. התחברות זו מונעת את המשך תהליך החלוקה של התא הסרטני, וכך למעשה בולמת את התפשטותו ומביאה בפועל לדעיכתו של הגידול.

 

אישור במסלול מואץ

 

קדסיילה אושרה לראשונה בארה"ב על ידי המינהל האמריקאי (FDA) בפברואר 2013 ומאושרת על ידי רשות התרופות האירופית (EMA) מנובמבר 2013 לטיפול בסרטן שד גרורתי בגידולים חיוביים לחלבון HER-2, וזאת עבור מטופלות שפיתחו סרטן גרורתי תוך חצי שנה מתום הטיפול בהרצפטין ו/או בכימותרפיה ממשפחת הטקסנים. האישור המקורי ניתן לאחר שנמצא כי חולות עם גרורות חיו עם התרופה בממוצע 9.6 חודשים עם התרופה מבלי שמחלתם התקדמה, בהשוואה ל-6.4 חודשים תחת טיפול בשתי תרופות אחרות (התרופה הביולוגית טייקרב בשילוב הכימותרפיה קסלודה).

 

ההתוויה החדשה נועדה להעלות את שיעורי הריפוי מסרטן שד מוקדם עבור נשים שקיבלו טיפול תרופתי טרום ניתוחי  (טיפול נאו אדג'ובנטי) – טיפול שהחל להינתן בשנים האחרונות לאחר שהוכח כי ביכולתו לצמצם את הגידול לפני כריתתו בניתוח – אולם התברר כי עדיין כחמישית מהחולות שמקבלות אותו נותרות עם שארית של הגידול לאחר הניתוח ומפתחות את המחלה מחדש בשנים הראשונות שלאחר כריתת השד. בהתוויה החדשה קדסיילה תשמש כטיפול משלים בחולות בסרטן בשד מוקדם עם גידולים שיש בהם ביטוי יתר לחלבון HER-2, שנותרו עם שארית של הגידול לאחר הניתוח למרות שקיבלו טיפול תרופתי לפני הניתוח בהרצפטין ובטקסנים.

 

האישור מתבסס על מידע שהתקבל במינהל האמריקאי ממחקרים שמצאו כי התרופה החדשה מפחיתה בקרב חולות אלה ב-50% את הסיכון לחזרה של סרטן השד, בהשוואה לטיפול המקובל בהרצפטין. לפני שלושה חודשים החל המינהל האמריקאי לעקוב אחר פיילוט בנושא, והשבוע העניק את האישור החדש במסלול מואץ המיועד לתרופות לסרטן שמטרתו להנגיש במהירות טיפולים למחלות חמורות ומסכנות חיים. בארה"ב הגדירו השבוע את האישור החדש כ"צעד נוסף בדרך למטרה לסייע לכל מטופלת עם סרטן שד מוקדם להגיע לסיכויים הגבוהים ביותר לריפוי".

 

הסיכון נחתך בחצי

 

המחקר המרכזי שהוביל לאישור החדש, שזכה לכינוי KATHERINE, ופורסם בפברואר 2019 בכתב העת New England Journal of Medicine, בוצע על ידי צוות חוקרים בינלאומי בתנאים כפולי סמיות, וכלל 1,486 חולות בסרטן השד בשלבים 1 עד 3 עם גידול חיובי לחלבון HER-2 שאובחנו עם שארית של גידול סרטני לאחר טיפול תרופתי קדם ניתוחי. הנבדקות חולקו אקראית לשתי קבוצות: בקבוצה אחת 743 חולות שטופלו לאחר הניתוח בהרצפטין, כמקובל, ובקבוצה השנייה הותאם ל-743 חולות נוספות טיפול בנוגדן המוצמד 'קדסיילה', כשהטיפולים ניתנו לחולות ב-14 מחזורים.

 

בחלוף שלוש שנים מתחילת הטיפול, שיעור ההתפרצות החוזרת של סרטן השד בקרב נשים שאובחנו לאחר טיפול תרופתי קדם ניתוחי וניתוח כריתה עם שארית של הגידול – עמדו על חמישית מהמטופלות מסורתית בהרצפטין (22.2%) בהשוואה ל-12.2% בלבד בקרב המטופלות בקיידסילה – ירידה של 50% בסיכון לסרטן שד חוזר לאחר הניתוח. גם חזרה של סרטן באזור מרוחק אחר בגוף תועדה בקרב עשירית (10.5%) מהחולות שנטלו את התרופה החדשה, לעומת 15.9% מהחולות שטופלו בוותיקה. שיעור הנשים שבחלוף שלוש שנים היו "נקיות" מסרטן עמד על 77% בקבוצה שטופלה בהרצפטין בלבד לעומת 88.3% בקבוצה שטופלה בקיידסילה החדשה.

 

פריצת הדרך שסוקרה בארה"ב לוותה במאמר מערכת בכתב העת, שכתב פרופ' דניאל הייאז ממרכז הסרטן באוניברסיטת מישיגן באן ארבור, ותוארה כ"שינוי של חוקי המשחק" וכ"צעד נוסף לעבר רפואה מותאמת אישית" בסרטן השד, באופן שמאפשר להעלות את הסיכויים לריפוי ולהפחית את הסיכון לתמותה.

 

גידולים אגרסיביים

 

תופעות הלוואי הקשות העיקריות של התרופה החדשה שתועדו בקרב עד 2% מהמטופלות בה, כללו ירידה בספירת הדם ולחץ דם גבוה, ותופעות הלוואי השכיחות כללו עייפות, בחילות, עלייה ברמות אנזימים בכבד, כאבי שלד-שריר, דימומים, כאבי ראש, סחרחורות, כאב/ עקצוץ/ נימול בידיים או ברגליים וכאבי מפרקים.

 

גידולים בסרטן שד עם ביטוי יתר של לחלבון HER-2 נחשבים לגידולים אגרסיביים יותר של המחלה שנוטים להתקדם במהירות, ומאובחנים בקרב כ-15% עד 20% מהחולות. בגידולים אלה קיים עודף עותקים של הגן שמייצר את החלבון HER-2, ממנו אמורים להיות רק שני עותקים בתאים תקינים. רמות החלבון HER-2 בגידול הסרטני בשד נמדדות בבדיקה פתולוגית של הגידול הסרטני שניטל בביופסיה.

 

אחת מפריצות הדרך הדרמטיות בטיפול בסרטן השד נרשמה ספטמבר 1998 כשמינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לראשונה את התרופה הרצפטין – נוגדן מונוקלונלי שהצליח להאריך משמעותית את תוחלת החיים של חולות בסרטן השד עם ביטוי יתר של חלבון HER-2, ומאז אושרו תרופות נוספות בקבוצה זו, לרבות קיידסילה החדשה וכן פרג'טה, טייקרב ונרלינקס. התרופה החדשה קיידסילה ניתנת בעירוי לווריד במרפאות ומרכזים לטיפול יום במחזורים מדי שלושה שבועות.

 

הטיפול בסרטן השד מתקדם בשנים האחרונות משמעותית, באופן שמאפשר כיום לרבות מהנשים שחלו בסרטן השד אריכות ימים באיכות חיים טובה. האבחון המוקדם של המחלה לצד התרופות הביולוגיות החדשות לסרטן השד מצליחים להוביל לכך שנכון להיום, ההישרדות היחסית לחמש שנים מסרטן השד בישראל עומדת על כ-87% בקרב יהודיות ו-78% בקרב ערביות – שיעור הישרדות גבוה מאוד ביחס למחלות סרטן אחרות, ואף גבוה בהשוואה לממוצע ארגון המדינות המפותחות ה-OECD. בהבדל מהכימותרפיה שמכוונת כנגד מנגנון החלוקה של תאים בגוף באופן כללי, התרופות הביולוגיות, הכוללות גם את התרופות מכוונות באופן ספציפי לחלבון HER-2 – פותחו במטרה לתקוף את התאים הסרטניים במנגנון מסוים וספציפי לתאים אלה.

 

 

קישור לאישור ההתוויה החדשה של מינהל המזון והתרופות האמריקאי