מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותמי דיכאוני יותר? עכבר העיר או עכבר הכפר

מי דיכאוני יותר? עכבר העיר או עכבר הכפר

מחקר סקוטי בדק את הקשר בין איזור המגורים לדיכאון, חרדה ופסיכוזה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הסיפור המוכר אודות עכבר העיר ועכבר הכפר המתחרים ביניהם היכן עדיף לגור מגיע לכדי הכרעה מדעית, מחקר חדש של חוקרים מאוני' אדינבורו ביקש לבדוק האם יש קשר בין מגורים בסביבה אורבנית או כפרית לבין שיעור הדיכאון, החרדה והפסיכוזה. החוקרים מצאו כי לצורת המגורים השפעה עצמאית על הסיכוי לסבול מן המחלות הללו, כאשר הגרים בכפר סובלים פחות.


לצורך ביצוע המחקר קיבלו החוקרים מידע על נתונים סטטיסטים על 6,505 שכונות ואיזורי מגורים ברחבי סקוטלנד. לצורך קביעת שיעור הדיכאון, החרדה והפסיכוזה החוקרים הצליבו את המידע עם נתוני רכישה של תרופות פסיכוטרופיות המשמשות לטיפול בהפרעות אלה. להבנתם נתוני הרכישה מעידים על מספר המטופלים באזור מסוים, כך שאם שיעור הרכישה גבוה כמות הסובלים מההפרעה באותו איזור גבוה יותר.


לאחר שניתחו את הנתונים וניטרלו את כל המשתנים האחרים הקשורים למצב סוציואקונומי, התגלה כי אכן לצורת היישוב, כפרי או עירוני ישנה השפעה על הסיכוי ללקות בדיכאון, חרדה ופסיכוזה. שיעור הרכישה של תרופות לטיפול בהפרעות השונות היה גבוה יותר באזורים העירוניים מאשר באזורים הכפריים.


החוקרים מציינים כי המחקר בדק נתוני מקרו ולא נתונים של אבחנות ספציפיות של אנשים ספציפיים, ועל כן יש צורך במחקרים נוספים.


J Affect Disord. 2013 Jun 3. pii: S0165-0327(13)00391-1.
doi: 10.1016/j.jad.2013.05.032. [Epub ahead of print]

אולי זו לא העיר שמביאה איתה את התחלואה הנפשית. אולי באיזורים עירוניים אנשים יותר ליברליים לגבי לקיחת תרופות פסיכיאטריות ולכן, למרות שבכפר ובעיר אותו אחוז של אנשים שסובלים מהמחלות, רכישת תרופות בעיר גבוהה יותר. נקודה למחשבה...וגם הצעה איך לקרא מסקנות של מחקרים בעין ביקורתית, כי אפשר לפרש תוצאות בכל מיני כיוונים..