מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותמריבות עשויות לגרום למחלות

מריבות עשויות לגרום למחלות

אינטראקציות חברתיות שליליות עלולות להוביל לרמה גבוהה של דלקתיות בגוף, העשויה לגרום למחלות


אירועים מלחיצים עלולים להוביל לעליה בייצור של ציטוקינים בגוף (צילום: Shutterstock)
אירועים מלחיצים עלולים להוביל לעליה בייצור של ציטוקינים בגוף (צילום: Shutterstock)

 

אם אתם נמצאים במערכת יחסים ארוכה המלווה בחיכוכים רבים, אתם עשויים להיות בסיכון מוגבר למספר מחלות. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מצאו כי אינטראקציות חברתיות שליליות עלולות לגרום לדלקתיות פנימית שבמשך הזמן יכולה להוביל להשלכות שליליות על הבריאות.

 

החוקרים ביקשו לבדוק אם אירועים מלחיצים יומיומיים מובילים להפקת ציטוקינים בגוף – מולקולות הקשורות לדלקתיות.

 

המחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, נערך בקרב 122 מבוגרים צעירים (69 נשים ו- 53 גברים). כל משתתף התבקש לנהל יומן מפורט המתאר את אירועי היום שלו, בדגש על קונפליקטים אישיים או חברתיים, במשך 8 ימים רצופים. בנוסף, בכל יום נלקחה דגימת רוק מכל אחד מהמתנדבים, לאחריה הם עברו בדיקת שהעמידה אותם בלחץ ואז נלקחה מהם דגימת רוק נוספת. החוקרים בדקו את רמות הציטוקינים בדגימות.

 

בסיום תקופת המחקר צוות החוקרים השווה את רמות הציטוקינים לרישומים ביומן ומצא כי רמות הציטוקינים עלו בזמנים בהם המתנדבים דיווחו על אירועים מלחיצים שליליים, כמו ויכוח עם שותף לדירה או בן זוג. רמות גבוהות יותר של דלקתיות נמצאו גם לאחר שהמשתתפים מצאו עצמם באינטראקציות תחרותיות בבית הספר או בעבודה ואפילו בתחרות אחר תשומת הלב של אדם אחר. יחד עם זאת, אירועים מלחיצים חיוביים בשעות הפנאי, כמו השתתפות בספורט קבוצתי, לא גרמו לעליה ברמות הציטוקינים.

 

החוקרים מסבירים כי דלקתיות מתרחשת בתגובה למצבים מלחיצים. ההנחה היא שהדלקתיות מתרחשת כשמערכת החיסון שלנו מכינה את עצמה להתמודד עם פציעה או מחלה אפשרית – דבר טוב כמובן. הבעיה נוצרת כאשר הדלקתיות וההפקה המוגברת של ציטוקינים מתרחשת במשך תקופות זמן ארוכות. מחקרים קודמים הראו כי זה עלול להוביל ליתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן, סוכרת והפרעות נפשיות.

 

לדברי החוקרים, הממצאים מעידים על כך שאנשים ינהגו בחוכמה אם הם ינתקו את עצמם ממערכות יחסים ארוכות שגורמות באופן קבוע ללחצים שליליים.

 

 

PNAS, Published online before print January 23, 2012

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה