מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותעל מה שנרקיסיזם עושה לגברים

על מה שנרקיסיזם עושה לגברים

מחקר: נרקיסיזם עשוי להשפיע לרעה על בריאותם של גברים. בנשים ההשפעה פחות משמעותית


אהבה עצמית עלולה לפגוע בליבם של גברים (צילום: Shutterstock)
אהבה עצמית עלולה לפגוע בליבם של גברים (צילום: Shutterstock)

 

גבר, חושב שאתה משהו משהו? ייתכן שאתה מסכן את בריאותך. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת PLoS ONE.

 

המחקר מראה כי מעבר למחיר שנרקיסיזם גובה ממערכות היחסים של האדם ומהאנשים שמסביבו, הוא גם גובה מחיר כבד מהבריאות הפיזית של הנרקיסיסט.

 

נרקיסיזם היא תכונת אישיות המאופיינת בתחושת חשיבות עצמית מנופחת, הערכה עצמית מופרזת לגבי הייחודיות ותחושת גדלות. מחקרים קודמים הראו כי רמת הנרקיסיזם עולה בתרבות האמריקאית.

 

במחקר החדש, החוקרים מאוניברסיטת מישיגן בחנו את תפקיד הנרקיסיזם והמגדר על רמות הקורטיזול, במדגם של 106 סטודנטים. קורטיזול - הורמון המשמש כסמן פיזיולוגי ללחץ - ניתן למדידה באמצעות דגימות רוק.

 

תמיד בסטרס

 

החוקרים מדדו רמות קורטיזול בשתי נקודות זמן על מנת להעריך את הרמות של ההורמון במצב הבסיסי. רמת ההורמון מסמנת את רמת הפעלת מערכת התגובה של הגוף ללחץ – בין היתר עליה בקצב הלב, חידוד החושים ובזבוז אנרגיה רבה בשמירה על כוננות. התגובה הזו חשובה אם אתם אכן בסכנת חיים. אבל באופן קבוע, זרימה קבועה של קורטיזול יכולה להעמיד את הלב וכלי הדם תחת לחץ, וכך להכין את הקרקע למחלות לב.

 

המשתתפים לא התבקשו לבצע מטלות או מבחנים שהיו יכולים להעלות את רמת הלחץ שלהם. המטרה הייתה לבדוק את רמת ההורמון בסיטואציה יחסית נטולת לחצים. רמות גבוהות של קורטיזול במצבים כאלה מצביעות על הפעלה כרונית של מערכת הלחץ בגוף וזה כאמור, גובה מחיר כבד מהגוף.

 

נרקיסיזם טוב ונרקיסיזם רע

 

על מנת להעריך "נרקיסיזם" במשתתפים, החוקרים ביקשו מהם לענות על שאלון שמודד 5 מרכיבים שונים של התכונה: שתי תכונות הרסניות יותר - נצלניות ותחושת זכאות, ושלוש תכונות מועילות או בריאות יותר – סמכות/מנהיגות, תחושת עליונות/שחצנות והתעסקות עצמית/הערצה עצמית. תכונות אלה מועילות למשל בגלל שהן יכולות להגביר ביטחון עצמי.

 

החוקרים מסבירים כי למרות שלנרקיסיסטים תפיסה עצמית מפוארת, יש להם גם דעות שבריריות על עצמם, ופעמים רבות הם פונים לאסטרטגיות של הגנה כמו אגרסיביות, כאשר תחושת העליונות שלהם מאוימת. אסטרטגיות התמודדות כאלה קשורות לתגובתיות מוגברת של מערכת הלב וכלי הדם וללחץ דם גבוה יותר.

 

האספקטים הגרועים בנרקיסיזם אכן נמצאו כקשורים לרמות קורטיזול גבוהות יותר בקרב הנבדקים הגברים, אבל לא בנשים. למעשה, האספקטים הלא בריאים של נרקיסיזם היו מנבא גדול יותר של קורטיזול פי 2 בקרב גברים מאשר נשים.

 

עוד נמצא כי לא היה קשר בין אספקטים של נרקיסיזם הנחשבים לבריאים יותר ורמות קורטיזול – לא בגברים ולא בנשים.

 

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מראים כי מערכת הלחץ בגוף עשויה להיות מפועלת בצורה כרונית בגברים עם מאפיינים נרקיסיסטיים שליליים, באופן יומיומי, גם ללא גורם לחץ מפורש.

 

למה שנרקיסיזם ישפיע על גברים באופן שונה? החוקרים מתכוונים לבדוק את הנושא בעתיד, אך בינתיים הם מסבירים כי לאור ההגדרות החברתיות לגבריות שחופפות לנרקיסיזם – לדוגמא, האמונה שגברים צריכים להיות שחצנים ודומיננטיים – גברים שמאמצים תפקידים גבריים סטריאוטיפים ושיש להם נרקיסיזם גבוה, עשויים להרגיש לחוצים במיוחד.

 

מחקר שפורסם בשנת 2010 מצא כי לטיפוסים עוינים ואגרסיביים סיכון מוגבר לשבץ ומחלות לב בשל התעבות דופן העורקים.

 

 

לפרטים נוספים באתר אוניברסיטת מישיגן