מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

פיברומיאלגיה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר ואלרי אלוש
מומחית לרפואה פנימית וראומטולוגיה מנהלת המרפאה לפיברומיאלגיה מרכז רפואי תל אביב (איכילוב)
רן שורר
רן שורר
פסיכולוג שיקומי מומחה (MA), ונוירו-פסיכולוג. בעל ניסיון טיפולי בהתמודדות עם אנשים עם הסובלים ממחלות כרוניות בשלבים שונים בחיים. בשנים האחרונות ריכזתי את הצוות הפסיכולוגי במכון הראומטולוגי במרכז הרפואי איכילוב, ת"א. היום אני משלב עבודה בטכניקות שיקומיות במסגרת מרכז סגול לרפואה היפרבארית במרכז רפואי שמיר. העבודה הטיפולית שאני פוגש כרוכה פעמים רבות בהתמודדות עם שיקום התפקוד לאחר מחלות גוף-נפש, התמודדות עם כאב יומיומי ומציאת כלים מתאימים להתמודדות עם מחשבות שליליות הקשורות למצב.  במסגרת העבודה הטיפולית אני עושה שימוש בכלים טיפוליים שונים שיעילותם הוכחה במצבים של התמודדות עם כאב כרוני, כולל מרכיבים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), מיינדפולנס ושימוש בכלים מתקדמים לעיבוד אירועי מצוקה וסטרס בעזרת EMDR.
ד
ד"ר עומר גנדלמן
ראומטולוג, רופא מומחה בכיר, במחלקה פנימית והיחידה הראומטולוגית בתל השומר. אני פועל ועובד בגישה בה הראומטולוג הוא הרופא שמרכז את הטיפול בחולה בצורה הוליסטית ומקיפה.

מובילי קהילה

שרון גור
שרון גור
מתמודדת עם פיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית מזה 20 שנה. מכהנת כיו"ר עמותת אס"ף כ15 שנה.
כמוניפיברומיאלגיהחדשותקצבאות נכות למתמודדים עם פיברומיאלגיה – מה כדאי לעשות?

קצבאות נכות למתמודדים עם פיברומיאלגיה – מה כדאי לעשות?

לאחר מאבק של שנים – המוסד לביטוח לאומי הודיע כי הכיר לראשונה במתן קצבאות נכות לסובלים מפיברומיאלגיה. מה צפויה לכלול ההכרה החדשה? ומה מומלץ לחולים לעשות עכשיו? ריכזנו תשובות לכל השאלות


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

החיים עם פיברומיאלגיה מאופיינים בכאב כרוני מתמשך, עייפות מוגברת עד כדי תשישות מוחלטת, וכן סיכון מוגבר למצוקה נפשית, לרבות דיכאון וחרדה בדרגות חומרה שונות.

 

המתמודדים עם פיברומיאלגיה היו נתונים בשנים האחרונות במאבק מתמשך מול המוסד לביטוח לאומי בדרישה להכרה באחוזי נכות למחלה ולקבלת קצבאות נכות לחולים קשים שאינם מסוגלים לעבוד – מאבק שכלל פניות רבות לבתי המשפט.

 

בחודשים האחרונים פורסמו ראיות חדשות אודות דלקת מוחית מפושטת שניתן לאתר אצל אנשים עם פיברומיאלגיה שהובילו להשלכות גם בהקשר לתביעות לקצבאות נכות, שכן הדמיית MRI שמעידה על דלקת מוחית עשויה להועיל באישור התביעה, אולם עם זאת – אנשים עם פיברומיאלגיה מופנים כיום להדמיות בעיקר במסגרת מחקרים. המודעות לפיברומיאלגיה בעולם גוברת בשנים האחרונות על רק שורת ידוענים שחשפו כי אובחנו בה, לרבות הזמרת והשחקנית האמריקאית ליידי גאגא (סטפני ג'רמונטה), השחקן האמריקאי מורגן פרימן והזמרת האירית שינייד אוקונור.

 

היום, לאחר מאבק ארוך, פורסם בכלי התקשורת כי המוסד לביטוח לאומי יכיר לראשונה במתן קצבאות נכות לפיברומיאלגיה. מה צפויות לכלול התקנות החדשות? ומה מומלץ לעשות כעת? על כך בכתבה שלפניכם.

 

מה צפויות לכלול התקנות החדשות?

 

בסוף מארס 2019, הגיש עו"ד אלי לוטן בשם עמותת אס"ף לחולי פיברומיאלגיה ותשישות כרונית (CFS) בישראל עתירה חדשה לבג"ץ בדרישה לכלול את מחלת הפיברומיאלגיה בספר הליקויים של הביטוח הלאומי. דיון בעתירה נקבע ל-19 בנובמבר. בחודשיים האחרונים קיימו נציגי עמותת אס"ף פגישות עם בכירי המוסד לביטוח לאומי, במהלכן יודעו כי בכוונת הביטוח הלאומי להסדיר את הכללתה של הפיברומיאלגיה בספר הליקויים.

 

בהתאם לפרסומים בתקשורת, הביטוח הלאומי צפוי לפרסם לידיעת הציבור והערותיו את התיקון המוצע בתקנות במשך שלושה שבועות, ובהמשך יועברו התקנות לאחר הערות לאישור שרי הבריאות, המשפטים והרווחה – תהליך שעשוי לארוך מספר חודשים. נכון לעתה, טיוטת התקנות טרם פורסמה להערות הציבור, ולכשתפורסם – נביא לכם את כל הפרטים כאן באתר "כמוני".

 

בינתיים, מתוך טיוטת התקנות שניסוחה כבר החל, הוחלט על ארבע דרגות נכות לפיברומיאלגיה (במקום חמש דרגות שקיימות כיום במכתב של המוסד לביטוח לאומי שקיבל תוקף בבית משפט, עליו יוסבר בהמשך הכתבה):

 

0% נכות לחולי פיברומיאלגיה ברמיסיה – כלומר ללא השפעות תפקודיות.

 

10% נכות לחולי פיברומיאלגיה בדרגת חומרה קלה.

 

25% נכות לחולי פיברומיאלגיה בדרגת חומרה בינונית.

 

50% נכות לחולי פיברומיאלגיה בדרגת חומרה קשה.

 

לפי הטיוטה, 50% נכות צפויים לכלול גם תסמונות אחרות שמובילות לנכויות, וזאת מאחר ופיברומיאלגיה לרוב מהווה צבר של תסמונות, כך שחלק מהנכויות ממחלות אחרות לא יצברו בנוסף לפיברומיאלגיה, אלא ישוכללו יחד עם המחלה. בעמותת אס"ף ממתינים בימים אלה לפרסום טיוטת התקנות – כדי להגיש עליהן הערות.

 

נכון לעכשיו, לדברי עו"ד אלי לוטן, "מדובר בבשורה שקשורה בעיקר להכרה של המדינה בפיברומיאלגיה כמחלה שיכולה להיות קשה ובעלת תסמינים בעייתיים, והתייחסות לחולים כנכים שזכאים לפיצויים – וזו האמירה המשמעותית בשלב זה".

 

לדברי שרון גור, יו"ר עמותת אס"ף, "מדובר במאבק של שנים שמגיע לפיתרון, והכיוון חיובי, אם כי עדיין קשה לברך על המוגמר. אנחנו ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות בתחום".

 

האם ההחלטה החדשה מבטיחה קבלת קצבת נכות למאובחנים בפיברומיאלגיה?

 

לא בהכרח. ראשית, אנשים ברמיסיה אינם זכאים כלל לאחוזי נכות לפי טיוטת התקנות החדשה. מעבר לכך, אחוזי נכות רפואית מקנים זכאות לקבלת קצבת נכות רק מ-40% ומעלה, ורק בכפוף לדרגת אי כושר שנקבעת לאחר הוועדה הרפואית על ידי עובד סוציאלי של הביטוח הלאומי.

 

עם זאת – חולים שיוכרו עם 50% נכות ואף חולים שיוכרו עם 25% נכות, ויש להם מחלות נוספות שמזכות באחוזי נכות רפואית נוספים – עשויים לקבל זכאות לקצבת נכות.

 

נכון לנובמבר 2019, קצבאות נכות משולמות בהתאם לדרגת אי כושר שנקבעה לאחר הנכות הרפואית בביטוח לאומי, מ-1,903 ש"ח לחודש לפונים שנקבעה להם דרגת אי כושר של 60% ועד 3,312 ש"ח לחודש לפונים שנקבעה להם דרגת אי כושר של 100%. הזכאות לקצבת נכות תלויה בהכרה ב-60% נכות רפואית לפחות או 40% נכות רפואית לפחות – כשיש מספר ליקויים רפואיים ואחד מהם מוכר ב-25% נכות רפואית לפחות. הקצבה משולמת רק למי שהכנסתם מעבודה נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע במשק – 6,164 ש"ח, נכון לשנת 2019.

 

לאחר אישור התקנות והכנסת הפיברומיאלגיה לספר הליקויים – ישראל תהיה למדינה הראשונה בעולם שמשלמת קצבאות נכות לחולי פיברומיאלגיה. עד עתה משולמים פיצויים לנכות על רקע פיברומיאלגיה רק בארה"ב וליוצאי הצבא האמריקאי בלבד – תוך הכרה ב-20% או 40% נכות.  

 

מה מומלץ למתמודדים עם פיברומיאלגיה לעשות עכשיו?

 

היות ותהליך עדכון התקנות החדשות צפוי לארוך חודשים, בשלב זה מומלץ להמתין לפרסום טיוטת התקנות החדשות כדי לבחון אותה לעומק. כל עוד התקנות החדשות טרם נכנסו לתוקף – סביר כי מי שיפנה עתה לביטוח הלאומי לא יוכל להנות מהן.

 

לאנשים עם פיברומיאלגיה שטרם פנו לביטוח לאומי בבקשה להכרה באחוזי נכות – אין טעם עתה לרוץ להגיש בקשה לוועדה רפואית, ומומלץ להמתין לפרסום התקנות כדי לראות האם כדאי להמתין עד לאישורן הרשמי או להגיש בקשה בכפוף לתנאים שקיימים כיום שעשויים לזכות בנכות מפיברומיאלגיה, כפי שמוסבר בהמשך הכתבה.

 

לחולי פיברומיאלגיה שכבר הוכרו עם אחוזי נכות רפואית – מומלץ בשלב זה שלא לפנות למוסד ביטוח לאומי, ורק לאחר שיעודכן ספר הליקויים – לבחון האם פנייה שכזו כדאית עבורם. יש לזכור כי בכל הקשור לנכות רפואית כללית (שלא כתוצאה מעבודה) – אין אפשרות להגשת בקשות להחמרה, אלא רק בקשה לדיון מחדש בקביעת אחוזי הנכות, ובדיון חדש עשוייה הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי גם להחליט על הורדה באחוזי הנכות הרפואית שהוכרו, כפי שכבר קרה למספר חולים בעבר.

 

לדברי עו"ד לוטן, "כדאי לחכות שיפורסמו התקנות החדשות - הן לרוב מתפרסמות עם הוראות מעבר שמסבירות מה עתיד לקרות למי שכבר החלו בהגשת תביעה להכרה באחוזי נכות ונמצאים כעת באמצע ההליך או באמצע הליך של ערעור".

 

מה היה נהוג עד כה בבקשות להכרה בנכות מפיברומיאלגיה?

 

עד עתה, חולי פיברומיאלגיה רבים סורבו לקבלת הכרה באחוזי נכות רפואית. במסגרת עתירה שהוגשה במאי 2013 באמצעות עו"ד אלי לוטן, נעשתה פנייה לאיגוד הישראלי של הרופאים הריאומטולוגים להמליץ לביטוח הלאומי על אחוזי נכות לפיברומיאלגיה, אולם באיגוד ניתנה המלצה לאחוזי נכות נמוכים לתסמונת – עד 30% נכות בלבד. במקביל בלשכה הרפואית של הביטוח הלאומי ניתנו המלצות לאחוזי נכות גבוהים יותר – עד 50% נכות לפיברומיאלגיה.

 

לכן, אנשים עם פיברומיאלגיה שפנו לוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי להכרה באחוזי נכות נתקלו עדיין בגישות שונות התלויות בהרכב הוועדה המטפלת בכל פונה, וחלקם סורבו לכל אחוזי נכות, והגישו תביעות פרטניות שחלקן עדיין מתנהלות בבתי משפט.

 

עם זאת, במסגרת העתירה נוסח מסמך משותף לעמותת אס"ף ולביטוח הלאומי שמכיר באחוזי הנכות הגבוהים, כפי שהומלצו על ידי לשכה הרפואית של הביטוח הלאומי – מסמך שאושר על ידי בית המשפט העליון באוקטובר 2014 לצורך סגירת העתירה.

 

במסמך זה נקבעו חמש דרגות חומרה לפיברומיאלגיה (בהבדל מארבע דרגות חומרה שצפויות בתקנות החדשות שמתעדכנות בימים אלה):

 

  • פיברומיאלגיה ברמיסיה או מאוזנת על ידי טיפול תרופתי או אחר – 0% נכות.

 

  • פיברומיאלגיה לא מאוזנת שנזקקת לטיפול רציף במשך שנה לפחות ומלווה במגבלה קלה בכושר העבודה – 10% נכות.

 

  • פיברומיאלגיה לא מאוזנת שנזקקת לטיפול רציף במשך שנה לפחות ומלווה במגבלה בינונית בכושר העבודה – 20% נכות.

 

  • פיברומיאלגיה לא מאוזנת שנזקקת לטיפול רציף במשך שנה לפחות ומלווה במגבלה ניכרת בכושר העבודה – 30% נכות.

 

  • פיברומיאלגיה לא מאוזנת למרות טיפול רציף במשך שנה לפחות ומלווה באובדן מוחלט של כושר העבודה – 50% נכות.

 

 

נכון לעתה – זהו המסמך המשפטי העדכני ביותר שבתוקף לצורך קבלת הכרה בנכות רפואית מפיברומיאלגיה. הצגת המסמך בפני הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי עשוייה להקנות לפונים אחוזי נכות בהתאם לאמור בו, אולם כיום, בטרם פיברומיאלגיה הוכנסה רשמית לספר הליקויים, ישנם חולים שעדיין מסורבים להכרה באחוזי נכות רפואית.

 

פיברומיאלגיה פוגעת לפי הערכות ב-2.5% מהאוכלוסייה הכללית ובכ-4% מאוכלוסיית הנשים. מחקר שפורסם באוגוסט 2013 בכתב העת Current Pain and Headache Reports, העלה כי שיעורי התחלואה בישראל עומדים על 2% מאובחנים – 2.8% מהנשים ו-1.1% מהגברים. 

 

 

* בהכנת הכתבה סייעו: שרון גור, יו"ר עמותת אס"ף לחולי פיברומיאלגיה ותשישות כרונית (CFS) בישראל ועו"ד אלי לוטן ממשרד "אלי לוטן"