מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותתפוחים ואגסים מפחיתים סיכון לשבץ

תפוחים ואגסים מפחיתים סיכון לשבץ

מחקר מצא כי פירות וירקות שבשרם לבן – כמו תפוחים או אגסים - עשויים להיות הטובים ביותר למניעת שבץ


אכילת כמויות גדולות של תפוחים או אגסים עשויה להפחית את הסיכון לשבץ (צילום: Shutterstock)
אכילת כמויות גדולות של תפוחים או אגסים עשויה להפחית את הסיכון לשבץ (צילום: Shutterstock)

 

אכילת פירות וירקות בכמות גדולה כבר נקשרה לסיכון מופחת לשבץ. כעת, מחקר חדש מצביע על כך שייתכן שלצריכה של פירות וירקות שבשרם לבן – כמו תפוחים ואגסים – חשיבות גבוהה במיוחד למניעת שבץ.

 

במחקר הנוכחי, חוקרים הולנדים מאוניברסיטת Wageningen ביקשו לבדוק אם קיים קשר בין שבץ לבין אכילת פירות וירקות בצבעים שונים.

 

במסגרת המחקר שפורסם בכתב העת Stroke החוקרים חילקו פירות וירקות ל – 4 קבוצות צבעים: ירוקים (ירקות עליים כהים, כרוב וחסה), כתומים-צהובים (בעיקר פירות הדר), אדומים-סגולים ולבנים (תפוחים, אגסים, בננות, כרובית, עולש ומלפפונים, אבל לא תפוחי אדמה- אלו סווגו כעמילן).

 

הצבע של החלק האכיל בפירות וירקות, משקף את הנוכחות של פיטוכימיקלים מיטיבים כמו קרוטנואידים או פלבנואידים.

 

המחקר התבסס על מידע שסיפקו יותר מ- 20,000 אנשים בגילאי 20 עד 65 לגבי המזון שהם אכלו במשך תקופה של שנה, באמצעות שאלונים. בתחילת המחקר, לאף אחד מהנבדקים לא היה רקע של מחלת לב או שבץ. במהלך תקופת מעקב של 10 שנים, 233 מהנחקרים חוו שבץ.

 

לדברי החוקרים הסיכון לשבץ היה נמוך ב- 52% באנשים שאכלו הרבה פירות וירקות שבשרם לבן (יותר מ- 171 גרם ליום), בהשוואה לאלה שצרכו רק מעט מהם (78 גרם ליום או פחות). כל עליה של 25 גרם ביום בצריכת פירות וירקות שבשרם לבן, נקשרה להפחתה של 9% בסיכון לשבץ. כדי לקבל פרופורציה, תפוח ממוצע אחד שוקל כ- 120 גרם. פירות וירקות מצבעים אחרים לא נמצאו קשורים לשבץ.

 

אכילת תפוח ביום היא דרך פשוטה להעלות צריכת ירקות ופירות לבנים. למעשה, 55% מהפירות והירקות הלבנים שנצרכו במחקר היו תפוחים או אגסים. תפוחים ואגסים עשירים בסיבים תזונתיים ופיטוכימיקלים חשובים, בהם קווארצטין.

 

יחד עם זאת, יש לזכור כי פירות וירקות מצבעים אחרים מגנים מפני מחלות כרוניות שונות. חשוב לאכול הרבה פירות וירקות מסוגים שונים – בדגש על מגוון. בנוסף, נדרשים מחקרים נוספים כדי לאושש את ממצאי מחקר זה, לפני שניתן יהיה להתייחס למסקנות המחקר כהמלצה תזונתית.

 

מחקר אחר שפורסם לאחרונה מצא כי צריכה גבוהה של פירות וירקות מפחיתה את הסיכון לשבץ, אבל רק אם הם טריים. חודשים ספורים לפני כן פורסם מחקר לפיו צריכת 1,600 מ"ג אשלגן ביום - כמות שנמצאת בשלוש בננות גדולות - יכולה להפחית את הסיכון לשבץ ב- 21%.

 

 

Stroke, 2011; DOI:10.1161/STROKEAHA.110.611152

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה 

הרבה מידע על אגסים

http://usapears.org