מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםמוסר כליותהסיכון ליתר לחץ דם מתחיל כבר בילדות...

2201 צפיות
הסיכון ליתר לחץ דם מתחיל כבר בילדות...
יתר לחץ דם מתפתח על פי רוב בין העשורים ה-3-5 לחיינו, אולם הסיכון לפתח יתר לחץ דם עתידי, מתחיל למעשה כבר בילדותינו. במרבית האנשים קיימת נטיה גנטית/משפחתית לפתח יתר לחץ דם, וזה לא דבר שניתן לשנות או לשלוט בו, אולם, פקטורים סביבתיים רבים תורמים להגברת הסיכון הזה, ובהחלט חלקם נתונים גם בידינו.

השמנת יתר הפכה להיות אחת המגיפות העולמיות, ובעיקר בעולם המערבי. לצערינו מגיפה זו הולכת ופושטת גם בקרב ילדינו, והשלכותיה מתחילות כבר בילדות, אולם במיוחד יבואו לביטוי במצבם הבריאותי בעתיד.

מחקרים שונים הראו את הקשר בין השמנת יתר בילדים להתפתחות של יתר לחץ עתידי. מחקר חדש שפורסם החודש הראה כי בילדים עם עודף משקל או השמנת יתר, הסיכון לפתח יתר לחץ דם עתידי גבוה פי-3 מאשר בילדים עם משקל גוף תקין.

במחקר זה השתתפו מעל 1000 ילדים בריאים בגיל ממוצע של 10.5 שנים, במהלך 4.5 שנים. החוקרים לא רק שהעריכו את משקלם של הילדים וה-BMI שלהם, אלא גם עשו הערכה של עובי רקמת השומן התת עורי שלהם, מתוך הנחה כי לרקמת השומן עצמה אולי השפעה על הנטיה לפתח יתר לחץ דם.

החוקרים מצאו כי בקרב הילדים עם עודף המשקל או השמנת היתר, ב-14% מהם כבר נמצאו ערכי לחץ דם שהם בטווח המוגדר כטרום-יתר לחץ דם ואפילו בחלקם כבר נמדדו ערכים המוגדרים כיתר לחץ דם.

בנוסף, מצאו החוקרים כי לא רק שלחץ הדם שלהם נוטה להיות גבוה יותר משל ילדים ללא עודף משקל, אלא גם רמות לפטין, שהוא הורמון המופרש מרקמות שומן, היו גבוהות יותר בדם, ויתכן כי להורמון זה תפקיד ישיר בנטיה לעליה בלחץ הדם.

מחקר זה הוא נוסף מיני רבים אחרים, שהראו את הקשר בין השמנת יתר בילדים ליתר לחץ דם. ממצאי מחקר זה ואחרים, מצריכים התייחסות ראויה, ראשית של ההורים, ושימת לב למשקלם של הילדים.

עלית משקל ניכרת של הילד מצריכה התערבות מהירה ומוקדמת, עם שינויים באורח החיים, שינויים תזונתיים מתאימים, הגברת הפעילות הגופנית ובמקרה הצורך גם התערבות טיפולית מקצועית, וזאת על מנת לשפר את עתידם ובריאותם של ילדינו.

אין טובה כרפואה מונעת, וזו צריכה להתחיל כבר בילדות..

תגובות

ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא...