מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםמוסר כליותלקראת יום הכליה העולמי - 8 במרץ 2012

04/03/12 15:08
1256 צפיות
לקראת יום הכליה העולמי - 8 במרץ 2012
מחלת כליות כרונית הינה אחת המגיפות הגדולות ברחבי העולם, יחד עם מגיפות הסכרת, יתר לחץ דם והשמנה. שכיחות מחלת כליות כרונית הולכת ועולה ברחבי העולם, וכך גם שכיחות אי ספיקת כליות סופנית. מחלות כליות קשורות עם תחלואה ותמותה מוגברים, בעיקר מסיבות קרדיווסקולריות. התמותה של חולים עם מחלת כליות כרונית היא פי-10 מאוכלוסיה דומה בגילה, פי כמה מאשר התמותה מסרטן.

גם בארץ, מס' החולים עם מחלת כליות כרונית הוכפל בעשור האחרון. כ-9.5% מהאוכלוסיה הבוגרת סובלת ממחלת כליות. 1 מתוך 3 ישראלים צפוי לחלות במחלות כליות מעל גיל 50.  בארץ מעל 400,000 חולים עם מחלת כליות כרונית ומעל 5500 מטופלים בדיאליזה כרונית, חלקם ממתינים להשתלת כליה.

מחלת כליות כרונית מהווה הסיבה ה-6 לתמותה בארץ, וזאת לאחר תמותה ממחלת לב, סכרת, שבץ מוחי, גידולי ריאות וגידולי מעי גס.

אחת הסיבות העיקריות לעליה בשכיחות מחלת כליות כרונית, היא העליה בתחלואה בסכרת ויתר לחץ דם, הן בארץ וברחבי העולם כולו.

ברחבי העולם יש מעל 240 מליון חולים סכרתיים ומס' זה צפוי לעלות ל-380 מליון ב-2025, בשל גדילת האוכלוסיה, הזדקנותה, תיעוש, הרגלי תזונה לקויים והשמנת יתר.

5 הארצות עם השכיחות הגבוהה ביותר של סכרת הן הודו, סין, ארה"ב, רוסיה ויפן. ברחבי העולם, מעל 50% מהחולים עם סכרת אינם מודעים למחלתם ואינם מטופלים.

כ-40% מהחולים עם סכרת ברחבי העולם יפתחו פגיעה כליתית משנית לכך, משמע מעל 120 מליון חולים, שמספרם צפוי לעלות עוד. זאת יחד עם עוד מליונים הסובלים מיתר לחץ דם והשמנת יתר.

יתר לחץ דם, הסיבה השניה בשכיחותה לפגיעה בכליות, קיים במעל בליון אנשים ברחבי העולם. מס' זה צפוי לעלות ל-1.56 בליון ב-2025.

משרד הבריאות מקצה מעל מיליארד ש"ח בשנה לטיפול בחולים עם מחלת כליות כרונית.

לאחר התפתחות מחלת כליות כרונית, לא תמיד ניתן לרפאה, ולכן קיימת חשיבות מדרגה ראשונה למניעה. מודעות לגורמי הסיכון המובילים להתפתחות מחלת כליות כרונית ואבחון בשלבים המוקדמים ביותר של המחלה, עשויים להוביל למניעת התפתחות המחלה והאטה ולעיתים אף נסיגתה עם טיפול מוקדם ויעיל.

תגובות

ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא...