מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםמוסר כליותדבש - האנטי אוקסידנט החדש ?

27/08/13 17:54
1230 צפיות

בעשורים האחרונים חלה עליה משמעותית בתחלואה במחלות כרוניות כמו סכרת, יתר לחץ דם, מחלות כליה, סרטן, אלצהיימר, מחלה טרשתית ומחלות לב. מחלות אלו מהוות היום את סיבות התמותה העיקריות ברחבי העולם.

 

לעקה חמצונית תפקיד חשוב בהתפתחות כל המחלות הללו וסיבוכיהן. עקב חמצונית מוגדרת כמצב בו קיים חוסר שווי משקל בין האוקסידנטים (חומרים מחמצנים) בגוף לבין האנטי-אוקסידנטים (חומרים נוגדי חמצון). לגוף קיימים מנגנונים נוגדי חמצון רבים, שמטרתם למנוע נזק לרקמות ולאיברים מפני מצב של עודף באוקסידנטים. התפתחות של עקה חמצונית קשורה עם הצטברות של חומרים מחמצנים ו/או ירידה במנגנוני ההגנה האנטי-אוקסידנטים שאמורים להגן על הגוף מפני העקה החמצונית.

 

מחקרים רבים בדקו השפעתם של חומרים אנטי-אוקסידנטיים רבים, ובמיוחד ויטמין C וויטמין E, הן בבעלי חיים והן באדם, אולם המידע ממחקרים אילו איננו חד משמעי, כך שעד היום לא קיימות הנחיות רפואיות ברורות ומובהקות הממליצות על מתן של חומרים אלו כחלק מהטיפול במחלות אלו.

 

ראש השנה בפתח, ומי מאיתנו לא נהנה מטבילת תפוח חמצמץ בדבש המתוק. אולם מעבר למתיקותו של הדבש וסימליותו לקראת השנה המתחדשת עלינו לטובה, יתכן כי לדבש יתרונות רבים נוספים, שאולי אכן יבטיחו לנו שנה בריאה יותר.

 

הדבש מיוצר מצוף ע"י הדבורים, ובשנים האחרונות מעורר ענין הולך וגובר בקרב חוקרים שונים, עם עדויות הולכות ומצטברות על השפעותיו המיטיבות בהגנה על איברים רבים, כולל מערכת העיכול, הכבד, מערכת הרבייה, הכליות, הלבלב ועוד.

 

הדבש בנוי מסוכרים שונים, אולם מכיל בתוכו גם אנזימים שונים בעלי פעילות אנטי-אוקסידנטית ואנטי-דלקתית. בנוסף, מכיל הדבש חומצות אורגניות, חומצה אסקורבית (שנמצאת גם בויטמין C למשל), מינרלים, ויטמינים, חלבונים ועוד.

 

מחקרים שונים נעשו עד כה בבעלי חיים והדגימו השפעותיו החיוביות של הדבש על איברים רבים ע"י הגברת פעילות של אנטי-אוקסידנטים רבים.  מחקרים רבים נעשו בחולדות עם סכרת ויתר לחץ דם, יחד או לחוד, עם ובלי טיפולים בתרופות, ובכולם נמצא כי תוספת של דבש לחולדות הובילה לשיפור משמעותי ועליה ברמת האנטי-אוקסידנטים, עם הפחתת העקה החמצונית, וזאת יחד עם שיפור במראה של האיברים והפחתת השינויים הפתולוגים שנצפים באיברים לעומת החולדות החולות שלא קיבלו תוספת של דבש. השפעות אלו נצפו בכליות, בכבד, בלבלב, בכלי הדם ועוד.

 

אין עדיין מחקרים שהוכיחו השפעות אלו בבני אדם, ותשובות להשפעותיו הממשיות בחולי ובבריאות נקבל אולי רק בעתיד, אולם בנתיים.. ועד אז... למה שלא נהנה ממנו לקראת השנה החדשה ובמהלכה, ואולי תוך כדי נזכה גם להנות מסגולותיו הנוספות.

 

שתהיה שנה טובה, בריאה ומתוקה

 

 

 

תגובות

ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא...