מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםמוסר כליותמוצרי חלב - לא רק טעים גם בריא

23/05/12 14:52
1182 צפיות
מוצרי חלב - לא רק טעים גם בריא
חג השבועות קרב ובא ועמו מטעמיו החלביים. רבות נאמר ונכתב כבר על היתרונות של אכילת מוצרי חלב, פרט להיותם טעימים ומזינים. אז הנה עוד כמה סיבות.

אחת המגיפות הגדלות של העולם המערבי היא התסמונת המטבולית. התסמונת המטבולית הינה שילוב של גורמי סיכון לבביים, כולל השמנת יתר, תנגודת לאינסולין וחוסר סבילות לסוכרים עם נטיה להתפתחות סכרת, הפרעות בשומנים בדם, יתר לחץ דם, שכל אילו מגבירים את הסיכון להתפתחות של סכרת ומחלות לב.

מעריכים כי תסמונת מטבולית קיימת בכ-20-30% מהאוכלוסיה הבוגרת, ושכיחותה רק הולכת ועולה, כתוצאה מתזונה לא בריאה, חוסר פעילות גופנית, עישון והשמנת יתר.

ישנן עדויות רבות כי צריכת מוצרי חלב דלי שומן, יחד עם ריבוי אכילת פירות וירקות ודגנים מלאים, עשויים למנוע השמנה, תחלואה לבבית וסכרת. האפקטים המועילים של רכיבים שונים במוצרי החלב, כגון סידן, חומצות שומן בינוניות, חומצה לינולאית, לאקטוז, ציטראט הוכחו זה מכבר.

אולם, בנוסף לכל הדברים הללו שצויינו, החלב מכיל בתוכו כמות גדולה של חלבונים מסוגים רבים, שלכל אחד מחלבונים אלו תפקיד חשוב והשפעה מיטיבה על הפרופיל המטבולי. החלבונים מן החלב, מלבד היותם מקור מאוזן לחומצות אמינו חיוניות, בעלי תכונות ביולוגיות חשובות לבריאותינו.

חלבונים נוגדי השמנה

לתחושת השובע חשיבות רבה בבקרת צריכת המזון ומניעת השמנה. מזונות המכילים חלבונים תורמים לתחושת השובע. החלבונים ממוצרי החלב גורמים להגברת תחושת השבוע. מחקרים שונים הראו כי צריכת חלבונים שמקורם במוצרי חלב הובילה לתחושת שובע מוקדמת וממושכת יותר, בהשוואה לאכילת פחמימות, ובטווח הארוך הובילו לירידת משקל משמעותית יותר.

חלבונים נוגדי חימצון (אנטי-אוקסידנטים)

הקשר בין עקה חמצונית וחומרים מחמצנים להתפתחות של טרשת עורקים ידוע היטב. חלבונים רבים שמקורם בחלב הינם מקור תזונתי מצוין לנוגדי חמצון טבעיים. הוכח כי לחלבונים שונים מן החלב השפעות אנטי-חמצוניות חזקות, עם השפעות מיטיביות על מניעת התפתחות טרשת.

חלבונים נוגדי שומנים

הצטברות כולסטרול ושומנים בדפנות כלי הדם הינה הסיבה העיקרית להתפתחות של טרשת. חלבונים רבים שמקורם במוצרי החלב בעלי אפקט מיטיב על פרופיל השומנים בדם, עם הפחתה ברמת הכולסטרול הרע.

חלבונים נוגדי קרישה

חלבונים מסויימים בחלב בעלי אפקטים נוגדי קרישה ועוזרים למניעת יצירת קרישים, שעלולים לגרום לסתימות של כלי הדם באזורים המוצרים ע"י התהליך הטרשתי.

חלבונים נוגדי יתר לחץ דם

נמצא כי במוצרי החלב קיימים חלבונים שונים המובילים להפחתה של לחץ הדם. ידוע כי גם ירידה מתונה של 5 מ"מ כספית בלבד בלחץ הדם, קשורה עם הפחתה של כ-16% בסיכון לתחלואה לבבית.

נראה כי לחלבונים ופפטידים (חלקיקי חלבון) רבים שמקורם במוצרי החלב, תפקיד חשוב והשפעות רבות על מניעה וטיפול בתסמונת מטבולית על רכיביה ובמניעת סיבוכים לבביים והתפתחות של סכרת וזאת במנגנונים רבים.

אז זה הזמן להנות מטעמם הנפלא של מוצרי החלב, ובו זמנית לזכות בהשפעות החשובות שלו על בריאותינו. ואם כבר, אז למה לא כל השנה...

שיהיה חג בריא ושמח

תגובות

ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא...