מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

רפואת עיניים משלימה

כמוניבלוגיםרפואת עיניים משלימהמדוע אתם צריכים להכיר את הרפואה האינטגרטיבית?

מדוע אתם צריכים להכיר את הרפואה האינטגרטיבית?

הרפואה האינטגרטיבית (משולבת), להבדיל מהרפואה המערבית הקונבנציונלית, מעמידה את האדם במרכז ומכוונת את מאמציה כלפיו ואליו.  המטופל נוטל חלק פעיל בתהליך הריפוי וההחלמה ואינו נותר פאסיבי.

25/03/15 15:17
1501 צפיות

מזה כמה שנים נהוג לומר כי רפואה אינטגרטיבית (ובעברית – רפואה משולבת) היא העתיד. למעשה, הגיע הזמן לומר כי רפואה אינטגרטיבית היא ההווה. בתי חולים, מרכזים רפואיים, קופות חולים ומרפאות, הפועלים לפי הרפואה המערבית והקונבנציונאלית, מקפידים לשלב גם טיפול תומך של רפואה משלימה. מרכזי רפואה מהבולטים והמתקדמים ביותר בארץ – הדסה, איכילוב, שיבא תל השומר, אסף הרופא, מאיר, הלל יפה, קפלן, ועוד ועוד – מפעילים בשטחם מרפאות לטיפולים משלימים ותומכים. וקופות חולים מפעילות מרפאות לטיפול טבעי איכותי, כחלק מחבילת הטיפולים אותה היא מציעה ללקוחותיה.

מהי רפואה אינטגרטיבית?

רפואה אינטגרטיבית משלבת בין הרפואה המערבית, זו הקרויה "קונבנציונאלית", ובין הרפואה התומכת והמשלימה, על כל סוגיה וזניה: רפואה סינית, תזונה, נטורופתיה, הומיאופתיה ועוד. ענף זה של הרפואה מתאים למגוון רחב של מחלות ופונה לכל החולים, מילדים ובני נוער ועד לקשישים. השילוב בין שתי האסכולות מעניק משנה תוקף לאיכות הטיפול של הרפואה המשלימה. מי שעדיין מהסס לגבי קבלת טיפול כמו דיקור סיני או צמחי מרפא, יכול להירגע: מיטב הרופאים והחוקרים ברפואה המערבית סמכו את ידיהם על הרפואה הסינית, למשל, ורואים בה נדבך חשוב בטיפול הכולל אותו מקבל המטופל ברפואה האינטגרטיבית.

מה ההבדלים בין הרפואה המערבית לזו המשלימה?

אם לתמצת בקליפת אגוז את ההבדלים בין אסכולת הרפואה המערבית לזו הטבעית, הרי שהרפואה הקונבנציונאלית מתמקדת במחלה, ואילו הרפואה המשלימה פונה אל החולה. הראשונה מתמקדת בבעיה ובפתרונה, ואילו השנייה בוחנת את האדם החולה, בתהליכים שגרמו למחלה, ובאלו שיביאו להחלמתו.

ככלל, עם התפתחות המדע ודרכי המחקר, הלכה הרפואה המערבית והתמקדה בהבנת הפן הפתו-פיזיולוגי של המחלה. התוצאה היתה שיפור ניכר בטיפול במחלה ובדרכי הריפוי. אך תוצאה נוספת, בלתי נמנעת, היתה ביטול הקשר בין הרופא למטופל, ואי התייחסות לאדם שמאחורי המחלה, כלומר לחולה. זאת ועוד – הרפואה המודרנית התמחתה בטיפול בסימפטום ובתוצאה על פני השטח, והזניחה את התהליך שהוביל למחלה. ולהיפך – הרפואה המערבית התמקדה בתרופה שתביא את המזור, ולא בתהליך הריפוי.

הרפואה המשלימה נכנסה למלא את החלל. למשל, כשרפואת העיניים המערבית מתמקדת בעצב הראיה לטיפול בגלאוקומה, רפואת העיניים הסינית תשים דגש על זרימת הדם אל העצב. אין מדובר בתהליכים סותרים או נוגדים, אלא בשני טיפולים המשלימים זה את זה ויוצרים את "מטריית הטיפול" הטובה ביותר.

האדם שמאחורי המחלה

הרפואה האינטגרטיבית מעמידה את האדם במרכז ומכוונת את מאמציה כלפיו ואליו (Person-centered Diagnosis). המטופל נוטל חלק פעיל בתהליך הריפוי וההחלמה ואינו נותר פאסיבי. המטפלים מדברים אליו, משתפים אותו בתוצאות הבדיקות ובהתלבטויות לגבי המשך הטיפול. כל זה לא היה מובן מאליו לאורך שנות הרפואה המודרנית, בה שכב החולה פאסיבי, חסר דעה ורצון משלו, נתון כולו לחסדי הרופאים, ללא עמדה ויכולת השפעה על מצבו הרפואי ובריאותו.

רפואת עיניים אינטגרטיבית

הטיפול במרפאת העיניים של איתי שרף מייצג נאמנה את הרפואה המשלבת. הטיפול בה נעשה רק לאחר אבחון קפדני של רופא עיניים קונבנציונאלי. אם יש צורך, הטיפול מתבצע תוך ייעוץ ושיתוף עם הרופא המטפל. את פעולת המרפאה מלווה רופא עיניים קונבנציונאלי.

באופן כללי, שיטת הטיפול הקונבנציונאלית היא פולשנית, בעוד שעל פי רפואת העיניים הסינית, הטיפול אינו פולשני ובכל מקרה לא נעשה בסביבת העין. שיטת הטיפול של רפואת העיניים הסינית היא לחקור את הבעיה ולמצוא את הגורם לבעיה – ואז לטפל בו לעומק ולעקרו מן השורש. רטינטיס פגימנטזה, עיניים יבשות, גלאוקומה, ניוון רשתית – כל אלה ועוד הן מחלות עיניים שהרפואה הסינית מתמודדת עמן בהצלחה לא מבוטלת – תוך כדי שילוב ושיתוף פעולה עם רפואת העיניים המערבית.  

כיום, רופאי עיניים סיניים יוצאים להשתלב במרפאות עיניים מערביות ולתרום להם מהידע הרב הקיים. רפואת העיניים הסינית אמנם נשענת על מסורת בת אלפי שנים, אך המטפל המודרני יודע כיצד לשלב בין קידמה לידע קדום ולהשתמש בטכנולוגיה המודרנית על מנת להעניק למטופל את הטיפול המיטבי עבורו. 

לחץ כאן למידע נוסף על טיפול משולב במחלות עיניים

תגובות

מה דעתך על שאלון איזון חמשת האלמנטים (אש, אדמה, מתכת, מים ועץ) והאם ניתן להתייחס בעיצה רפואית לעודף או חוסר באלמנט זה או אחר?