מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

ביום העצמאות למדינת ישראל אני מציע להביט על הדרך בה אנו תופסים את עצמאותנו הפרטית

20/04/15 20:45
1665 צפיות
עצמאות – אולי לא מה שחשבת
העצמאות מסמלת את היכולת לבחור ולהשיג מטרות בהן הפרט חפץ. העצמאות מוגדרת במילון כ"אי תלות", בעוד שעצמאות מתארת בגרות וכח, תלותיות מייצגת ילדותיות וחולשה, ממנה יש להתרחק ולהימנע ככל שניתן.

 

בניגוד להגדרה המילונית, מבחינה פסיכולוגית אין המושגים עצמאות ותלות הפכים גמורים. כדי להבין את המושג תלות עלינו לזכור שאנו נולדים כתינוקות חסרי ישע התלויים לגמרי במטפלים (לרוב ההורים) שיספקו מזון וביטחון, בלעדיהם לא נוכל לשרוד. מתוך התבוננות במושג תלות כמשתנה רציף, מן העבר השני של הספקטרום נמצא "חוסר תלות מוחלט" - קיצוניות זו מתארת אנשים אשר מסרבים להיעזר באחרים. מכיוון שהמטרה הפסיכולוגית היא לשרוד ולאחר מכן להגיע לרווחה נפשית, על האדם למצוא את נקודת האיזון הנכונה על משתנה התלות, כדי להשיג את הבריאות הנפשית והגופנית האופטימאלית. הנקודה הזו נמצאת באמצע ספקטרום המושג תלות. כל קיצוניות, אם בבקשת עזרה רבה מידי מאחרים או באי בקשה כלל, תפגע בעצמאות, ביכולת להשיג מטרות ולהגיע לרווחה פסיכולוגית.

 

לאנשים בריאים מבחינה נפשית יש את היכולת גם להיות לבדם כאשר נדרשים לכך, וגם לבקש תמיכה ולתת אמון באחרים כאשר חשים בכך צורך.

 

אנשים שמסרבים לסמוך על אחרים, מכיוון שבטעות חושבים שכך שומרים על עצמאותם, משלמים מחירים מקצועיים וחברתיים. אנשים אלו נמנעים מבקשת עזרה מכיוון שבדרך כלל מעוררת בהם מחשבה שהם נזקקים או נחותים. אנשים אלו ילמדו פחות, לא יצליחו לשתף פעולה, ירגישו שאין להם תמיכה והסיכוי שיחושו בדיכאון גבוה יותר. כל זאת כדי להימנע מהרגע בו ייתכן וירגישו חולשה.

 

לבקשת עזרה יתרונות רבים. אנחנו כבני אדם מוכוונים לשתף פעולה ולעזור האחד לשני, תכונות אלו שירתו את הישרדות המין האנושי והובילו את האנושות לרמת הקדמה אליה הצלחנו להגיע. משום כך גם התפתחו במוחנו אזורי מוח המשרתים את היכולת לזהות צורך בעזרה ולשתף פעולה.

 

מי שבוחר להימנע מעזרה, מכיוון שכך בטעות חושב ששומר על עצמאותו, מוותר על הזדמנויות רבות להתקדם במגוון של תחומים. באמצעות בקשת עזרה מאחרים כמעט וכל מטלה יכולה להפוך לקלה יותר. ניתן ללמוד מאחרים, מניסיונם הרב ולהעשיר את הידע והיכולות החשובות לנו. שיתוף פעולה תוך בקשת עזרה יכול להביא לרעיונות חדשים ולהפוך את העבודה ליעילה יותר. בקשת עזרה יכולה לשפר את היחסים הבין אישיים, להוביל לקשר חזק יותר ולגלות שקיימת רשת תמיכה עליה ניתן לסמוך. כל אלו יקדמו ויתרמו לתחושת עצמאות, ביטחון, לבריאות נפשית וגופנית טובה יותר.

 

בתור פסיכולוג רפואי אני נתקל בסוגיית התלות-עצמאות לעיתים קרובות. בעת החמרה של הסימפטומים, התקף, התקדמות המחלה או הנכות, האדם צריך להשתמש יותר בעזרתם של אחרים כדי לשמור על עצמאותו, כדי שיהיה לו החופש לעשות כמה שיותר דברים ולהשיג את מטרותיו.

 

לעיתים קרובות מידי אני רואה אנשים ששמו להם למטרה להימנע מעזרה ככל שניתן, במקום לשמור על עצמאותם. יש לכך הסברים פסיכולוגים רבים והם הופכים למורכבים יותר בהתאם למחלה, למצבו של המטופל, ההיסטוריה שלו, מאפייניו האישיותיים ואופי סביבתו התומכת. לפעמים ההתנגדות היא לא רק לעזרה מאנשים אחרים, אלא גם מאביזרים. לעיתים נדרש תהליך טיפולי כדי להצליח לראות שיש למצוא את רמת התלות האופטימאלית (אי שם באמצע הספקטרום) כדי להשיג את העצמאות המרבית. אני מקווה שהפוסט יעורר מחשבה לגבי רמת התלות האופטימאלית של כל אחד ואחת ואולי ביום העצמאות למדינת ישראל, חלק מהאנשים יצליחו לקדם גם את עצמאותם האישית. עזרה מישהו?

 

חג עצמאות שמח

תגובות

רוויה
22/04/15 0:57

כרגיל, הפוסטים שאתה מעלה מרתקים!

כתבת שאתה פסיכולוג רפואי, האם יש הבדל בין פסיכולוג שיקומי לרפואי?

תודה רוויה,

לגבי ההבדל בין פסיכולוגיים שיקומיים לרפואיים, הוא אכן מבלבל ולרוב שני הסוגים עובדים בד"כ עם אותם מטופלים באותם מקומות. בתוכנית הלימודים או בחינוך הפסיכולוגי יכולות הטיפול די זהות והן יותר תלויות במוסד הלימודים בו התחנך הפסיכולוג ומי היו המדריכים שלו לאורך השנים, יותר מתחום המומחיות שלו. אחד ההבדלים הבולטים הוא שפסיכולוג שיקומי מוכוון לבצע הערכות קוגניטיביות ואישיותיות בנוסף לטיפול הפסיכולוגי, והפסיכולוג הרפואי מוכוון לעבודה מערכתית כדי לעזור לכמה שיותר מטופלים גם אם אינו פוגש אותם: כמו בניית קבוצות, ייעוץ לרופאים, הדרכות ותמיכה לצוותים רפואיים, קביעת מדיניות טיפולים, הנחיות להתייחסות למטופל וכדומה.

יש עוד הבדלים, אך מניסיוני והכרותי את השטח הם לא בולטים.

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.

עוד פוסטים בבלוג: הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

סלמה בלייר פורשת מ"רוקדים עם כוכבים"
בלייר המאובחנת עם טרשת נפוצה השתתפה בתוכנית ונאלצת לפרוש בעקבות המלצת הרופאים
קראו עוד
כמה מילים על חייו ומותו של רוני פינקוביץ' שבחר בהמתת חסד
בשבוע שעבר פורסם שהשחקן והבמאי רוני פינקוביץ', שהתמודד עם טרשת נפוצה מזה למעלה משלושה עשורים והיה מרותק לכיסא גלגלים...
קראו עוד
מיזם מעניין למטופלי טרשת נפוצה בתקופת הקורונה
תקופת הקורונה שעברה, וכנראה זו שהולכת עוד לבוא פוגעות ברצף הטיפולי והשיקומי של המטופלים לכן יש למצוא פתרונות להמשך התוכנ...
קראו עוד
בחירות 2019 – הכל זה מלמעלה
שלום לכולם,למי שלא מכיר אני ערן, פסיכולוג רפואי, ולאורך השבוע פוגש באנשים רבים במסגרות שונות, בנוסף גם מנגיש מידע רפואי ...
קראו עוד
השחקנית סלמה בלייר מדברת על מחלת הטרשת הנפוצה
ישנם מספר מפורסמים עם טרשת נפוצה שמעלים את המודעות למחלה, אך מעולם לא ראיתי אדם עם טרשת נפוצה מתראיין תוך כדי התקף. עם ק...
קראו עוד