מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםכתיבה מתוקהסייעת רפואית לילדים בגן

6733 צפיות
 הורים רבים לילדים סוכרתיים בגיל הרך, נתקלים בקשיים לא מעטים במהלך ניסיונותיהם לקבל סייעת רפואית לילדיהם השוהים בגן. להלן מספר עצות כיצד להתמודד עם קשיים אלו ואיך בסופו של דבר, להשיג סייעת לילדים הזקוקים לה.

מכיוון שאין גוף אחד שלוקח אחריות על נושא הסייעות הרפואיות, ראיינתי את נציגי משרד הבריאות, משרד החינוך והרשויות המקומיות, בניסיון לברר מה הם הנהלים לקבלת סייעת רפואית, ולמי צריך לפנות לשם כך.

 

עמדת משרד החינוך
מובאת מתוך ראיון שערכה עו"ס האגודה, דפנה שילה, עם עירית לבנה, האחראית על נושא הבריאות במשרד החינוך:
סייעת מאושרת לעיתים רחוקות. מי שמעוניין בסייעת צריך לפנות לאגף החינוך בעירייה אליה הוא משתייך, שם ישנה אחראית על הגנים והיא פונה למשרד הבריאות ומבקשת סייעת רפואית לילד. למשרד הבריאות יש קריטריונים לקבלת סייעת רפואית והוא המאשר והמתקצב אותה.

עמדת משרד הבריאות
נושא הסייעות הרפואיות מתפצל בין כמה משרדים (ביניהם משרד הבריאות) ועקב כך נקטע רצף הטיפול בנושא. עמדת משרד הבריאות היא שיש לשמור על הרצף ולכן הטיפול בנושא הסייעות אמור להיות, בסופו של דבר, באחריות משרד החינוך.
על פי נהלי משרד הבריאות, סייעת רפואית ניתנת לילדים מגיל חמש ומעלה בלבד.
הסיוע יכול להגיע למקסימום 30 שעות שבועיות.
ההשתתפות במימון הסייעת ע"י משרד הבריאות, כפוף למסגרת תקציבית. שירות זה אינו כלול בסל הבריאות.
הפנייה נעשית באמצעות עובדת סוציאלית בלשכת הבריאות הקרובה לאזור המגורים של הילד או באמצעות שירותי הרווחה העירוניים או באמצעות מחלקת החינוך העירונית. כל בקשה מטופלת ע"י ועדה מקצועית הבודקת את הזכאות ואת היקף השעות שמגיעות.
לפי אתר האינטרנט של משרד הבריאות, צרכי הילדים הסוכרתיים (זריקות, בדיקות דם, טיפול במשאבת אינסולין וכדומה) אינם נכללים ברשימת הצרכים המזכים במתן שירות הסייעות. לכן הסיכוי לקבלת סייעת רפואית ממשרד הבריאות – קטן.

עמדת ארגון "בזכות"
אורן גנור, דובר ארגון "בזכות" - "ארגון "בזכות" הוא עמותה הפועלת לקידום השוויון של אנשים עם מוגבלויות. אחת ממטרותיו של הארגון היא מתן עזרה להורים המבקשים לשלב את ילדיהם במערכת החינוך הרגילה, וזקוקים לשם כך, לסייעת רפואית.
ארגון "בזכות" מציע להורים, לפתוח בהליכים לקביעת זכאות לסייעת, על ידי משרד החינוך (ולא משרד הבריאות). ישנם כמה יתרונות לשיוך האחריות למשרד החינוך: אתם, ההורים, עומדים מול גורם אחד בלבד שחובתו למתן סיוע (גם רפואי), נובעת מחוק (חוק חינוך מיוחד, התשמ"ח 1988) ולא מנהלים פנימיים. כאשר משרד החינוך מממן את העסקת הסייעת, יש לו הסדר עם הרשויות המקומיות, על פיו על הרשות המקומית להשלים עוד 30% משכרה של הסייעת. לעומת זאת, למשרד הבריאות אין הסדר כזה ולכן אין אפשרות לדרוש מהרשות המקומית להשלים את שכרה של הסייעת.
מניסיונו של הורה
בניסיון להביא דוגמאות של הורים שהצליחו לקבל סייעת לילדיהם "המתוקים", גיליתי כי כל אחד הצליח להשיג סייעת בדרך קצת שונה.
לדוגמא, ג.א מירושלים סיפר כי בתו נמצאת בגן משולב, אך היא איננה נחשבת ילדת שילוב. לדבריו, היתרונות של הגן ברורים: ילדים חריגים הם הנורמה בגנים האלו וכן לא נבהלים מילד עם בעיה רפואית כלשהי. ילדים עם סוכרת נעורים אינם נכנסים לגן בתור ילדי שילוב, הם נחשבים ילדים רגילים. בגן המשלב שמ. נמצאת בו, יש עו"ס שהריצה את הפרוצדורה עבורם והשיגה סייעת לבתו.
ג. ממליץ לכל הורה לחפש בסביבתו הקרובה, גן משלב, לא רק בגלל היתרונות שציין אלא גם בגלל הערכים החינוכיים והחיובים שהגן מספק.

לסיכום
אם מתעקשים לקבל סייעת, דבר המגיע לילדכם בזכות ולא בחסד, מצליחים להשיג זאת, אבל יש להבין שהדבר כרוך במאבק מול רשויות שלא תמיד ששות לספק את מה שהן אמורות לתת…
בנוסף, האגודה לסוכרת נעורים, תנסה לעשות ככל שביכולתה לדאוג לזכויות ילדי סוכרת נעורים בגיל הרך, ולהעלות על סדר היום של משרד הבריאות ומשרד החינוך את נושא הסייעות הרפואיות בגנים.

לרשותכם רשימה של גופים וטלפונים חשובים שיוכלו לסייע לכם במאבק לקבלת סייעת לילדכם.

* בכל בעיה שנתקלתם בה ובכל שאלה, אתם מוזמנים לפנות לעו"ס האגודה לסוכרת נעורים- דפנה שילה, בטלפון: 5160171-03 או במייל daphna@jdrf.org.il

* ארגון "בזכות" הוא גוף נוסף שתוכלו לפנות אליו בקבלת עזרה בנושא הסייעות ובסיוע בפנייה למשרד החינוך, בטלפון: 6521308-02 או במייל mail@bizchut.org.il

* במידה ומוצו כל האפשרויות, ניתן לפנות לגב' עירית ליבנה - הממונה על בריאות וחינוך לבריאות במשרד החינוך, במקרה של קשיים במיצוי זכויות, בטלפון:.02-5603451 או במייל: iritli@education.gov.il.

תגובות