מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

עו
עו"ד אדריאנה שוורץ
מתמחה בפניות ותביעות כנגד קופות החולים, הביטוחים המשלימים, בתי חולים ומשרד הבריאות לחייבן לאשר טיפולים משפרים, מאריכים ומצילי חיים אשר אינם בהתוויה או בסל הבריאות או לדאוג לקבלת החזר כספי חלקי או מלא מקופת החולים עבור תרופות, טיפולים, בדיקות ופרוצדורות רפואיות שונות. למשל: סירוב הקופה לממן תרופה לה זקוק החולה; סירוב הקופה לספק לפונה טופס 17; סירוב הקופה להפנות את החולה למרכז רפואי מסוים; סירוב הקופה והביטוח המשלים להחזר כספי עבור ביקור אצל רופא מומחה, ביצוע בדיקה או ביצוע פרוצדורה רפואית ועוד. אני עוסקת גם כן בייצוג על פי חוק לטיפול בחולי נפש, ייצוג באשפוז בכפיה. בעקבות הסיפור האישי שלי, החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי המקצועיים לסייע לאנשים בנבכי הבירוקרטיה הרפואית. אמי נפטרה מסרטן ובמהלך 13 שנות מחלתה, גיליתי שחלק ניכר מהזמן אני מכלה בטיפול באדמיניסטרציה הרפואית והבנתי שצריך להיות אדם מאוד אסרטיבי, עם הרבה סבלנות וזמן פנוי כדי לקבל מהמוסדות הרפואיים את מה שנזקקים לו לשיפור איכות החיים, הארכתם או הצלתם. ויותר מהכל, צריך ידע - לדעת למי לפנות, איך, מה לכתוב או להגיד באופן מדויק.
שמוליק בן יעקב
שמוליק בן יעקב
עבדתי שנים רבות במערכת הבריאות כמנהל מחוז במכבי שירותי בריאות וכמנהל היחידה הרפואית בחברת אבנר ואני מכיר היטב את מערכת הבריאות, מה הזכויות ואיך אפשר לממש אותן אני פעיל שנים רבות במסגרת האגודה לזכויות החולה- פרטים על האגודה ראו באתר www.patients-rights.org rnrnכמו כן אני מרכז את קואליציית ארגוני הזכות לבריאות - קואליציה של כ- 50 ארגונים הפועלים יחד לקדם נושאים מערכתיים למען החולים ובני משפחותיהם
כמוניזכויות החולההיחס של רופא כלפי פציאנט

היחס של רופא כלפי פציאנט

19/06/18 23:47
5 תגובות

היי ,אני חדשה כאן .אני מתמודדת עם טראומה נפשית והתקפי חרדה.
כבר עשור שאני מטופלת בבריאות הנפש ,עם לא מעט תרופות ,שכל הרופא החדש שבא למרפאה לבריאות הנפש מחליף מה שנתן רופא הקודם .
ביום א הייתי שוב בביקור אצל פסיכיאטר .יצאתי ממנו בהלם . חיפשתי פורומים ,פלטפורמות ,קבוצות כאלו כדי לשתף ,לשואל אם גם אצל אנשים אחרים שגם הם מתמודדים אותו היחס מהרופאים בבריאות הנפש - הרפואה הציבורית .
לקח לי זמן לקלוט מה היה במרפאה ביום א ,לקח לי זמן להרגע עד שאני כותבת .
קודם כל דיווחתי לרופא שתרופות שהוא החליף לי - אני מרגישה לא טוב איתם ,ביקשתי להחליף למשהו אחר -מדובר על סרקוול ופקסט :או אני רדומה ומנותקת או בין קבלת המנה החדשה של התרופה מאוד עצבנית .איך אפשר לתפקד כך ?
דבר נוסף ,הרופא לא הציג את הסטאזר שהיה בחדר ,לא שאל אם אני לא מתנגדת שהסטאז'ר יהיה גם . אני מדברת עם הרופא על הדברים הכי פרטיים שלי ולא רוצה שאדם זר ישמע את זה . במיוחד והגעתי לביקור ביוזמתי כי הרגשתי השפעה לא טובה של התרופות ,שהחליפו לי : יותר מדוכאת , יותר כאבי ראש ,יותר בכי ,יותר מחשבות פסימיות .היחס שאני מקבלת מאותו רופא ,כאלו הוא עושה לי טובה שהוא מקבלת אותי בכלל .שום איכפטיות ,שום הקשבה .רק ציניות ושוב ציניות .
דוגמה : אמרתי שמעסיק מדי פעם מנצל את העובדה שיש לי הכרה בביטוח לאומי כאדם עם מוגבלות ,אז רופא צחק שזה תפקיד של המעסיק לנצל .שיתפתי את הרופא שאני בזמן האחרון מאוד עצבנית ,אולי בגלל התרופות ,מה אני שומעת בחזרה : שאם אעשה מעשה פלילי שום בית המשפט לא יקבל את העובדה שהכל היה בגלל אי שפיות .לא דיברתי על זה .דיברתי שתרופות עושות לי רע .כדי שיחליפו לי . בסוף יצאתי עם מצב רוח יותר גרוע ממה שנכנסתי למרפאה .
שאלה :אם זה אצל כולם היחס כזה או יש רופאים ,שנותנים היחס נורמלי כלפי הפציאנטים שלהם ?


תגובות

שלום, מהתיאור שלך עולה כי יש לרופא בעיה א. בהתנהלות ובסגנון הדיבור שלו ב. היכרותו את החוק - אסור לצרף אדם נוסף, ללא אישור שלך. אם תצייני שם רופא ומרפאה / מקום עבודתו, נשלח למעסיק שלו מכתב בנדון בברכה, שמוליק

מלי25
25/06/18 14:12

תודה על תגובתך .היה לי חשוב לדעת אם התנהלות של הרופא היא נכונה .אני רוצה להתיעץ עם המשפחתי . כי באזורנו אין הרבה רופאים פסיכיאטרים .שלא יהיה מצב שיהיה ללא מעקב בכלל .

עו-ד-אדריאנה-שוורץ
מומחה כמוני
מתמחה בפניות ותביעות כנגד קופות החולים, הביטוחים המשלימים, בתי חולים ומשרד הבריאות לחייבן לאשר טיפולים משפרים, מאריכים ומצילי חיים אשר אינם בהתוויה או בסל הבריאות או לדאוג לקבלת החזר כספי חלקי או מלא מקופת החולים עבור תרופות, טיפולים, בדיקות ופרוצדורות רפואיות שונות. למשל: סירוב הקופה לממן תרופה לה זקוק החולה; סירוב הקופה לספק לפונה טופס 17; סירוב הקופה להפנות את החולה למרכז רפואי מסוים; סירוב הקופה והביטוח המשלים להחזר כספי עבור ביקור אצל רופא מומחה, ביצוע בדיקה או ביצוע פרוצדורה רפואית ועוד. אני עוסקת גם כן בייצוג על פי חוק לטיפול בחולי נפש, ייצוג באשפוז בכפיה. בעקבות הסיפור האישי שלי, החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי המקצועיים לסייע לאנשים בנבכי הבירוקרטיה הרפואית. אמי נפטרה מסרטן ובמהלך 13 שנות מחלתה, גיליתי שחלק ניכר מהזמן אני מכלה בטיפול באדמיניסטרציה הרפואית והבנתי שצריך להיות אדם מאוד אסרטיבי, עם הרבה סבלנות וזמן פנוי כדי לקבל מהמוסדות הרפואיים את מה שנזקקים לו לשיפור איכות החיים, הארכתם או הצלתם. ויותר מהכל, צריך ידע - לדעת למי לפנות, איך, מה לכתוב או להגיד באופן מדויק.
20/06/18 8:16

מלי בוקר טוב, אני אענה בפן הפחות רשמי. כפי שרשם שמוליק בן יעקב, אכן התנהלות הרופא אינה תקינה. אני מציעה לך לחפש רופא אחר (אם את צריכה עזרה בעניין זה, אשמח לעזור לך) - רופא קבוע ונעים הליכות ומקצועי. גם אם זה כרוך בהגעה למקום אולי פחות נגיש עבורך, לטעמי זה שווה את זה. דבר שני, בתחום הפסיכיאטרי (אבל לא רק), הרבה פעמים התאמת התרופות היא ניסוי וטעיה, עד שמושג איזון - מאחר ועל כל אדם, כל תרופה משפיעה אחרת ולתרופות פסיכיאטריות בפרט, יש תקופת הסתגלות ולא מעט תופעות לוואי. כך שמאחר ואת כבר למודת ניסיון, את לאט לאט מכירה את עצמך וגופך, ועם הרופא הנכון - תוכלי להגיע לאיזון ולחיי שגרה טובים (כותבת לך מניסיון של מטופלים, אני מייצגת לפי חוק טיפול בחולי נפש ומכירה את התחום). ודבר אחרון, שאינו משפטי או פרוצדורלי, האם בנוסף לטיפול התרופתי, את נעזרת בשיחות עם פסיכולוג? אם לא, אני ממליצה מאוד לעשות זאת (למשל בתחום החרדה, CBT יכול לתת פתרון מצוין). גם כאן, יש כמה אפשרויות דרך הקופה: ברוב קופות החולים ישנה אפשרות לקבל ללא עלות מפגשים עם עו"ס שעבר הכשרה קלינית (תואר שני לרוב) ללא עלות או דרך הביטוחים המשלימים של הקופה. ובנימה אישית, אסור לנו להיות מושפעים מאדם כזה או אחר. ההתנהגות של הרופא, או כל אחד שמתנהג אלינו בצורה לא נעימה - משקפת אותו ואותו בלבד ואין קשר אליך. הרי אותו רופא מתייחס כך בוודאי לעוד מטופלים שמגיעים אליו ולא רק אלייך (נראה שהוא למשל הרגיש צורך "להרשים" בהתנהגותו את האדם הנוסף שהיה שם. וזה, שוב, הכל שלו ולא קשור אליך). את צריכה להרגיש מצוין עם עצמך. לקחת תרופה, הרגשת שהיא גורמת לך לתחושה לא תקינה וטובה, והגעת לדווח ולבקש עזרה - בדיוק מה שהיית צריכה לעשות. וגם בחדר הרופא עצמו, התנהלת בצורה מכובדת למרות ההרגשה הקשה שהיתה לך שם. את נשמעת לי חזקה וחכמה, ותמשיכי להיות נאמנה להרגשתך ולדרוש את הטיפול הנכון והמתאים עבורך ולא להתרגש מאנשים שאינם ראויים להתרגשותך. אדריאנה

מלי25
25/06/18 14:20

תודה על תשובה כל כך המפורטת . הבעיה לא רק בתרופה .אלא שיש תופעות ליווי שדיווחתי לרופא המשפחה והוא אמר מיד לדווח לפסיכאטר .הפסיכיאטר אמר ,שאם יש לי עצבנות יתר זה לא יחשב בבית המשפט כאי שפיות .איזה בית משפט ??? אני עובדת ,אני אשת המשפחה ,למה הרופא הזה חושב עלי בפן פלילי כבר ? אמרתי שבגלל התרופות יש לי סחרחורת ואני נופלת אפילו בבית ,הוא צחק ואמר יש לדואג לשים משהו רך -זה נורמלי ?ההתיחסות הזאת ? אמרתי שבגלל התרופות החדשות יש לי נדוני שינה - רופא אמר שאני יכולה לעשות הרבה דברים ,בזמן שכולם ישנים .אבל אחר כך אני עייפה ולא יכולה לתפקד .ההומור ציני לפעמים כן הוא למקום ולפעמים ממש לא למקום .יתכן ואני נשמעת חזקה ,אבל כבר אין לי כוח להיות חזקה ולעשות צעדים כדי לקבל היחס נורמטיבי מצד הרופא .היו עוד כמה דברים שהיו באותו ביקור ,שניתק אותי קצת , אבל לא רוצה לפרט כאן, זה יותר מדי אישי .יש דברים שבאמת אני יכולה בכלל לא להתיחס והדברים שנאמרו לי בביקור הההוא - זה עבר כל הגבול .

עו-ד-אדריאנה-שוורץ
מומחה כמוני
מתמחה בפניות ותביעות כנגד קופות החולים, הביטוחים המשלימים, בתי חולים ומשרד הבריאות לחייבן לאשר טיפולים משפרים, מאריכים ומצילי חיים אשר אינם בהתוויה או בסל הבריאות או לדאוג לקבלת החזר כספי חלקי או מלא מקופת החולים עבור תרופות, טיפולים, בדיקות ופרוצדורות רפואיות שונות. למשל: סירוב הקופה לממן תרופה לה זקוק החולה; סירוב הקופה לספק לפונה טופס 17; סירוב הקופה להפנות את החולה למרכז רפואי מסוים; סירוב הקופה והביטוח המשלים להחזר כספי עבור ביקור אצל רופא מומחה, ביצוע בדיקה או ביצוע פרוצדורה רפואית ועוד. אני עוסקת גם כן בייצוג על פי חוק לטיפול בחולי נפש, ייצוג באשפוז בכפיה. בעקבות הסיפור האישי שלי, החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי המקצועיים לסייע לאנשים בנבכי הבירוקרטיה הרפואית. אמי נפטרה מסרטן ובמהלך 13 שנות מחלתה, גיליתי שחלק ניכר מהזמן אני מכלה בטיפול באדמיניסטרציה הרפואית והבנתי שצריך להיות אדם מאוד אסרטיבי, עם הרבה סבלנות וזמן פנוי כדי לקבל מהמוסדות הרפואיים את מה שנזקקים לו לשיפור איכות החיים, הארכתם או הצלתם. ויותר מהכל, צריך ידע - לדעת למי לפנות, איך, מה לכתוב או להגיד באופן מדויק.
25/06/18 14:35

לטעמי, פשוט מצאי לך רופא אחר נעים הליכות ומקצועי (ולשמחתנו יש גם כאלו), גם אם זה מצריך נסיעה. לפעמים שווה לנסוע עוד חצי שעה ולקבל טיפול נאות. אצל רופא ראוי, ולאחר התאמת הטיפול, תוכלי להיות במעקב אפילו אחת לחודש. אין ספק כמובן שאת, וכל אחד מאיתנו, זכאים לטיפול נאות. אבל, אם אין באפשרותך לעבור לרופא אחר והוא הברירה היחידה, אני יכולה להציע לך הגשת תלונה להסתדרות הרופאים (הר"י) ו/או קבילה למשרד הבריאות לאגף הרלוונטי שמטפל ברופאים ולקוות שפניה זו תניב פניה מטעמם לרופא, נזיפה ותוביל לשיפור דרכיו. את אומרת גם שהוא לא מתייחס לטענותיך בדבר התופעות לוואי, כך שמלבד היותו לא אדיב ולא נעים, הוא גם אינו ענייני ומקצועי. תתייחסי לשני הדברים במכתבך אם תבחרי לפנות בכתב. ושוב, באמת, לך ולמי שאת אין חלק בהתנהלות הלא תקינה של הרופא. הכל שלו! ואני חוזרת על המלצתי, להיעזר בשיחות עם פסיכולוג.