מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחיסוני קורונה לאנשים עם טרשת נפוצה: פרופ' ענת אחירון מסבירה

חיסוני קורונה לאנשים עם טרשת נפוצה: פרופ' ענת אחירון מסבירה

21/12/20 17:31
4 תגובות

אתמול (א') התארחה אצלנו פרופ' ענת אחירון – מנהלת המרכז לטרשת נפוצה בשיבא, אחראית הקתדרה למחלות אוטואימוניות בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת ת"א, ומנהלת תחום טרשת נפוצה ב"כמוני" – בשיחת זום שמטרתה להסביר על החיסון לקורונה בקרב מטופלים עם טרשת נפוצה.

אנחנו מביאים את ההרצאה המלאה מצולמת ואת עיקרי הדברים שעלו בה. שאלות נוספות לפרופ' אחירון ולמומחים האחרים ניתן להעלות בקהילת טרשת נפוצה ב"כמוני".

האם מומלץ לאנשים עם טרשת נפוצה להתחסן?

פרופ' אחירון מסבירה שאנשים עם טרשת נפוצה אינם בסיכון מוגבר להדבק בקורונה וגם לא למחלת קורונה חמורה יותר - בהשוואה ליתר האוכלוסייה. בכל אופן, מאחר שהווירוס מאוד מדבק, עלול לגרום למחלה נשימתית קשה ולעיתים אף לתמותה וכן לגרום לתסמינים ממושכים כמו עייפות קשה, בעיות זיכרון ואחרים, פרופ' אחירון אומרת ש"כדאי וחשוב להתחסן".

האם החיסון יגן על מטופלים עם טרשת נפוצה מפני קורונה?

פרופ' אחירון מסבירה כי לשני החיסונים החדשים – של חברת פייזר שכבר הגיע לארץ ושל חברת מודרנה שיגיע בהמשך – יעילות גבוהה ומרשימה מאוד של 95%-90%. כ-5% מהמתחסנים לא יפתחו נוגדנים לווירוס הקורונה, כלומר: למרות קבלת החיסון לא יהיו מוגנים.

אחד הגורמים העלולים להפריע להיווצרות של נוגדנים לווירוס הקורונה הם טיפולים שמשפיעים על מערכת החיסון, לרבות חלק מהתרופות לטרשת נפוצה.

כדי לוודא שהחיסון אכן מספק הגנה ניתן לעשות בהמשך בדיקה סרולוגית שבאמצעותה ניתן לוודא שאכן נוגדני הקורונה נוצרו בגוף המתחסן לאחר קבלת שתי מנות החיסון.

איך משפיעות התרופות לטרשת נפוצה על יעילות החיסון? והאם החיסון משפיע על נטילת התרופות?  

החיסונים החדשים של פייזר ומודרנה דומים ופועלים במנגנון חדשני המכונה רנא שליח ((mRNA שאינו מערב חשיפה לנגיף כדי ליצור נוגדנים בגוף, ולכן אין חשש שהחיסון יוביל למחלת קורונה, גם לא בקרב אנשים המטופלים בתרופות לטרשת נפוצה שפוגעות בתאי מערכת החיסון – הלימפוציטים.

עם זאת, הלימפוציטים חיוניים לייצור הנוגדנים לווירוס הקורונה בעקבות החשיפה לחיסון, וללא כמות מספקת של לימפוציטים ייתכן שלא יפתחו נוגדנים שיספקו הגנה מהנגיף. כדי למנוע מצב בו החיסון יינתן לשווא, למטופלים בתרופות שפוגעות בכמות הלימפוציטים מומלץ לפני החיסון לבדוק את רמת הלימפוציטים באמצעות בדיקות דם, כפי שמפורט בטבלה.

מאותה סיבה, פרופ' אחירון ממליצה שהמטופלים בחלק מהתרופות לטרשת נפוצה, כפי שמפורט בטבלה, יבדקו 3 חודשים לאחר קבלת מנת החיסון השנייה כי אכן התפתחו בגופם נוגדנים באמצעות בדיקות סרולוגיות ושהם אכן מחוסנים ומוגנים. לצפייה בנספח הטבלה המלאה לחצו כאן>>

עוד ממליצה אחירון למי שאמור להתחיל טיפול חדש לטרשת נפוצה, להתחסן עוד לפני תחילת הטיפול התרופתי. לשם כך ניתן לבקש מהנוירולוג המטפל מכתב בו ימליץ לקופת החולים על הקדמה בתור לחיסון.

האם החיסון עלול להשפיע על מהלך המחלה של אנשים עם טרשת נפוצה?

פרופ' אחירון מציינת שכל חיסון עלול להעלות את הסיכון להתקף בקרב אנשים עם טרשת נפוצה, וזאת מאחר שהחיסון מעורר את המערכת החיסונית כדי שתיצור נוגדנים לווירוס המזיק – ואותה תגובה חיסונית עלולה להוביל להתקף טרשת.

עם זאת, ההנחה היא שעם חיסון הקורונה שמבוסס על מנגנון mRNA תגובת מערכת החיסון תהיה מאוד ספציפית והסיכון להתקף יהיה נמוך יחסית לחיסונים שפועלים במנגנונים אחרים.

עוד מדגישה פרופ' אחירון כי חשוב להמשיך ולהתמיד בטיפול התרופתי שמוסיף הגנה כנגד התקפי טרשת נפוצה.

האם קיימים נתונים על החיסון באנשים עם טרשת נפוצה?

המידע נכון להיום מבוסס בעיקר על הנחות תיאורטיות, וזאת בגלל שאין עדיין מספיק מקרים של אנשים עם טרשת נפוצה שקיבלו את החיסון.

פרופ' אחירון מציינת שלצד ההמלצה להתחסן, מי שמאוד חושש מהתקף יכול להמתין עד שייאסף יותר מידע והנוירולוגים יוכלו לדווח על ניסיון של אלפים שקיבלו את החיסון ברחבי העולם והמעקב אחריהם. כבר ידוע שארגוני הטרשת הנפוצה הבין-לאומיים והמרכזים הגדולים מתחילים לאסוף מידע על מתחסנים עם טרשת נפוצה.

ההרצאה המלאה מצורפת לפוסט לזה ופתוחה לצפייה גם כאן: https://www.youtube.com/watch?v=GAmDuH9Ceko&feature=youtu.be


תגובות

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
21/12/20 22:06

פרופ' אחירון קוראת לכולם להתחסן וכמובן מתחסנת בעצמה...

Attached Picture

** חישוב רמת לימפוציטים **

פרופ' ענת אחירון, מנהלת המרכז לטרשת נפוצה בבית החולים תל-השומר, פירסמה טבלת תרופות לטרשת נפוצה ומגבלות, באם קיימות, לגבי מתן החיסון. בחלק מהתרופות, ועל מנת להבטיח את יעילות החיסון, פרופ' אחירון ממליצה על ספירת לימפוציטים של 1000 לפחות. להלן הסבר כיצד לפענח את רמת הלימפוציטים האישית מתוך בדיקות הדם שלכם.

1. בארץ נהוג למדוד לימפוציטים באחוזים והם בדרך כלל מופיעים תחת הערך LYM%. ערך זה אינו הערך שעליו ממליצה פרופ' אחירון.

2. חלק מהקופות רושמות בבדיקות הדם את הערך הנומינלי של הלימפוציטים והם מופיעים תחת השורה LYMP.abs. כדי להשוות ערך זה להמלצה של פרופ' אחירון, יש להכפילו ב-1000. כלומר אם רשום בתוצאות שלכם ערך LYMP.abs שגדול מ-1, אתם עומדים בקריטריון המינימום של פרופ' אחירון.

3. למי שאין בטבלה בדיקות הדם ערך אבסולוטי אלא רק אחוזי לימפוציטים, ניתן לבצע את החישוב לבד. כופלים את ערך תאי הדם הלבנים (שורת WB) באחוז הלימפוציטים (LYMP%) וכופלים שוב ב-10. אם הערך המתקבל גדול מ-1000, אתם עומדים בקריטריון המינימום של פרופ' אחירון.

לדוגמא: אם ספירת ה-WB היא 7.8 וערך ה-%LYM הוא 25.9%, ערך הלימפוציטים האבסולוטי הוא 2020 (מחושב כ-7.8*25.9*10), כלומר גדול מזה המומלץ כמינימום על ידי פרופ' אחירון.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
23/12/20 16:52

תודה :angel: שאלה שחזרה אצל רבים - עכשיו ברור איך אפשר לחשב לבד :tmbsup:

ערן - האם כדאי לפרסם הסבר זה גם כפוסט העומד בפני עצמו?