מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

יאיר - ערן
יאיר - ערן
הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל זה עניין של בחירה And in the end, the love you TAKE, is equal to the love you MAKE
רוני -ער
רוני -ער"ן
תפילת השלווה אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם האומץ לשנות את הדברים שביכולתי ואת התבונה להבחין בין השניים.

מובילי קהילה

שרי מתנדבת ער
שרי מתנדבת ער"ן
חיוך עושה קסמים, לא ככה? :)
אלון - ער״ן
אלון - ער״ן
אלון מער״ן מנסה לתת מבט אחר
ענת- מתנדבת ער
ענת- מתנדבת ער"ן
"כי היה מעונן וכבר כמעט נגמלתי מלחלום אבל את באת לי פתאום".

עוד מבחן

04/08/22 13:29
187 תגובות

בוקר. קמה מלילה קשוח של הרבה דאגות וחרדות ושינה טרופה של בקושי שעתיים, מתארגנת לצאת למבחן. מסתכלת במייל, רואה שלא קיבלתי מייל חדש. לפני כמה ימים שלחתי מייל למזכירה בנוגע לכיתה שהייתי בה שבוע שעבר, שבגלל שהמזגן לא עבד ולמשגיחה היה קר אז לא החלפתי כיתה, וכתוצאה מהחום (בין היתר) איבדתי הכרה. ביקשתי ממנה אם אפשר להחליף כיתה למבחן היום, והיא לא ענתה לי. שלחתי לה גם מייל אתמול, ולא השיבה עליו. כשאני בדרך לאוטובוס אני מצלצלת למשרד שלה, והיא עונה לי. אני שואלת אותה בנוגע לכיתה והיא מתחילה לצעוק עליי, "זה מה יש, תסתדרי". ניסיתי להסביר לה ושאלתי למה לא ענתה לי למייל, אומרת לי "מה זה משנה עכשיו?". הייתה מאוד עצבנית עליי, ונעלבתי מזה, אני לא יודעת להתמודד עם צעקות. הגעתי לאוניברסיטה והחלטתי לפני המבחן לעבור אצלה ולהבין פנים אל פנים את העניין. לא רוצה להתחיל את המבחן כשאני בתחושות כאלה לא נעימות. ניגשת לדלת, היא סגורה. לא נעים לי לדפוק. מחכה כמה דקות ליד הדלת בביישנות, בסוף מחליטה לדפוק עליה. דופקת פעם אחת, אין מענה. שומעת בפנים קולות. מנסה שוב, פתאום נפתחת הדלת. אני נכנסת למזכירות, שואלת אם היא נמצאת ומפנים אותי לחדר פנימי. רואה את אותה אחת שצעקה עליי, היא הייתה נראית זועפת בפנים. אני לא מספיקה להגיב והיא כבר אומרת את..? ועניתי שכן. ניסיתי להסביר לה את הבעיה והיא ענתה לי קצת בקשיחות אבל בעקיפין התנצלה על חוסר ההבנה. אני שמחה שהיה לי אומץ בסוף לגשת ו"להתעמת" איתה פנים אל פנים. אח"כ ישבתי עם שני אנשים מהקורס כדי ללמוד קצת למבחן לפני שהתחיל. המבחן עצמו היה בסדר, והפעם המזגן בכיתה עבד (למרות שנכבה לפעמים לעשר דקות). אח"כ ישבתי עם כמה 'חברים' שעשו את המבחן לדבר על מה שהיה, ויצאתי הביתה. לפחות היום לא איבדתי הכרה. מקודם אני מקבלת הודעה מבן הזוג שלי, הודעה מרגיזה. שואל אותי על איזו תגובה שלי בפייסבוק, שהוא פירש אותה אחרת לגמרי, ולא אהבתי את איך שדיבר אליי, ניסיתי להסביר לו למה התכוונתי אבל הוא ירד עליי ואמר לי "לכי תעבדי על מישהו אחר". חסמתי אותו באותו הרגע מהכעס. אין לי כוח לעוד מריבות היום. יש לי עכשיו הרבה מטלות לעשות, ושוב אני באפיסת כוחות. יש לי בחילות והגוף חלש, מנסה להבין מי איתי ומי נגדי, כל פעם אני מופתעת מחדש לגלות שאמון שאני שמה באנשים נשבר. אני חיה באיזה שהוא סרט שעכשיו זה לא יקרה, הפעם זה יהיה שונה, ושוב ושוב זה נגמר באותה נקודה אכזרית, שאני לא יודעת איך לצאת ממנה. 


תגובות

עופר-8
04/08/22 13:34

זה המבחן על "העצם"?

פרפרונית
04/08/22 13:34

נכון, ובאמת נשאלתי על העצם לפי דקארט ולפי שפינוזה 

עופר-8
04/08/22 13:35

סך הכל היה בסדר? ידעת?

פרפרונית
04/08/22 13:35

כן.. זה חומר שמעניין אותי סך הכל ובחרתי גם את השאלה שידעתי לענות עליהן הכי טוב.. 

עובר אני בטוחה שיש לי אז יותר גרוע כבר לא נראה לי שיכול להיות מהמבחן הקודם.. 

קרן-אור-40
04/08/22 13:39

חיבוק גדול ובהצלחה! 💗

פרפרונית
04/08/22 13:43

תודה❤️

עופר-8
04/08/22 13:39

מאחל לך הצלחה גדולה במבחן. ולגבי מה שתארת- יש ימים לא נעימים. את צודקת. אבל את חזקה למרות כל מה שעובר עלייך. 

עופר-8
04/08/22 13:40

מה זה "עצם" לפי דקארט?

פרפרונית
04/08/22 13:42

לפי דקארט באונטולוגיה (תורת היש) קיימים שני עצמים.. עצם חומרי ועצם רוחני. העצם החומרי מאופיין בהתפשטות במרחב והעצם הרוחני מאופיין במחשבה. בני האדם מורכבים משני העצמים האלה, הגוף שלנו הוא עצם חומרי לכן סופי והנפש שלנו היא עצם רוחני לכן אינסופית. שני העצמים האלה מתקיימים זה לצד זה, הם מאופיינים בעצמאיות והם לא תלויים זה בזה, אבל הם מתקשרים זה עם זה דרך בלוטת האצטרובל במוח. 

עופר-8
04/08/22 13:43

וואוו- חזק!

פרפרונית
04/08/22 13:44

אני אהבתי יותר את הגדרת העצם של שפינוזה :-)

עופר-8
04/08/22 13:45

טוב, לא מתאפק.. אז.. מה היא הגדרת העצם לפי שפינוזה?

פרפרונית
04/08/22 13:48

אצל שפינוזה יש עצם אחד ויחיד והוא אלוהים. אלוהים לפי שפינוזה הוא מכלול כל היש, מזוהה עם ההוויה, המציאות כשלעצמה. הטוב, הרע, המכוער, הכל בעצם. העצם הפרטי הזה שהוא אלוהים, הוא לא ישות פרסונלית, כלומר אין אל בורא אין בריאה יש את ההוויה הנצחית הזו, ואלוהים היחיד שחופשי, מכיוון שאינו מושג באמצעים אחרים והוא סיבת עצמו, אינו תלוי בדבר. כל מה שבתוך ההוויה, האלוהות, זה האופנים שלה, מאתה ועד הנמלה הכי קטנה, גם דברים דוממים, הכל, זה אופנים של אלוהים, אספקטים שלו. ניתן להשוות את זה לים עם גלים, שלא משנה אילו גלים יעברו בים, הים יוותר ים. האופנים האלה תלויים בעצם, באלוהים, סיבתית וגם מושגית. יש לעצם הזה, לאלוהים, אינסוף תארים, אבל לנו בני האדם יש נגישות רק לשניים - תואר המחשבה ותואר ההתפשטות. שניהם, מתקיימים במקביל. בתואר המחשבה לדוגמה אתה תופס את האדם מדבר, ובתואר ההתפשטות אתה תופס איך שהוא נע במרחב. 

עופר-8
04/08/22 13:51

תיאור יפיפיה !  רק מדבר אחד אני מסתייג: הוא אכן ישות פרסונלית . 

פרפרונית
04/08/22 13:53

בכך ששפינוזה מזהה את אלוהים עם ההוויה עצמה הוא שולל את העניין שאלוהים הוא ישות בוראת, הוא הופך אותו ל-א-פרסולני ובעצם למציאות עצמה, ככה אין איזה שהוא אל שצריך להתפלל אליו, או לסגוד לו, זה בעצם פוגע בכל מערכת הערכים והכללים הדתיים, לפי שפינוזה אם לוקחים את ההגדרות של השלמויות עד הסוף אז אין מנוס מפנתאיזם.

אני לא יודעת אם אני מסכימה איתו, רק מציגה את דעתו.

צד-ג
04/08/22 13:56

מעניין 

עופר-8
04/08/22 13:56

מרתק לקרוא למרות שגם אני לא מסכים איתו. בכל אופן את לומדת נושאים מרתקים. אולי זה כשלעצמו יכול טיפטיפה לנחם.😊

פרפרונית
04/08/22 14:00

פילוסופיה מודרנית זה אחד הנושאים הכי מעניינים שלמדתי עד כה, זה תפיסות מורכבות שמאתגרות את השכל וגם עוזרות להגיע לכל מיני תובנות על הגוף והנפש והאלוהות ועל החיים בכלל. לייבניץ לדוגמה מציג מונדולוגיה (תורת מונדות) מאוד מסקרנת (גם הוא היה לי במבחן אבל לא בחרתי בשאלה שלו), שבעצם אומר בה שחומר זה מה שמתפרק לאינסוף, כלומר גם אטומים ויחידות כאלה חומריות ימשיכו להתפרק, ולכן העולם מורכב מאטומים רוחניים שלהם קרא מונאדות. גם האל לפי לייבניץ מורכב ממונדה רוחנית בדרגה הכי גבוהה. יש כל מיני סוגים של מונאדות, למשל מונדה אנטלכית היא הכי פשוטה ואגרגט של מונדות אנטלכיות (כלומר אוסף של אטומים רוחניים הכי פשוטים) מרכיב למשל חפץ דומם. יש גם מונדות יותר מתקדמות שהן מודעות עצמית (בעלי חיים) ותודעה עצמית (בני אדם).

עופר-8
04/08/22 14:28

מרתק ביותר. מעניין שתפיסתו של לייבניץ היא בניגוד לתפיסת היוונים שהגדירו "אטום"- כחומר שלא ניתן לחלוקה (א-לא  טום-מתחלק)בכל אופן לא פחות מעניין זו העבודה שבפיסיקה המודרנית מדברים כיום על תורת המיתרים- זו אותה תיאוריה שאומרת שכל החומר מורכב ממיתרים זעירים ביותר. הם למעשה רוטטים בעדינות (כמו מיתרים של כינור !) וכך יוצרים את כל האטומים והחלקיקים התת-אטומיים היודעים לנו. אבל אין ספק שמה שמה שכתבת לגבי מודעות ותודעה עצמית -אלו בעצם מרכיבי החומר הרוחני של היקום בכלל והאדם בפרט. מאד מעניין .

פרפרונית
04/08/22 14:32

התגלה לאחרונה שאטומים גם מתחלקים לקווארקים.. אז ייתכן שגם הם מתחלקים ליחידות יותר קטנות.

על האטומיסטים למדתי בפילוסופיה יוונית. מי שעמד בראשם זה דמוקריטוס ומה שאמר זה שהעולם היה מורכב מאטומים וריק, והאטומים האלה יש להם תנועה עצמית והמפגש ביניהם הוא מקרי אך התוצאה הכרחית. והאטומיסטים לא הצליחו להסביר כיצד אטומים ללא איכויות יוצרים דברים בעלי איכויות.

עופר-8
04/08/22 14:37

הקווארקים עצמם מתחלקים לתת חלוקות: קווארק עליון ,קווארק תחתון, קווארק קסום ,קווארק מוזר. אבל אפילו הם ,מוגדרים כביטוי לרטיטת המיתרים הזעירים שחבויים במרחב.

פרפרונית
04/08/22 14:38

זה מאוד מעניין איך שזה עובד.. מאוד מורכב. גם תורת הקוונטים מעניינת. מצאו לאחרונה במחקרים חדשים שמחשבות משפיעות על דברים פיזיקליים. כלומר מחשבה יוצרת מציאות זה משהו שהוא לא רק בגדר משפט אלא עניין של ממש. זה מעניין לקרוא על זה ולראות איך זה עובד.. כנראה שזה קשור בקוונטים.

עופר-8
04/08/22 14:41

כן, אולי שמעת על ניסוי שני הסדקים. הניסוי הכי מדהים בפיזיקת הקוונטים. המסקנה של הניסוי: הראיה או התודעה קובעת את המציאות. לפני שהמדען הביט במערת הניסוי הפוטון או האלקטרון התנהג כגל לאחר שהוא הסתכל החלקיק הפוטון/אלקטרון התנהג כחלקיק. מסקנה: הטבע לא מנותק מהתודעה של האדם אלא הוא מחובר אליה ובאינטראקציה איתו כל הזמן.

פרפרונית
04/08/22 14:43

כן אני מכירה את זה שהפוטון משנה את התנהגותו.. זה מאוד מעניין.. אפילו משגע :)

יש דברים שהפיזיקה היום עוד לא מצליחה להסביר. אנחנו בתחילתו של עידן גילויים חדשים ומדהימים...

עופר-8
04/08/22 14:44

לגמרי !

פרפרונית
04/08/22 14:45

אם יש לך עוד מידע מעניין כזה אשמח לשמוע, אני אוהבת לקרוא על דברים כאלה :)

עופר-8
04/08/22 15:36

כן, אשמח לכתוב לך. למשל: אחד הנושאים הממש מרתקים הוא מה שנקרא: "שזירה קוונטית" (quantum alignment) : מדובר על מערכת פיסיקלית שמשגרים ממנה שני פוטונים בו זמנית, כל אחד לכיוון ההפוך של השני. הם יכולים להיות ממש מרוחקים אחד מהשני ואז אם משנים את התכונות של פוטון אחד שנמצא במקום שנקרא לו A  אז הפוטון שנמצא במקום מרוחק B מגיב מיד לשינוי שעבר "חברו" והוא משתנה בדיוק את שינוי כפי שנעשה לחברו -בו זמנית. זהו אחד הניסויים שהטריפו את אלברט איינשטיין כי לכאורה זוהי סתירה לתורת היחסות הפרטית שלו ,שבה הוא אומר שאין שום אפשרות שהשפעה כלשהי שעוברת במרחב, יכולה לעבור את מהירות האור (300,000 ק"מ לשניה) ופה, אצל הניסוי האמור ההשפעה בין הפוטונים עוברת בו זמנית ,באפס זמן!  יש לניסןי הזה השלכות ממש מרחיקות לכת כמו למשל ששום דבר באמת לא נפרד מהשני, כל היקום מחובר לעצמו בו זמנית כל הזמן

פרפרונית
04/08/22 16:09

מדהים! אני מכירה את זה שמהירות הקשר בין קוונטים היא יותר מהירה ממהירות האור.. שלכל קוונט יש חיבור בדיוק להופכו.. ואם אתה הופך אחד השני מתהפך באותו הרגע.. 

עופר-8
04/08/22 16:15

נכון מאד. וזה לא נגמר כאן. עוד מסקנה מטריפה מפיזיקת הקוונטים היא שציר הזמן המוכר לנו -עבר-הווה-עתיד יכול להתהפך. כלומר תמיד אנחנו בטוחים שהעבר הוא הסיבה של הווה והווה הוא הסיבה של העתיד. ניסויים בקוונטים הראו שציר הזמן יכול לתהפך באופן שהעתיד משפיע על ההווה ועל העבר. בקיצור, לא משעמם  לרגע😊

פרפרונית
04/08/22 16:17

מדהים.. ראיתי קצת על פיזיקת חלל.. ואיך שבעצם בגלל העניין של מרחק האור אנחנו יכולים בעצם להסתכל על העבר שלנו.. למעשה אפילו כשאנחנו מביטים במראה אנחנו רואים את עצמינו מהעבר בהפרש של מיליארדית השנייה.. 

עופר-8
04/08/22 16:20

בהחלט. כשאת רואה את השמש את בעצם רואה את השמש כפי שהיא הייתה לפני 8 דקות. (באסרונומיה זה נקרא 8 דקות אור) גלקסיית אנדרומדה למשל- היא הגלקסיה "השכנה" הכי קרוב אלינו. והיא רחוקה 2 מיליון שנות אור. עד שהאור הגיע לקח לו 2 מיליון שנה. כלומר את מסתכל על משהו ממש ממש עתיק. 

פרפרונית
04/08/22 16:21

מדהים איך שזה עובד.. וזמן מקבל משמעות אחרת.. זה כמו אוסף של רגעים בדידים.. הכל מתערבל.

מאיפה לך הידע הזה?

עופר-8
04/08/22 16:22

מתעניין בזה.. תחביב של הרבה שנים

פרפרונית
04/08/22 16:23

אני מאוד אוהבת אסטרופיזיקה וחלל וקוסמולוגיה וכל מה שקשור... זה נושאים מורכבים אבל בסוף אנחנו מורכבים מהם

אתה גם אוהב לראות בפועל? כמו עם טלסקופים וכאלה? או רק לקרוא על הדברים

עופר-8
04/08/22 16:25

כן! יש לי טלסקופ בבית. בעבר היה לי טלסקופ גדול יותר- קוטר מראה 8 אינטש . היום קצת פחות. ובאמת בימים האחרונים הייתה לי מחשבה לקנות טלסקופ חדש..

עופר-8
04/08/22 16:27

וגם כתבתי כמה ספרים בנושא שמחברים תורה ומדע. רק מס' עותקים בודדים הוצאתי , לא משהו רציני

פרפרונית
04/08/22 16:27

ואו איזה יופי! היה לי אחד ישן אבל לא רואים בו טוב.. יש לי שכנה שבמשפחה שלה יש אסטרופיזיקאים אז הם באו לבקר והביאו איתם ציוד של ממש וראיתי עם זה את שבתאי וכל מיני כוכבים בצורה מדהימה.. גם כל התמונות מג'יימס וב מטריפות את החושים :)

פרפרונית
04/08/22 16:27

אתה ממש מוכשר !

עופר-8
04/08/22 16:28

לא מוכשר. פשוט אוהב את התחום , לא יותר

פרפרונית
04/08/22 16:28

אבל בשביל לכתוב ספר ולחבר בין שני נושאים כאלה חשובים ומורכבים.. זה נדרש ידע מעמיק.. והבנה.. לא כל אחד יכול לעשות דבר כזה.

עופר-8
04/08/22 16:29

הנה מה שתוכלי לראות אפילו עם טלסקופ קטן: שבתאי- את הטבעות שלו, צדק- את ארבעת הירחים שלו (איו ,קליסטו, גנימיד ואירופה) נוגה- את המופעים שלו- יש לו מופעים בדיוק כמו לירח. הירח- המכתשים שלו. וכמובן גלקסיות וערפיליות קרובות

עופר-8
04/08/22 16:30

סוג של צורך נפשי שהרגשתי שאני צריך להוציא

עופר-8
04/08/22 16:30

סוג של צורך נפשי שהרגשתי שאני צריך להוציא

פרפרונית
04/08/22 16:31

מאוד קשה למצוא אותם בלי המכשור המתאים, צריך ממש לדעת כיוונים והכל.. גם האסטרופיזיקאים אפילו לקח להם זמן למצוא עם כל מיני חישובים שעשו וציוד משוכלל

עופר-8
04/08/22 16:32

את צודקת. אבל יש היום אפשרות  לחבר את הסמארטפון לטלסקופ עם תוכנות מעולות שניתן להוריד לנייד ולמצוא בקלות יחסית. חוץ מזה תמיד טוב להכיר קצת את השמיים 😊

פרפרונית
04/08/22 16:33

נכון.. יש לי משקפת נחמדה שאני לפעמים מצלמת דרכה את הירח אבל זה מסורבל. יש אפליקציות שמראות על איזה כוכבים אתה מסתכל אבל לא בטוחה עד כמה זה מדוייק. 

עופר-8
04/08/22 16:35

בהחלט כן

פרפרונית
04/08/22 16:35

מאיזו בחינה?

עופר-8
04/08/22 16:39

אז ככה: דבר ראשון הפנטגון ונאס"א מחזיקים בהרבה מאד ראיות על קיומם של aliens -מה שאנחנו קוראים חייזרים. תוכלי לקרוא בגוגל על "איזור 51"  מעבר לזה, על פי התורה קיימים יצורים יחסית תבוניים מחוץ לכדור הארץ הם אפילו מוזכרים ברמז בשירת דבורה .על הפסוק :ארו מרוז אורו יושביה"- מפרשים ש"מרוז" זה שם של כוכב שיש בו "תושבים-יצורים" ודבורה הנביאה מקללת אותם שלא  באו לעזרת ישראת במלחמה מול סיסרא.. 

פרפרונית
04/08/22 16:42

אני רואה כל מיני תוכניות על זה לאחרונה.. אני חושבת שהם לא רק מחוץ לכדור הארץ הם כבר כנראה פה :-)

כלומר, אני לא ראיתי בעיניים שלי 'חייזרים' אבל ראיתי עם המשפחה (וגם צילמנו) עב"מים מאוד מוזרים יש לומר.. שגם את הצילומים האלה הראיתי לאסטרופיזיקאים ולאנשי ביטחון ואנשים מחיל האוויר טייסים אנשים שקשורים לתעופה ולאווירודינמיקה ולשירותים המטאורולוגיים ואפילו אסטרונאוט פרטי אחד שהיה בחדשות לאחרונה... אף אחד לא חשב שזה כלים שלנו.. והיו מופתעים מיכולות הטיסה המופלאות של העב"מים האלה.. מוזר ומפחיד קצת.. טכנולוגיה שקצת נוגדת את חוקי הפיזיקה והאווירודינמיקה.. ואיך שהוא מתפקדת בצורה בלתי יאמנת. 

עופר-8
04/08/22 16:43

וואוו! מדהים בהחלט!

פרפרונית
04/08/22 16:44

זה אחד מהדברים שגרמו לי ללמוד פילוסופיה.. כי אני גדלתי כאתאיסטית וקרו לי מאורעות כמו זה ועוד כל מיני שגרמו לתפיסות שלי להתערער.. המשפחה שלי אתאיסטית מאוד חזקה ומאמינה רק במדע ובהוכחות אבל כשראינו את הדברים האלה פתאום הרבה יסודות של ידע התערערו

עופר-8
04/08/22 16:47

מעניין מאד מאד. אני גם בעבר הרחוק לא הייתי דתי, והתקרבתי אח"כ ליהדות 

פרפרונית
04/08/22 16:47

מה קירב אותך ליהדות אם אפשר לשאול?

עופר-8
04/08/22 16:49

החלק הסוד של התורה, פנימיות התורה, תורת הקבלה והחסידות. 

פרפרונית
04/08/22 16:51

מה שם חיבר אותך? התחברת לכתבים הכוונה? התורה מאוד מעניינת כשלעצמה אפשר "להיבלע בה" מהר

עופר-8
04/08/22 16:53

הממ.. הרגשתי, כשאני לומד את החלק הפנימי של התורה שהנשמה ממש מכירה את זה . סוג של משיכה למשהו מוכר שהיה חבוי בנשמה

פרפרונית
04/08/22 16:57

זה נשמע מדהים... האם זה מרגיש לך המקום הנכון? כלומר לפני כן הייתה תחושה שהיית במקום לא נכון ועכשיו מצאת את מקומך? או שלפני כן גם הסתדרת אבל מצאת משהו יותר עמוק ומהותי שאתה מתחבר אליו כעת... ואתה עדיין במסע של חיפוש עצמי

עופר-8
04/08/22 17:00

זאת שאלה מצויינת. אני מודה שאני לא מפסיק לחפש.יחד עם זאת אנו מוכרח לומר שאני מרגיש  שקיים אור מיוחד שמאיר בנפש כשאני לומד את תורת הקבלה/חסידות . אותו אור לא נדלק לי פנימה כשאני מחפש במחוזות אחרים. אבל זו רק הרגשה סובייקטיבית שלי. 

פרפרונית
04/08/22 17:01

ואו! אני שמחה שיש לך מקור אור שכזה. אתה יכול לתאר לי את האור הזה שנדלק? מה נלווה לו, מה הוא מכיל, איזה תחושות הוא מעניק?

עופר-8
04/08/22 17:07

אני אנסה, קצת קשה לתאר כאן.. אבל מדובר על הרגשה של כאילו מישהו מדליק לך נר או תאורה למקום אחר לגמרי שבחיים לא ניתן להרגיש אותו בעולם כאן בדרך רגילה. כאילו נפתח חלון לעולם עליון שנמצא ממש מעלינו אבל אין לנו אפשרות לחוש אותו בכלל. האור הזה מעניק חוויה של "אתה בבית" ו.. הכל כשורה" כל הזמן. מעין נועם מאד נעים . אני חושב שהדרך הטובה ביותר בשבילי להעביר את ההרגשה היא כזאת: תחשבי על מתיקות של תפוח מאד מתוק ותכפילי את המתיקות הזאת עשרות מונים. מקבלים מתיקות של קדושה. אני לא חושב שהצלחתי להעביר ממש את התחושה עד הסוף..


עופר-8
04/08/22 17:10

יחד עם זאת, זו לא תחושה שאתה מקבל אותה בתמידיות ,החיים דואגים להפיל אותך שוב ושוב, החיים מלאי מצבי רוח לכאן ולכאן ,אבל זה בהחלט קיים, המקום הזה, לא בקלות ניתן לשרות שם ,אבל זה קיים

פרפרונית
04/08/22 17:11

הבנתי מהמילים שלך את התחושה, תיארת את זה יפה. זה מזכיר לי קצת את דבריו של סוקרטס הפילוסוף, שאמר שבשביל להתחבר כמה שיותר לרוחניות צריך להתנתק מהעולם החומרי להתנתק מהתענוגות מהתאוות להתחבר לנפש כמה שאפשר.. ואצל אפלטון זה עולם האידאות.

עופר-8
04/08/22 17:14

מצד אחד סוקרטס צדק וגם אפלטון ,אבל היהדות לא בדיעה שצירך להתנתק מהעולם. התפקיד שלנו הוא להכניס את האלקים לתוך העולם הגשמי ,בתוך הגשמיות של העולם. זהו למעשה ההבדל בין היהדות לשאר הדתות או השיטות הרוחניות. אם תשאלי בודהיסט למשל, הוא יגיד לך שבכדי להגיע ל"נירוונה" צריך להתנזר ולהתנתק מהעולם. ביהדות זה לא כך. ביהדות השאיפה לגלות דווקא בתוך החומר הגשמי החומרי הכי ירוד- את הבורא בכבודו ובעצמו 

פרפרונית
04/08/22 17:16

כנאמר "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". זה מעניין.. כי בעצם אלוהים מזוהה עם דרגות רוחניות גבוהות. אבל אני חייבת להגיד שדווקא החבר החרדי שלי מספר דברים שונים, כלומר אורח החיים הזה הוא מאוד סגפני וצנוע והימנעות מתאוות ולא עושים כלום כמעט מלבד ללמוד תורה כל היום.. אני מניחה שזה משתנה קצת בין הזרמים.. אבל הבנתי שיש לא מעט זלזול בעולם החומר.. הוא יותר אמצעי כדי להגיע ל"אמת" ולאלוהות.

עופר-8
04/08/22 17:23

הגישה של פנימיות התורה היא לא כזו.. יש פסוק בספר שמות :"כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו- עזוב תעזוב עמו". הפירוש הפשוט הוא- שאם אתה רואה את החבר שלך תקוע בדרך עם חמורו -אתה מחוייב לעזור לו, אבל הבעל שם טוב פירש זאת אחרת: חמור- מלשון -חומר. אם תרצה להתקרב לבורא ואז תבחין שהחומר "שונא" אותך- חומר הגוף והגשמיות שלו מפריעים לך בלהתקדם להתקרב אל האלוקות , אז, אולי יעלה בדעתך -לעזוב אותו ולהתרחק ממנו, אז באה התורה ואומרת -"עזוב תעזוב- "עמו"- בדגש על "עמו"- כלומר יחד עם הגוף ויחד עם החומר להתקרב לבורא ולא להתרחק מהחומר. למה זה כך? כי בעצם כל תכלית בריאת העולם על פי תורת הקבלה- היא לחבר את הבורא שהוא הכי גבוה עם החומר הגשמי שהוא הכי נמוך. 

פרפרונית
04/08/22 17:25

מה מעמד הגוף לעומד מעמד הנפש לפי מה שאתה אומר? לא שמעתי על זה לפני כן מאף דתי :)

עופר-8
04/08/22 17:28

על פי הסוד- מעמד הגוף גבוה הרבה יותר ממעמד הנשמה. עד כדי כך זה כך שבזמן של תחיית המתים בביאת המשיח- הגוף יחיה את הנשמה ולא להיפך! למה זה כך? מוסבר בתורת הקבלה והחסידות ששורש הגוף הוא בעולם קדום שקדם לעולם שלנו שנקרא בשפת הקבלה "עולם הנקודים" או עולם "התהו" זהו עולם כל כך גבוה, אבל התכונה של דבר גבוה הוא ליפול מאד למטה.. וכשניצוצות מאותו עולם גבוה נפלו למטה, הם התגשמו בצורת "גוף". יוצא שהגוף -בשורשו - מאד מאד נעלה.

פרפרונית
04/08/22 17:32

מעניין אותי לדעת.. יש דברים שסותרים את תחיית המתים. כלומר.. הגוף זה דבר מתכלה.. מתפורר.. זה מדובר על תופעה שנוגדת את כל החוקים ההגיוניים.. אבל אלוהים גם הוא בעצם נוגד הרבה חוקים.. קהלת אמר דור הולך דור בא והארץ לעולם עומדת.. כלומר מה שמקבל את המעמד היותר גבוה זה אפילו לא אנחנו האדם כפרטי.. זה יותר העולם עצמו ההוויה.. אנחנו כמכלול נשארים אבל מה שבתוך המכלול פחות קריטי. ובגלל שהגוף הוא סופי אז המעמד שלו יותר נמוך בעצם..

עופר-8
04/08/22 17:39

תראי, התפיסה שהגוף נמוך נובעת מתפיסה קצת שגויה על הבורא. אני אנסה להסביר: השכל הישר ,לכאורה, אומר שככל שהבורא גדול יותר ואדיר יותר אז הוא מרוחק יותר מגשמיות ומהגוף .. אבל! זו תפיסה שבעצם מגבילה את הבורא, היא מציינת שהבורא לא יכול לשכון בתוך מציאות גשמית. זה לא הולם אותו כביכול. התפיסה היהודית -קבלית אומרת שכשם הבורא רחוק אין סוף מדרגות מהחומר הוא גם רחוק אין סוף מדרגות הרוחני, כך שלמעשה,עבורו  -גם רוחניות וגם גשמיות -שווים עבורו. ואז, אם כך, לא יהיה קשה להבין שהבורא חפץ דווקא את הגשמיות. לבורא יש המון המון יצורים ונבראים ועולמות רוחניים- בקבלה מדברים בגדול על ארבע עולמות: אצילות, בריאה יצירה ועשיה, ובכל עולם יש המון מלאכים רוחניים ועוד נבראים גבוהים.. אבל - לא בהם באמת חפץ הבורא, הבורא חפץ להשכין את עצמו בתוך מציאות גשמיות- מעין מצב של חיבור הפכים הכי גדול ומשמעותי שיכול להיות. זוהי הסיבה שביהדות יש כל כך הרבה מצוות גשמיות

פרפרונית
04/08/22 17:47

אלוהים בתפיסה המסורתית הוא ישות כל יכולה ומושלמת מוסרית. דקארט אומר שמתוקף הגדרתו הוא בעצם בדרגה הגבוהה ביותר, ויש לו הוכחות לקיום האל (אנתרופולוגית, קוסמית ואונטולוגית) שבעצם אומר שבגלל שיש בו אידאה של שלמות יש מי שנטע בו את האידאה הזו, ברוחו, ומכאן שהוא תופס את עצמו בלתי שלם, כי אם היה שלם אז היה מעניק לעצמו את כל השלמויות, אך הוא טועה, ועל כן התולדה היא פחות מסיבתה, כאשר אלוהים הוא סיבת עצמו, הסיבה הראשונית בשרשרת הסיבות, והתולדות הן פחות מבחינת דרגת הממשות. כלומר יש פיחות מסוים בדרגת הממשות בין התולדה לסיבה. אז בעצם, אני לא בטוחה שגם הרוחניות וגם הגשמיות שוות. בפילוסופיה של הדת לדוגמה למדנו לדוגמה שאנסלמוס ניסה להוכיח אלוהים שמוגדר כך באמצעות הטיעון האונטולוגי אותו הוא ניסח בפרוסלוגיון. הטיעון של אנסלמוס משווה בין דברים הנמצאים בשכל לבין דברים הנמצאים בממשות. האל קיים כמושג בשכל > מושג האל הוא של דבר מה שמושלם ממנו לא ניתן להעלות על הדעת> כל מה שקיים בשכל אך לא בממש יכול להיות מושלם יותר, קרי אם מתקיים בממש> נניח שהאל קיים בשכל אך לא בממש> אז היינו יכולים להעלות על הדעת יש מושלם יותר ממנו> אז היינו יכולים להעלות על הדעת יש מושלם יותר מהיש המושלם ביותר אותו ניתן להעלות על הדעת> לכן לא ייתכן שהאל קיים בשכל אך לא בממש> לכן האל קיים בממש. הרעיון מאחורי טיעון זה הוא שמושא האידאה חייב להיות מושלם יותר מהתמונה המנטלית שלו שיש בראשנו מעצם היותו קיים. אם נניח שהאל קיים רק בראש, אז אפשר להעלות על הדעת תמונה מושלמת יותר שלו.

עופר-8
04/08/22 17:53

טיעון יפה מאד, אהבתי!

פרפרונית
04/08/22 17:57

כשאומרים שהאדם נברא בצלם אלוהים.. זה קצת מתחבר בעצם.. לזה שיש בו חלק מן האלוהות

עופר-8
04/08/22 17:58

אבל - ויש כאן אבל גדול😊 בחלק הראשון של מה שכתבת ישנה הנחה סמויה ש הגשמיות היא תוצאה של רוחניות ואם זה כך, אז הגשמיות אמורה להיות בדרגה נחותה יותר. כאן בדיוק נכנסים הקבלה והחסידות ואומרים- הגשמיות היא לא תולדה של משהו גבוה יותר ממנה. למה? כי גם אם תצמצמי בלי גבול את הרוחניות לעולם לא תגיעי לגשמיות- הם פשוט כמו שני קווים מקבילים. אז מה כן? הגשמיות מגיעה היישר מעצמותו של הבורא- שם יכולים לשרות הפכים בלי שום בעיה. כי הבורא גבוה אפילו מעצם המושג "רוחניות" . יוצא מכך, שרצונו של הבורא היה לברוא "יצור" שלא דומה ולא נמצא בכלל לשאר "היצורים" האחרים שחל בהם היררכיית של סיבה ותוצאה. ה"יצור" הזה נקרא גשמיות -ודווקא בו חפץ הבורא לשכון במלוא תפארתו

עופר-8
04/08/22 18:01

נכון מאד

פרפרונית
04/08/22 18:03

בעצם מה שאתה אומר זה שאם גשמיות ורוחניות שוות אז אלוהים הוא גם גשמי וגם רוחני.. ואם הוא גם ישות פרסונלית רוחנית אבל גם גשמית זה מתחבר למה ששפינוזה אמר שאלוהים מזוהה עם ההוויה ובאמת זה פנתאיזם. אבל אם אתה אומר שאלוהים הוא משהו שאפילו מעל רוחניות.. אז רוחניות יורדת מדרגתה והיא לא הממשות הכי גבוהה(?). כלומר, לאיזו קטגוריה האל נכנס אם ככה?

עופר-8
04/08/22 18:10

אמת, רוחניות היא לא הדבר הכי גבוה. אלקים הוא לא גם גשמי וגם רוחני. הוא מעל שני המושגים גם יחד: הוא מעל רוחני באותה מידה שהוא מעל גשמי . הוא פשוט מעל המושגים הללו . מה כן? הוא מתערב התערבות פרסונלית רצונית במציאות הגשמית עד אחרון פרטיה בדיוק כפי שהוא מתערב ומצוי בתוך המציאויות הרוחניות

עופר-8
04/08/22 18:11

אם כבר מדברים על גשמיות.. את לא רעבה? אני קצת רעב והולך לאכול משהו, טוב ?

פרפרונית
04/08/22 18:12

אכלתי מקודם.. שיהיה בתאבון :)

עופר-8
04/08/22 18:14

תודה😊

עופר-8
04/08/22 18:24

הדיון ממשיך?(סיימתי לאכול)

פרפרונית
04/08/22 18:25

כן

מקווה שהיה טעים

עופר-8
04/08/22 18:27

סביר. חח תודה

פרפרונית
04/08/22 18:29

לא ברורה לי הגדרת האל אם כן, מה הוא, אם יש בו משהו שהוא מעל, לכאורה הוא כן אמור להכיל גשמיות ורוחניות כי הוא לא יכול לברוא משהו שאין בו

עופר-8
04/08/22 18:35

שוב שאלה מעולה שאלת! נניח ,כשהיית ילדה קטנה, בת 4, אהבת לשחק בבובות. תארי לך שאבא שלך היה נכנס לחדרך ומתוך שעשוע משחק איתך בבובות, ממש כמוך. האם זה אומר שאותה אהבה לבובות שיש לך (כילדה בת 4) יש גם לאבא שלך? התשובה- וודאי שלא. האם יש באבא שלך את הידע למה היא אהבה לבובות, ומה הן בובות? התשובה- וודאי שכן. אז מה קרה כאן? אבא שלך הרבה הרבה מעל ההגדרה של "אוהב לשחק בבובות" ,האם זה אומר שאין לו את הידע לכך? בוודאי שיש לו, אמנם הידע הזה, הוא משהו שבתוכו, אבל! הוא עצמו? הרבה מעבר לזה. והנמשל יובן


פרפרונית
04/08/22 18:38

אבל.. האבא עדיין עושה פעולה כמו הילדה.. והאבא הוא בשר ודם.. והוא לא בעל כל השלמויות.. האבא לא יתעסק בזוטות כאלה רק של הילדה כי בעצם כל העולם הילדים שלו.. לכאורה. ממה הוא עשוי אותו אבא, שהצליח ליצור דברים גשמיים ורוחניים, כשהם בעצם.. לא בתוכו? למה הגשמי והרוחני שווים אבל נחותים? למה הרוחני לא משתווה לאותו אבא בדרגה?

עופר-8
04/08/22 18:46

האר"י הקדוש כותב כך: "דע כי טרם שנאצלו הנבראים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא כל המציאות .. והוא הנקרא אין סוף. מה זה אין סוף? אחת התשובות היא "חסר תבנית" . גשמיות ורוחניות הן תבניות, תבניות תועדתויות . תודעה. הבורא , האין סוף חסר תבניות. אחדות פשוטה. אותה אחדות פשוטה, חסרת תבניות החליטה ברצון פרסונלי מכוונת מטרה ליצור תבניות הנקראות "רוחניות וגשמיות". עד בריאת העולם שלנו, כל יצירת התבניות היו, בהגדרה, רוחניות. ואז כשהגיע הזמן לברוא את העולם שלנו, הבורא ברא תבנית חדשה ולא מוכרת לכל מערך התבניות שהיה עד כה. תבנית של גשמיות. היא הגיעה רק בסוף התבנית הזאת. למה? כי סוף מעשה במחשבה תחילה. כמו שאת רוצה לבנות בית ,בתחילה, הרעיון והציור של הבית נמצא אצלך במחשבה תחילה  ורק בסוף הבית נבנה בצורה גשמית, אותו דבר לגבי העולם הגשמי . הוא היה בתחילה בראש המחשבות של הבורא. ובסוף כל התהליכים הרוחניים הוא נוצר

פרפרונית
04/08/22 18:50

זה מתחבר לכמה תפיסות פילוסופיות..

למשל לפי דקארט שהתולדה לא מתעלה על סיבתה, מבחינת אלוהים זה כמו גבינה. כל מה שמתחת, כלומר פחות, זה חורים בגבינה. למשל רע זה חוסר בטוב. כלומר זה עוד חור ב"גבינה" הזו. והגבינה השלמה היא בעצם אלוהים. אם אלוהים הוא יש אינסופי אז כפי שאומר שפינוזה אין מנוס מפנתאיזם, זה מזהה אותו עם הוויה כשלעצמה. ואז אין אל בורא יש בעצם את המציאות. 

עופר-8
04/08/22 18:57

כמה הבדלים : תפיסת הרע ביהדות מחולקת לשניים. ברובד החיצוני, הרע הוא העדר טוב כפי שכתבת. אבל בעומק יותר, הרע הוא בריאה בפני עצמה, לא העדר טוב, אלא ממש בריאה בפני עצמה. החלוקה ש"רע" זה דבר לא סימפטי. ו"טוב" זה דבר סימפטי ,קשורה והתחילה לאחר החטא הראשון- חטא עץ הדעת. שנקרא גם חטא עץ הדעת טוב ורע. לפני אכילת הפרי האסור. הייתה שורה בעולם החדש שהבורא ברא התפיסה שהרע הוא חלק בלתי נפרד מהאלוקות והוא "סימפטי|" וחיובי כמו הטוב לאחר החטא, התודעה האוניברסלית (מושג גם של קארל יונג- תת מודע קולקטיבי) נפלה... ואז החלה החלוקה בתודעה של בני האאדם לטוב ורע.. על פי תפיסת היהדות, כשהעולם יגיע לשלימותו, בזמן של ימות המשיח יתגלה שגם הרע -היה בריאה מופלאה בעלת כוונות טובות מאד ממש כמו הרע. ולגבי סוף דברייך. בהחלט היהדות היא לא פנתאיסטית. היא בהחלט דוגלת באל בורא פרסונלי שברא מציאות. הוא עצמו לא המציאות הגלויה בחמשת החושים, אבל הוא מעורב עד פרטי פרטים בתוך אותה מציאות מתוך כוונה ורצון 

עופר-8
04/08/22 18:58

ואם קצת אתקן: הוא גם המציאות הגלויה, למה? כי אין עוד מלבדו. חוץ ממנו אין שום מציאות 

פרפרונית
04/08/22 19:00

אני לא בטוחה שיש באמת רוע כי אז אלוהים גם מזוהה עם הרוע, לכן יותר הגיוני שרע זה בעצם פשוט מחסור בטוב ולא משהו בפני עצמו, אלוהים הרי לא יכול לברוא משהו שאין בו.. משמע שאם קיים רוע בפני עצמו זה גם קיים באלוהים, ולמה אל טוב יברא רע? זה אומר שהוא רע.

גם לדעתי טוב ורע זה סובייקטיבי. מה שטוב לי יכול להיות רע לך וכולי. השאלה אם יש טוב אוניברסלי, יש פילוסופים שאומרים שכן.

אגב יש יותר מחמישה חושים. הערכה אומרת שיש 32 בערך....

עופר-8
04/08/22 19:04

הרוע- נתפס כרוע רק על פי התפיסה האנושית שלנו שהיא נמוכה מהתפיסה האלקית. אם היה לנו את ה"משקפיים" של אלוקים היינו רואים שהרוע הוא למעשה טוב אלקי מוחלט. אילו עוד חושים קיימים? את מתכוונת לחוש השישי? אינטואיציה?

פרפרונית
04/08/22 19:05

ילד תמים שנרצח זה טוב בעיניך? בחורה שעוברת אונס אכזרי? איפה כאן הרע הזה הוא טוב?

פרפרונית
04/08/22 19:05

https://www.eol.co.il/articles/797

https://m.ynet.co.il/Articles/5940406

עופר-8
04/08/22 19:12

ילד שנרצח זה זוועה, בחורה שעברה אונס זה זוועה. אין ספק בכלל וזה ברור. אבל, מנקודת מבט של הבורא יש כאן כוונה נסתרת. זה נושא מאד עמוק שלא בטוח שאצליח לכתוב . אני מזדעדע לכל מקרה כזה, זה ברור. מישהו פעם שאל את הרבי מליובאויטש על איך זה שהייתה שואה.. זה ארוך מאד התשובה, אבל נקודת העניין של תשובת הרבי הייתה :זה כמו שאדם , בעל חוסר הבנה מובהק בעולם הרפואה, היה נכנס לחדר ניתוחים והיה רואה אנשים עם סכינים ביד חותכים מישהו ששוכב על המיטה.. זה היה נראה לו כחוסר צדק משווע ואכזריות.. אבל אם הוא היה יודע שמדובר ברופאים ,דעתו הייתה יכלה להשתנות, והנמשל מובן

עופר-8
04/08/22 19:13

תודה, מרתק ביותר!

עופר-8
04/08/22 19:13

אני עושה הפסקה ואחזור קצת יותר מאוחר בערב, אוקיי?

פרפרונית
04/08/22 19:14

הכל בסדר :) 

שרי-מתנדבת-ער-ן
מתנדב ער"ן
חיוך עושה קסמים, לא ככה? :)
04/08/22 13:46

אממ... אז מה כן טוב קרה?

שעברת את המבחן טוב, ואני מאחלת לך בהצלחה. 

שאת גם נמצאת אחרי כל הדברים הלא נעימים שהרגשת היום.

ואולי מעכשיו תצברי חוויות טובות? 😊

פרפרונית
04/08/22 13:52

אתמול הייתה לי שיחה נחמדה בצ'אט (שנקטעה באמצע😓) וגם זה שאזרתי אומץ לדבר עם המזכירה, וגם לדבר עם כל מיני סטודנטים על המבחן (שזה משהו שלפני כן ממש לא הייתי מעזה לעשות).. ו.. לא יודעת מה עוד צריכה לצבור חוויות טובות אבל קודם לכן שיהיה בכלל כוח להגיע למצב של חוויה כלשהי....

שרי-מתנדבת-ער-ן
מתנדב ער"ן
חיוך עושה קסמים, לא ככה? :)
04/08/22 14:15

איזה יופי, הנה מצאת עוד דברים טובים במה שקרה.

אם מחפשים בד"כ מוצאים.

חוויה טובה זה גם מנוחה שקטה במיטה 😎

פרפרונית
04/08/22 14:16

הלוואי שיכולתי לנוח בשקט :)

השקט מציף הסערות והמערבולות.. זה שקט חיצוני.. אבל בפנים.. ההפך..

שרי-מתנדבת-ער-ן
מתנדב ער"ן
חיוך עושה קסמים, לא ככה? :)
04/08/22 14:23

כדאי להרגיע את המוח.

נשימות? מדיטציה? מוזיקה מרגיעה?

פרפרונית
04/08/22 14:23

הדבר היחיד שמרגיע אותי באמת בזמן האחרון זה לדבר איתכם....

עופר-8
04/08/22 14:05

דווקא אנו מוכרח להגיד לך שכל החוויות הלא טובות שעברת מראות דווקא על החוזק שלך. למרות כל הקשיים, התגברת כל כולם! למרות הלילה הקשוח- קמת בבוקר כמו פנתרה נחושה לעשות את המבחן. למרות חוסר הנעימות של המזכירה- התמודדת איתה יפה מאד! למרות הזיכרון של איבוד ההכרה מהפעם הקודמת- לא ויתרת ניגשת לאותה כיתה ועשית בהצלחה את המבחן. למרות המריבה עם בן הזוג, עושה לי הרושם שאת לא מתכוונת להישבר ואת ממשיכה עם מערכות יחסים. נו - את ווינרית לכל דבר ועניין! צריכה לטפוח על השכם שלך ולקפץ בעליזות ! לתלות שלט על המקרר שלך משהו בסיגנון : "פרפרונית הווינרית בשטח" דקארט ושפינוזה במתח!💪

פרפרונית
04/08/22 14:07

לא שלט על המקרר אבל יש לי כל מיני דברים של פרפר שמזכירים לי שאני פרפרונית....

תודה עופר ❤️

צד-ג
04/08/22 19:25

שיא השיאים 

פרפרונית
04/08/22 19:26

נשבר בתגובות😅

קרן-אור-40
04/08/22 19:59

חח שברתם שיא בתגובות! 😅😉

פרפרונית
05/08/22 1:15

יותר מידי 

קרן-אור-40
05/08/22 1:38

דווקא אחת התכתובות היותר מעניינות שקראתי. ואני עוקבת 😊

פרפרונית
05/08/22 1:40

לא חשבתי שבכלל מישהו יקרא! ותודה שאת קוראת :-) מוזמנת להצטרף אם יש לך משהו להוסיף😅❤️

עופר-8
04/08/22 22:34

פרפרונית ready to do comeback?🙂

פרפרונית
04/08/22 22:35

אני כאן

עופר-8
04/08/22 22:37

כמה דקות איתך

עופר-8
04/08/22 23:07

איתך פרפרונית

פרפרונית
04/08/22 23:07

חשבתי על זה, שאמרת כמה דקות ועברה שעה, ואז העניין שדיברנו על זמן והיחס שלו 

עופר-8
04/08/22 23:10

א. סליחה את צודקת. ב- עוד לא עברה שעה!

פרפרונית
04/08/22 23:10

לי כתוב שעה וקצת :)

עופר-8
04/08/22 23:12

טוב בעצם את צודקת שהכל יחסי בואי נתרכז ביחסיות

פרפרונית
04/08/22 23:12

איך אפשר לתעל את זה לטובתינו..

יש דקה שמרגישה כמו נצח.. ויש נצח שמרגיש כמו דקה.

עופר-8
04/08/22 23:12

אני מתכוון לתורת היחסות !

עופר-8
04/08/22 23:14

באמת שאלו פעם את איינשטיין איך הוא יכול להסביר את תורת היחסות בדקה ( זאת תורה מאד מסובכת) אז הוא אמר כך: (סליחה מראש על התגובה) אם גבר נמצא עם אהובתו למשך שעה זה נראה כאילו חולף רגע ,ואם אתה שוכב לדקה על מיטת מסמרים זה נראה כאילו חולף נצח😊

פרפרונית
04/08/22 23:15

מכירה את זה בניסוח קצת אחר!

עופר-8
04/08/22 23:16

וואלה

פרפרונית
04/08/22 23:18

שאלה לי.. בגלל שאתה מכיר יותר טוב את כתבי הקודש וזה משהו שמדליק בך אור מסוים.. איך למשל אפשר לתעל את זה למקומות של.. שליטה יותר על הרגשות.. התבוננות פנימה.. מציאת נקודת אחיזה ליציבות.. גם רגשית וגם באופן כללי.. איך מגיעים לשקט נפשי באמצעות זה.

עופר-8
04/08/22 23:22

קודם כל לא כל מי שמכיר את כתבי הקודש אפשר לומר עליו שהוא מאסטר בשליטה ברגשות. אני לא כזה. דבר שני הרעיון הוא כזה: תחשבי רגע שכל האירועים הרגשיים שמטלטלים אותך נמצאים בפאזה מסויימת שהיא לא הליבה שלך. הליבה שלך היא ליבה שלווה טהורה ורגועה גם אם בחוץ משתוללת סופת טורנדו רגשית. ברגע שאת קודם כל מודעת לרעיון הזה. שכל הסערות הרגשיות שאת מרגישה נמצאים בlevel חיצוני לך, ואת מודעת שקיים עוד level שהוא לא משתנה ,ונשאר יציב ורגוע. עצם ההכרה הזאת היא כבר נקודת פתיחה מצויינת ליציבות רגשית. 

פרפרונית
04/08/22 23:24

למה הכוונה שהסערות הרגשיות בלבל חיצוני לי? ואיפה קיים הלבל הזה שאינו משתנה?

עופר-8
04/08/22 23:29

הנפש שלך היא לא מיקשה אחת. היא בנויה משכבות. כמו שאת מודעת לעובדה שיש לך רובד גופני ששייך לגוף שלך, את יש לך גם רובדים בנפש עצמה. מה הם אותם רבדים? בגדול זה הולך כך: החלק הרגשי של הנפש , החלק השכלי של הנפש ועוד.. עמוק יותר מהרבדים הנזכרים קיימת עצם נוכחות נפשך (זוכרת שדיברנו על עצם?) עצם הנפש לא מתפעל מהמאורעות הרגשיים שאת חווה. מה הבעיה? שהוא לא מודע . מה המטרה ? להתחיל להיות מודעים אליו. ברגע שאת טיפטיפה תתודעי לאותו חלק על מודע (זה לא התת מודע) את תתחברי לשלווה ,גם במצבים חיצוניים שנתפסים כקשים

פרפרונית
04/08/22 23:30

מה היא הנפש בעיניך?

עופר-8
04/08/22 23:31

חלק אלוקי מהבורא

פרפרונית
04/08/22 23:32

רגע.. כל דבר שנברא לכאורה הוא חלק מהאל.. אבל האם הנפש יש בה צלם אלוהים? ואם אמרת שהנפש והגוף חד הם בדרגה, משמע גם גוף חומרי לוקח חלק אלוקי מהבורא. מה המעמד המטאפיזי שלהם, לאור כך?

עופר-8
04/08/22 23:38

שאלה יפה מאד. בהחלט לנפש יש צלם אלוקי. שימי לב- לא אמרתי שהנפש והגוף חד הם. אמרתי שכלפי הבורא הם משתווים. אבל לא לגבינו . לא לגבי המודעות האנושית שלנו. את צודקת שגוף חומרי לקוח מהבורא. אבל הרבה הרבה יותר קשה לגלות זאת ולהביא את זה לידי ביטוי מאשר את הנפש. פשוט בגלל העובדה שהנפש, בטיבעה היא רוחנית אלוקית ונמשכת מצד טבעה לעניינים אלקיים, ואילו הגוף הוא חומרי ומצד טיבעו הגלוי הוא נמשך לענייניים של חומריות תאוות וכו. לכן העבודה עם הגוף היא קשה יותר כדי לגלות את שורשו הנסתר

פרפרונית
04/08/22 23:40

איפה הנפש שוכנת לתפיסתך?

למשל אצל אריסטו.. הנפש היא איבר.. והיא בעצם מכילה את הפוטנציאל לחיים בגוף חומרי מסוים בעל איברים. כלומר יחד עם הגוף היא מתכלה, אבל עדיין יש לה מעמד גבוה כי היא מכילה כשרים שמביאים למימוש בפועל של החיים בכוח בגוף.

עופר-8
04/08/22 23:42

עיקר משכנה של הנפש הוא במוח . התפשטות כוחותיה היא מהמוח שבראש אל כל הגוף . ודרך אגב -הבורא בעצמו נמצא דווקא בלב

פרפרונית
04/08/22 23:43

האם הנפש תופסת מקום במרחב בעיניך? או שיש לה מימד אחר? כי אם היא במוח אז היא מוגבלת, אם היא מוגבלת היא אינה אינסופית, ואז יש סתירה של קיומה כעצם רוחני.

עופר-8
04/08/22 23:46

לנפש יש יכולת להיות מוגבלת .הבורא תיכנן אותהעם יכולת פלאים -מצד אחד יש לה יכולת להיות מוגבלת אל תוך גוף האדם. מצד שני כשהיא יוצאת מהגוף היא שבה ונדבקת במקור האין סופי שלה כמו גל ששב אל האוקיאנוס ומתמזגת עם האינסופיות האלוקית

פרפרונית
04/08/22 23:49

רגע.. אתה מאמין בגלגול נפשות? כלומר.. אם הגוף והנפש במעמד שווה הייתי מצפה שיהיו להם יחסי דומות מבחינה מטאפיזית.. לאן הנפש הולכת לאחר שהגוף מתכלה? גוף סופי חומרי מתכלה בעצם הוא נע ונד רק חומר מה שמעניק לו משמעות זו הנפש. האם הנפש עוברת מגוף לגוף? מתחדשת? מתכלה לאורך הזמן כאשר עוברת בין הגופים (אפלטון)?

אביב69
04/08/22 23:50

איזה ניתוחים מדהימים, איזה עומק מחשבתי

הדברים שנאמרו כאן הם די נכונים על פי התורה למעט דבר אחד - לנו אין שום כלי מחשבתי להבין את מציאות הבורא

הזוהר הקדוש אומר, לית מחשבה תפיסא ביה כלל. אפילו המחשבה שלנו אין בה שום אחיזה במציאות הבורא !

כל מה שאנחנו יכולים לומר זה על מה שאנחנו תופסים בחושים שלנו, אבל הבורא הוא הרבה מעבר לחושים הגשמיים שלנו.


אנחנו כמו השולחן שרוצה לדעת מה חשב הנגר שיצר אותו - אין לו כלים מחשבתיים כמו לאדם

כך, והרבה יותר מזה, גם לנו אין כלים להבין את מציאות הבורא - למרות שזה מאד מעניין


כאשר התינוק נמצא בחיק אימו - הוא לא דואג מכלום, הוא יודע שאמא תעשה את הכל בשבילו.

גם אנחנו אם נרגיש שהבורא משגיח עלינו, גם בעת צרה

והוא יודע מה טוב עבורנו, והוא גם שם אותנו בסיטואציה הזו - אז זה מה שטוב לנו


אין פחדים - זה לא קל, זה קשה - אבל ככל שמתאמנים בחשיבה הזו - עם הזמן זה נהייה הרבה יותר קל


דוד המלך בתהילים מתמצת את זה:

גם כי אלך בגיא צלמוות - לא אירא רע כי אתה עמדי 


פרפרונית
04/08/22 23:54

"גם לנו אין כלים להבין את מציאות הבורא - למרות שזה מאד מעניין"

איך אתה יודע אם כך שקיים בורא? אם איננו יכולים להבין אותו?

אביב69
05/08/22 0:16

יש הבדל מהותי בין לדעת שקיים משהו, לבין לדעת איך הוא פועל ולמה הוא עושה מה שהוא עושה

לדוגמא - זרע, אנחנו יודעים שיש כזה דבר

זורעים את הזרע באדמה - וצומח לנו פרח יפה


איך זה קורה ? גם המדע עם כל המחקר - יודע רק חלק מהתהליך

גם אם אני לא מבין את הזרע - אני יודע שהוא קיים, ואני רואה את התוצאות של הפעולה שלו


ממש הרבה יותר כלפי הבורא - אני יודע שהוא קיים, כי יש לנו עולם יפהפה ומסודר ברמות מדהימות

כל תא בגוף שלנו מודיע - יש בורא לעולם


עצם הקיום הוא עובדה ברורה


יש עולמות רוחניים, שגם בהם ההבנה שלנו מועטת ביותר

אפילו את הנפש שלנו, שזו המדרגה הנמוכה של הרוחניות (נפש, רוח, נשמה, חיה ויחידה)

שיש אותה לכל בעלי החיים - אנחנו לא מצליחים להבין

את מדרגת ה"רוח" שיש אותה רק לבני האדם - ההבנה שלנו היא מועטת ביותר


את ה"נשמה" אפשר להבין רק באמצעות התורה הקדושה (כמובן רק את הרבדים היותר נמוכים)

היתר - זה כבר רק יחידי סגולה יכולים להבין


הבנת המהות של הבורא - או אפילו הבנת כלל הפעולות - כבר מעבר להשגה שלנו

פרפרונית
05/08/22 0:21

האמנם אנחנו מסודרים באופן "מושלם"? אני חושבת שיש בנו הרבה דפיקויות והמנגנון האנושי לא כזה שלם כמו שמתארים אותו... יש זיקנה.. מחלות.. מוות.. איברים שלא מתפקדים לרמת הקצה הכי טובה.. יש גם חיות שאבולוציונית לא אמורות להתקיים בכלל (כמו סוס למשל). זה עניין של אבולוציה.. אבל אנחנו לא מפותחים מספיק. דקארט אומר שהתולדה אינה יכולה לעלות על סיבתה בדרגת הממשות, אבל לדוגמה אנחנו עם השנים עוברים אבולוציה של התפתחות, ילדים שהם יותר טובים מהוריהם, או אפילו בינה מלאכותית שהיא יותר חכמה מאיתנו. ואיך זה ביחס לאלוהות? לרוחניות?

אביב69
05/08/22 0:51

מנקודת מבט של "העולם הזה" - העולם שלנו בכלל לא מושלם

 אבל ...  מנקודת מבט שהעולם הזה הוא רק הפרוזדור לעולם הבא השלמות מתגלה בכל הדרה


הרמח"ל בספר דעת תבונות מסביר:

מה שנוכל להשיג בעניין זה הוא, כי האל ית"ש הוא תכלית הטוב ודאי. ואמנם, מחוק הטוב הוא להטיב, וזה הוא מה שרצה הוא ית"ש - לברוא נבראים כדי שיוכל להטיב להם, כי אם אין מקבל הטוב אין הטבה. ואמנם, כדי שתהיה ההטבה הטבה שלמה, ידע בחכמתו הנשגבה שראוי שיהיו המקבלים אותה מקבלים אותה ביגיע כפם, כי אז יהיו הם בעלי הטוב ההוא, ולא ישאר להם בושת פנים בקבלם הטוב, כמי שמקבל צדקה מאחר. ועל זה אמרו (ירושלמי ערלה א, ג), "מאן דאכיל דלאו דיליה בהית לאסתכולי באפיה".

ההסבר של הארמית הוא - מי שאוכל מה שלא שלו - מתבייש להסתכל בפניו של המטיב לו


התכלית של העולם הזה היא - שבמאמצים שלנו כאן, בהתמודדיות - נקנה את עולמנו הבא

ולכן אנחנו חסרים ויש בנו חסרונות כדי שודה על השלמת החסרונות ונקנה בהתמודדויות את הזכות שלנו לעולם הבא


כדאי לראות את זה במקור - יש עוד המון שאלות שמקבלות שם תשובות


פרפרונית
05/08/22 1:48

מניין לך שקיים העולם הבא? אין לנו מגע בלתי אמצעי עם ההוויה כשלעצמה ואין לנו את הידע ההכרחי והמספיק להגיד שזה אכן נמצא. מספיק להטיל את הספק הקל שבקלים כדי להעלות את האפשרות של טעות ובכך לשלול אמת ודאית.

עופר-8
04/08/22 23:54

הנפש בהחלט מתגלגלת . רוב בני האדם בעולם הזה הם נשמות שעברו ריבוי גדול של גילגולים. הנפש עוברת מגוף לגוף. כדי לתקן. זה נושא מאד עמוק שנמצא בקבלת האר"י. מוקדשים לכך שני ספרים שעוסקים בגילגול הנפש. אני טיפטיפה אפתח את הנושא (למרות שזה עלול לסבך מאד!) לא רק שהנפש מתגלגלת . יש עוד חלקים "נפשיים" שמתגלגלים לצורך מסויים . מה הם אותם חלקים  "נשמה" בעצם מורכת מחמישה חלקים . נפש, רוח, נשמה, חיה , יחידה. שלושת הראושנים -נפש רוח ונשמה הם אלו שמתגלגלים מגוף לגוף. נפש זה החלק הנמוך ביותר בנשמה, לאחר מכן מגיעה הרוח , אחכ הנשמה, ולבסוף החלקים הגבוהם ביותר של הנשמה נקראים :"חיה" ויחידה" .הם לא מתגלגלים . ויש כאן עוד מקום להאריך. השאלה אם את רוצה שנפתח את הנושא

פרפרונית
04/08/22 23:57

אתה עושה הפרדה בין נפש / רוח / נשמה - מה ההבדל ביניהם?

עופר-8
04/08/22 23:59

אכתוב לך. אבל מוכרח לעשות הפסקה לכמה דקות ואחזור. בסדר? רגע רגע לא לכמה דקות, את דייקנית. הפסקה מסויימת ואחזור עוד לא הרבה זמן, בסדר?

פרפרונית
05/08/22 0:00

הכל בסדר.. מקסימום אגיב בדיליי :)

עופר-8
05/08/22 0:01

סגור

עופר-8
05/08/22 0:32

פרפרונית?

פרפרונית
05/08/22 0:33

עופר?

עופר-8
05/08/22 0:34

איך אני עם הזמנים?

פרפרונית
05/08/22 0:34

הפעם קיצרת בחצי מהכמה דקות של הפעם הקודמת :)

משעה לחצי שעה

עופר-8
05/08/22 0:35

יש!

פרפרונית
05/08/22 0:36

כנראה מהירות האור השתנתה או שנוצר איזה שהוא קירוב שקיצר את הזמן.. :)

עופר-8
05/08/22 0:37

הכל אפשרי😊


עופר-8
05/08/22 0:37

היינו בנפש רוח ונשמה

פרפרונית
05/08/22 0:39

נכון

פרפרונית
05/08/22 0:42

שאלתי אותך לפני שהלכת - 

אתה עושה הפרדה בין נפש / רוח / נשמה - מה ההבדל ביניהם?

עופר-8
05/08/22 0:43

נפש- היא הדרגה הנמוכה של הנשמה. זוהי הדרגה שמתלבשת בגוף פשוט כדי להחיות אותו. היא גם מקבילה לאות ה' אחרונה של שם ה' 

רוח-היא הדרגה הבאה יותר, קצת יותר גבוהה. היא שוכנת בלב והיא בעצם משכן הרגשות (או המידות בלשון החסידות והקבלה) ,היא מקבילה לאות ו' של שם ה'

נשמה- היא הדרגה הגבוהה היותר הבאה בתור היא שוכנת במוח. היא שוכנת במוח.היא מקבילה לאות ה' ראשונה של שם ה' 

פרפרונית
05/08/22 0:48

אתה קצת נכנס פה לפילוסופיה של השפה... ויטגנשטיין.

האמנם היא יותר גבוהה? ממה עשויה הנפש אם היא שוכנת בגוף? 

ולמה בעצם המוח בדרגה יותר גבוהה מהלב?

עופר-8
05/08/22 0:53

זאת לא פילוסופיה של השפה. זאת שפת תורת הקבלה. לגבי ממה עשויה נפש, זה לא כל כך ממה היא עשויה אלא יותר עד כמה היא מזוככת. ככל שהנפש מזוככת יותר היא במעלה עליונה יותר. דיברנו לפני כמה שעות על טלסקופים. ככל שהמראה של הטלסקופ מלוטשת יותר כך היא תקלוט יותר אור מהכוכבים.. אותו רעיון כאן. נפש היא דרגה נשמתית לא כל כך מזוככת לכן היא יכולה לשכון בגוף ממש, רוח מזוכככת קצת יותר, נשמה עוד יותר ועד "יחידה" שזו הדרגה הכי מזוככת. נקראת כך כי היא בהתייחדות בלתי פוסקת עם הבורא בכבודו ובעצמו

פרפרונית
05/08/22 0:54

לפי מה אתה מוכיח את קיום הנשמה?

עופר-8
05/08/22 0:57

פשוט מאד. כאשר הנשמה עוזבת את הגוף. הגוף מת. כל האיברים שלמים וקיימים. מה קרה כאן? מי היה בגוף קודם? מי החיה אותו. הרי הגוף עצמו הוא אוסף של מולקולות חסרות הבעה/רגש/תבונה וכד'. מהיכן היא מקור האהבה? איך יכול להיות שאת ואני מדברים בשעה לילה זו על עניינים נשגבים כל כך אם לא היה לנו חלק נשמתי? 

עופר-8
05/08/22 0:58

לא לנו בדווקא. לבני האדם הכוונה

פרפרונית
05/08/22 0:59

בגלל זה לייבניץ הגדיר את המונדות הרוחניות.. כי החומר הוא פסיבי והאטומים הרוחניים בעלי התפיסות וההשתוקקויות הם אלה ש"מחיים" את החומר

עופר-8
05/08/22 0:59

זה פשוט שם אחר. אבל הכוונה היא אותו כוונה

פרפרונית
05/08/22 1:01

ועדיין מה שחסר לי זה - מניין לך שיש לנו נשמה שעוזבת את הגוף? מניין לך בעצם, שאתה לא באיזו סימולציה או חלום? שיש לך באמת רצון חופשי? אולי זה פטאליזם שהגורל נקבע מראש.. ובעצם אין לנו חופש על הפעולות שלנו.. וככה אנחנו כמו מריונטות של האלוהות.. והדרגות כבר מאבדות מחשיבותן...

עופר-8
05/08/22 1:03

פתחת פה נושא כבד. אפשר למוצ"ש?

פרפרונית
05/08/22 1:04

חח בהחלט.. כמו שאמרתי על העצם הפרטי יש גם עצם כולל אבל זה כבר משהו אחר.. השאלה אם מה שקורה בעצם הכולל אפשרי גם בעצם הפרטי..

עופר-8
05/08/22 1:05

אפשרי גם בפרטי

עופר-8
05/08/22 0:46

אח"כ מגיעות שתי הדרגות הגבוהות. קודם כל באה ה"חיה" -והיא כבר לא בלובשת על האדם אלא נמצאת מעליו באופן של "מקיף" זה נקרא אורות מקיפים בלשון הקבלה והחסידות ,יותר מדוויק קוראים לה "מקיף הקרוב" .כי ניתן בתנאים מסויימים להרגיש אותה . היא מקבילה לאות י' הראשונה בשמו של ה'.  לבסוף מגיעה דרגת ה"יחידה" -היא הדרגה הגבוהה ביותר . היא נקראת "מקיף הרחוק". כי היא מתגלית בזמנים נדירים יחסית בבן אדם והיא מקבילה לקוץ  הקטנה של שם ה' (כשכותבים את שם ה' בספר התורה)

אביב69
05/08/22 1:03

אסביר בלשון קלה

נפש - היא הגורם הרוחני המחייה כל בעל חי שהוא (גם לדומם יש נפש, אבל במדרגה יותר נמוכה)

רוח - היא הגורם הרוחני המאפשר את הדיבור, אותו יש רק לבני האדם.

נשמה - היא החלק היותר גבוה היא קיימת רק אצל עם ישראל, (לגויים אין נשמה - רק רוח) 

הנשמה נצרכת להבנת התורה ומטרתה - תיקון חטא אדם הראשון.

אין לנו הבנה כיצד מתקנים את חטא אדם הראשון, מאחר שהגשמיות שהיתה אצל אדם הראשון, היא הרוחניות שלנו, 

שנהייתה יותר גשמית לאחר החטא.

חיה ויחידה - הם חלקים רוחניים יותר גבוהים שאיננו יכולים לראות את אפילו את השפעתם בעולם.


סתם ככה נזכרתי תוך כדי - עולם, מלשון העלם - הבורא נעלם בעולם.

עופר-8
05/08/22 1:06

יפה מאד אביב

פרפרונית
05/08/22 1:08

התיאור שנתת לנפש הוא כמו של אריסטו. למה הכוונה ב"מאפשר את הדיבור" ברוח? לא רק לנו  יש יכולות 'דיבור', ומה הכוונה בעצם בדיבור? השפה עצמה? התקשורת? ההבנה? המיינד?

ולמה שלנוצרים לדוגמה לא תהיה נשמה? מה קורה לאדם שהופך מיהודי לנוצרי? מאבד את נשמתו? והפוך? מנוצרי ליהודי? פתאום תיכנס בו נשמה? ממה הנשמה הזו מורכבת?

אביב69
05/08/22 1:18

רק לנו - בני האדם יש יכולת דיבור

לבעלי החיים אין את היכולת להעביר מושגים ולהסביר דברים

לכל היותר - להפנות תשומת לב - באותו המקום


אדם שהופך מגוי ליהודי - מקבל נשמה (זה לא קורה סתם, יש מהלך שלם שגורם לזה)

יהודי שהופך לגוי - נשאר עם הנשמה, הוא נשאר יהודי - חוטא, אבל יהודי


הנשמה היא חלק רוחני, שכמו שכבר נאמר - אין לנו הבנה במהותה

אפילו במדרגות של נפש ורוח - אין לנו הבנה - רק ידיעה שהם קיימים

פרפרונית
05/08/22 1:19

האין אפשרות להשחית את הנשמה? 

אביב69
05/08/22 1:27

כל מה שמעניין את הנשמה הוא - רק מה שאפשר להרוויח לעולם הבא

(זה גם מה שמפריע לך - וגורם לך את הסקרנות המבורכת הזו)


לנשמה עצמה אין שום עניין בקנייני עולם הזה, היא לא נמשכת אחריהם ואינם עושים בה רושם

החטאים שהאדם עושה, גורמים לנשמה שלו מסך - או כיסוי, שמפריע לה להשפיע על האדם - לקנות קניינים לעולם הבא

ולכן - אפשר רק למנוע מהנשמה להשפיע על הגוף


אין אפשרות להשחית את הנשמה

למעשה גם אין אפשרות להשחית את הנפש או את הרוח, מאחר שהם רוחניים ואינם ברי השחתה.

פרפרונית
05/08/22 1:40

נשמע קצת כמו מה שסוקרטס אומר על הנפש.. שבשביל להתקרב כמה שיותר לרוחני צריך להתנקות מתענוגות ומתאוות.. לחיות חיים של סגפנות.. ללמוד הרבה.. להרחיב את הידע.. 

האמנם הרוחני אינו בר השחתה? 

יש לדוגמה המאמינים שבגלגולי נשמות יש שכר ועונש, כלומר נשמה של אדם רע תגלגל לחיה כמו חזיר או משהו 'נחות' יותר, וככה היא בעצם יורדת בדרגתה.

אביב69
05/08/22 2:06

לא נראה שהיוונים בכלל וסוקרטס בפרט הבינו מהי רוחניות - כל מה שניסו לעשות זה לבטל את האמונה בה' !

בפרשת בראשית נאמר "והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", ועל פסוק זה דרשו חז"ל :  תוהו – זו מלכות בבל. ובוהו - זו מלכות מדי. וחושך - זו מלכות יוון. על פני תהום -זו מלכות אדום הרשעה.


חכמים אמרו על מלכות יוון:  חושך - זו מלכות יוון  -  מה שנאמר על ידם - אינו יכול להאיר !


הרצון של היוונים הוא להשכיח מאיתנו את מטרת החיים באמצעות פילוסופיה

 - לשם החידוד הלשוני והמחשבתי - תוך זניחת מטרת החיים שלנו


נכון שבשביל להשיג רוחניות, צריך לא להיות מחובר מאד לגשמיות....

כדי להבין רוחניות באמת, צריך להתנתק מהגשמיות שמפריעה להיות מחובר לתורה - להבין שהרוחניות מחייבת פעולות


כמו שמטוס לא יכול להמריא אם הוא יהיה כבד מידי, וכדי שימריא ויטוס טוב צריך להיות הכי קל שאפשר.

אבל רק משקל קל - לא יעשה אותו מטוס, יש עוד דברים שצריכים להיות 


גלגולי נשמות, נועדו לתיקון שאין לנו הבנה בו

החלק שלא תוקן - חוזר ומתגלגל פעם ופעמיים באדם אחר כך אם עדיין לא תוקן הכל, 

מתגלגל בבעל חי טהור או טמא או בצומח או בדומם - - בהתאם לתיקון הנצרך

ככל שהתיקון הוא במדרגה נמוכה יותר, הוא יותר קשה לנשמה


כמו כיבוס של בגד, ככל שהכתם חזק יותר - הכיבוס עוצמתי יותר

הכי קל לתקן זה כאדם והכי קשה זה בדומם

פרפרונית
08/08/22 1:10

דווקא לא נכון.. הפילוסופים מאוד היו מחוברים לרוחניות ולהפך חיפשו דרכים לחזק את האמונה ולהצדיק את האמונה באל באמצעים פילוסופיים.. והיו כאלה דאיסטים שחיברו בין הדת למדע (כמו למשל גליליאו גליליי) ומאוד מחוברים לרוחניות.

אביב69
08/08/22 10:44

האם האמונה של היוונים, מצדיקה איזה מטרה של הבריאה? האם האמונה הזו מחייבת לעשות משהו ?

או שמדובר בסוג של משחק מחשבתי בלי שום מחוייבות כלשהי ?

אביב69
08/08/22 1:06

:) ?

פרפרונית
08/08/22 1:07

סליחה נבלעתי בכל התגובות

אביב69
08/08/22 1:24

האם ראית את הספר - דעת תבונות לרמח"ל ?

פרפרונית
08/08/22 1:24

לא.. אני עסוקה בלמידה למבחנים

אביב69
08/08/22 1:46

שיהיה לך בהצלחה.

אם נושא הרוחניות והבורא מעניין אותך - זהו הספר