מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדמדריכיםפתרונות לחוסר סימטריה למחלימות מסרטן השד

פתרונות לחוסר סימטריה למחלימות מסרטן השד

מפרוטזות, חזיות ייעודיות ופטמות בהזמנה אישית ועד בחירה נכונה של בדים וקשירה של צעיפים: כל הדרכים הלא-ניתוחיות לטשטוש א-סימטריה בין השדיים בנשים שעברו כריתת שד חלקית או מלאה - עם או בלי שחזור


(צילום: דורין אבירם ינאי)
(צילום: דורין אבירם ינאי)

אצל רבות מהמחלימות מסרטן שד קיימת א-סימטריה של החזה ברמות משתנות, באופן זמני או קבוע. מי שזה מטריד אותה, תשמח לגלות שיש לא מעט פתרונות פשוטים שמטשטשים בקלות יחסית את חוסר הסימטריה. פרוטזות, חזיות ייעודיות, פטמות בהזמנה אישית ועוד, המאפשרים לחוש נוח במשרד, בלבוש ערב ואפילו בזמן התעמלות או בים ובבריכה. יצאנו לאתר את כל הפתרונות.

 

לאחר ניתוח לכריתת השד, בוחרות נשים רבות לעבור שחזור. לדבריו של ד"ר יואב ברנע, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית ומשחזרת של השד במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), מרבית הנשים משחזרות מיד לאחר ניתוח הכריתה, אולם לעיתים סיטואציה רפואית או שיקולים מובילים לבחירה אחרת.

 

א-סימטריה עלולה להיווצר בנשים שוויתרו על שחזור השד או שחזור הפטמה והעטרה מסיבות רפואיות או אחרות, נשים שהעדיפו להפריד בין הפרוצדורות ולהמתין עם השחזור, נשים שעשו שימוש בטכניקה של שחזור עם מותחן, ונשים שעברו כריתה חלקית בלבד של השד ושעל אף תהליך השימור (שבו מבצעים פעולות כמו ניוד רקמות לתוך השד כדי לאטום את החלל שנוצר) נותרו עם שד אחד קטן מהשני.

 

בנוסף לאלו, צריך לזכור שגם תהליך השחזור לא מוביל בהכרח לסימטריה מלאה בין הצדדים. לעיתים הצד המשוחזר עם הסיליקון הוא זקוף ומלא בעוד השד המקורי נפול יותר או בעל צורה שונה, במיוחד ככל שעובר הזמן או עם שינויים במשקל הגוף.

 

פרוטזות שד 

 

(צילום: דורין אבירם ינאי)

 

האביזר הבסיסי ביותר לנשים עם חוסר סימטריה הוא הפרוטזה. יאנה דרום, בעלת חנויות אופנה ואביזרים לנשים המתמודדות עם סרטן השד "יאנה פאשן" שהתמודדה עם המחלה בעצמה מסבירה כי הפרוטזה עשויה מסיליקון ומגיעה בגדלים שונים. יש פרוטזות שנכנסות לכיס מותאם בחזיות הייעודיות, ויש כאלו הנצמדות ישירות לגוף.

 

"באופן עקרוני אפשר להשתמש בפרוטזה בכל מצב" מסבירה נועה גביש - מעובדות החנות. "נשים מסוימות רגישות מאוד, לא נעים להן להניח שום דבר על המקום של הניתוח והן ממתינות חודשים להחלמה מלאה. נשים אחרות מגיעות לכאן שבועות ספורים אחרי הניתוח. יש גם נשים שלא יצאו מבית החולים ללא פרוטזה כי הן לא יכולות לשאת את המחשבה על אי הסימטריה. אלה מגיעות לכאן לרכוש את הפרוטזה שלהן עוד לפני שנכנסות לניתוח. ביציאה מבית החולים אגב, נשים מקבלות פרוטזה מספוג, שבה יוכלו להשתמש בשלב הראשוני".

 

סוגי פרוטזות

 

פרוטזות מלאות: פרוטזות סיליקון המגיעות בגדלים שונים ומדמות שד שלם.

 

פרוטזות חלקיות: פרוטזות המדמות חלק של שד. מיועד בעיקר לנשים שעברו כריתה חלקית ונותרו עם שד אחד קטן מהשני.

 

פרוטזה קלה במיוחד: מתאימה לנשים שעברו כריתת שד דו צדדית או נשים שעברו כריתה בצד אחד וזקוקות לפרוטזה במשקל קל יותר מהרגיל. ההיגיון מאחורי הבחירה היא שאין כאן צורך להשוות גודל או לאזן משקל. הפרוטזה משמשת לאסתטיקה בלבד.

 

פרוטזה נדבקת לגוף: לנשים שלא מרגישות נוח עם חזייה עם כיס ומעדיפות את הפרוטזה צמודה לגוף כשמעליה חזייה רגילה. מתאים גם לנשים שמעדיפות חזיות חשופות יותר. הסוג הזה של הפרוטזה הוא יקר יותר ואולי משום כך, גם פופולארי פחות. זאת פרוטזה שנמכרת מעט מאוד, ביחס לזאת שנכנסת לכיס של החזייה.

 

פרוטזה בגודל משתנה (פיור פיט): בנויה משכבה דקה של סיליקון וכיס אחורי. ניתנת להגדלה או הקטנה בהתאם לצורך. מיועדת לנשים לאחר שחזור שד עם מותחן. בשחזור מהסוג הזה מוכנס מתחת לעור ולשרירים מותחן רקמות: בלון סיליקון שמנופח בהדרגה על ידי הזרקת מי מלח. היתרון בפרוטזה בגודל משתנה הוא שהיא מתאימה לכל שלבי תהליך השחזור.

 

פרוטזה לים ולבריכה: פרוטזת סיליקון שקופה המותאמת ועמידה למי מלח וכלור.

 

נשים לאחר כריתת שד מלאה או חלקית שלא עברו שחזור זכאיות למימון פרוטזה חיצונית לשד אחת לשנתיים על ידי משרד הבריאות (לפרטים לחצו כאן). בחלק מהביטוחים המשלימים של קופות החולים מתקבלים החזרים על פרוטזות נוספות.

 

חזיות

 

(צילום: דורין אבירם ינאי)

 

א-סימטריה קלה שמקורה בכריתה חלקית, אפשר לפתור לפעמים רק עם חזייה. "אם החזייה מעוצבת נכון ומרופדת נכון, היא יכולה להספיק. גם חזייה עם תפר באמצע יכולה לפתור א-סימטריה קלה. צריך לזכור שלכולנו יש א-סימטריה קלה, ושאף שד לא דומה למשנהו", אומרת נעה.

 

קיימות גם חזיות ייעודיות לפרוטזות. החזיות הייעודיות מגיעות עם כיסים עבור פרוטזת הסיליקון, עם סגירה בחזית וללא ברזלים כדי להקל על נשים לאחר הניתוח. על אף שהחזיות מגיעות במגוון עיצובים ובדים, המשותף להן הוא עיצוב סגור יחסית שנועד לטשטש שקעים שלפעמים נותרים לאחר הניתוח, צלקות וא-סימטריה.

 

ניתן להצמיד לחזיות תוספת של בד תחרה המגיע עם תופסנים קטנים בצדדים ונועד להסתיר ולטשטש גם הוא שקעים, צלקות וא-סימטריה.

 

ניתן למצוא גם חזיות ספורט וגופיות ספורט עם כיס לפרוטזה. מעבר לכיס לפרוטזה, החזיות והגופיות הספורטיביות רחבות במיוחד באזור שמתחת לבית השחי כדי לתמוך בעודף עור ולהסתיר צלקות. 

 

כיום משרד הבריאות משתתף בעלות של חזייה ייעודית לפרוטזה. נשים שעברו כריתת שד מלאה או כריתה חלקית ולא עברו שחזור שד זכאיות להחזר של 200 ₪ באופן חד פעמי לרכישה של החזייה הראשונה.

 

פטמות סיליקון 

 

(צילום: מאיה חבקין)

 

יש נשים שעברו שחזור שד אבל לא יכלו (מסיבות של עור דק ומוקרן) לשחזר את הפטמה, או העדיפו לוותר על תהליך השחזור או לדחות אותו במספר שנים.

 

נשים אלו יכולות לקבל מענה אצל מיכל קולט-ארבל, המייסדת של "פינק פרפקט", יצרנית פטמות בהתאמה אישית לנשים המחלימות מסרטן השד. הפטמות עשויות מסיליקון ומיועדות להצמדה על השד עם דבק קוסמטי קבוע. כל שנדרש זה אחת לשבועיים להסיר את הפטמה, לנקות ולהדביקה חזרה.

 

גם קולט-ארבל, כמו דרום, ייסדה את העסק הייעודי שלה כדי לענות על צורך שהיא עצמה לא מצאה לו מענה ראוי. במקרה שלה, היא רצתה לשחזר את הפטמה לאחר שחזור השד שעברה, מסיבות רפואיות נדרשה להימנע מכך, ולא הצליחה למצוא חלופה ראויה.

 

החברה מספקת מענה גם לנשים שעברו כריתה דו צדדית ושחזור שד, וגם לאלו שעברו כריתה חד צדדית ועכשיו צריכות להתאים את הפטמה החדשה לזו הקיימת.

 

"במקרה של הראשונות זה פשוט יותר", מסבירה קולט-ארבל, "הן פשוט מגיעות ובוחרות זוג פטמות סיליקון מוכנות לפי הטעם. ממש כמו שבוחרים שמלה". אפשר לבחור פטמות "רגילות", וזאת הנטייה הטבעית של מרבית הנשים אבל אפשר לגוון גם עם פטמות מצוירות על בסיס בקשות אישיות".

 

הקבוצה השנייה של הנשים, אלה שעברו כריתה חד צדדית, צריכות להתאים את הפטמה של השד המשוחזר, לפטמה הקיימת. כאן נכנס אלמנט הסימטריה. ההבדלים בין הפטמות הם בצבע, בצורה (אובלית או נפולה) ובכמות הקמטוטים שעליה. "לפטמה יש אופי", אומרת קולט-ארבל, "ואני מעתיקה את הפטמה עם תבנית תוך התאמה צורה וצבעים של מאה אחוז". יצירת פטמה מותאמת לצד אחד דורשת עבודה ארוכה ומורכבת יותר.

 

אפשר בסיוע פטמת הסיליקון גם לטשטש חוסר סימטריה שנוצר לאחר כריתה חלקית של השד. "יש נשים שעברו ניתוח להסרת גידול מהפטמה או באזור הפטמה, ובאזור הניתוח נותר חלל מסוים או שד קטן יותר. במקרים כאלה אני יוצרת פטמה מלאה יותר מהרגיל, כזאת שהחלק האחורי שלה נכנס פנימה לחלל שנוצר ו'מעלים' את הבור. לנשים שנשארות עם שד מנותח קטן יותר ביחס לשד השני אני יכולה להוסיף סיליקון בהמשך הפטמה, וזה מטשטש את חוסר הסימטריה. יש פתרונות" אומרת קולט-ארבל.

 

משרד הבריאות לא משתתף ברכישה של פטמות תותבות. מומלץ לפנות לקופת החולים ואם יש - לחברת הביטוח הפרטי, כדי לברר לגבי זכאות.

 

טשטוש באמצעות לבוש

 

ניתן להיעזר גם בבגדים כדי לטשטש א-סימטריה. "לנשים שלהן א-סימטריה משמעותית, כאלה שמתקשות עדיין להשתמש בפרוטזה, אנחנו נמליץ על בגדים גדולים יותר, צבעוניים יותר, בגדים עם הדפסים שמטשטשים. בגדים שלא מכוונים את המבט לכיוון החזה" אומרת גביש.

 

"ההמלצה היא תמיד להעדיף בדים שהם יותר נוקשים כמו ג'ינס קורדרוי, טוויד, דקרון (הבד ממנו עשויים מדי א' של צה"ל) ולהימנע מבדים שנמתחים ונצמדים" מוסיפה דרום.

 

בנוסף מומלץ גם להשתמש בצעיפים כדי לקבל את האפקט הרצוי.

 

 

עדכון אחרון: ינואר 2020