מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אטופיק דרמטיטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דני בן אמתי
פרופ' דני בן אמתי
בוגר בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית ירושלים (1979). בוגר התמחות ברפואת ילדים בבי"ח בילינסון, בוגר התמחות ברפואת עור ומין בבי"ח בילינסון (1996) רופא עור בכיר, ומנהל יחידת עור ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים לשעבר. ממייסדי החוג לרפואת עור ילדים, ההסתדרות הרפואית בישראל. ראש החוג לרפואת עור ילדים בהסתדרות הרפואית, ממועד הקמתו ועד 2014. שימש כסגן מנהל מרכז שניידר לרפואת ילדים בשנים .2004-2007 פרופסור חבר קליני, וראש החוג לרפואת עור ומין באוניברסיטת תל אביב.
שולמית בורשטיין MA
שולמית בורשטיין MA
מייסדת ומנהלת מקצועית בעמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס, MA בפסיכותרפיה שולמית בורשטיין היא המנהלת המקצועית של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס. שולמית, אם לבת אטופית מזה 23 שנים, וממש לאחרונה גם סבתא לתינוקת אטופית, נסעה במשך השנים לחפש מענה למחלה בכל רחבי העולם. בין השאר בתה טופלה בדאלאס, בלונדון, במינכן, בדאבוס ובאוון. בכל מקום למדה את הידע המקצועי המעודכן ביותר על המחלה ואת הגישות הטיפוליות. תוך כדי למדה פסיכותרפיה והוציאה תואר שני באונברסיטה באנגליה. שולמית ממשיכה ללמוד ולהתעדכן תוך מעקב רציף אחר ספרות מקצועית, והשתתפות בכנסים מקצועיים בינלאומיים.

מובילי קהילה

דבורה וידמן
דבורה וידמן
מידענית וחוקרת בתחום מדעי החברה, מתמקדת בדרך כלל בתחום תעסוקה והכשרות מקצועיות. יוצא מן הכלל תחום עניין מיוחד שחורג ממדעי החברה: עולם המחלות האטופיות (דלקת סוג 2), אטופיק דרמטיטיס, אלרגיה למזון, אסטמה, נזלת כרונית, דלקת עיניים אביבית וכל השלובים שביניהם. העניין בתחום הרפואי הספציפי הזהו הוא מתוך העניין האישי. כאם לחמישה ילדים שרובם מתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס ברמות שונות, מקל ועד בינוני +. כתבתי את הניוזלטרים המקצועיים של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס במשך שנתיים, וכן את אתר העמותה, וצברתי ידע מקיף ומקצועי אודות מחלת עור זו, בנוסף על הידע האישי. ניהלתי במשך שש שנים את קהילות ההורים והמתמודדים של העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס, (בווטסאפ), ואשמח לעמוד לרשותכם גם כאן. זכיתי במלגת קרן רומנו לסטודנטים מצטיינים במדעי החברה, בגין עשייה חברתית בקידום בריאות בקרב מתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס ובני משפחותיהם.
כמוניאטופיק דרמטיטיסחדשותאטופיק דרמטיטיס עשויה להעלות סיכון לשברים

אטופיק דרמטיטיס עשויה להעלות סיכון לשברים

מחקר גדול מראה כי קיימת עלייה בסיכון לשברי ירך, אגן, חוט שדרה ומפרק כף היד בקרב מבוגרים עם מחלת העור אטופיק דרמטיטיס, ובמיוחד באלו עם מחלה חמורה


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור דלקתית נפוצה שמתבטאת בנגעים עוריים, יובש ניכר וגרד קשה. בדרך כלל היא מופיעה לראשונה בילדות ובמקרים רבים חולפת במהלך שנות הילדות, אך בחלק מהמקרים היא חוזרת בבגרות ועשויה אף להתפרץ לראשונה בבגרות.

 

בשנים האחרונות עלו עדויות מעבודות לקשר בין מחלת העור לבריאות העצם במבוגרים. מחקר מטאיוואן שפורסם בפברואר 2017 בכתב העת PLoS One העלה קשר בין אטופיק דרמטיטיס לסיכון מוגבר כמעט פי 5 לאוסטאופורוזיס. גם מחקר אמריקאי מ-2015 שפורסם בכתב העת The Journal of Allergy and Clinical Immunology והתבסס על סקר העלה קשר בין אטופיק דרמטיטיס לאוסטיאופניה ואוסטאופורוזיס.

 

כעת מתפרסם מחקר גדול חדש שמחזק את ממצאי המחקרים הקודמים. במסגרת המחקר חוקרים מבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון ומוסדות נוספים ריכזו נתונים מהתיקים הרפואיים הממוחשבים של כמעט 527,000 בריטים עם אטופיק דרמטיטיס ויותר מ-2.5 מיליון נבדקים ללא אטופיק דרמטיטיס.  

 

בהשוואה לאנשים בריאים בעלי אותם מאפיינים, לאנשים עם אטופיק דרמטיטיס היה סיכון גבוה ב-7% לשברים במפרק כף היד, ב-10% לשברים בירך, ב-10% יותר לשברים באגן וב-18% לשברים בחוט השדרה.

 

בקרב מטופלים עם מחלת עור קשה הסיכון לשברים היה גבוה במיוחד: סיכון גבוה ב-50% לשברים בירך, ב-66% יותר לשברים באגן, ב-18% לשברים בחוט השדרה ופי יותר משניים (סיכון גבוה ב-109%) לשברים בחוליות. לעומת זאת, מטופלים עם מחלה קלה היו בסיכון גבוה ב-6% לשברים בעמוד השדרה ולאלו עם מחלה מתונה היה סיכון גבוה ב-22%.

 

בניתוח הנתונים החוקרים לקחו בחשבון משתנים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות ובהם גיל, מין, היסטוריה של אסתמה ושימוש בסטרואידים בבליעה. הממצאים פורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology.

 

עור ועצמות

 

המחקר לא תוכנן כדי לבחון מה עומד מאחורי הקשר בין אטופיק דרמטיטיס לשברים, אך קיימים מספר מנגנונים שיכולים להסבירו. החוקרים מציגים עדויות לפיהן סטרואידים ממשחות יכולים להיספג בגוף וייתכן שכך הם עשויים לתרום לסיכון מוגבר של שברים במטופלים עם מחלת העור - אם כי לא ברור אם כמויות הסטרואידים שנספגות מספיק גבוהות כדי להשפיע על צפיפות העצם והסיכון לשברים, במיוחד לאור העובדה שלטיפול בסטרואידים סיסטמיים (שניטלים דרך הפה) לא הייתה השפעה גדולה על הסיכון לשברים במחקר.

 

בכל אופן, כדי למנוע תופעות לוואי, בטיפול במשחות סטרואידיות לאטופיק דרמטיטיס כבר כיום ההמלצות הן להשתמש בתכשיר הסטרואידי החלש ביותר שיבצע את הפעולה הרצויה מחד ומאידך יגרום לכמה שפחות תופעות לוואי ולקצר במידת האפשר את משכי הזמן של הטיפול בתכשיר. כיום גם קיימים תכשירים חדשים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים שפועלים במנגנונים שונים, בהם ניתן להשתמש לטווח ארוך יותר וגם באזורים הרגישים לשימוש בסטרואידים.

 

הסבר אפשרי נוסף לקשר בין בריאות העצם לאטופיק דרמטיטיס עשוי להיות קשור לדלקתיות. גם הגבלות תזונתיות הקשורות לאלרגיות הנפוצות בקרב ילדים עם אטופיק דרמטיטיס עלולות להוביל לצריכה לא מספקת של ויטמין D וסידן בתקופות קריטיות לבניית עצם בריאה. בנוסף, אקזמה חמורה עשויה להקשות על ביצוע פעילות גופנית שגם היא חשובה לחיזוק העצם.

 

נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע אם אטופיק דרמטיטיס אכן מהווה גורם סיכון לאוסטאופורוזיס ושברים בגיל המבוגר ולאתר את הסיבות לתופעה. בינתיים, למטופלים עם אטופיק דרמטיטיס בכל גיל, כמו גם ליתר האוכלוסייה, חשוב להקפיד על תזונה בריאה לעצמות ועל פעילות גופנית לחיזוק העצם ומניעת שברים.

 

 

J Allergy Clin Immunol. Published online November 19, 2019