מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-1

מנהלי קהילה

דר' זהר לנדאו
דר' זהר לנדאו
מומחית ברפואת ילדים ובאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים ומתבגריםמנהלת השירות לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים במרכז הרפואי 'וולפסון'.בנוסף, עובדת במכון לסוכרת נעורים של 'מכבי' ברעננה ומקבלת במרפאתי בצפון תל אביב באופן פרטי ומבוטחים של 'כללית מושלם'.יש לי הרבה ניסיון בטיפול בסוכרת מסוג 1 בילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים. כמו כן אני יוזמת ושותפה למחקרים רבים העוסקים בסוכרת מסוג 1 ואנדוקרינולוגיה.כל הצדדים הקשורים לטיפול בסוכרת מסוג 1 (טכנולוגיה, היבטים רגשיים ותזונתיים) מאד קרובים לליבי. 
ד
ד"ר מיכל גילאון
דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית. בעלת תואר ראשון בתזונה קלינית מהאוניברסיטה העברית, ודוקטורט בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל אביב.עובדת במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים ובקליניקה פרטית בגבעתיים.בעלת ניסיון רב בהתאמת הטיפול התזונתי בסוכרת מסוג 1 בגילאים השונים, באופן אישי לכל אחד בהתאם לצרכיו ולהעדפותיו. הטיפול כולל התאמה של התזונה לטכנולוגיות החדשות בטיפול בסוכרת (משאבות אינסולין, סנסורים) ובסוגים חדשים של אינסולין.בנוסף לעבודה הקלינית, מרצה במסגרות אקדמיות שונות ומרכזת מקצועית של הקורס הטיפול התזונתי בסוכרת לדיאטניות באוניברסיטת תל אביב.  
ד
ד"ר אביבית כהן
רופאה פנימית ואנדוקרינולוגית ביחידת הסוכרת בהדסה עין כרם ומנהלת מכון סוכרת של מכבי שירותי בריאות בירושלים.
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.

מובילי קהילה

בתיה קריטי
בתיה קריטי
אחראית תחום זכויות באגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) הנגשת זכויות בסוכרת סוג 1 לכלל הקהילה ועזרה במצוי הזכויות מול גופים ממשלתיים שונים. מתן מענה לקהילת הסוכרתיים סוג 1 בכל הגילאים ובני משפחותיהם
כמוניסוכרת סוג-1חדשותאישור ראשון לתרופה שמעכבת התפתחות סוכרת סוג 1

אישור ראשון לתרופה שמעכבת התפתחות סוכרת סוג 1

התרופה הביולוגית החדשה שאושרה בסוף השבוע האחרון בארה״ב פועלת נגד מרכיבים במערכת החיסונית שתוקפים תאים מייצרי אינסולין בלבלב, ובכך מעכבת את התקדמות המחלה, ועשויה לחסוך את הצורך בטיפול באינסולין לשארית החיים


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אישר בסוף השבוע השבוע לראשונה לשיווק תרופה ביולוגית חדשה שמעכבת התפתחות של סוכרת סוג 1.

 

התרופה 'טזילד' (Tzield) שמבוססת על החומר הפעיל 'טפליזומאב' (Teplizumab), מיוצרת על ידי החברות ProventionBio וסאנופי, וניתנת בעירוי לווריד. המדובר למעשה בטיפול התרופתי הראשון שמאפשר למנוע סוכרת סוג 1, ופועל לעיכוב השלב השלישי והמכריע של המחלה. התרופה מיועדת לבוגרים וילדים מעל גיל 8 אשר זוהו עם נוגדנים לתאי הלבלב בדם וחריגות קלות של רמות הסוכר בדם – אך לפני שפיתחו תסמינים ואובחנו רשמית עם סוכרת סוג 1 שמצריכה התאמת טיפול בהזרקות אינסולין.

 

נטרול הפעילות האוטואימונית

 

סוכרת סוג 1, המוכרת גם בשם 'סוכרת נעורים', היא מחלה אוטואימונית שנוצרת כשהמערכת החיסונית מסיבה כלשהי שאינה ברורה לאשורה תוקפת והורסת תאים בלבלב שאחראים על ייצור אינסולין – ההורמון שאחראי על ויסות הסוכר בדם. מהלך זה מוביל לעלייה ברמות הסוכר בדם ולסוכרת וסיבוכיה. המאובחנים עם סוכרת סוג 1 נדרשים לטיפולים יומיומיים מתמשכים בהזרקות אינסולין ולבדיקות תכופות או ניטור רציף של רמות הסוכר בדם לאורך היממה.

 

סוכרת סוג 1 מתקדמת לרוב בשלושה שלבים: בשלב הראשון מאובחנים המטופלים עם שניים או יותר נוגדנים עצמיים כנגד תאי איים מייצרי אינסולין בלבלב (Islet Cell Antobodies), בהם תאים מסוג 'בטא', מה שמצביע על תחילת פעילות הפתולוגית של המערכת החיסונית כנגד ייצור אינסולין. בין הנוגדנים הללו – נוגדני ICAGAD-65 ונוגדני 1A-2A. בשלב השני מתחילות להתפתח חריגות קלות ברמות הסוכר בדם – שמצביעות על  מצב 'טרום סוכרת'. שני שלבים אלה לרוב לא מלווים בתסמינים אופייניים. בשלב השלישי של המחלה, כשמתרחש אובדן משמעותי יותר של תאי בטא מייצרי אינסולין בלבלב, מתפתחים תסמינים אופייניים כגון תחושת צמא מוגברת המלווה פעמים רבות ביובש בפה, השתנה מרובה, עייפות קיצונית וכן ירידה בלתי מוסברת במשקל ואיבוד נפח שריר. תסמיני המחלה הם לרוב שמובילים לפנייה לרופא ולאבחון בסוכרת סוג 1 והתאמת טיפול באינסולין.

 

המעבר מהשלב השני לשלב השלישי של סוכרת סוג 1 היה למעשה עד לתרופה החדשה בלתי נמנע, כאשר לפי הצהרה מדעית של קרן המחקר העולמית לסוכרת סוג 1 (JDFR), החברה הבינלאומית לאנדוקרינולוגיה ואיגוד הסוכרת האמריקאי (ADA), שפורסמה באוקטובר 2015 בכתב העת Diabetes Care, הסיכון להתקדמות מהשלב השני של המחלה לשלב השלישי המצריך טיפול באינסולין תוך חמש שנים עומד על 75% והסיכון הכללי להתקדמות מהשלב השני לשלישי בהמשך החיים הוא קרוב ל-100%.

 

לפי הערכות משרד הבריאות, בישראל מעל ל-550 אלף חולי סוכרת, כעשירית מתוכם עם סוכרת סוג 1. שיעורי התחלואה בגילי 0 עד 17, לפי דו"ח הרישום הלאומי לסוכרת לשנת 2015, עומדים על 13.8 מקרים לכל מאה אלף איש. 

 

התרופה החדשה 'טזילד' היא תרופה ביולוגית שפועלת כנוגדן חד שבטי הנקשר לתאים מסוימים במערכת החיסונית מסוג CD-3 ומנטרל את פעילותם כנגד תאי הלבלב מייצרי האינסולין. בכך למעשה התרופה מעכבת את התקדמות מחלת סוכרת סוג 1 לשלב השלישי המשמעותי, ובמקביל תורמת לעלייה ברמה של תאים במערכת החיסונית שמאפשרים לייצב את התגובה החיסונית הפתולוגית.

 

הטיפול בתרופה ניתן בעירוי לווריד מדי יום למשך 14 ימים עוקבים, ומשך העירוי כחצי שעה עד שעה ליום.

 

טיפול פורץ דרך

 

בטיחותה ויעילותה של 'טזילד' נבחנה במחקר רנדומאלי כפול סמיות בקרב 76 מטופלים עם שלב 2 של סוכרת סוג 1, שסווגו אקראית לאחת משתי קבוצות – האחת טופלה בתרופה החדשה והשנייה בתרופת דמה (פלסבו). המטופלים בגילי 8 עד 45 אובחנו עם רמות חריגות של סוכר בדם שמצביעות על טרום סוכרת (גלוקוז בגובה 126-110 מ"ג/ד"צ בצום במשך שבעה ימים או ברמות של 200-140 מ"ג/ד"צ שעתיים לאחר הארוחות), ועם לפחות שני נוגדנים לתאי הלבלב בבדיקות דם.

 

נמצא כי במעקב של 51 חודשים אחר המטופלים, 43% מאלו שטופלו בתרופה החדשה אובחנו בהמשך עם סוכרת סוג 1 בשלב השלישי, בהשוואה ל-72% מהמטופלים בתרופת דמה. כמו כן, משך הזמן החציוני להתקדמות לסוכרת סוג 1 היה ארוך יותר למטופלים בתרופה – 48.4 חודשים, פי 2 יותר ממשך הזמן בקרב אלו שטופלו בתרופת הדמה (24.4 חודשים), מה שמצביע על כך שהתרופה מעכבת את ההתקדמות של סוכרת סוג 1 באופן מובהק. ממצאי מחקר פורסמו באוגוסט 2019 בכתב העת New England Journal of Medicine.

 

לדברי ד"ר ג'ון שארטס, מנהל חטיבת הסוכרת, מחלות השומנים והשמנה במרכז להערכה ומחקר של תרופות במינהל האמריקאי, "האישור הנוכחי מוסיף אפשרות טיפולית חשובה חדשה למטופלים בסיכון לסוכרת סוג 1. הפוטנציאל של התרופה בעיכוב האבחון הקליני של סוכרת סוג 1 עשוי לספק למטופלים חודשים עד שנים נוספים ללא המעמסה שכרוכה במחלה".

 

תופעות הלוואי העיקריות של התרופה החדשה, כפי שנצפו במחקרים, כוללות רמות נמוכות של תאי דם לבנים מסוימים, פריחה וכאבי ראש. התרופה מלווה באזהרה מפני התפתחות 'תסמונת שחרור ציטוקינים' – תגובה דלקתית שמתפתחת על רקע פעילות מוגברת של תאי T של המערכת החיסונית. כמו כן, על רקע הסיכון לירידה ברמות תאי דם לבנים מסוג לימפוציטים – התרופה מלווה בסיכון מוגבר לזיהומים. מאחר ומדובר בתרופה ביולוגית שמשפיעה על המערכת החיסונית – יש להימנע מחיסונים חיים מוחלשים וחיסוני mRNA (חיסוני הקורונה שניתנו באופן גורף בישראל) תחת הטיפול.   

 

בראיון לתקשורת האמריקאית בסוף השבוע סיפרה טרייסי אולסטן, אשר ביתה מיקיילה בת ה-15 טופלה בתרופה, כי הבת עברה בדיקה לסוכרת לאחר שאחותה הקטנה מיה בת ה-9 פיתחה מצב חירום של 'קטואצידוזיס' ואובחנה כסוכרתית, ללא שהייתה ידועה נטייה לסוכרת במשפחה. לדברי האם, בבדיקת דם נמצא כי למיקיילה ארבעה סוגי נוגדנים שונים כנגד תאי הלבלב מייצרי אינסולין, ולדבריה הרופאים אמרו למשפחה כי "כשלמישהי יש כל כך הרבה סמנים, השאלה לא האם היא אמורה לפתח סוכרת, אלא מתי". מיקיילה צורפה למחקר, ובדיעבד התברר שקיבלה את התרופה החדשה (ולא את טיפול הדמה). כיום בגיל 21 היא עדיין אנה מאובחנת עם השלב השלישי של סוכרת סוג 1 ואינה נזקקת לאינסולין. "היא עוברת בדיקות שנתיות לתפקוד הלבלב ולסמנים בדם, ובמשך שש שנים המחלה לא התקדמה", מספרת האם, וזאת בזמן שאחותה מיה תלויה באינסולין לשארית חייה.

 

ד"ר ארון קוולסקי, מנהל קרן המחקר העולמית לסוכרת סוג 1, אמר בימים האחרונים עם אישור התרופה, כי האתגר המרכזי הוא לאתר מיהם המטופלים שזקוקים לה – וזאת מאחר והתרופה מאושרת למטופלים שלא פיתחו עדיין תסמינים אופייניים של סוכרת סוג 1 ועשויים שלא לדעת כלל שהם נמצאים על מסלול התפתחות המחלה. במצב זה מתחדדת לטענתו החשיבות בביצוע בדיקות סקר נרחבות באוכלוסייה לאיתור מוקדם של סמנים בדם שעשויים להעיד על פעילות אוטואימונית חריגה כנגד תאי הלבלב ועל עלייה ברמות הסוכר בדם. מאחר ש-85% מהמאובחנים עם סוכרת סוג 1 אינם עם רקע משפחתי של תחלואה – וכשכיום ההנחה שהיבטים גנטיים מסבירים רק מיעוט ממקרי התחלואה – קיימת חשיבות גוברת לבדיקות סקר נרחבות לילדים מגיל 8, באופן שיאפשר להתאים את הטיפול החדש ובמצבים הנדרשים למנוע תחלואה וצורך עתידי באינסולין לכל החיים.

 

בהבדל מסוכרת סוג 2 שניתנת למניעה בין השאר על ידי אימוץ אורח חיים בריא, סוכרת סוג 1 היא מחלה עם מרכיבים גנטיים וסביבתיים שטרם התגלו הדרכים למניעתה – למעט התרופה החדשה. מומחים נוספים שהתייחסו לאישור החדש שניתן – ציינו כי מדובר באבן דרך משמעותית במאבק בסוכרת סוג 1, וכי נדרש לקדם פעולות סקר יזומות באוכלוסייה שביכולתן לאתר שלבים מוקדמים של סוכרת סוג 1 ובמצבי סיכון שיאותרו לבצע התערבויות באמצעות התרופה לצמצום ממדי התחלואה בסוכרת. כבר כיום מומלץ לקרובי משפחה של מי שאובחנו עם סוכרת סוג 1 לבצע בדיקות דם לנוגדנים שעשויים לאתר שלבים מוקדמים של סוכרת סוג 1 ועתה גם ניתן לטפל במצבים אלה באמצעות התרופה החדשה באופן שעשוי למנוע את התקדמות המחלה.

 

קישור לאישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי