מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן הריאות

מנהלי קהילה

פרופ' אמיר און
פרופ' אמיר און
מנהל מכון הריאות, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר.
ד
ד"ר מיה גוטפריד
מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא.מומחית באונקולוגיה ורפואה פנימית, עוסקת שנים רבות בתחום סרטן הריאות.
כמוניסרטן הריאותחדשותגז חסר צבע וריח קשור לעלייה מדאיגה בסרטן ריאות אצל לא מעשנים

גז חסר צבע וריח קשור לעלייה מדאיגה בסרטן ריאות אצל לא מעשנים

ממצאים מארה"ב מזהים עלייה מדאיגה במקרי סרטן הריאות אצל לא מעשנים. הסיבה המסתמנת: חשיפה מתמשכת לגז הרדון. מה אפשר לעשות?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

סרטן הריאה הוא הגידול הסרטני השלישי בשכיחותו בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות – אחרי סרטן השד בנשים, סרטן הערמונית בגברים וסרטן המעי הגס. המדובר במחלה קשה שמהווה את הסרטן הקטלני במדינה, ולפי נתוני הסוכנות הבינלאומית לסרטן (IARC) גם בעולם. סרטן הריאה נקשר בעיקר לעישון סיגריות, וכ-80% עד 85% ממקרי התחלואה מאובחנים בישראל אצל מעשנים בהווה או בעבר. עם זאת, לעתים מאובחנת המחלה גם אצל לא מעשנים, בין השאר בשנות ה-40 וה-50 לחיים, ואז עשויות להיות לה סיבות אחרות, ייתכן גנטיות וייתכן חשיפה לחומרים מסוכנים אחרים בחלל האוויר.

 

מחקר אמריקאי חדש מזהה גורם סיכון שהולך ומחמיר להתפתחות סרטן הריאות אצל לא מעשנים – גז הרדון שמצוי בסביבה בריכוזים מסוכנים.

 

לא בודקים חשיפה לרדון

 

גז הרדון/ ראדון (Radon) הוא למעשה גז רדיואקטיבי חסר טבע שנוצר מפירוק היסוד ראדיום שמצוי בכל חומרי הבניין שיש בהם אדמה, בהם מלט, בטון, קרמיקה ועוד. הגז מחלחל ליסודות מבנים ונפלט בתוך החדרים השונים, חודר לריאות של הנחשפים לו ועלול לחולל נזקים באופן שקט – לרבות האצת פעילות ממארת. ברוב המוחלט של מבני המגורים מצויים ריכוזי גז רדון אשר מושפעים בין השאר מסוג הקרקע, תנאי האטמוספרה כגון רוחות ולחצי אוויר ומזג האוויר בשנה, חומרי הבנייה ועובי הקירות, פתחים בבניין לצנרת, מפלס המבנה, אטימות המבנה והפעלת מערכות אוורור. הסוכנות האמריקאית לחקר הסרטן מגדירה את גז הרדון כמסרטן וודאי בבני אדם – בעיקר על רקע הסיכון לסרטן הריאות כתוצאה מחשיפה מתמשכת.

 

למרות שהסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) ממליצה בארה"ב על בדיקות רדון קבועות ואמצעים מתקנים כדי להפחית את רמות החשיפה בבתים, לפי סקר צרכנים שנערך מטעם המרכז המקיף לסרטן באוניברסיטת אוהיו, על ידי חוקרי בית החולים לסרטן ארתור ג'יימס ומכון המחקר ריצ'רד ג'יי סולוב (OSUCCC), 75% מהנבדקים לא בדקו את רמות הרדון בבתיהם, ויותר ממחצית (55%) אינם מודאגים מחשיפה לרדון בבתיהם, בקהילה או בבתי הספר. הסקר בוצע במהלך פברואר 2024 בקרב 1,006 תושבים אמריקאים בוגרים מעל גיל 18, אצל מרביתם דרך המחשב (976) ומיעוטם דרך הטלפון (30). ממצאיו מדווחים בהודעה לעיתונות מטעם האוניברסיטה. גם בישראל לא מבוצעות בדיקות קבועות לחשיפה לגז הרדון במבנים שאינם בסיכון.

 

החוקרים מציינים כי העלייה המדאיגה בנתונים הלאומיים בהיקף המאובחנים עם סרטן ריאות שאינם מעשנים עשויה להצביע על השפעה של חשיפה מסוכנת לגז הרדון. 

 

בהודעה לתקשורת עם פרסום ממצאי הסקר אמר פרופ' דיוויד קרבון (Carbone), מומחה לאונקולוגיה בבית החזה ומנהל המרכז לאונקולוגיה של בית החזה בבית החולים לסרטן ארתור ג׳יימס, כי "כל מי שיש לו ריאות יכול לפתח סרטן ריאות, וכקהילה אנחנו צריכים להיות מודעים ומודאגים מחשיפה לרדון, מכיוון שהוא נחשב לאחד הגורמים המובילים לסרטן ריאות בקרב לא מעשנים - ויש משהו שאנחנו יכולים לעשות להפחית את הסיכון שלנו – בדיקות פשוטות יחסית למדידת ראדון בבית ופעולות להפחתת החשיפה לרדון".

 

לאוורר ממ"דים סגורים ומקלטים

 

מספר רב של מחקרים מדגימים את הקשר בין חשיפה מסוכנת לגז הרדון לבין סרטן הריאות. בישראל עוד בשנות ה-90 התריעו חוקרים מהמרכז הרפואי שיבא בכתב העת Archives of Environmental Health – An International Journal על עלייה בסיכון לסרטן הריאה של תאים לא קטנים כתוצאה מחשיפה עודפת לגז הרדון, אם כי בעבודה זו לא נמצא שהקשר ממשיך להיות מובהק לאחר נטרול מרכיב השפעת עישון סיגריות על התפתחות המחלה. במחקר משבדיה שפורסם עוד ביולי 2001 בכתב העת Epidemiology נמצא כי בקרב לא מעשנים, חשיפה לגז רדון מעלה ב-10% בממוצע את הסיכון לסרטן הריאה בכל חשיפה של יחידת רדון (100 Bq/m3).

 

מחקרים נוספים מצאו כי חשיפה לרדון מעלה לעתים אף במעל ל-70% את הסיכון לסרטן הריאה אצל לא מעשנים. יש מחקרים חדשים שקושרים בין חשיפה לרדון לנטייה מוגברת להתפתחות סרטן ריאה בעל מאפיינים גנומיים מסוימים. הדבר מתיישב עם ההתקדמות הרבה שחלה בשנים האחרונות בייחוד בהתאמת טיפולים לסרטן הריאה של תאים לא קטנים (NSCLC) – באמצעות מיפוי ההרכב הגנומי במעטפת רקמת הגידול.

 

לאור הסיכון מגז הרדון, גופים האמונים על בריאות הציבור פרסמו לאורך השנים המלצות לצמצום החשיפה לגז הרעיל. לפי המלצות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, בין הצעדים המומלצים להפחתת החשיפה לרדון:

 

  • לאוורר מקלטים, ממ"דים וחדרים נוספים במבני מגורים. לשמור על חדרים אטומים רק בעת חירום ולזמן מוגבל.

 

  • לבדוק ריכוז רדון בחדרים שאינם מאווררים.

 

  • לבצע בדיקות רדון במוסדות חינוך בקומות צמודות קרקע וחדרים תת קרקעיים אחת לשלוש שנים.

 

  • להקפיד על בדיקות רדון בעת מתן אישור לאכלוס מבנים חדשים מטעם הרשות המקומית – בין השאר גם על רקע שינויים בהרכב חומרי הבנייה.

 

  • להזמין בודקי רדון מוסמכים בלבד למדידת הגז מטעם המשרד להגנת הסביבה.

 

קישור להודעה לעיתונות על ממצאי הסקר על חשיפה מסוכנת לגז הרדון בארה"ב