מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדחדשותאספירין מגן מפני סרטן השד מהסוג הנפוץ ביותר

אספירין מגן מפני סרטן השד מהסוג הנפוץ ביותר

חוקרים אמריקאים מצאו כי אספירין עשוי למנוע סרטן השד רק במינון נמוך ומפחית את הסיכון רק לגידולים מסוימים - חיוביים להורמונים ושליליים לחלבון HER-2


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקרים בשנים האחרונות מדברים בשבחו של הטיפול באספירין למניעה של גידולים סרטניים שוניםלרבות סרטן השד. במאי 2015 אף הצליחו מדענים להתחקות אחר פעילותו המניעתית של האספירין כנגד סרטן השדכשנמצא כי התרופה מייצרת לתאי האב של הגידול הסרטני סביבה המונעת את גדילתם והתרבותם.

 

עתה מדווחים חוקרים אמריקאים כי מצאו במסגרת מחקר נרחב שהאפקט המגן של אספירין מפני סרטן השד מושג רק בטיפול קבוע באספירין במינון נמוך ורק כנגד סוגים ספציפיים של סרטן השד - בגידולים חיוביים לקולטנים להורמונים לאסטרוגן ופרוגסטרון (גידולים שמגיבים לטיפולים ההורמונאלייםושליליים לקולטנים לחלבון HER-2 (גידולים שאינם מתאימים לטיפול בתרופות הביולוגיות המכוונות לקולטנים אלהובכללן הרצפטין, טייקרב, פרג'טה וקיידסלה).

 

אספירין במינון נמוך

 

במחקר שבוצע על ידי צוות מהמרכז הרפואי לסרטן "סיטי אוף הופ" בלוס אנג'לס, נבדק מידע רפואי שרוכז משאלונים שהופצו בקרב 57,164 נשים שהשתתפו במחקר מעקב אמריקאי המכונה "מחקר המורות של קליפורניה" (California Teachers Study) שהחל בשנים 1996-1995. בשנת 2005, בחלוף עשר שנות מעקב, נתבקשו הנבדקות להשיב שוב על שאלונים מפורטים על היסטוריה משפחתית של סרטן, מצבים רפואיים שמהן הן סובלות והרגלי השימוש באספירין ובמשככי כאבים נוספים.

 

בהמשך, עד ינואר 2013, נמצא כי 1,457 מבין הנשים פיתחו סרטן שד חודרני: 68% פיתחו סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון ושלילי לחלבון HER-2, שמונה אחוז פיתחו סרטן שהוא חיובי הן לקולטנים להורמונים והן לחלבון HER-2, שלושה אחוז פיתחו סרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים וחיובי לחלבון HER-2, תשעה אחוז פיתחו סרטן שד שלילי לכל שלושת סוגי הקולטנים - הקרוי "טריפל נגטיב", ול-11% מהחולות לא היה מידע מספק כדי לאפיין את סוג סרטן השד ביחס להמצאות או העדר קולטנים להורמונים או לחלבון HER-2.

 

הנבדקות סווגו לאלו שלא נטלו אספירין בקביעות, אלו שנטלו אספירין במינון נמוך (המשמש לרוב למניעת מחלות לב וכלי דם) בכדורים במינון 81 מ"ג – לפחות 3 פעמים בשבוע – שהיוו כרבע (23%) מהנבדקות, ואלו שנטלו אספירין רגיל בכדורים במינון של 325 מ"ג (המשמש לרוב לשיכוך כאב) – מדי יום.

 

בעיבוד הממצאים, נטילה של מינון נמוך של אספירין הפחיתה ב-16% את הסיכון הכולל לסרטן השד, אולם בפירוט לפי סוגי הסרטן, נמצא כי היא הפחיתה ב-20% את הסיכון לסוג הספציפי של סרטן שד החיובי לקולטנים להורמונים ושלילי לקולטנים לחלבון HER-2, שנחשב לגידול הנפוץ ביותר של סרטן השד, אולם לא הפחיתה את הסיכון לגידולים סרטניים אחרים ברמה מובהקת סטטיסטית.

 

המחקר לא מצא קשר בין שימוש קבוע במשככי כאבים נוספים כמו איבופרופן או פרצטמול לבין מניעה של סרטן השד, וכן לא נמצא קשר בין שימוש יקבוע באספירין במינון רגיל של 325 מ"ג ליום לבין מניעה של סרטן השד – שימוש שתועד בקרב כעשירית (11%) מהנבדקות. האפקט המניעתי הושג על פי ממצאי המחקר במינונים נמוכים בלבד.

 

עיכוב אנזימים

 

החוקרים מציינים כי מנגנונים ביולוגיים עשויים להסביר את הקשר שבין נטילת אספירין במינון נמוך ומניעת סרטן שד על ידי השפעות נוגדות דלקת, האטת הפעילות הסרטנית ואולי אף התערבות במטען הגנטי (די.אנ.איי) של הגידול הסרטני. כמו כן, הועלתה ההשערה כי נטילה קבועה של אספירין מעכבת אנזימים ממשפחת ארומטאז' שאחראים על תהליך הייצור של הורמונים מסוג אסטרוגן, ובאופן זה התרופה משפיעה על ירידה ברמות הורמונים מסוג אסטרוגן ופרוגסטרון בגוף ועל ירידה בהתפתחות גידולים סרטניים שרגישים להורמונים אלה.

 

החוקרים קוראים להמשך המחקר בנושא ההשפעות של נטילת אספירין במינון נמוך על הסיכון לסרטן. המחקר נתמך על ידי המכון הלאומי לסרטן בארה"ב (NCI) והקרן לחקר סרטן השד של מדינת קליפורניה וממצאיו דווחו לארונה בכתב העת Breast Cancer Rsearch.

 

כיום צוות המשימה האמריקאי למניעת מחלות (USPSTF) ממלץ על נטילה קבועה של אספירין במינון נמוך למניעה של מחלות לב וכלי דם וסרטן המעי הגס. בישראל ממליץ האיגוד הקרדיולוגי על נטילה יומית של אספירין במינון נמוך של 75 עד 100 מ"ג ליום למניעה של מחלות לב וכלי דםאולם לא לכלל האוכלוסייה, אלא רק על פי סיכוייו הפרטניים של כל מטופל לחלות במחלות אלו, לצד הסיכון לדימום כתוצאה מנטילת התרופה. בישראל ובמדינות אירופה לא קיימות כיום המלצות לנטילה של אספירין כטיפול מונע סרטן מסוג כלשהו.

 

המחקרים בשנים האחרונות מצביעים על קשר מורכב בין אספירין לסרטן השד והממצאים בנושא אינם עקביים. בחלק מהמחקרים זוהתה ירידה בסיכון לסרטן השד לאחר נטילה קבועה של אספירין מדי יום, ובחלקם נמצא כי הירידה מתרחשת רק בנטילה של מינון נמוך של אספירין, וכשהתרופה אינה ניטלת מדי יום, אלא אחת ליומיים בלבד. מחקר מסקוטלנד שפורסם ביולי 2014 העלה כי אספירין גם תורם לנשים שכבר אובחנו עם סרטן השד, ובשימוש קבוע מפחית ב-58% את הסיכון לתמותה מהמחלה. מחקר אמריקאי מאוגוסט 2014 מצא כי לאספירין גם תועלת במניעה שניונית בהפחתה של 52% בסיכון לחזרה של סרטן השד בקרב מחלימות מהמחלה שיש להן משקל עודף.

 

ממצאים ממחקר מעקב אמריקאי נרחב המכונה "מחקר האחיות" ומנוהל על ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, שדווחו באוקטובר 2012 בכתב העת Journal of Clinical Oncology, העלו בדומה לממצאים הנוכחיים כי נטילה מדי שבוע של שתי גלולות אספירין או יותר מונעת סרטן שד מסוג לומינל Aהחיובי לקולטנים להורמונים אך שלילי לקולטנים ל-HER-2, אך לא מונעת סרטן שד מסוג לומינל B, שהוא חיובי לקולטנים להורמונים וכן חיובי לקולטנים ל-HER-2, וכן לא משפיעה על הסיכון לסרטן השד מסוג טריפל נגטיב השלילי לקולטנים להורמונים ולחלבון HER-2.

 

 

Breast Cancer Research, 2017; 19 (1) DOI: 10.1186/s13058-017-0840-7