מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותחיפושים בגוגל חושפים: בעיות נפשיות פחות נפוצות בקיץ

חיפושים בגוגל חושפים: בעיות נפשיות פחות נפוצות בקיץ

חוקרים גילו כי חיפושים של מידע על הפרעות נפשיות במנוע החיפוש של גוגל משתנים בהתאם לעונה


לחיפוש מידע על כל הבעיות וההפרעות הנפשיות המרכזיות יש דפוס עונתי (צילום: Shutterstock)
לחיפוש מידע על כל הבעיות וההפרעות הנפשיות המרכזיות יש דפוס עונתי (צילום: Shutterstock)

מרגישים טוב יותר מבחינה נפשית עכשיו כשהאביב בפתח? מתברר שזה לא רק אתם. חוקרים מאוניברסיטת סאן דייגו קשרו בין מספר מחלות נפשיות והפרעות – בהן הפרעות אכילה והפרעות קשב וריכוז – לבין עונות השנה.

 

התופעה של דיכאון חורף מוכרת מזה זמן רב. המחקר החדש, שהתבסס על מידע שאנשים מחפשים במנוע החיפוש האינטרנטי של גוגל, מצא כי לחיפוש מידע על כל הבעיות וההפרעות הנפשיות המרכזיות יש דפוס עונתי.

 

להסתמכות על מידע מגוגל בשביל מחקרים כאלה יש יתרונות על מחקרים קונוונציונאליים. במחקרים המתבססים על שאלונים או סקרים טלפוניים, הנשאלים עשויים לא לענות בכנות. בנוסף, העלות של סקרים כאלה גבוהה יותר. 

 

המחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Preventive Medicine, התבסס על חיפושי גוגל בתחום בריאות הנפש שנערכו בארה"ב ובאוסטרליה בין השנים 2006 ל-2010. כל החיפושים הקשורים לבריאות הנפש קובצו לפי הבעיה הנפשית. בין ההפרעות הנפשיות נבדקו הפרעות קשב וריכוז עם רכיב היפראקטיבי (ADHD), חרדה, הפרעה דו-קוטבית, דיכאון, הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), סכיזופרניה ומחשבות אובדניות.

 

החוקרים השתמשו בשיטות מתמאטיות מתקדמות כדי לזהות טרנדים ומצאו כי כל חיפושי בריאות הנפש בשתי המדינות היו נמוכים יותר באופן עקבי בקיץ מאשר בחורף.

 

מכיוון שהחורף והקיץ הפוכים באוסטרליה וארה"ב, מציאת דפוסים דומים בעונות משמעותה שקיימות עדויות חזקות המצביעות על כך שהגורם לשינוי בדפוס החיפושים הוא באמת העונה, ולא גורם אחר המשתנה במהלך השנה.

 

באופן כללי, חיפושים הקשורים לבריאות הנפש היו נמוכים ב-14% בקיץ בארה"ב וב-11 בקיץ האוסטרלי. בשתי המדינות מגמות החיפוש לגבי ההפרעות הספציפיות היו דומות מאוד.

 

חיפושים הקשורים להפרעות אכילה היו נמוכים יותר ב-37% בקיץ בהשוואה לחורף בארה"ב ו-42% בקיץ באוסטרליה. חיפושים הקשורים ל-ADHD היו נמוכים ב-28% בקיץ בארה"ב וב-31% בקיץ באוסטרליה. חיפושים הקשורים לסכיזופרניה היו נמוכים ב-37% בקיץ בארה"ב וב-36% בקיץ באוסטרליה. חיפושים הקשורים להפרעה דו קוטבית היו נמוכים ב- 16% בקיץ בארה"ב וב-17% בקיץ באוסטרליה. בקיץ, חיפושים הקשורים להפרעה טורדנית כפייתית היו נמוכים ב-18% בארה"ב ו-15% באוסטרליה. בנוסף, בקיץ, חיפושים הקשורים להתאבדות היו נמוכים ב-24% בארה"ב ו-29% באוסטרליה וחיפושים הקשורים לחרדה היו נמוכים ב-7% בארה"ב ו-15% באוסטרליה.

 

מחקר זה מתווסף למחקרים רבים המתבססים על מידע שמצטבר מהאינטרנט. כך למשל, לפני שנתיים פורסם כי צוות מתמטיקאים מאוניברסיטת וורמונט בדק ביליוני ציוצים ברשת החברתית "טוויטר" במשך 3 שנים ומצא ירידה הדרגתית ברמות האושר הגלובלי בשנים האחרונות.

 

 

American Journal of Preventive Medicine, Volume 44, Issue 5