מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותלנשים בדיכאון סיכון מוגבר לשבץ

לנשים בדיכאון סיכון מוגבר לשבץ

מחקר: דיכאון מעלה סיכון לשבץ בנשים. ייתכן שהדיכאון מביא לכך שאנשים מזניחים את הבריאות


לאנשים הסובלים מדיכאון עשויה להיות פחות מוטיבציה לטפל בבריאותם כראוי (צילום: Shutterstock)
לאנשים הסובלים מדיכאון עשויה להיות פחות מוטיבציה לטפל בבריאותם כראוי (צילום: Shutterstock)

 

לנשים שסובלות או סבלו מדיכאון עשוי להיות סיכון מוגבר לשבץ. כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Stroke.

 

חוקרים מבית החולים לנשים בירגהאם בבוסטון ומאוניברסיטת הרווארד עקבו אחר למעלה מ- 80,000 נשים בגילאי 54 עד 79 בין השנים 2000-2006. לאף אחת מהנשים לא היה רקע של שבץ. בתחילת המחקר 22% סבלו מדיכאון.

 

1,033 מקרי שבץ אירעו במהלך תקופת המעקב. בהשוואה לנשים ללא היסטוריה של דיכאון, לנשים עם דיכאון או היסטוריה של דיכאון הייתה סבירות גבוהה יותר להיות רווקות, מעשנות ופחות פעילות גופנית. הן גם היו קצת יותר צעירות, בעלות BMI גבוה יותר ובעלות יותר סבירות לרקע של לחץ דם גבוה, מחלות לב וסוכרת.

 

לאחר שנלקחו בחשבון גורמים רבים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, נמצא כי הסבירות שאישה תסבול משבץ גבוהה ב- 29% אם הייתה לה היסטוריה של דיכאון. נשים שנטלו נוגדי דיכאון – במיוחד תרופות מסוג SSRI - היו בעלות סיכון גבוה ב- 39% לשבץ.

 

החוקרים לא חושבים שנוגדי דיכאון גורמים לסיכון המוגבר לשבץ. הם מאמינים כי כנראה הנשים שנוטלות תרופות סובלות מדיכאון חמור יותר ולכן יש להן סיכון גבוה יותר לשבץ.

 

החוקרים מסבירים כי דיכאון עשוי למנוע מאדם לשלוט על בעיות רפואיות אחרות כמו סוכרת ויתר לחץ דם – מחלות המהוות גורם סיכון לשבץ. יש להן פחות מוטיבציה ליטול תרופות באופן קבוע או להקפיד על אורח חיים בריא באמצעות פעילות גופנית, תזונה, הימנעות מעישון וכדומה. דיכאון עשוי גם להיות קשור לדלקתיות בגוף, שמעלה את הסיכון לשבץ כמו גם למחלות כלי דם אחרות.

 

לדברי החוקרים, בלי קשר למכאניזם, ההכרה בכך שאנשים בדיכאון עשויים להיות בעלי סיכון גבוה יותר לשבץ יכולה לעזור למטפלים להתמקד לא רק בטיפול בדיכאון, אלא בטיפול בגורמי סיכון לשבץ כמו לחץ דם גבוה או טיפול בהתנהגויות לא בריאות כמו עישון וחוסר פעילות גופנית.

 

 

האם אתם סובלים מדיכאון? ענו על השאלון

 

Stroke 2011; DOI: 10.1161/strokeaha.111.617043

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה