מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןמדריכיםמה קורה בגוף כשמפסיקים לעשן? לוח זמנים

מה קורה בגוף כשמפסיקים לעשן? לוח זמנים

ההשפעות המיטיבות של גמילה מעישון מתחילות מיד אחרי שמכבים את הסיגריה האחרונה. מתי יחלוף השיעול? כמה זמן לוקח לעור הפנים להשתקם? ובאיזה שלב יורד הסיכון למחלות לב וסרטן?


 ההשפעות של גמילה מעישון על הגוף

20 דקות

 

פחות מחצי שעה אחרי שתכבו את הסיגריה האחרונה שלכם הגוף מתחיל בתהליך שיקום. חלק מהנזקים יתוקנו תוך שעות או ימים ותהליכי תיקון אחרים ימשכו שנים. כבר 20 דקות אחרי שתפרדו מהסיגריות קצב הלב ולחץ הדם יורדים. 

 

12 שעות

 

פחמן חד חמצני, או חד תחמוצת הפחמן (CO), הוא אחד הכימיקלים הרעילים המצויים בעשן הסיגריות הנשאף לגוף. חומר זה נקשר להמוגלובין בכדוריות הדם האדומות בגוף וכך גורם להפחתה בכמות החמצן המסופק לגוף ולצמצום אספקת החמצן לכלי הדם ולשריר הלב, ולכן הוכתר כגורם מרכזי לנזקים של עישון סיגריות על תפקוד הלב והעלייה בסיכון לטרשת עורקים ומחלות לב כתוצאה מעישון.

 

לאחר 12 שעות נטולות עישון הרמות של חד תחמוצת הפחמן בגוף יורדות לגמרי ורמות החמצן חוזרות לרמה תקינה.    

 

48 עד 72 שעות

 

יומיים לאחר שנפרדים מהסיגריות קצוות העצבים מתחילים לגדול מחדש. מתרחש שיפור בחושי הטעם והריח.

 

בשלב זה, הניקוטין כבר יצא מהגוף לגמרי ולכן סביר להניח כי תסמיני הגמילה יהיו בשיאם. כתוצאה מהחוסר בניקוטין במוח אתם עשויים להרגיש קושי להתרכז, עצבנות, חוסר סבלנות, רעד בידיים וחשק ניכר לסיגריה. בנוסף, אנשים רבים מתארים בתקופה הראשונה של הגמילה שהם "קצת לא עצמם", "מרגישים מוזר" או "מרגישים מנותקים". לרוב הימים הראשונים הם הקשים ביותר והתחושות הללו יורדות בהדרגה עד שנעלמות עד שבועיים מהסיגריה האחרונה. תסמינים נוספים עשויים להיות צרבות, עצירות ואפטות בפה וכן שיעול.  

 

2 שבועות

 

בקרב רוב הנגמלים, שבועיים לאחר הסיגריה האחרונה תסמיני הגמילה שוכחים. השיעול - שלרוב מתגבר עם הגמילה - ימשיך זמן רב יותר. 

 

2 שבועות עד 3 חודשים

 

עישון הוא אחד מגורמי הסיכון המובילים למחלות לב וכלי דם. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), עישון הוא גורם ישיר לעשירית ממחלות הלב ומהווה גורם שני בחשיבותו למחלות לב וכלי דם אחרי יתר לחץ דם.

 

כבר בשלב זה של הגמילה, הסיכון להתקף לב צונח משמעותית. תפקוד הריאות והסירקולציה של הדם מתחילים להשתפר והיכולת לבצע פעילות גופנית עולה.

 

1-9 חודשים

 

עישון משפיע על המראה החיצוני באופנים רבים, לרבות פגיעה בעור הפנים. לפנים של מעשנים יש מראה ייחודי ומובהק: צבע עור אפרפר, קמטוטים בשפה העליונה וקמטי לחיים שנמתחים מזווית העין לזווית הפה. הבסיס הביולוגי לכך הוא שעישון מעלה את רמת הרדיקלים החופשיים בעור ואלה מתחברים לחומר הגנטי. השינוי במבנה הגנטי מוביל לביטויי הזדקנות העור ולסיכון לנגעים טרום סרטניים בעור. מומחי המאיו קליניק בארה"ב מסבירים כי הניקוטין שבסיגריות גם גורם להתכווצות כלי דם שפוגעת בזרימת הדם לעור. כשפחות דם מגיע, העור לא מקבל מספיק חמצן ורכיבים חיוניים כמו ויטמינים. בנוסף, רבים מאלפי הכימיקלים שבסיגריות פוגעים בקולגן ואלסטין שנותנים לעור את החוזק והאלסטיות שלו. כתוצאה, העור מתרופף ומופיעים קמטים. החשיפה החוזרת לחום מהסיגריה הבוערת והבעות הפנים שעושים בעת העישון תורמות גם הן להיווצרות של קמטים. לדוגמה, הקמטוטים בשפה העליונה מיוחסים לכיווצי הפה כדי לינוק את העשן מן הסיגריה. הצבע האפרפר האופייני לעור הפנים של מעשנים מיוחס לירידה באספקת הדם לעור כתוצאה מעישון, ביחד עם השפעת העשן - על מגוון החומרים הרעילים שיש בו - היוצא מהפה ובא במגע ישיר עם העור.

 

חודש לאחר שמכבים את הסיגריה האחרונה, העור מאבד מהאפרוריות ונעשה פחות מקומט. במחקר שפורסם בשנת 2010 בכתב העת Skinmed חוקרים בחנו את ההשפעות של גמילה מעישון על העור בקרב 67 נשים שהשתתפו בתוכנית לגמילה מעישון. הם בדקו בדקדקנות את הקמטים, הפיגמנטציה, האלסטיות, מרקם ובהירות העור של הנשים, וחישבו את הגיל הביולוגי של העור. נמצא כי גמילה מעישון הובילה להפחתה של כ-13 שנים בממוצע בגיל הביולוגי של העור של הנשים תוך תשעה חודשי המעקב.

 

מעבר לכך, החל מחודש לאחר הגמילה השיעול וקוצר הנשימה פוחתים. 

 

ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל ומנהלת תחום גמילה מעישון בכמוני מציינת כי 90% מהאנשים שחוזרים לעשן נשברים בימים הראשונים ועד שלושה חודשים לאחר ההפסקה. הגעתם לשלושה חודשים ללא סיגריות? האירוע דורש חגיגה. 

 

1 שנה

 

הסיכון המוגבר למחלת לב כלילית הוא מחצית מזה של מעשן. 

 

5 שנים

 

הסיכון לשבץ יורד. תוך 2-15 שנים הסיכון מגיע לזה של אדם שלא עישן. 

 

10 שנים

 

למעשני סיגריות יש סיכון יחסי גבוה פי 15 עד 30 לחלות בסרטן הריאות בהשוואה לאלו שאינם מעשנים. בארה"ב עישון סיגריות קשור ל-90% ממקרי התחלואה בסרטן הריאות, לפי נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC). הגמילה מפחיתה את הסיכון משמעותית. שנה אחרי שתכבו את הסיגריה האחרונה הסיכון למוות מסרטן הריאה יורד לכמחצית מזה של מעשן. גם הסיכון לסרטני הפה, הגרון, הוושט, שלפוחית השתן, הכליות והלבלב יורד משמעותית.

 

15 שנים

 

הסיכון למחלות לב כלילית משתווה לזה של אדם שאינו מעשן. 

 

 

עדכון אחרון: אפריל 2018

מקורות: CDC, Cleveland Clinic, American Heart Association

 

 

 

יש עוד אופציות מתורת הרפואה האיורוודית ולהם פתרונות קלים יותר לעישון'
ולהפסקת עישון על ידי עישון צמחי מרפא כנסו ותקראו    www.bigarette.co.il

שרה-אנגל
23/04/15 21:40

אסור לעשן אסור. אסןר לאכול יותר מידי שומנים או פחמימו, אסור ואסור ואסור!!!!!!!! רבותי נולדתי עם מערכת גנטית מסויימת שקיבלתי מהדורות הקודמים של בני משפחתי וזה אומר גם מחלות מסויימות שיפרצו עם הזמן כי הגנטיקה שלי בנויה כך וכמה שנות חיים יש לי, יודעת רק התימסורת הגנטית שלי אז לא אמות מסרטן כמו אמא שלי בגיל 59 כי אני כבר בת 60 ועדיין חיה! ולמי במשפחתי הייתה סכרת לא יודעת כי כולם הלכו בשואה!!! אבא שלי חי עד גיל 80, זה גם יספיק לי אם אגיע לזה... אז "שת(ט)ו ואכול כי מחר תיפול!!!!" זה המוטו ותהנו מהחיים כי הם לא חוזרים יותר רק בדור (לא בגילגול) הבא אצל הילדים שלכם...

בברכה

שרה אנגל  

Michael Zimmerman אכן יש מספר מועט של מחלות שהעישון מגן מפניהם - פרקינסון, אלצהיימר, מחלת מעי דקלתית מסוג אולצרטיב קוליטיס.

מחלות אלו הרבה פחות שכיחות בהשוואה למחלות שעישון גורם להם כמו מחלות לב, שבץ מוחי, סכרת וסרטן. הסיכוי שמעשן יחלה וימות כתוצאה מהעישון שלו הוא מעל 50-60%, ותוחלת החיים הממוצעת של מעשן נמוכה ב- 10-12 שנה מאדם לא מעשן. כך שהסיכון עולה על התועלת מההגנה מפני מחלות אלו...

זה שאלה אתית מה להגיד לאדם שנמצא בסיכון גבוה מאוד לחלות דווקא במחלות אלו, או אדם שכבר חולה במחלות אלו... בהחלט יתכן שהתפרצות הפרקינסון אצל אבא שלך נבעה כתוצאה מהפסקת העישון... מנגד הפסקת העישון הורידה לו את הסיכון לחלות במחלות אחרות קטלניות...

Michael-Zimmerman
25/03/15 18:07

e medical condition that is not mentioned here is Parkinson. I have been informed by two medical  professors that smoking actually reduces the chances for getting Parkinson. 

What especially interests me is whether an abrupt cessation of heavy smoking increases the chances of getting Parkinson.

My father used to be a very heavy smoker. He smoked 3 packs a day of the strongest available Israeli made .cigarettes

After quitting smoking he got Parkinson, which I suspect was consequential

Can you enlighten me and your other readers?