מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחדשותעישון סיגריות עלול לפגוע בראייה כבר מגיל צעיר

עישון סיגריות עלול לפגוע בראייה כבר מגיל צעיר

מחקר מארה"ב זיהה נזקים ביכולת לזהות צבעים וגוונים בקרב מעשנים כבדים עוד לפני גיל 35. ההערכה: הנזק נגרם מהשפעות הרעלים בסיגריות על כלי דם בעין ותאי העצבים במוח


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

עישון סיגריות גורם לנזקים רבים ומסומן כאחת הסכנות הגדולות לבריאות הציבור בימינו. כיום קיימת מודעות גבוהה למספר מחלות שהסיכון להן עולה משמעותית כתוצאה מעישון – ובמרכזן מחלות לב וכלי דם, סרטן הריאות ו-COPD ומחקרים רבים זיהו קשר בין עישון להתפתחות מחלות ומצבים רפואיים רבים נוספים, לרבות דמנציה, מחלות מעי דלקתיות, מחלות מפרקים וגם מחלות עיניים.

 

כעת נמצא במחקר אמריקאי חדש כי סיגריות עלולות להזיק לראייה בגיל צעיר יותר ממה שהיה ידוע עד כה – כבר לפני גיל 35. החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי, בשיתוף חוקרים מברזיל, בדקו 63 מעשנים כבדים צעירים בין גיל 25 ל-45 מברזיל, שהעידו כי הם מעשנים נכון לזמן המחקר מעל ל-20 סיגריות (חפיסה) ליום ודורגו מעל ל-7 בסולם האומד תלות בניקוטין מ-1 עד 10. במדרג זה מעידים המעשנים האם הם ממשיכים לעשן גם כשהם חולים ולא יכולים לקום מהמיטה והאם הם מתקשים שלא לעשן במקומות ציבוריים שבהם העישון אסור.

 

מעשנים אלו הושוו לקבוצה של 71 נבדקים מקבוצת ביקורת בגילים דומים, שעישנו פחות מ-15 סיגריות ליום במשך חייהם. כל הנבדקים עברו בדיקה אצל רופא עיניים כדי לשלול קיומן של מחלות רשתית. כמו כן, כל הנבדקים נמצאו תקינים בבדיקה לעיוורון צבעים, ותועדו עם ראייה תקינה עם חדות ראייה בערך תקין של 20/20 לפחות לפי 'שיטת סנלן' המקובלת בתחום.

 

המחקר העלה כי נבדקים בקבוצת המעשנים הכבדים, שגילם הממוצע עמד על 33.5 שנים בלבד, כבר מציגים שיבושים משמעותיים בראייה, לרבות קשיים באבחנה בין צבעים, בהשוואה ללא מעשנים.

 

הנבדקים עברו מבדקים לתפיסת צבעים, Cambridge Colour Test (ובקיצור CCT), במסגרתו מוצגת לנבדק האות C כשהיא פונה בכל תמונה לצד אחר (ימין/ שמאל/ למעלה/ למטה) וצבועה בצבע מסוים השונה מצבע הרקע. בשלב מסוים התקשו הנבדקים מקבוצת המעשנים הכבדים לזהות לאן פונה האות, כלומר שהתקשו להבחין בין צבע האות לצבע הרקע, בעוד שבקבוצת הביקורת הצליחו הנבדקים לזהות את האות.

 

נמצא כי מעשנים כבדים מתקשים בזיהוי בעיקר של גווני צמדי הצבעים אדום-ירוק, וכחול-צהוב. עיוורון צבעים שמקשה על זיהוי אדום וירוק נחשב לשכיח באוכלוסייה הכללית, ויש לו גם שורשים גנטיים, ולפי נתוני המכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH) ליקוי זה נפוץ בקרב אחד לכל 12 גברים ואחת לכל 200 נשים.

 

במבחן נוסף נתבקשו הנבדקים לזהות צבעי שחור ולבן על גבי רקע אפור. בשלב מסוים, הנבדקים מקבוצת המעשנים הכבדים התקשו להבחין בין צבעי השחור ולבן שהתמזגו ברקע, מה שמעיד על קושי בזיהוי גוונים של אפור – קושי שאף הוא לא נצפה בקבוצת הביקורת.

 

המחקר נתמך על ידי המועצה הלאומית לקידום המדע והטכנולוגיה בברזיל (CNPq) והיוזמה לשיפור סגל ההוראה בהשכלה הגבוהה בברזיל (CAPES), וממצאיו מדווחים בגיליון ינואר 2019 של כתב העת Psychiatry Research.

 

פגיעה בכלי דם ותאי עצבים

 

המחקר אינו מספק הסבר כיצד עישון פוגע ביכולת האבחנה בין צבעים וביכולת לזהות גוונים/ צללים/ ניגודים. עם זאת, להערכת החוקרים לא מדובר בנזק ספציפי לתאים רגישים לאור המצויים בעין, וההנחה כי העישון משפיע על אספקטיים כלליים של ראייה, ופוגע בתפקוד כלי הדם ובזרימת הדם לעין וכן בתאי העצבים במוח שאחראים על הראייה, ככל הנראה בעקבות חשיפה לרעלים שמכילה הסיגריה. החוקרים קוראים להמשיך ולבחון מגמות אלו בעבודות נוספות בעתיד.

 

בהודעה לעיתונות אמר אחד החוקרים, פרופ' סטיבן סילברסטיין כי "עשן הסיגריה מכיל חומרים שונים שזוהו כמסוכנים לבריאות, ובין השאר נקשרו להפחתה בעובי שכבות במוח ולנגעים מוחיים שמערבים אזורים כגון האונה הפרונטאלית, שיש לה תפקיד בביצוע תנועות רצוניות ובשליטה על מחשבה וכן נקשרו לירידה בפעילות באזורי מוח שאחראים על עיבוד מידע חזותי".

 

מחקרים בעבר שהתייחסו לנזקים לראיה כתוצאה מעישון התמקדו בעיקר במחלות עיניים של הגיל המבוגר, לרבות ניוון רשתית תלוי בגיל (AMD) וקטרקט. מטה אנליזה מסין שפורסמה ביוני 2012 בכתב העת Investigative Ophthalmology & Visual Science שניתחה 21 מחקרים בנושא העלתה כי עישון בשלב כלשהו בחיים מעלה ב-47% את הסיכון לקטרקט בגיל המבוגר. עישון בהווה היה קשור בסיכון גבוה יותר לקטרקט בהשוואה לעישון בעבר. 

 

ההסבר לקשר בין קטרקט לעישון נובע כפי הנראה מתהליך חמצוני שמעודדות הסיגריות ברקמות העדשה. זאת על רקע ממצאי מחקרים שקושרים בין דיאטות עשירות במזונות נוגדי חימצון (אנטי אוקסידנטים) לבין ירידה בסיכון לקטרקט. כמו כן, מחקרים בבעלי חיים הראו כי מתכות המצויות בסיגריה עלולות לגרום נזק לתאי העדשה בעין, ובייחוד קדמיום, עופרת ונחושת.

 

כמו כן, עישון מזוהה עם סיכון גבוה לניוון רשתית תלוי בגיל המהווה את גורם הסיכון המוביל לעיוורון במדינות המערב, ממנו סובלים לפי הערכות כשליש מהאוכלוסייה המבוגרת מעל גיל 75. לפי סקירת מחקרים על הקשר בין עישון וראייה של חוקרים ישראלים מאוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי שיבא, שפורסמה בשנת 1998 בכתב העת Survey of Ophthalmology, עישון מעלה פי 2.6 את הסיכון לניוון רשתית תלוי בגיל בקרב גברים.

 

במחקר מדנמרק נמצא סיכון גבוה פי 2.5 לניוון רשתית בקרב מעשנים. המקורות לקשר זה ככל הנראה משולבים הן מהשפעה של העישון על פגיעה בזרימת הדם בעין, וכן מעלייה בסיכון להגבלה באספקת הדם (איסכמיה) וחוסר חמצן בדם (היפוקסיה) בקרב מעשנים, העלולה להשפיע גם על העין. כמו כן, חלקה החיצוני של הרשתית עשיר בחומצות שומן רב בלתי רוויות ויתכן כי נפגע מהיווצרות רדיקלים חופשיים בגוף כתוצאה מעישון.

 

 

Psychiatry Research, DOI: 10.1016/j.psychres.2018.11.024