מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחדשותעישון קשור בהתפתחות פוליפים במעי הגס

עישון קשור בהתפתחות פוליפים במעי הגס

חוקרים ישראלים מצאו כי ככל שמעשנים לתקופה מושכת יותר – כך גדל הסיכון לפתח פוליפים במעי הגס שעלולים להפוך לגידולים סרטניים. גמילה מסיגריות מפחיתה את הסיכון משמעותית


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

עישון סיגריות נקשר ברבות השנים למחלות רבות, ובין השאר גם לסרטן המעי הגס. מחקרי מטה אנליזה שניתחו עבודות בנושא מצאו ברובם עלייה מתונה בשיעורי הסרטן בקרב מעשנים שנים ארוכות או מעשנים כבדים בעבר, לרבות סיכון מוגבר במיוחד למחלה בשילוב של עישון עם צריכת אלכוהול גבוהה. חוקרים מהחברה האמריקאית לסרטן אף מצאו לפני כשלוש שנים כי עישון מכפיל את הסיכון למות מסרטן המעי הגס בהשוואה לאנשים שפיתחו את המחלה ומעולם לא עישנו.

 

עתה זיהו חוקרים ישראלים את הקשר בין עישון לבין התפתחות פוליפים במעי הגס – צבר תאים שעלול להתפתח לכדי גידול סרטני. החוקרים מהמרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) ואוניברסיטאות תל אביב וחיפה בחנו מדגם של 828 בוגרים בגילי 40 עד 70 שעברו בדיקות סקר לסרטן המעי הגס באמצעות קולונוסקופיה. במחקר לא נכללו חולי סוכרת, אנשים שעברו כריתות קודמות במעי ואנשים בסיכון מוגבר לפתח סרטן המעי הגס על רקע היסטוריה משפחתית. החוקרים בחנו פוליפים שאותרו בקרב הנבדקים ברמה המעבדתית וכן ביצעו ראיונות לאורח חייהם של הנבדקים, לרבות הרגלי העישון שלהם.

 

גמילה מפחיתה את הסיכון 

 

מעל למחצית מהנבדקים במחקר – 55.1% - זוהו כמעשני סיגריות בהווה (17.8%) או בעבר (37.3%). ככלל, עישון סיגריות בשלב כלשהו בחיים העלה את הסיכון להתפתחות פוליפים במעי הגס פי 2.36 בקרב נשים וב-70% אצל גברים.

 

גמילה מעישון הפחיתה את הסיכון משמעותית: מעשנים בהווה היו בסיכון גבוה פי 2 ומעלה להתפתחות פוליפים בהשוואה למעשנים בעבר שנגמלו. בקרב נשים עישון בהווה העלה את הסיכון לפוליפים פי 4.15 ואילו עישון בעבר העלה ב-75%, ואילו בקרב גברים עישון בהווה העלה את הסיכון לפוליפים פי 3 ואילו עישון בעבר העלה ב-43%.

 

במחקר, ככל שכמות הסיגריות היומית הייתה גבוהה יותר – כך הסיכון לפתח פוליפים במעי הגס גדל, כשהסיכון היה גבוה יותר אף בקרב אלה המעשנים רק עד 5 סיגריות ביום, בהשוואה ללא מעשנים.

 

בשכלול הממצאים, נמצא כי עישון סיגריות בהווה העלה בעיקר את הסיכון לפוליפים שעלולים להפוך לגידולים סרטניים קשים יותר לטיפול: עישון העלה פי 4 את הסיכון לפוליפ דיסטלי הממוקם בעומקו של המעי הגס בסמול לרקטום בהשוואה לעלייה פי 2.52 בסיכון לפוליפ פרוקסימאלי הממוקם בחלק של המעי הגס הסמוך יותר למעי הדק. מחקרים מעלים כי גידולים סרטניים פרוקסימליים נוטים להגיב טוב יותר לטיפול רפואי, לרבות אי יציבות גנטית גבוהה יותר (MSI גבוה) המצביעה על אפשרויות טיפוליות רבות יותר וכן תגובה טובה יותר לטיפול משלים בכימותרפיה לאחר הניתוח. הסיכון לפוליפים דיסטליים הקשים לטיפול היה גבוה במיוחד בקרב נבדקים שדיווחו על עישון לתקופה ממושכת של 20 שנים ומעלה – סיכון גבוה פי 4 לאחר נטרול גורמים מתערבים, כגון הזמן שחלף מאז שהפסיקו לעשן, אם בכלל.

 

כמו כן, בהיבט ההיסטולוגי של מבנה הפוליפ, במחקר הנוכחי היו מעשנים בסיכון גבוה יותר להתפתחות פוליפים משוננים (serrated) בסיכון גבוה פי 6.36 בהשוואה לסיכון גבוה פי 3 לפוליפים מסוג אדנומה.

 

החוקרים מציינים כי על רקע ממצאים אלה ונוספים – מומלץ לבחון את האפשרות לשנות את הקריטריונים לבדיקות אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס. קריטריונים אלה מבוססים כיום על גיל – כשהבדיקה המרכזית כיום לאבחון מוקדם היא בדיקת דם סמוי בצואה מגיל 50 עד 75 אחת לשנה, וכן היסטוריה ומשפחתית, מחלת מעי דלקתית ופוליפים בעבר – מצבים בהם מומלץ אבחון מוקדם באמצעות קולונוסקופיה אחת לכמה שנים, החל מגיל 40. כיום סטטוס עישון סיגריות בהווה או בעבר אינו מהווה קריטריון מכוון כלשהו לביצוע בדיקות לאבחון מוקדם בגיל צעיר יותר או באמצעות קולונוסקופיה.

 

במחקר השתתפו ד"ר נעמי פליס איסקוב, ד"ר שירה זלבר שגיא, ד"ר מוריאל ווב, פרופ' זמיר הפלרן וד"ר רויטל קריב, וממצאיו דווחו לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Gastroenterology.

 

ממצאי המחקר מתיישבים עם עבודות נוספות שמדגישות את הסיכון המוגבר של מעשנים לפתח סרטן המעי הגס. בשנת 2013 מצאו חוקרים מנורווגיה כי עישון מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס בקרב נשים יותר מאשר אצל גברים, כשבהשוואה לנשים שמעולם לא עישנו, נשים שעישנו בשלב כלשהו בחייהן היו בסיכון גבוה ב-19% לפתח סרטן במעי הגס, ולעומת זאת, בהשוואה לגברים שלא עישנו מעולם, לגברים מעשנים הסיכון לסרטן היה גבוה ב-8%.

 

 

Journal of Clinical Gastroenterology, doi: 10.1097/MCG.0000000000000935