מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

שירה, נשימה ותמורה

כמוניבלוגיםשירה, נשימה ותמורההשונות בחווית המדיטציה

על ערוצי התקשורת שבתוכנו

26/05/17 22:33
4229 צפיות
השונות בחווית המדיטציה

מדיטציה מקבלת תאוצה כטיפול להרגעה, התמודדות עם כאב או התמכרויות, אבל יחד עם הפופולריות של תירגול המדיטציה, חווים המתרגלים טווח גדול יותר של חוויות שלא את כולן הם יודעים להכיל.

אין ספק שמדיטציה היא שפת תקשורת חדשה לנו במערב וכדאי ללמוד לתקשר באמצעותה... יהיה מעניין

חוקרים מאוניברסיטת בראון החליטו לראיין מאה מנחי מדיטציה (מ3 זרמים בודהיסטים: זן, טיבטי, טהרוונדה) ולדווח על היקף החוויות שהם מכירים ואיך ניתן להשפיע עליהן.

הטיבטים המסורתיים דיווחו כבר מזמן הן על חוויות מאירות והן על חוויות מדיטציה מעיקות אותם כינו nyams או maky אבל אלה משום מה פחות ידועים במערב.

מעבר לחווית המודעות המשופרת מקווים החוקרים ללמוד מה היקף החוויות האפשרי? מה משפיע עליו? מה נחשב קשה ולמה? ומה ההקשר האישי והבין אישי בחוויה?

הדגש במחקר היה במיוחד על החוויות המאתגרות שמעט ידוע עליהן. המטרה היתה לא לדווח על שכיחות התופעות אלא יותר על המיגוון שלהן ועל השונות בין מנחי המדיטציה בהתמודדות איתן.

כל מנחה מדיטציה סיפר את סיפורו בפרטי פרטים על פי הנחיות החוקרים ואלה נותחו, קודדו וקוטלגו בגישה מחקרית שיטתית. עוד הקפידו החוקרים ליישם גישות מחקר של ה- FDA לאבחן אקראיות בחוויות המדווחות.

 

בניחות תוצאות המחקר הוגדרו 59 סוגי חוויות שאורגנו ב-7 תחומים: קוגניטיבי, תפיסתי, ריגשי, גופני, רצוני, חברתי ושל תחושת עצמיות. בנוסף הוגדרו גם 26 קטגוריות של תנאים משפיעים הקשורים בעוצמת ומשך החוויה ובקשר שלה לאי-נוחות.

דיווחי המשתתפים היו מגוונים ומכל 7 התחומים, דיווח שכיח בתחום התפישה היה רגישות מוגברת לאור או לקול, בתחום הגופני היה תנועות בלתי רצוניות או חוסר שינה ובתחום הריגשי דווחו חוויות כמו פחד, פניקה או חרדה.

גם משך השפעת החוויה היה שונה במקרים השונים ונמשך מיום עד חודשים או אף שנים.

לעתים היו חוויות המדיטציה רצויות כמו להרגיש אחדות עם האחרים אך גם אלה יכלו להשתנות אם נמשכו למשך זמן ארוך מדי עד שאפילו פגעו בכושר העבודה. בנוסף אותה חוויה יכולה היתה להיות מוגדרת כאתגרית וחיובית על ידי חלק מהמנחים וכמפריעה על ידי אחרים.

כדי להבין את השונות מנסים החוקרים להגדיר את הגורמים המשפיעים על העוצמה, המשך ועל חווית התוצאה הנילווית. הוגדרו 4 תחומים של גורמים משפיעים: קשורים במתרגל, קשורים בשיטת המדיטציה, קשורים ביחסים בין אישיים והקשורים בבריאות כמו שינה, תזונה או פעילות גופנית.

למשל, יחסים הדוקים עם המורה יכולים לתמוך במתרגל אחד אך לאיים על מתרגל אחר...

למרות שרבים נוטים לציין שעוצמת המדיטציה, ההיסטוריה הנפשית או טראומה ואיכות ההנחיה חשובים ביותר, נמצא כאן שאלה משפיעים רק על חלק מהמתרגלים. נראה שהחוייה האתגרית תלויה ביותר משתנים.

התוצאות הפריכו גם הנחות מקובלות אחרות כמו שקשיים במדיטציה נובעים מקשיים נפשיים קודמים או מהנחייה לא טובה או מאמון אינטנסיבי וארוך.

המחקר כאן הוא רק צעד ראשוני ומוגבל במסלול מחקר חדש ומאתגר שיחייב תשומת לב להשלכות של גורמים רבים ומשולבים בתובנת המדיטציה והשימושיות הרלבנטית שלה בחיים שלנו.

מדיטציות שונות מפעילות איזורים כישורים/אזורים שונים במוח אבל הורדת סטרס מתרחשת כשעושים מדיטציה עם שותף...

מעניין מה הקשר עם רשתות התקשורת שלנו שמפעילה המוסיקה או עם עולם החלומות שלנו.

כמו רשתות התקשורת שהתפשטו באינטרנט אני סבורה שגם לנו רשתות תקשורת חבויות שכדאי להכיר ולהשתמש לקידום חיינו, המדיטציה כלי נהדר ליעד כזה.

PLOS ONE, 2017; 12 (5): e0176239

 

רוצים לנסות?

מדיטציית חמשת הצלילים הראשונים של היקום

עוד מדיטציות להאזנה.

תגובות

תמורה-קייל
29/06/17 20:57

מדיטציה טובה לזיכרון

תמורה-קייל
29/03/18 14:02

ובכלל לכושר המנטלי עם ההזדקנות...

תמורה-קייל
29/06/17 20:58

משקיטה את העולם הריגשי

תמורה-קייל
29/06/17 21:05

הדמוגרפיה של עושי המדיטציה בארה"ב, כמו למשל יותר נשים...יותר בריאים...

תמורה-קייל
21/07/17 22:42

האם נראה סינכרוניזציה בין גלי המוח של העושים מדיטציה יחד כמו שנראה בזמן שיחה...

תמורה-קייל
10/08/17 21:13

על הספר של רוברט רייט “Why Buddhism Is True”

תמורה-קייל
25/08/17 8:57

יעילה גם להתמודדות עם התמכרות לאלכוהול

תמורה-קייל
03/12/17 14:20

התבוננות מסייעת להתגבר על השלכות שליליות של להיות אסיר בבית סוהר.

תמורה-קייל
31/01/18 9:10

ההתבוננות טובה להתמודדות עם התמכרויות

תמורה-קייל
22/08/18 17:42

השפעת המדיטציה על הגוף והפחתת הסטרס

תמורה-קייל
12/10/18 21:57

6 דקות של מדיטצית TAPPING

בחור-אחד11
13/10/18 13:43

מחקר מעניין מאד. סביר להניח שההשפעות החיצוניות השליליות של המודטים נובעים מבורות (לא חלילה שלילית, אלא כתופעת יסוד אנושית בפילוסופיה המזרחית-בודהיסטית), שכן עצם קטלוג המדיטציה לחוויה חיובית ושלילית - אינה אלא מערבית. בבודהיזם הקלאסי משנה יכולת ההתבוננות, שהיא העיקר. מדיטציה משמעותה טיפוח יכולת ההתבוננות כדי לסגל חשיבה ארעית בדבר שונותם התמידית של הדברים, וכך להגיע לשחרורם. אם נתבונן, נלמד לשחרר - אם נשחרר, נחווה סיפוק, שבעצמו הוא ארעי ובר חלוף. הדברים עצמם הם ברי חלוף, כך גם הכאב בברכיים שאותו אני צריך/כה ללמוד לחבק, כך גם הגב התחתון הדואב, כולם חלק מהמערכת שהיא נסביתית בלבד אנחנו - ודינם הפצעה והיעלמות. לא אמרתי דבר על הצורך החיוני להבין כמובן כיצד לשפר את המדיטציה, אבל חשוב להעיר שעצם הציפייה שהמדטציה - שיטת החקר למעשה, תהיה חיובית או שלילית, היא מערבית ולא מקורית.

תמורה-קייל
12/01/19 14:52

מדיטציה עם יקיר

תמורה-קייל
26/12/20 9:07

טוב גם לכאבי ראש
https://www.medscape.com/viewarticle/942832

תמורה קייל
תמורה קייל
קראתי מחקר על אתרי הכרויות שהראה כי בהעדר תמונה, השיחות יותר לעומק. מעניין אם זה גם נכון לחברויות באתרי בריאות?