מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

כמוניבלוגיםהבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפשטרשת נפוצה אישיות, טמפרמנט והתמודדות עם המחלה

טרשת נפוצה אישיות, טמפרמנט והתמודדות עם המחלה

04/06/18 10:43
7766 צפיות
טרשת נפוצה אישיות, טמפרמנט והתמודדות עם המחלה

טרשת נפוצה, מחלה אוטאימיונית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית ומופיעה בקרב מבוגרים צעירים. מחלה זו כופה על המטופלים התמודדות עם חוסר ודאות ופגיעות נוירולוגיות מצטברות ולכן, יש לה השפעה רבה על איכות החיים ומצבם הנפשי של המטופלים. מחקרים הראו שבקרב אנשים עם טרשת נפוצה יש שכיחות גבוהה במיוחד של חרדה ודיכאון. בנוסף, נמצא כי ישנם מאפייני אישיות, כמו מופנמות ונוירוטיות (נטייה לחוש חרדה) המובילים להפחתה באיכות החיים בקרב אנשים עם טרשת נפוצה.

בעוד שישנם מחקרים שבוחנים את המצב הנפשי והשפעות מאפייני האישיות על איכות החיים, עדיין לא נחקרו מאפייני המזג (טמפרמנט) בקרב אנשים עם טרשת נפוצה על איכות חייהם לצד המחלה. המזג הוא "הליבה" של התנהגותנו ורגשותינו, ניתן להגדירו כתכונות האישיות הקבועות והיציבות עימן אנו נולדים ועליהן בעתיד תתבסס האישיות שלנו.

במחקר שנערך בוינה בקרב 139 אנשים עם טרשת נפוצה, נמצא שלמאפייני המזג השפעה משמעותית על איכות החיים לצד המחלה. ברוב הניתוחים הסטטיסטיים למאפייני המזג הייתה השפעה גדולה מזו של רמת הפגיעה הנוירולוגית (ה- EDSS). ממצא המחזק את חשיבות כישורי ההתמודדות והמצב הנפשי לטובת איכות החיים.

איכות החיים בטרשת נפוצה, מוערכת באמצעות מדד הבוחן מספר תחומים שנמצאו במחקר כחיוניים למטופלים: הפעילות היום-יומית, המצב הפסיכולוגי, הסימפטומים, יחסים עם חברים, יחסים עם משפחה, יחסים זוגיים ומיניים, יכולות התמודדות, תחושת דחייה ויחסים עם צוות רפואי ומטפלים.

 

ביתר פירוט, המחקר הדגיש 3 סוגי מזג המשפיעים על איכות החיים בקרב אנשים עם טרשת נפוצה:

מזג דיכאוני – זהו מזג המאופיין בוויתור וביטול עצמי, רמות אנרגיה נמוכות, פירושים שליליים, מופנמות, פסימיות וחוסר אושר. כאשר מזג זה נמצא באינטראקציה עם מחלה שבאופן בלתי צפוי כל הזמן יכולה להתקדם ולהחמיר, הפגיעה באיכות החיים ניכרת.

מזג ציקולטימי ( cyclothymic) – מזג זה מאופיין בשינויים חדים במצב הרוח ורמות האנרגיה. ההנחה היא שאנשים עם טרשת נפוצה ולהם מזג ציקלוטימי חווים רמות דחק גבוהות יותר ועל כן יכולות ההתמודדות שלהם נמוכות יותר, כמו גם היכולת לשמור על מערכות יחסים ולהיתמך במערכות יחסים עם אחרים.

מזג היפרתרמי (hyperthymic) – זהו מזג שיכול להיות מוגדר בקצרה כ"אנשים חמים". אנשים אלו לרוב עליזים, אופטימיים, בעלי ביטחון עצמי גבוה ומוחצנים. בניגוד למאפייני המזג הקודמים, האנשים עם טרשת נפוצה ועם מזג היפרתרמי נמצאו עם איכות חיים גבוהה יותר מהאחרים. על כן מזג זה תורם להתמודדות ויש לחזק את מאפייניו.

יש לציין שבמחקר נבחנה תיאורה המגדירה 5 סוגי מזג, וקיימות עוד תיאוריות אחרות עם סיווגים ומדדים אחרים.  2 סוגי המזג הנוספים שלא צויינו, הם המזג החרדתי והמזג ה- איריטבילי (irritable – מאופיינים בעצבנות, חוסר מנוחה, חוסר אמון וחוסר שביעות רצון) אשר לא השפיעו באופן משמעותי על שונות איכות החיים במחקר.

המחקר מעניק דחיפה נוספת לחשיבות המאפיינים הפסיכולוגים להתמודדות עם מחלת הטרשת הנפוצה. הממצאים מראים כי ניתן לנבא מי הם האנשים שיתקשו יותר להתמודד עם מחלה מורכבת זו ואולי להעניק להם יותר תמיכה ולהציע התערבות מוקדמת מניעתית (כפי שהייתי ממליץ לכל אחד, ללא קשר למאפייניו האישיותיים והמזגיים, שמקבל אבחנה של טרשת נפוצה). מעבר לכך, מראה המחקר עד כמה דפוסי ההתנהגות, הפרשנות וההרגשה משפיעים על יכולת ההתמודדות עם המחלה.

יותר ויותר מחקרים שמים את איכות החיים כמטרה הטיפולית העיקרית, גישה זו מתאימה לכל המודלים הרפואיים והפסיכולוגים המתקדמים. וטוב שכך.

 

 

Salhofer-Polanyi et al. BMC Psychiatry (2018) 18:143

תגובות

חיהלה-2
10/06/18 13:00

תודה רבה ערן על דבריך.אני יכולה להעיד על עצמי שעוסקת בטיפול רגשי באנשים ובסך הכל חווה את החיים כמאתגרים,מעניינים ומספקים.אולם,כשאני מרגישה חרדה או פגיעה בדימוי האישי או המקצועי הגוף מיד מאותת בכאב שחוזר על עצמו. אני מנסה להיות במודעות ולחפש את הקשר בין החוץ לפנים.לא תמיד אני מוצאת כי יישנם רגשות שאני מכחישה אותם כנראה. זו עבודה להיות במודעות ולחפש את הטיפול בנפש ולא בתרופות כימיות.ההתמודדות היא יומיומית ואני שמחה על מה שהצלחתי להבין עד כה. שוב תודה לך.

שחקנית.2
21/10/18 0:45

אה, זה מסביר למה אני ככה!!!!!!!!!! מתחשק לי למות!!!!!!!!!!!!!!! אין לי כח לכלום................ כלום כלום!!!

שלום שחקנית 2, כפי שהמחקר מציין למזג איתו נולדנו יש השפעה על הדרך בה נתמודד במהלך החיים, כמו גם מול מחלה כגון טרשת נפוצה. ההכרה בהשפעת המזג מקלה על הטיפול בדרכי ההתמודדות עם המחלה. במידה וזיהית שאת מתאימה לאחד מסוגי המזג שבמחקר, טוב להעלות את זה בטיפול פסיכולוגי, להבין כיצד משפיע על דרכי ההתמודדות שלך ואז ניתן גם להגמיש ולהתאים את סגנונות ההתמודדות, כך שבסופו של דבר תרגישי טוב יותר. ההתמודדות עם המחלה יכולה להיות מתישה, לכן אני ממליץ להביא את התובנה לגבי המזג (טמפר) שלך לטיפול פסיכולוגי כדי לראות ובהמשך גם להרגיש כיצד הבנה זו יכולה בעתיד הקרוב לגרום לך גם להתמודד ולהרגיש טוב יותר.

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.

עוד פוסטים בבלוג: הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

סלמה בלייר פורשת מ"רוקדים עם כוכבים"
בלייר המאובחנת עם טרשת נפוצה השתתפה בתוכנית ונאלצת לפרוש בעקבות המלצת הרופאים
קראו עוד
כמה מילים על חייו ומותו של רוני פינקוביץ' שבחר בהמתת חסד
בשבוע שעבר פורסם שהשחקן והבמאי רוני פינקוביץ', שהתמודד עם טרשת נפוצה מזה למעלה משלושה עשורים והיה מרותק לכיסא גלגלים...
קראו עוד
מיזם מעניין למטופלי טרשת נפוצה בתקופת הקורונה
תקופת הקורונה שעברה, וכנראה זו שהולכת עוד לבוא פוגעות ברצף הטיפולי והשיקומי של המטופלים לכן יש למצוא פתרונות להמשך התוכנ...
קראו עוד
בחירות 2019 – הכל זה מלמעלה
שלום לכולם,למי שלא מכיר אני ערן, פסיכולוג רפואי, ולאורך השבוע פוגש באנשים רבים במסגרות שונות, בנוסף גם מנגיש מידע רפואי ...
קראו עוד
השחקנית סלמה בלייר מדברת על מחלת הטרשת הנפוצה
ישנם מספר מפורסמים עם טרשת נפוצה שמעלים את המודעות למחלה, אך מעולם לא ראיתי אדם עם טרשת נפוצה מתראיין תוך כדי התקף. עם ק...
קראו עוד