מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מתחילים להפסיק לעשן יחד

יום 18

23/06/19 7:14
1703 צפיות
כל הכבוד! מתקדמים

בוקר טוב! עברנו שלב בתהליך. חלקכם מופתעים אולי מהקלות של הימים הראשונים – ייתכן שאתם עוד ב"היי" וייתכן שהמצב יימשך בדיוק כך. חלקכם כבר חווים קשיים.

אז איך עוברים את הימים הראשונים בשלום? יש לנו כמה רעיונות כאן ובסרטון המצורף. סובלים מתופעות לוואי כגון צרבת או עצירות? יש כאן מידע בדיוק בשבילכם.

איך עבר עליכם סופהשבוע?

ולכם -.שתאריך היעד שלכם לגמילה לא היה בסופ"ש, ואתם מתכננים להפסיק בהמשך, תשארו איתנו. הפוסטים של הימים הבאים מתרכזים בימים שאחרי הגמילה מעישון אבל הם רלוונטים לכולם, גם למי שעוד לא הפסיק לעשן.

אתם תמיד יכולים לחזור ולקרוא את הפוסטים הקודמים שלנו כהכנה לקראת יום ההפסקה שלכם, ולקרוא את הפוסטים החדשים כדי לדעת מה מחכה לכם בהמשך. נשמח גם לשמוע מכם מתי אתם מתכננים להפסיק.

גם אם התזמון קצת שונה - אנחנו כאן וניתן תמיכה לכל מי שישתף.

תגובות

vera55
23/06/19 10:04

בוקר טוב, אני עדיין לא הפסקתי לעשן. מעשנת כל שעה עגולה. אני פוחדת לקחת צמפיקס כל התופעות לוואי מרתיעות אותי. אז אולי אקנה מדבקות שזה נראה הדבר הכי יעיל. לא החלטתי עדיין מתלבטת עם עצמי...

היי ורה, יפה מאוד שאת ממשיכה עם העישון כל שעה עגולה. זאת כבר התקדמות משמעותית מבחינת כמות הסיגריות. מתי קבעת את תאריך ההפסקה? החשש שלך מלקיחת התרופה מובן. הרבה מאוד אנשים חוששים מטיפול תרופתי שהם לא מכירים במיוחד כשהם קוראים את העלון לצרכן עם רשימת התופעות לוואי האפשרויות. ממה בדיוק את חוששת? איזה תופעות מרתיעות אותך? אולי נוכל לעזור להפיג את החששות לגבי המדבקה - בהחלט טיפול יעיל ומוצלח. לאור רמות העישון שלך אם תחליטי להשתמש במדבקה כדאי להתחיל עם המדבקה הגדולה 21 מ"ג. מאוד מאוד מומלץ לשלב גם מסטיקים או לכסניות של ניקוטין ולא להסתפק רק במדבקה. הוכח ממחקרים שטיפול משולב של מדבקה פלוס מסטיק/לכסנית יותר יעיל מטיפול בתכשיר אחד בלבד, ויעיל כמו הטיפול בצמפיקס.

היי ורה, יפה מאוד שאת ממשיכה עם העישון כל שעה עגולה. זאת כבר התקדמות משמעותית מבחינת כמות הסיגריות. מתי קבעת את תאריך ההפסקה? החשש שלך מלקיחת התרופה מובן. הרבה מאוד אנשים חוששים מטיפול תרופתי שהם לא מכירים במיוחד כשהם קוראים את העלון לצרכן עם רשימת התופעות לוואי האפשרויות. ממה בדיוק את חוששת? איזה תופעות מרתיעות אותך? אולי נוכל לעזור להפיג את החששות לגבי המדבקה - בהחלט טיפול יעיל ומוצלח. לאור רמות העישון שלך אם תחליטי להשתמש במדבקה כדאי להתחיל עם המדבקה הגדולה 21 מ"ג. מאוד מאוד מומלץ לשלב גם מסטיקים או לכסניות של ניקוטין ולא להסתפק רק במדבקה. הוכח ממחקרים שטיפול משולב של מדבקה פלוס מסטיק/לכסנית יותר יעיל מטיפול בתכשיר אחד בלבד, ויעיל כמו הטיפול בצמפיקס.

vera55
23/06/19 13:26

תודה על התשובה . הדבר שמפחיד אותי בגמילה מעישון זה העובדה שהגוף שלי רגיל 50 שנה לכל הרעלים של הסיגריה ופתאום אני מפסיקה לעשן והגוף שלי בטראומה נוראה וכל המערכת החיסונית שלי קורסת... ואז כל המחלות החבויות בגוף יוצאות... האם אני חושבת נכון? נכון להיום סיגריה כל שעה שיפרה באופן משמעותי את הנשימה שלי, אני כבר לא צריכה אינהלציה פעמיים ביום, אני מרגישה שהליחה מתנקה באופן טבעי. אני רוצה להיות קשובה לגוף שלי ולהגיע להחלטה על טיפול תרופתי כשאהיה מוכנה נפשית❤️

היי ורה, יש משהו במה שאת כותבת. אכן אנחנו רואים הרבה פעמים אצל מטופלים שמחלות מסויימות "מתגלות" אחרי הפסקת עישון כמו לדוגמא סוכרת ודכאון. ההסבר לכך לא ידוע עד הסוף אבל ההשערה היא שככל הנראה המחלות הללו היו קיימות הרבה לפני (כי עישון הוא גורם סיכון עצמאי למחלות אלו) ולפעמים כבר יש התחלה של המחלה אבל היא עוד לא מאובחנת ודווקא השינוי בתחושה אצל האדם (כי המחלה כבר החלה) בצורה תת מודעת גורמת לו להחליט שהוא רוצה להפסיק. כלומר אדם מתחיל להרגיש יותר רע (כי המחלה מתחילה להתבטא אצלו אבל עוד לא מספיק כדי להוביל לאבחנה) ואז זה מוביל אותו בתת-מודע להחליט שהוא נגמל ואז אחרי הגמילה המחלה מופיעה (כי היא כבר הייתה שם רק לא ידעת את זה) ואז חושבים שזה בגלל הפסקת העישון. כשבעצם זה בגלל העישון הרבה מאוד זמן. תחשבי על זה אחרת - את שנים מכניסה לגוף עשרות כימיקלים שמזיקים לו - הדבר הכי נכון זה להפסיק כמה שיותר מהר עם החשיפה שלו לכימיקלים. מחקרים לא הראו אף פעם שגמילה מעישון עצמה גורמת למחלות. בכל מקרה אם זה החשש שלך תמיד אפשר לרדת בהדרגה לאט לאט. זה גם בסדר גמור. כמה סיגריות את עכשיו מעשנת ביום? את יכולה לקבוע לעצמך יעד חדש לשבוע הקרבוב - לדוגמא אם כבר ירדת ל- 15 סיגריות כל יום - אז השבוע בואי תנסי לרדת ל- 10. ושבוע אחרי זה ל- 5 סיגריות ביום. מחקרים מראים שלהעזר בתרופות יכול לעזור מאוד גם לשלב ההפחתה ואין עם זה בעיה (בארץ גם התרופה צמפיקס וגם תחליפי הניקוטין מסטיק ולכסנית רשומים במשרד הבריאות גם לצורך הפחתה לפני ההפסקה). בפוסט הקודם אמרת שאת חוששת מהטיפול התרופתי, גם בפוסט הנוכחי את כותבת להגיע להחלטה על הטיפול כשאהיה מוכנה נפשית. תוכלי לעזור לי להבין יותר טוב ממה את חוששת בהקשר של הטיפול התרופתי? אציין רק שהמטרה של הטיפול התרופתי הוא לעזור לך בדיוק בשלב הזה - גם עם ההכנה הנפשית לקראת ההפסקה. הוא עוזר לך להתמקד בהכנה מבלי לסבול כל הזמן מחשק לסיגריה ומתסמיני גמילה אחרים.

vera55
23/06/19 13:42

שכחתי לציין שרופא הריאות נתן לי לפני חודשיים אנטיביוטיקה זטו 250 כטיפול מניעתי להתלקחויות ה copd אני לוקחת 3 פעמים בשבוע ראשון, שלישי וחמישי. כמו כן עשיתי בדיקת אקג ובדיקת שמיעה לפני שהתחלתי את הטיפול . תופעות הלוואי של התרופה: במקרים נדירים יתכנו גם: סחרור, חרדה, שינויים באק"ג (הארכת זמן QT), הפרעת קצב חדרית (טורסה דה פואה). עשיתי היום אקג שני והכל בסדר. https://www.infomed.co.il/drug-9 קיבלתי היום חיסון לדלקת ריאות פניאומווקס. עד לפני חודשיים הייתי כך הזמן חולה ולא יכולתי לעשות את החיסון לפני כן. אין לי מושג אם יש אינטראקציה בין הזטו והצמפיקס?

היתרון הגדול של צמפיקס הוא שאין לו אף אינטרקציה ידועה עם תרופות אחרות. אין חשש לקחת את התרופה במקביל לכך שאת לוקחת זטו. גם עם תחליפי הניקוטין לא צפויה אינטרקציה משמעותית שכן את כרגע מקבלת ניקוטין דרך הסיגריות בזמן שאת נוטלת זטו. גם אין בעיה עם זה שעברת כרגע חיסון. התרופות עובדות בעקרון על אותו קולטן במוח שכרגע הסיגריות עובדות עליו.

vera55
23/06/19 13:50

אני מעשנת היום בין 12-15 סיגריות ליום. לעומת 30. זה צעד מאוד משמעותי מבחינתי. מקווה שהשבוע אוכל אולי למשוך לשעה וחצי ואז מספר הסיגריות יפחת...

זה אכן צעד מאוד משמעותי ואת צריכה להיות גאה בעצמך. ירדת ביותר מ- 50% מכמות הסיגריות היומיות. זה הישג משמעותי. את ממשיכה בתהליך בצורה נכונה כאשר את קובעת לעצמך יעד חדש של למשוך שעה וחצי. בהמשך למה שציינתי כבר למעלה, כדאי לדעת שהיום ממליצים להשתמש בטיפול התרופתי גם בתהליך ההפחתה ומחקרים מראים שזה יכול לעלות את שיעור ההצלחה.

נילי-בראון
23/06/19 14:22

כל הכבוד ורה התקדמת יפה ולרדת בהדרגה זאת בהחלט אפשרות. קחי בחשבון שבאיזשהו שלב תתחילי להרגיש את תסמיני הגמילה מניקוטין כי את מפחיתה בכמות של הסיגריות והגוף לא מקבל את מנת הניקוטין שהוא רגיל אליה. במקרה כזה כדאי מאוד לשקול לשלב מסטיק ניקוטין או לכסנית ניקוטין (סוכריה), כמו שד"ר יעל כתבה לך. ניקוטין הוא חומר שיש לך בגוף גם ככה בגלל הסיגריות, זה פשוט יעזור לך לשים מסטיק בפה במקום סיגריה ועדין לקבל את הניקוטין כדי לא להרגיש עצבנות וקושי להתרכז. כשתרגיש מוכנה להתקדם תוכלי להוסיף מדבקת ניקוטין למסטיקים ולהפסיק לעשן, כמו שכתבה לך ד"ר יעל. מה דעתך?

קטנטן
23/06/19 19:37

היי האם מעבר לסיגריה אלקטרונית (ג׳ול) כהתחלה זה בסדר או שזה רעיל בדיוק כמו הסיגריה הרגילה? (המחקרים כבר בילבלו אותי...)

אין פלא שאתה מבולבל. הנושא נמצא בחיתוליו של המחקר ויש בלבול רב גם בקרב הצוות הרפואי ואנשי בריאות הציבור בעולם. באופן עקרוני יש הסכמה שככל הנראה הסיגריה האלקטרונית פחות מזיקה לעומת סיגריה רגילה אבל (וזה אבל גדול) היא בהחלט מזיקה. אין לנו מספיק מידע כעת לאמוד את מידת הנזק ולהגיד בכמה היא פחות מזיקה לעומת סיגריה רגילה - האם 20% פחות? 80% פחות? אין מספיק מידע. בנוסף, וזה גם מאוד מאוד חשוב - הנזק ככל מופחת רק אם עוברים בצורה מלאה לסיגריה אלקטרונית - אם ממשיכים עשן סיגריה רגילה (בכמות פחותה) במקביל לשימוש בסיגריה אלקטרונית אז רמות החשיפה של החומרים המזיקים נשארים גבוהים באותה מידה. בנוסף חשוב מאוד לדעת שהסיגריה האלקטרונית מכילה ברוב המוחלט של המקרים ניקוטין וחלק ניכר מהסיגריות האלקטרוניות החדשות מכילות ניקוטין בכמות מאוד גדולה (ה- JULL לדוגמא מכיל ריכוז ניקוטין גבוה יחסית בכל מחסנית). המשמעות היא שאתה לא נגמל (כי אתה ממשיך לקבל ניקוטין בצורה ממכרת בריכוז גבוה) ויש דיווחים ספורדים על אנשים שהמעבר לסיגריה אלקטרונית אף גרם אצלם להגברת ההתמכרות. בעקרון הממסד הרפואי ממליץ היום להשתמש בשיטות מוכחות ובטוחות - שילוב של ייעוץ עם טיפול תרופתי במרשם ו/או תחליפי ניקוטין שניתן לקנות בבית מרקחת. אם מסיבות שלך (ונשמח לשמוע מהם) אתה בכל זאת לא מעוניין להשתמש בשיטות אלו, ניתן לשקול מעבר לסיגריה אלקטרונית אבל יש להקפיד על מעבר מלא (ללא עישון במקביל), ולרדת בהדרגה בריכוז הניקוטין עד לגמילה מוחלטת.

קטנטן
24/06/19 8:51

אני נקבה...

סליחה:)