מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהאיך מסבירים את העייפות?

איך מסבירים את העייפות?

ערן ברקוביץ

ערן ברקוביץ

מומחה כמוני
22/10/21 9:03
20 תגובות

עייפות בעקבות טרשת נפוצה אינה דומה לעייפות שאנשים בריאים חשים לאחר יום מתיש או לילה קשה, ובגלל המאפיינים הייחודים של עייפות הנובעת מטרשת נפוצה, קשה מאוד להסבירה לאחרים.

עייפות היא התסמין הנפוץ ביותר של טרשת נפוצה ועבור רבים מהמתמודדים עם המחלה היא התסמין המטריד ביותר. העובדה שהעייפות שקופה למתבונן מבחוץ, הופכת את ההתמודדות עמה למורכבת במיוחד.

עזרו לנו להסביר לאחרים: ספרנו לנו על עייפות עם טרשת נפוצה, מה אתם מרגישים כשאתם עייפים? איך זה שונה מעייפות ״רגילה״? ואיך זה משפיע על חייכם? את התשובות שלכם נרכז במדריך מיוחד על עייפות.



איך מסבירים את העייפות?

תגובות

נירית-פרסקו
26/10/21 10:43

עייפות היא אצלי מרכז הבעיה. עייפות יכולה להתבטא אפילו בחוסר יכולת לדבר, עד כדי כך שהטונים יורדים לרמת לחישה. זה יכול להסתדר תוך רבע שעה של מנוחה למיתרי הקול. המפתח לכל עייפות היא מנוחה. קשה להסביר לסובבים אבל בני הבית כבר מבינים. תיאמנו ביננו שם קוד לעייפות, ברגע שאני אומרת "תם הטקס" ישר הם מבינים שנגמרה לי הסוללה בגוף ואני צריכה כרגע שקט ומנוחה. מאוד חשוב להסביר לאהובים שמסביבכם שזה כמו בטריה, לפעמים הבטריה על 80 אחוז ולפעמים היא על הקו של ה5 אחוזים. והכי חשוב שכשאתם מרגישים כבר 30 אחוז לפרוש למנוחה, אם זה על ידי ישיבה עם הרמת רגליים או במיטה. להקשיב תמיד לגוף.

פרח-ו
26/10/21 11:41

האמת לא כל כך קשה להסביר להורים את העייפות. 
"זוכרים אחרי שהתינוקי שלכם נולד, וכל שעה, שעתיים קמתם והייתם צריכים להאכיל, להחליף חיתול או סתם הוא התעורר. 
זוכרים איך זה לחזור לעבודה ולשבת מול המחשב ולנסות לכתוב משפט הגיוני אחד, זוכרים איך זה לנסות לבשל באותה התקופה, זוכרים איך זה לנסות לקבוע עם אנשים- אז במקרה של טרשת נפוצה הילדים לא גדלים והעייפות כן"
לא כזה מסובך להסביר

Levis
26/10/21 11:59

כשהעייפות נוחתת עליי אני מרגישה שאני לא יכולה לזוז. המחשבה לקום מהספה לסגור את האור או להביא כוס מים נראית בלתי אפשרית. הידיים נהיות חלשות. כאילו קצת מרחפות וזזות באיטיות יותר מהמחשבה שלי, אם אני בכלל מסוגלת להזיז אותן

 

עינת-מילר
מוביל קהילה
26/10/21 12:58

אני לא חווה את העייפות הזו שאתם מדברים אליה בטרשת והאמת שגם לי קצת קשה להבין אותה אבל בשנה האחרונה, מספר מכרים שלי חלו בקורונה ומתארים דברים שמאוד מזכירים לי את תאורי העייפות שלכם.

ברור שאין להם טרשת אבל אולי שבעידן של מחלימי קורונה תהיה לעייפות ה״שקופה״ יותר הבנה.

אני200916
27/10/21 18:49

אצלי זה מתבטא בתחושת כבדות סביב הראש וערפול מחשבה.. לא מצליחה להתרכז במה שאומרים לי אפילו.. כמו בלק אאוט.

בפעולות אקטיביות כמו נהיגה הריכוז  חוזר, אבל לאחר מכן אין עם מי לדבר... מרגיש כאילו רצתי מרתון.

 

הדרך הכי טובה לתאר את זה לאדם בלי טרשת היא  "דמיין שמעירים אותך כל יום ב 3 לפנות בוקר ואתה צריך לעבוד בעבודה פיזית  בשמש עד 19:00 בערב"  בלי מנוחה באמצע

אצלי זה כמו סוללה שנגמרת.

תחשבו על פלאפון מקולקל.

הפעלתם אותו עם סוללה במאה אחוז ותוך פחות משעה הוא נכבה ואי אפשר להדליק שוב.

 

אני קמה כל בוקר שמחה ואופטימית.

מליון תוכניות ותקווה להספיק כמה שיותר.

אחרי שעה שעתיים כבר קשה לי לקום מהכסא.

אם וכשהתעייפתי יותר מדי, אני פשוט משותקת ולא יכולה לקום.

צמאה, רעבה, צריכה לקחת משהו - אין מצב.

פשוט צריך לנוח עד שיעבור.

אותו דבר אם חם מדי או שיש לי חום.

עד שזה לא עובר, עד שהחום לא יורד, אני לא יכולה לזוז.

 

בגלל זה אני לוקחת איתי את הנייד לכל מקום.

יש לי אקמול ליד המיטה. אחד נוסף על שולחן העבודה.

לא מעזה להישאר לבד בלי שהנייד צמוד אלי.

לא נכנסת למקלחת כשאני לבד בבית.

GALI
28/10/21 9:21

אני מזדהה עם כל העייפים, יש לי גם וגם. על הבוקר יש לי קצת כוח לעשות דברים ובמשך היום היכולת לעשות משהו יורדת ויורדת.  הרבה פעמים מנוחה של רבע שעה מחזיר לי קצת יכולות לזמן קצר נוסף. המעגלים של עייפות נעשים במשך היום כל פעם יותר צפופים  עד  שאני גמורה.

עייפות טרשת לא דומה לשום דבר אחר.

Liz.s
28/10/21 13:05

וואו עייפות 

לא זוכרת את עצמי לא עייפה .

עייפה 24/7 ללא הפסקה .מהדברים הכי קטנים ועד דברים גדולים 

מתעייפת מללעוס אוכל , צריכה לעצור ולנשום כי נגמר לי האוויר כאילו רצתי מרתון 

אם קרה שהסתובבתי כל  היום או אפילו חצי יום  

יום למחרת ״שיתוק״ הגוף לא יכול לזוז 

ויש עוד כל כך הרבה 🙁

עינת-מילר
מוביל קהילה
28/10/21 13:17

אז מה עוזר לכם

עם יהיה שיטוף של טיפים מה עוזר לכל אחד ואחת כולם יוכלו לנסות.

אני200916
28/10/21 13:24

¾ כדור של נוביג'יל עוזר מדי פעם

אבל רק אם ישנתי טוב לילה לפני

אחרת הוא עושה כאב ראש נוראי...

להתקמצן על אנרגיות.

לא לעשות שום דבר שישבית אותי במהלך השבוע כדי שאוכל לתפקד בעבודה.

ברגע שמסיימת לעבוד, נכנסת למיטה.

כל  הקניות במשלוחים. לא סוחבת שום דבר וגם לא את עצמי.

כל הסידורים במייל.

אשכרה מחשבת כמות צעדים כשצריך לחצות כביש ולפי זה בוחרת את מעבר החציה שבו המרחק יהיה הקצר ביותר.

Liz.s
28/10/21 13:21

לי לא עוזר כלום וניסיתי כל מה שביכולתי + ניסיתי 6 כדורים שונים ועדיין כלום

GALI
28/10/21 16:21

. הרופא נתן לי אמנטדין והיה מעולה גם לספסטיות וגם לעייפות. הפלא עבד כמה חודשים ועכשיו  הרבה פחות טוב. כנראה צריך לעלות מינון, הדבר גורם ליובש בפה בלתי נסבל.

קיבלתי עוד מנת אוקרבוס לפני שבועיים ואני גמורה.

כנרא הוא מבטל כל הטבה שהיתה.

עינת-מילר
מוביל קהילה
29/10/21 8:01

אני התלוננתי בפני הרופא על תחושת חוסר חיוניות בעיקר אחר הצהריים.

הוא המליץ לי על גוג׳י ברי טרי, זה סופר פוד ואני אוכלת ממנו 25 ביום.

לוקח לזה זמן להרגיש את ההשפעה אבל אחרי שלושה חודשים בערך התחושה של החוסר חיוניות נגמרה.

GALI
29/10/21 10:42

נשמע טוב. תודה

אריאל2000
30/10/21 8:21

בתקופת ההשרדות שלי הכוונה בתקופה שבה עוד עבדתי, הייתי בורח בהפסקת צהרים לרכב שנמצא בחנייה. הייתי מחנה את הרכב במקום שהכי פחות מגיעים איליו בבניין , קומה 4- בפינה הכי קיצונית. הייתי לוקח פרי או משהו קטן, מוותר על היציאה למסעדה עם החברים לעבודה כדי לשים את הראש ולהירדם ברכב ל 45 דקות זה היה קורה לפחות 3 פעמים בשבוע.

שהם היו חוזרים הייתי חייב למצוא תירוץ למה לא הצטרפתי אליהם, פעם אחת אמרתי שחבר בא לבקר , פעם אחת היה לי אוכל מהבית מסוף שבוע , פעם אחרת אמרתי שלא מתחשק לי לאכול משהו כבד , פעם נוספת התחלתי דיאטה ואני לא אוכל צהרים אוכל בוקר , השקרים היו גומרים אותי כי באמת הייתי רעב בצהרים אבל הייתי נגמר אם לא הייתי ישן בצהרים, בשלב מסויים הם היו קוראים לי הקמצן "התימני" "הפרסי" הם הדביקו לי תווית בגלל שאני חוסך בכסף ולא קונה בחוץ - זאת ההתמודדות שלי במסגרת העבודה - כיום לא עובד .

נסיתי גו'גי ברי - טעים אבל לא עזר 
ניסיתי אלטמן - גומי ENERGY - נחמד אבל לא עזר 
נוביג'יל \ פרוויג'יל - ניסיתי היו כמה תופעות לוווי , החלטתי פחות עם כימיכלים - (זה גם עולה לא מעט כסף)
 

עינת-מילר
מוביל קהילה
30/10/21 9:05

אריאל נגעת בנקודה שכואבת לרבים - הסתרה.

לא פעם כתבתי כאן בנושא - להסתיר זו עבודה קשה, לא מתגמלת, לא נעימה ולא נגמרת.

מנגד, לספר מרגיש אולי כמו לקפוץ בנג׳י אבל ציד אחרי יש כזו הקלה שלא מבינים איך לא עשיתי את זה קודם.

נכון שלטרשת יש הרבה תסמינים ״שקופים״ ושקשה להסביר אותם אבל תתפלאו גם למחלות וקשיים אחרים יש כאלו וכשמדברים אז גם הסביבה נפתחת, פתאום גם אחרים קופצים בנג׳י (או לפחות מתעניינים)

אריאל עכשיו את לא עובד ובעניין זה יש לך סוג של פטור אבל יש גם משפחה וחברים ואם גם שם אתה ״עובד״ בהסתרה מסויימת אז הינה עוד עבודה שמעייפת וסתם חבל.

גלושה
31/10/21 12:23

אצלי העייפות לא מסתיימת. למעשה, למרות שזה נשמע אבסורד, אני קמה איתה מהשינה. עצם הקימה מהמיטה מאוד קשה לי ואם אין לי סיבה טובה לקום, כמו לארגן ילדים לבי"ס או פגישה בשעה מוקדמת, מאוד מאוד קשה לי להתנתק מהמיטה. העייפות מתחילה להשתפר אצלי רק אחרי כוס קפה וכדור פרוויג'יל אבל עדיין לוקח לגוף זמן "להניע". כעבור כמה שעות אני מרגישה צורך לחזור על הרוטינה של קפה + כדור כדי להמשיך לתפקד, אבל החיסרון הוא שזה גם מרחיק את שעת השינה בלילה. עוד לא מצאתי פתרון אחר, בעיקר מתמודדת כל יום עם אותו היום. נעזרת במנקה ומבשלת, בסבתות להסעות לחוגים. עוד דבר שעזר לי הוא ששיתפתי במקום העבודה שלי וסיפרתי על המחלה. אני חושבת שזה המהלך הנכון לעשות, כי מאותו הרגע קיבלתי רק גיבוי ותמיכה. כמו כן, השיתוף וההבנה מצד הבוס שלי איפשרו לי לשנות את שעות העבודה ולהגיע מאוחר יותר בבקרים, מה שמאפשר לי "להתעורר" ולהגיע למצב של תפקוד לפני ההגעה לעבודה. בהצלחה לעמיתיי למחלה ושלא יהיה יותר גרוע. בריאות. 

GALI
31/10/21 14:12

בהצלחה

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
17/11/21 12:06

תודה לכל המגיבים.

הרבה בזכות השיתוף שלכם יצא המדריך החדש שלנו בנושא עייפות, מוזמנים לקרוא:

https://www.camoni.co.il/%D7%A2%D7%99%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%98%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A0%D7%A4%D7%95%D7%A6%D7%94