מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותדיאטה טבעונית עשויה לעודד הפוגה מקרוהן

דיאטה טבעונית עשויה לעודד הפוגה מקרוהן

דיווח בספרות הרפואית מרמז על האפשרות לקדם הפוגה מתמשכת מפעילות דלקתית אצל חולי קרוהן באמצעות תזונה שמבוססת על פירות, ירקות, קטניות ודגנים בלבד


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הטיפול במחלות מעי כרוניות דלקתיות בכללותן ובקרוהן בפרט ניתן לרוב לצורך השגת הפוגה בפעילות הדלקתית ומניעת התלקחויות, ולרוב מדובר בטיפול תרופתי, אם כי בשנים האחרונות החלו להחקר גם מספר דיאטות שעשויות לתרום להצלחת הטיפול. בין השאר מחקרים העלו כי בין הסיבות לקרוהן שילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים וכן תזונתיים.

 

בין הדיאטות שהוכחו כמועילות לחולי קרוהן – לאחרונה מדווחים חוקרים כי שינוי תזונתי שמבוסס על עקרונות הטבעונות וכולל המנעות מאכילת מוצרי מזון שמקורם בבעלי חיים, לרבות בשר, עוף, דגים ומוצרי חלב – עשוי להיטיב עם חולי קרוהן ולהוביל להפוגה מתמשכת.

 

בדיווח שמתפרסם בגיליון יוני 2019 על ידי חוקרים ממספר גופי מחקר בארה"ב ובריטניה – לרבות אוניברסיטאות "סטיל" שבמדינת מיזורי וג'ורג וושינגטון שבבירה האמריקאית ומשירותי בריאות הלאומיים ובית החולים "מאונט סטיוארט" במחוז דבון שבבריטניה – מתואר מקרה של גבר צעיר שאובחן כחולה קרוהן ולא הצליח להגיע למצב של הפוגה למרות טיפול תרופתי למחלה. לאחר ששינה את התזונה ועבר לאכול רק פירות, ירקות ודגנים – הוא נכנס להפוגה ללא צורך בתרופות וללא כל סימן של פעילות דלקתית בבדיקת קולונוסקופיה.

 

המטופל, שאינו מעשן סיגריות, הגיע בנובמבר 2014 בגיל 25 לרופאי גסטרו לאחר שפיתח ירידה במשקל, שלשולים ותסמינים דמויי שפעת. בעברו אובחן עם אבצסים בפי הטבעת. בבדיקת קולונוסקופיה התברר כי הוא סובל ממוקדים דלקתיים במעי והוא אובחן כחולה קרוהן. בזמן האבחון תועד המטופל עם פעילות דלקתית ברמה בינונית, והותאם לו טיפול בתרופה הביולוגית רמיקייד המשמשת לטיפול במחלה, שניתנה לו אחת לחודשיים בעירוי. כעבור 37 שבועות, מינון התרופה הועלה מ-5 ל-7.5 מ"ג ליום בגלל העדר תגובה קלינית הולמת – אז נמצא כי תסמיני המטופל הוקלו, אולם המטופל עדיין לא הגיע להפוגה. חרף טיפול בתרופה שנמשך כשנתיים, הוא הוסיף להציג חלק מהתסמינים של קרוהן, לרבות עייפות, נפיחות ואפיזודות של כאבי בטן.

 

בחלוף שנתיים, במארס 2017, דיווח המטופל לרופאיו כי החליט על דעת עצמו להפוך לטבעוני לפרק זמן של 40 יום, בין השאר מסיבות דתיות, והפסיק לאכול מזונות שמקורם בבעלי חיים ומוצרי מזון מעובדים, ובתקופה זו לראשונה הפסיק לחלוטין לסבול מתסמיני קרוהן.

 

לאור ההצלחה החליט המטופל להתמיד בדיאטה שמבוססת על פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים וכמות נמוכה של מזונות מעובדים, תוך הגבלת צריכת מוצרי מזון מבעלי חיים למנה אחת בלבד לשבוע, ולעתים אף פחות מכך. בשלב מסוים, כשלא התמיד בדיאטה החדשה – שב המטופל לסבול מתסמיני עייפות, בחילות, נפיחות וחומציות בקיבה, אולם לפרק זמן מוגבל בלבד עד ששב להתמיד בדיאטה המבוססת על עקרונות הטבעונות. במקביל מדווחים החוקרים כי המטופל גם אימץ אורח חיים בריא והחל לבצע פעילות גופנית סדירה, לרבות יוגה, ריצה והרמת משקולות.

 

כעבור שישה חודשים, באוגוסט 2017, עבר המטופל בדיקת קולונוסקופיה שהעידה כי הנגעים הדלקתיים נעלמו לחלוטין, והוא מצוי בהפוגה. מסיבה זו, כעבור שנה הוחלט להפסיק את הטיפול התרופתי ברמקייד, ונכון למאי 2019, למרות שהופסק הטיפול התרופתי עשרה חודשים קודם לכן – המטופל עדיין אינו מציג כל תסמינים של קרוהן, וייתכן כי החלים מהמחלה, או שמצוי בהפוגה מתמשכת. הדיווח הדרמטי מתועד בגיליון יוני 2019 של כתב העת Nutrients.

 

החוקרים מציינים כי התיאור שפורסם מרשים בן השאר על רקע העובדה שהמטופל הוגדר עם סיכון יתר למחלה חמורה, מאחר וסבל מדלקתיות לאורך זמן ומתסמינים רבים, אובחן בגיל צעיר מתחת לגיל 30 ואובחן בנערותו עם נגעים בפי הטבעת.

 

הדיאטה הסודית 

 

תיאורו של המטופל מתווסף לעבודות נוספות שמצביעות על התועלת של טיפול תזונתי לחולי קרוהן. בן השאר, בשנים האחרונות מדווחים חוקרים ישראלים מהמרכז הרפואי וולפסון על 'דיאטה סודית' שעשויה להוביל להפסקת הצורך בטיפול תרופתי לקרוהן ולהעלמות המחלה, בדומה לתיאור הנוכחי. הדיאטה מבוססת על תיאוריה מהפכנית שפיתח עוד בשנת 2009 פרופ' אריה לוין, מנהל היחידה לגסטרואנטרולוגיה ילדים בוולפסון, שטוענת כי הדלקתיות שמאפיינת את מחלת הקרוהן נגרמת מכשל מקומי של המערכת החיסונית על רקע שינוי בהרכב החיידקים במעי. על סמך תובנה זו פותחה דיאטה שמכילה מזונות שמאפשרים לשנות שוב את הרכב חיידקי המעי של חולי קרוהן על מנת לקדם הפוגה. לפי ממצאי מחקר שפורסם בתחילת 2016, 70% מבין 48 חולי קרוהן שטופלו בדיאטה השיגו תוך שישה שבועות בלבד הפוגה במחלה, ויש אף כאלו שהשיגו ריפוי של רירית המעי, כפי שמתועד בבדיקת קולונוסקופיה או MRI.

 

מספר עבודות בשנים האחרונות מצביעות כי למיקרוביום – הרכב החיידקים במעי – עשוי להיות תפקיד חשוב בתיווך בין תזונה להשפעותיה על הפעילות הדלקתית של קרוהן. כך, למשל, מחקרים העלו כי צריכה של "חומרים מתחלבים" (אמולסיפיירים) וחומרי טעם במזון מעלה את שכיחותם של חיידקים פתוגנים במעי, כמו חיידק 'אי קולי' שמוביל לשלשולים – ומצב זה מערער על הרכב החיידקים הטובים במעי אצל אנשים עם קרוהן. כמו כן נמצא כי תזונה עשירה במזונות מן החי ודלה בסיבים תזונתיים שמקורם בפירות וירקות – משפיעה לרעה על הרכב החיידקים במעי באופן שמעודד פעילות דלקתית מקומית ו/או נרחבת. לצד זאת, מחקרים מצאו כי דיאטה שמורכבת מדגנים מלאים וחלבונים שמקורם מהצומח - מועילה לשמירה על הפוגה בקרב חולי קרוהן.

 

מעבר למיקרוביום, מחקרים העלו כי סיבים תזונתיים גם מעודדים יצירת 'חומצות שומן קצרות שרשרת' בגוף, שיש להן יתרון בפעילות של המערכת החיסונית כנגד פתוגנים חיצוניים, בהגנה על מחסום הדם-מוח וביצירת אנרגיה לפעילות התקינה של מערכת העיכול.

 

דיאטה שמבוססת על פירות, ירקות ודגנים מלאים, כפי שתועדה בתיאור המדעי הנוכחי, כבר הוכחה כמועילה למגוון רחב של מחלות ומצבים כרוניים, לרבות מחלות לב, סוכרת, השמנה, יתר לחץ דם, מחלות בשלפוחית השתן, דלקות מפרקים וסוגים רבים של סרטן. לדברי החוקרים בעבודה הנוכחית, "למרות הצורך במחקר נוסף בנושא, על פי העדויות שמתגבשות, התיאור מצביע על האפשרות שמחלת קרוהן עשויה להתווסף לרשימה ארוכה זו של מצבים רפואיים".

 

 

עוד על תזונה ומחלות מעי דלקתיות 

מה לאכול בזמן התלקחות? 

 

Nutrients, doi:10.3390/nu11061385