מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהמדריכיםהמחלות הנוספות הנפוצות באנשים עם טרשת נפוצה

המחלות הנוספות הנפוצות באנשים עם טרשת נפוצה

ממעי רגיז ועד מאניה דיפרסיה: על המצבים הרפואיים הנפוצים יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לאנשים המתמודדים עם טרשת נפוצה לא מובטח שלא יסבלו ממחלות נוספות. למעשה, ישנם מספר מצבים רפואיים שמופיעים בשכיחות גדולה יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה.

 

אבחון מצבים רפואיים אחרים בקרב אנשים עם טרשת נפוצה אינו פשוט, מכיוון שהמחלה, על תסמיניה הרבים, עלולה להסתירם.

 

באוגוסט 2013 פרסמו החוקרים הקנדים ד"ר רות אן מארי וד"ר הית'ר האנוול, מאמר בכתב העת המדעי Continuum, הסוקר את המצבים הרפואיים השכיחים ביותר המתלווים למחלת הטרשת הנפוצה ומכבידים על הסובלים ממנה, וגם את אלה הנפוצים פחות. אלה עיקריו:

 

מצבים פיזיים

 

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית – מחלה בה המערכת החיסונית תוקפת רקמות של הגוף עצמו. אחד הנושאים המעניינים בתחום הטרשת הנפוצה הוא מחלות אוטואימוניות אחרות המופיעות בסמוך לה. ישנן מחלות אוטואימונית אשר שכיחות יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה וישנן כאלה ששכיחותן יורדת בקבוצה זו.

 

החוקרים כותבים כי המחלה בולוס פמפיגואיד (לפי המחקרים שכיחות של 0.11% באנשים עם טרשת נפוצה), מחלות מעי דלקתיות (שכיחות של 0.4%-0.8%) סוכרת נעורים (0.18) ואובאיטיס (1.3%), שכיחות יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה. השיעורים של תת פעילות ופעילות יתר של בלוטת התריס (1.4%-9%) וזאבת (2.1%) דומים לאלה הקיימים באוכלוסייה הכללית.

 

לעומת זאת, השכיחות של דלקת מפרקים שגרונית בקרב אנשים עם טרשת נפוצה (0.9%-4.4%) נמוכה מזו שבאוכלוסייה הכללית.

 

כאשר מתייחסים למחלות הפיזיות השכיחות בקרב לפחות 5% מן האנשים עם טרשת נפוצה, ניתן למצוא מחלות עם שכיחות גבוהה או נמוכה מזו באוכלוסייה הכללית. 

 

המחלות פיברומיאלגיה, אינסומניה, תסמונת המעי הרגיז, מחלת לב איסכמית, דום נשימה בשינה ותסמונת רגל חסרת מנוחה, שכיחות יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

 

דלקת פרקים, סוכרת, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, מחלת ריאות וכיב פפטי (אולקוס) שכיחות בקרב אנשים עם טרשת נפוצה במידה הזהה לאוכלוסייה הכללית.

 

האספקט החיובי הוא שמחלת הסרטן נמצאת בשכיחות נמוכה יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה בהשוואה לשכיחות מחלת הסרטן באוכלוסייה.

 

כותבי המאמר מציינים כי למרות שהפרעות שינה כמו אינסומניה, דום נשימה בשינה ותסמונת רגל חסרת מנוחה קיימות בשכיחות גבוהה בקרב אנשים עם טרשת נפוצה (בין 25% ל-54%), הן לא מאובחנות ומטופלות בצורה מספקת.

 

אחת ההנחות גורסת כי שכיחותו הגבוהה של סימפטום העייפות במחלת הטרשת הנפוצה מונעת מן הרופאים המשך בירור לגבי הפרעות שינה היכולות להסביר את אותה העייפות עליה מדווחים מטופליהם.

 

באופן כללי, מחלות פיזיות בנוסף לטרשת נפוצה שכיחות יותר ככל שהמטופל מבוגר יותר וככל שהמצב הסוציו-אקונומי שלו נמוך יותר.

 

מצבים נפשיים

 

ישנם כמה מצבים בתחום בריאות הנפש - בהם דיכאון, חרדה, הפרעה דו קוטבית ופסיכוזה - אשר שכיחות הופעתם בקרב אנשים עם טרשת נפוצה גבוהה מזו שבאוכלוסייה הכללית.

 

לפי המאמר, שכיחות דיכאון בקרב אנשים עם טרשת נפוצה עומדת על פי שלושה מהאוכלוסייה הכללית. כאשר בודקים במהלך שנה את שכיחות הופעת הדיכאון, מוצאים כי 14% מהאנשים עם טרשת נפוצה חוו דיכאון. מחצית האנשים עם טרשת נפוצה יחוו דיכאון במהלך חייהם.

 

ההסבר לדיכאון בטרשת נפוצה טמון במשתנים רבים: התמודדות רגשית עם המחלה, נגעים המופיעים באזורי מצב הרוח במוח, ירידה בתפקוד הפיזי, סימפטומים של כאב ועייפות, קושי בעבודה, ירידה בתפקוד החברתי, פגיעה בדימוי העצמי ועוד.

 

חרדה מופיעה בקרב 36% מהאנשים עם טרשת נפוצה במהלך החיים, אם כי רבים טוענים כי החרדה אינה מאובחנת מספיק וכי והשכיחות כנראה גבוהה בהרבה, בעיקר בשלב אבחנת המחלה, בסמוך להתקפים וסביב אירועי חיים משמעותיים (כמו חתונה או מוות של אדם קרוב).

 

עוד עולה מן המאמר כי הפרעה דו-קוטבית (הידועה גם בשם מאניה-דיפרסיה) מופיעה בשכיחות הגבוהה מזו באוכלוסייה הכללית. אין הערכה מדויקת לשכיחות המחלה ומחקרים מצביעים על שכיחות שבין 0.3% ל-10% מבין האנשים עם טרשת נפוצה.

 

פסיכוזה משפיעה על 0.8% מאוכלוסיית האנשים עם טרשת נפוצה. אנשים בגילאים 15-24 נמצאים בסיכון הגבוה ביותר.

 

על אף שכיחותן הגבוהה של הבעיות הנפשיות המופיעות לצד מחלת הטרשת הנפוצה, אנשים רבים אינם מאובחנים ומטופלים.

 

השפעתן של המחלות הנלוות על הטרשת הנפוצה

 

כאשר קיים מצב רפואי בנוסף למחלת הטרשת הנפוצה, הוא יכול להחמיר ולהאיץ את התקדמות המחלה. מחקר שעקב אחר כמעט 9,000 מטופלים עם טרשת נפוצה, הראה שאלו עם מחלות נלוות (כגון סוכרת ויתר לחץ דם) נאלצו להשתמש במקל הליכה 6 שנים קודם לעמיתיהם עם טרשת נפוצה שאין להם מחלה נלווית.

 

מדד איכות החיים נמוך יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה, אך ככל שישנן יותר מחלות נלוות כך הוא יורד אף יותר.

 

בנוסף, מצבי הדיכאון והחרדה פוגעים בהיענות לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה, כך שאנשים החווים דיכאון וחרדה נוטים לא לקחת את התרופות המעכבות את התקדמות המחלה ומעורבים פחות בטיפולים שיקומיים.

 

ישנה חשיבות לאבחון נכון וטיפול גם במחלות הנלוות. ישנן הנחות שגויות לפיהן מחלת הטרשת הנפוצה "מבטלת" או "מונעת" מחלות אחרות וכי מחלות נפשיות בקרב אנשים עם טרשת נפוצה הן "תגובות טבעיות" שתחלופנה לבד ולכן אין לטפל בהן. אך למעשה, הופעת מחלה בנוסף לטרשת נפוצה צריכה להיות מטופלת בדחיפות רבה יותר, בשל ההשפעה ההדדית המסוכנת שיכולה להיות בין מספר מחלות.

 

 

מה עושים כשישנה עוד בעיה רפואית?


Continuum, Aug 2013