מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותמנסה להיות אמא מושלמת?

מנסה להיות אמא מושלמת?

מחקר מצא כי אימהות שמנסות להיות ''סופר-אמא'' נמצאות בסיכון מוגבר לדיכאון


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

נשים שחשוב להן להיות "אימהות מושלמות" עשויות להיות בסיכון מוגבר לדיכאון. כך מצא מחקר חדש שפורסם בכתב העת Depression and Anxiety.

 

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן ומאוניברסיטת מדינת פלורידה פיתחו שאלון שתוכנן להעריך את "הנוקשות של אמונות אימהיות". השאלון העריך את נוקשות האמונות האימהיות בשלושה תחומים מרכזיים: יעילות אימהית עצמית מצופה (האם היא חושבת שיש לה את הכישורים), תפיסה של פגיעות הילד (האם היא חושבת שתינוקות נפגעים ונהיים חולים בקלות) ותפיסות של ציפיות החברה מאימהות (האם היא מחזיקה באמונות חברתיות על מה שאימהות טובות אמורות לעשות ולהרגיש). השאלונים מולאו על ידי 113 נשים במהלך ההיריון ולאחר הלידה, יחד עם שאלון המודד דיכאון לאחר לידה.

 

נשים עם ציון גבוה בסולם הנוקשות היו בעלות רעיונות מקובעים לגבי תפקיד האימהות והאחריות שהוא מביא. לדוגמא, הן הסכימו בתוקף עם הצהרות כמו "אני צריכה לעשות הכל בשביל התינוק שלי בעצמי", "אני מרגישה אשמה כשאני שמה את הצרכים שלי לפני הצרכים של התינוק שלי", "אם התינוק שלי לא מתנהג יפה, אנשים אחרים יחשבו שאני אימא רעה", "חווית האמהות אמורה להיות חיובית", ו"אם יש לי מחשבות שליליות לגבי התינוק שלי זה אומר שמשהו לא בסדר איתי". זאת למרות שאמונות מסוג זה לרוב לא תואמות את המציאות המבולגנת של גידול תינוק.

 

ניתוח הנתונים העלה כי נשים עם ציון גבוה בסולם הנוקשות היו בעלות נטייה מוגברת לפתח דיכאון לאחר לידה. החוקרים הסיקו כי השאלון שפיתחו עשוי לשמש כמדד אמין ותקף לניבוי דיכאון לאחר לידה בנשים. עם זאת, מדובר במחקר קטן וכעת יש לבחון את השאלון על מדגם גדול יותר של נשים כדי לאושש את הממצאים.

 

נראה כי יש היגיון בממצאים – נשים עם ציפיות לא ריאליסטיות, כאלה שמניחות שאימהות תמיד תהיה מהנה ושהן צריכות לעשות הכל בעצמן, עשויות למצוא עצמן מדוכאות כאשר הן מתמודדות עם המציאות. 

 

ממצאי המחקר מחזקים מחקרים קודמים שפורסמו בנושא. כך למשל, בשנת 2011 פורסם מחקר שמצא כי אימהות עובדות שמקבלות את זה שהן 'לא יכולות לעשות הכל' ועושות ויתורים סובלות פחות מדיכאון. המחקר, שנערך ב-1,600 נשים, מצא שבקרב אימהות עובדות שיעורי הדיכאון נמוכים יותר מאשר בקרב אימהות שנשארות בבית לטפל בילדים. אבל הסיכון לדיכאון אינו זהה בכל האימהות העובדות: נשות קריירה שקונות את המיתוס של "סופר-אמא" - לפיו חיי העבודה וחיי הבית יכולים להשתלב בקלות יחסית - נמצאות בסיכון מוגבר לדיכאון בהשוואה לאימהות עובדות שמבינות שהן לא יכולות לעשות הכל לבד ושהן יאלצו לבצע ויתורים באספקטים מסוימים של הקריירה או ההורות כדי להשיג איזון עבודה-חיים.

 

 

Depression and Anxiety. Published online May 29 2014