מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחדשותסיכויי הריפוי של מעשנים עם סרטן הערמונית נמוכים יותר

סיכויי הריפוי של מעשנים עם סרטן הערמונית נמוכים יותר

מחקר גדול העלה כי לחולים עם סרטן הערמונית שמעשנים סיגריות סיכון גבוה יותר להתפתחות מחלה גרורתית ולחזרה של הסרטן לאחר הטיפולים. האם גמילה מעישון תשפיע על הפרוגנוזה?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לסרטן הערמונית – הגידול הסרטני השכיח ביותר בקרב גברים במדינות המערב, לרבות ישראל – סיכויי ריפוי שנחשבים לגבוהים. נתונים מישראל שנאספו בשנים 2006-2001 מורים כי 93.3% מהחולים היהודים ו-85.8% מהחולים הערבים שמאובחנים עם סרטן הערמונית חיים כעבור חמש שנים מהאבחנה, מצב המוגדר בקהילה הרפואית כריפוי.

 

אולם מחקר חדש מאוסטריה מצא כי במידה וחולי סרטן הערמונית הם גם מעשני סיגריות פעילים – סיכויי הריפוי קטנים, ויש אצלם סיכון גבוה יותר להתפשטות הגידול הסרטני לאיברים אחרים בגוף והתפתחות גרורות וכן לחזרה של הסרטן לאחר הטיפולים.

 

החוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת וינה שבאוסטריה, בשיתוף חוקרים משוויץ, ספרד, ירדן, יפן וחוקרים אמריקאים מאוניברסיטאות וויל קורנל בניו יורק ואוניברסיטת טקסס, ביצעו סקירה ומטה אנליזה לנתונים שנאספו מ-27 מחקרים שנערכו מינואר 2000 עד מארס 2014 אודות 22,549 גברים שאובחנו עם סרטן הערמונית בשלבי מחלה מוקדמים, שבעת אבחנתם הגידול הסרטני היה ממוקד בערמונית בלבד. החולים שנכללו במחקר טופלו באמצעות ניתוח להסרת הגידול ו/או הקרנות. יש לציין כי חולים רבים שמאובחנים בשלבים ההתחלתיים של סרטן הערמונית אינם מקבלים טיפולים אלה, ולעתים מומלץ להם על מעקב רפואי ללא טיפול – כדי לבחון האם מימדי הגידול גדלים או שהם מקבלים טיפול הורמונאלי בלבד לצורך כיווץ הגידול. 

 

כמעט חמישית מהחולים במחקר (18.6%) היו מעשני סיגריות פעילים, ואחרים היו מעשנים בעבר או שמעולם לא עישנו סיגריות. החוקרים ביצעו מעקב אחר החולים בחלוף לפחות שש שנים מהאבחנה. 

 

עיבוד הממצאים העלה כי לאורך תקופת המעקב, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם סיגריות, חולים שהוגדרו כמעשנים פעילים היו בסיכון גבוה ב-40% לחזרה של הגידול הסרטני לאחר הטיפולים ובסיכון גבוה פי 2.51 להתפשטות הגידול לאיברים אחרים מחוץ לערמונית והתפתחות גרורות סרטניות. במשך המעקב, למעשנים פעילים היה גם סיכון גבוה ב-89% למות מהמחלה.

 

הסיכוי להחלמה היה גבוה יותר משמעותית בקרב אלה שנגמלו מסיגריות בהשוואה למעשנים פעילים: מעשנים בעבר היו בסיכון גבוה ב-19% לחזרה של הסרטן לאחר הטיפול - מחצית מהסיכון של מעשנים פעילים. נוסף על כך, מעשנים בעבר לא נמצאו בסיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן גרורתי ולתמותה מהמחלה, בהשוואה לחולים שמעולם לא עישנו סיגריות. ניתוח מעמיק יותר העלה כי אנשים שהפסיקו לעשן עשר שנים לפני האבחנה בסרטן הערמונית היו בסיכון דומה לכלל המדדים כמו אלו שלא עישנו סיגריות בחייהם.

 

החוקרים מסייגים כי המחקר לא תוכנן בצורה מבוקרת כדי להוכיח כיצד עישון סיגריות מעלה את הסיכון לתמותה מסרטן הערמונית. כמו כן, סטטוס העישון של הנבדקים נבחן בעת קבלת הטיפול הרפואי לסרטן הערמונית, וייתכן כי חלק מהחולים הפסיקו לעשן לאחר תום הטיפול. ממצאי המחקר מדווחים בגיליון מאי 2018 של כתב העת JAMA Oncology של ההסתדרות הרפואית האמריקאית.

 

דלקתיות מוגברת

 

החוקרים מציינים כי אינם יודעים מהי הסיבה הגורמת לכך שחולים מעשנים עם סרטן הערמונית סובלים ממחלה קשה וקטלנית יותר. במאמר נלווה למחקר של חוקר אמריקאי, אחת ההערכות היא כי עישון מוביל לפעילות דלקתית מוגברת אשר מעודדת מצדה את התפשטות הגידול הסרטני, או כי הניקוטין בסיגריה הוא זה שגורם להתפשטות גרורתית של הסרטן. כמו כן, ייתכן כי ההיענות לטיפול נמוכה יותר אצל מעשני סיגריות – מידע שלא נבחן בעבודה הנוכחית. במחקר אחר שבוצע בארה"ב באוניברסיטת דורהאם שבצפון קרולינה ופורסם באוקטובר 2014 בכתב העת Clinical Cancer Research, נמצא כי חולים בסרטן הערמונית שהיו מעשני סיגריות נטו להתעכב יותר עם ביצוע בדיקת הביופסיה הנדרשת לצורך האבחנה הסופית של המחלה.

 

החוקרים במאמר הנוכחי ממליצים לאנשים שאובחנו עם סרטן הערמונית להיגמל מיידית מסיגריות. "אבחון בסרטן הערמונית, גם אם אינו קשור בעישון סיגריות, הוא זמן הולם עבור המטופלים להיגמל מעישון", אמר החוקר הבכיר ד"ר שהרוק שריאט (Shariat) בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס. החוקר מבהיר כי למרות שעישון נקשר בעיקר לסרטן בריאות ודרכי הנשימה – הרי שהחומרים המסרטנים בסיגריה עלולים להשפיע לרעה גם על תפקודם של איברים אחרים בגוף, לרבות הערמונית, ולחולל סרטן.

 

עישון סיגריות נקשר מזה שנים לתחלואה ותמותה בסוגים רבים של סרטן. ככלל, עישון מזוהה בעיקר עם סרטן הריאות, ומעל ל-80% מהמאובחנים עם סרטן הריאות הם מעשני סיגריות בהווה או בעבר כשלמעשני סיגריות סיכון גבוה פי 15 עד 30 לפתח סרטן הריאות. מעבר לכך, עישון נקשר בעבודות בין השאר גם לסרטן הוושט, סרטן הגרון, סרטן במיתרי הקול, סרטן הקיבה וסרטן הכליות. לפי עבודות, סיגריות מכילות 599 חומרים כימיים שונים שמרביתם רעילים, ויותר מ-70 חומרים מסרטנים לבני אדם.

 

מחקרים בעבר קשרו גם באופן ספציפי בין עישון סיגריות לסרטן הערמונית באופן המשיק לממצאי המחקר הנוכחי. מחקר אמריקאי שפורסם ביולי 2003 בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention העלה כי למעשנים בהווה סיכון גבוה ב-40% לפתח סרטן הערמונית, כשהסיכון עולה כל שגדלה כמות הסיגריות היומית, ומגיע לסיכון גבוה פי 2 בקרב גברים המעשנים מעל ל-40 חפיסות סיגריות לשנה לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי יותר. מטה אנליזה שפורסמה באפריל 2010 בכתב העת American Journal of Public Health העלתה כי למעשני סיגריות בהווה סיכון גבוה ב-14% למות מהמחלה, והסיכון גבוה ב-24% עד 30% בקרב מעשנים כבדים. מחקר שפורסם בסוף 2010 העלה כי חולי סרטן מעשנים סובלים גם מרמות גבוהות יותר של כאב בחיי היומיום.

 

 

JAMA Oncology, doi:10.1001/jamaoncol.2018.1071