מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותצריכת שומן טראנס קשורה לדיכאון

צריכת שומן טראנס קשורה לדיכאון

מחקר: צריכת שומן טראנס מעלה את הסיכון לדיכאון בעוד ששמן זית יכול להפחית את הסיכון


שומן טראנס נמצא במזון מהיר, מטוגן ומעובד, ברוב סוגי המרגרינה ובמאפים (צילום: panthermedia)
שומן טראנס נמצא במזון מהיר, מטוגן ומעובד, ברוב סוגי המרגרינה ובמאפים (צילום: panthermedia)

 

מחקר חדש מצא קשר בין סוג השומנים שאנו צורכים בתזונה למצב הרוח. על פי המחקר, אכילת כמות גדולה של שומן טראנס מעלה את הסיכון לדיכאון. שמן זית יכול להפחית את הסיכון.

 

חוקרים מאוניברסיטת Las Palmas de Gran Canaria בספרד, בחנו מידע על יותר מ- 12,000 איש שבתחילת המחקר לא סבלו מדיכאון. הנחקרים מילאו שאלון על תדירות של צריכת מזונות, שאפשר לבדוק מה הכמות שהם צורכים מסוגים שונים של שומנים. לאחר תקופת מעקב של כ- 6 שנים, הופיעו 657 מקרים חדשים של אנשים שאובחנו כסובלים מדיכאון.

 

המחקר שפורסם בגרסא המקוונת של כתב העת PLoS ONE מצא כי אלה שאכלו כמויות גבוהות יחסית לאחרים של שומן טראנס- שומן שנמצא במזון מהיר ומעובד, ברוב סוגי המרגרינה, וכן בקרקרים, עוגיות, חטיפים, מאפים, מזונות מטוגנים או מזונות שהוסף להם שומן צמחי מוקשה- היו בעלי סיכון מוגבר לדיכאון.

 

אלה שסווגו לקבוצה שצרכה את הכמות הגבוהה ביותר של שומן טראנס צרכו כ- 1.5 גרם שומן טראנס ביום. בקרב קבוצה זו, החוקרים מצאו סיכון מוגבר ב- 42% לדיכאון בהשוואה לאלה שצרכו את הכמות המעטה ביותר. יש לציין כי בארצות הברית, צריכה של 1.5 גרם שומן טראנס ביום לא נחשבת גבוהה במיוחד. היא נחשבת גבוהה יחסית באוכלוסיית המחקר הספרדית שנוהגת לאכול בריא יותר.

 

עוד עלה מהמחקר כי אלה שצרכו כל יום יותר מ- 20 גרם שמן זית (שמכיל חומצות שומן חד בלתי רוויות), היו בעלי סיכון מופחת ב- 30% לדיכאון, בהשוואה לאלה שצרכו מעט שמן זית, או כלל לא צרכו שמן זית בתזונה.

 

גם בצריכת שומן הטראנס וגם בצריכת שמן הזית, החוקרים מצאו השפעה כמותית על מצב הרוח- ככל שנצרך יותר מהשומן, כך גברה ההשפעה על הסיכוי לדיכאון.

 

החוקרים מסבירים כי השומנים הלא-בריאים מובילים לשינויים ביולוגיים בגוף הקשורים למחלות לב ולדיכאון. למשל, צריכת שומני טראנס עלולה להוביל לעליה בדלקתיות, שמלבד היותה גורם סיכון למחלות לב, עלולה גם להפריע לפעילות מוליכים עצביים במוח- כמו סרוטונין- שחוסר ממנו משפיע לרעה על מצב הרוח.

 

סקר שערכה בשנה שעברה האגודה לבריאות הציבור מצא כי 73% מהישראלים כלל לא בודקים או בודקים בתדירות נמוכה את כמות שומן הטראנס במוצר שהם מבקשים לקנות.

 


Sanchez-Villegas. PLoS ONE, online Jan. 26, 2011

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה