מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםשיר השריריםהרזיה בריאה מחייבת הסרת "דאגת הגוף", יש לכם הצעה?

הרזיה בריאה מחייבת הסרת "דאגת הגוף", יש לכם הצעה?

12/09/09 19:43
5696 צפיות
הרזיה בריאה מחייבת הסרת

השמנה, המגיפה של ימינו, נראית לכאורה פשוטה לפיתרון: רק לאכול פחות ולזוז יותר. אז מדוע אחוז ההצלחה ארוכת הטווח של דיאטות הוא כ"כ נמוך? ולמה כדאי לרוצים לרזות (בייחוד לרוצות לרזות) להוסיף תרגילי התנגדות וכח להתעמלות האירובית שלהם?
למרות שגם האכילה וגם התנועה הן פעילויות רצוניות שאנחנו לכאורה קובעים את היקפן, הן מושפעות מאד מהאסטרטגיה הכלכלית של הגוף וחלק ניכר מהן לפיכך אינו רצוני. חשוב לזכור שהאכילה אינה באה לספק רק את צרכי הגוף העכשויים, אלא משמשת גם למילוי מצברים לעתיד.
מכאן ניתן להבין שמי שדאגתו לעתיד גדולה יותר יאגור יותר ממי שאינו דואג למה יהיה מחר עם האוכל...
אפשר לכן לתאר את אגירת השומן כתוצאה של דאגת הגוף ל"מה יהיה מחר?" הדאגה הזאת מובילה את הגוף לשינוי האסטרטגייה הכלכלית שלו לכיוון חיסכון. חיסכון אשר מתבטא בפחות פעילות/מסת שרירים, ביתר אכילה, בהפניית משאבים לאגירה ובחוסר טיפול בבעיות בריאות שוטפות (בא לידי ביטוי במיגוון מחלות כמו למשל, עלייה בסיכוי לסרטן, עליה בסיכוי תמותה (עד פי 2), הפחתה בסיכוי להריון, עלייה בגלי חום אצל הנשים, עלייה בסיכוי לפיברומיאלגיה, עלייה בדלקתיות שריר הלב או עלייה במחלות קרדיו-מטבוליות). האם ידעתם שיותר מ-6000 גנים מעורבים בקביעת משקל הגוף? זה כרבע מהגנום שלנו, דהיינו מומלצת מדיניות כוללת.

כולנו (הסובלים ממשקל יתר) מרגישים פיסית את העול המצטבר של "דאגת הגוף" ובמצב כזה רובנו מחליטים ש "די כבר, הגיע הזמן להרזייה..." ובוחרים באחת הדיאטות האופנתיות ואפילו  מצליחים לרזות כמה ק"ג.
מה הבעייה? בהרזייה שאינה מלווה בהסרת דאגה, ישאר הגוף במצוקתו הראשונית ובהזדמנות הראשונה יפעיל מיגוון מנגנונים להחזרת השומן האבוד, הוא יצליח...(מעל 90% מהמרזים חוזרים למשקלם המקורי תוך 1-5 שנים). אין זה פלא שדיאטה דלת קלוריות מובילה בסופו של דבר ליתר השמנה שכן היא מחריפה את דאגת הגוף ולא מקלה עליה. הדבר בולט בדיאטה דלת פחמימות המשרה ממהותה עייפות מפחיתת תנועה גופנית. וגם, אין זה פלא שכדורי הרזיה המסייעים בהרזיה לא באמת יובילו לאיבוד משקל משמעותי אם לא ילוו בהסרת דאגת הגוף... 
כדאי לציין שההשתוקקות שלנו למאכלים "אסורים" אינה חולפת במהירה ונמצאה, בסקר שנעשה בבוסטון, גם 6 חודשים אחרי תחילת הדיאטה. בכנס 2008 של ה- AAAS  הראה פרופ' גילברט שהחשק שלנו לאוכל מסוים מושפע מהציפיות שלנו, אפשר לחשוב איך להשתמש בזה ולהגביר הנאה מהאוכל הבריא...
תנאי הכרחי להרזייה ארוכת טווח הוא לפיכך הסרת דאגת הגוף. כדאי לזכור - הרזייה שבאה ממצב שפע אינה מאיימת על הגוף, אינה מלווה במחלות וגם אינה חולפת בגלל מצב לחץ זה או אחר.
מצב ה"דאגה" יכול להתחיל כבר ברחם ועם הלידה, מצאו עליה של 64% בסיכוי של תינוקות שנולדו בניתוח קיסרי להיות שמנים בילדותם ובגרותם בהשוואה לסיכוי של אחיהם שנולדו בלידה רגילה.

הדרך הידועה להסרת דאגת הגוף היא כמובן הפעילות הגופנית, הפעלת השרירים דורשת הרבה אנרגיה מה שמראה לגוף שיש לו מספיק אנרגיה ולכן אינו צריך לדאוג. במצב כזה הוא מוותר על מצב הדאגה (להחליף הילוך) ועובר למצב - שפע. מחקר שהתפרסם ב- JAMA אכן הראה שמה שמשפיע על אריכות ימים ובריאות הוא לא משקל הגוף אלא הכושר שלו.

המחקר שעשיתי עם קצב הצמיחה של הילדים בישראל: The muscle – fat duel or why obese children are taller?
אני, כמו תמיד, ממליצה בחום על בניית שרירים לחזק את מסיר הדאגה הכי פשוט שלנו - השריר. אכן גם אצל ילדים (שפעם לא היה נהוג לתרגל אותם כך) חיזוק השרירים הוביל להרזייה ולירידה בשומן הביטני.
מעניין לציין שהפעילות הגופנית מפחיתה לא רק את דאגת הגוף אלא גם את דאגת הנפש, חוקרים מבוסטון הראו שיוגה מעלה את רמות ה-GABA במח וכך היא מיטיבה גם עם "מצבי רוח שפופים". 
 
חשוב לשים לב ולא להגזים שכן התעמלות אכן צורכת המון אנרגיה מהגוף, ולמשל יכולה לגרום אצל ספורטאים מקצועיים לירידה בכושר החיסון ובהתמודדות עם מחלות מערכת הנשימה. 
 
אבל כמובן שיש עוד מסירי דאגת הגוף למשל אהבה או תמיכה (מהניסיון האישי שלי הם עובדים נהדר, תסתכלו בבלוג של הפסיכולוגית אורית יוגב). דוגמה מעניינת היא ההצלחה הכפולה בטיפול בבני נוער עם בולמיה כשהוא נעשה בשילוב עם טיפול משפחתי תומך לעומת הצלחת רק הטיפול נפשי למתבגרים הבולמיים. וגם נמצא שלילדים שהוזנחו בילדותם על ידי הוריהם, היה סיכוי מוגבר ב- 50% להיות שמנים. ועוד נמצא, שינה קצרה מדי בלילה (בלי קשר להפרעות שינה), אצל ילדים, קשורה עם עליה בסיכוי להשמנה, וגם אצל נשים אחרי הלידה, כך ששינה טובה גם היא בין מסירי הדאגה.

אנא שימו לב שבחרתי במונח דאגת הגוף להדגיש שהוא קשור אך אינו זהה עם דאגה שמקורה נפשי. קל להפריד בין שני טיפוסי הדאגות, דאגת הנפש מלווה באי-אכילה, הגוף נמנע מלהשקיע אנרגיה בעיכול בשלב של מצוקת הנפש. דאגת הגוף לעומת זאת שהינה דאגה "כלכלית" של מה יהיה מחר לאכול? גורמת ליתר אכילה ולאגירה של המזון. אבל כמובן לא תמיד הכל כל כך פשוט, הדאגות יכולות "להתערבב" ובמקרים קיצוניים יבואו לידי ביטוי בהפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולמיה או לחילופין בדיכאון.

רציתי כאן להתייעץ איתכם ולבקש את תרומתכם לרעיונות אסטרטגיים להסרת דאגת הגוף אצל ילדים. יש שתי סיבות עיקריות (בנוסף לאהבה) שכדאי להפנות משאבים לילדים, ראשית מצב ההשמנה אצל הילדים מחריף ושנית הרבה יותר אפקטיבי לעצור השמנה מאשר לתמרן הרזייה
כדאי לזכור שכל הסרת דאגת גוף (בכל גיל) תתבטא אוטומטית (אצל הנוטים לעודף משקל) בהרזייה עם הזמן. כל גיליון ינואר 2008 של אחד מעיתוני SAGE מוקדש לסיבות הקשורות בהשמנת ילדים.

אז מה אתם הייתם עושים להסרת דאגת הגוף?
 
 
הערה - דאגת הגוף מובילה לאגירת שומן ויכולה אבל לא בהכרח חייבת להוביל גם לאכילת יתר, בנמטודות אכן כבר הראו שאכילה והשמנה לא בהכרח קשורים...
עדויות נוספות נמצאו במעקב אחרי תזונת ילדים בשבדיה. לא נמצאו הבדלים ניכרים בין תזונת הילדים השמנים והלא-שמנים.
European Journal of Clinical Nutrition (2007) 61, 517–525

תגובות

נראה לי שאם רוצים להסיר את דאגת הגוף אצל ילדינו, קודם כל עלינו לשמש דוגמא ולהסיר את דאגת הגוף מעלינו...   אבל זה החלק הכי קשה בעיני כי אנו בעצמנו מתקשים לעשות זאת... 

יש המון חוגי ספורט. ילדיי רשומים רק לחוגי ספורט (כל אחד לפי בחירתו). הם עושים פעילות גופנית כ-3 פעמים בשבוע (בנוסף לשיעורי הספורט בבית הספר).
אפשר להתנייד עם אופניים... מנסים לצאת מהבית כמה שיותר.
לגבי האוכל - יותר קשה להתמודד עם חיבתם של הילדים למתוקים...
קודם כל אני פשוט לא מכניסה את ה"אויב" הביתה, ואם כן בכמויות מינימליות.
חוץ מזה,  ממתקים/חטיפים הם קינוח. מקבלים אותם רק לאחר סיום האוכל.
כאשר שבעים מארוחה מזינה, המקום לממתקים קטן בהרבה...
קינוח/ממתק אצלנו הוא בעיקר מעדן (מילקי וכדו').
עם הבן (בן 9) - זה מצליח. הוא ממילא רזה ולא אוהב לאכול...
עם הבת (בת 6) - שנוטה יותר להשמנה, קצת יותר קשה, כי מאד אוהבת מתוקים..אנחנו מנסים לא להתעסק יותר מדי עם נושא האוכל/השמנה. והאמת היא שעם הגיל- היא רק מרזה...

 

הי נעמי, את מאד צודקת...ההורה הוא חיוני ואם הוא פועל נכון (וגם לא שוכח לחבק) אז לא צריך ללמד את הילדים כלום הם ממילא יעקבו עקרונית אחרי הוריהם.
וגם להגיד לילדות "לא" לאכול כל היום, מוביל לתוצאות הפוכות
http://www.camoni.co.il/index.php?idr=400&p=1052&pt=67

בדיוק פורסם מחקר מאנגליה שהראה כי לילדים קצת מבואסים מהחיים יש סיכוי  מוגבר להשמין כשיגדלו
http://www.camoni.co.il/index.php?idr=400&p=1263&pt=67

קרן-אור
14/09/09 9:15

שלום דינה,
אכן דאגה לגביי הגוף מתחילה היום בגילאים מאוד נמוכים,שזה מפחיד גם אותי.לפני כמה ימים שמעתי את אחת החברות של הבת שלי שהתארחה אצלנו אומרת לה בחדר :"אמא קנתה לי את חולצת הסטרפלס הזאת אבל אני לא אוהבת אותי כי זה מבליט את השומן בבטן שלי!!"(וכדי לסבר את אוזניכם למה הזדעזעתי מאוד אציין שמדובר בילדה בת 4 וקצת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!וכמובן שלא מדובר בילדה שמנה או אחת שבכלל מתקרבת להיות כזאת!!)
בעקרון,אצלי בבית יש שלוש ארוחות מסודרות מגוונות בכל אבות המזון(אם זה ארוחת צהריים-חצי צלחת תהיה ירקות מבושלים שמתחלפים מידי יום,רבע מנת חלבון,רבע פחמימה כלשהי) בין לבין הילדים חופשיים לאכול גם ג'אנק,שקיים אצלי בארון נמוך,בהישג יד,ויודעת מה גיליתי??הם כמעט לא נוגעים בזה.כי הם שבעים מהארוחות.אין גם לנשנש ליד הטלוויזיה חטיפים.אוכלים לפחות ארוחה משפחתית אחת(בדר"כ בערב כי זה מה שיוצא) ביחד והופכים את האכילה לא רק לצורך פיזיולוגי אלא גם משתפים תוך כדי באיך היה היום בלימודים,בגן,וגם אני משתפת אותם באופן כללי איך היה לי בעבודה.זה משהו שאני לא מוותרת עליו,וכן הילדים.
מזלי שהילדים שלי מאוד אוהבים אוכל ביתי שאני מכינה(ובמאמר מסוגר אתוודה שאני מאוד אוהבת לבשל,ושאני שפית..) ,הבת שלי אוהבת סלט ירקות מגיל מאוד צעיר הכול מהכול,וכן,בסוף הארוחה הם מקבלים שוקולד או גלידה לפי בחירה(הם לוקחים ממש מעט).אני לא מאמינה בצמצום אלא באיזון,כמו בכל דבר.מותר לאכול הכול אבל במידה.
לגביי ספורט-הילדים שלי מאוד היפריים(כנראה שיש להם דוגמא לא משהו בבית..) וביוזמתם בחרו בחוגי ספורט-הבן בגודו והוא מאוד אוהב.הבת-בבלט(היא מבקשת כבר שנה,ונכנעתי השנה ורשמתי אותה וכמה היא נהנית...).בסופי שבוע,כשאני מרגישה טוב אנחנו יוצאים לטיולים(לא משנה שבסוף הם מסתיימים על הידיים...) ונהנים מהטבע שנמצא ממש מתחת לאף שלנו.
אם אצטרך לסכם את הכול אומר שהכול באמת מתחיל מהבית.ילדים קולטים הכול ומחקים אותנו מבלי שנשים לב.למדתי שבסה"כ ילדים יודעים להקשיב למנגנון הרעב\שובע שלהם רק שאנחנו לפעמים מלמדים אותם לא להקשיב לו..
אחלה פוסט,דינה,כתמיד!

הי קרן,
וואללה....נשמע נהדר...בטח זה בא ממקום שאת אוהבת לבשל...אהבה היא תמיד מפתח טוב
:-)

טלי1
15/09/09 17:27

 אני מאוד מסכימה עם קרן במשפט הזה :

"אני לא מאמינה בצמצום אלא באיזון"
היה לי תענוג לקרוא והמשפט הזה תפס אותי וגרם לי לחשוב 
שרה12
16/04/10 11:54

היי דינה
איך אדע מהי כמות הפחמימות המומלצת להסרת דאגת הגוף?
יום נעים
שרה

ענתר
17/03/13 15:39

אחד הכללים שלי עם הבנות שלי, הוא דיבור ישיר.

הם רואות את המאמץ שלי לרזות, ומבינות כמה זה קשה. הדיבור על תזונה נכונה הוא קיים תמיד בבית.

מאבא שלהם הן לומדות לזוז. הוא תמיד משתדל לעשות ספורט, בין אם שחיה או רכיבה על אופניים או ריצה.

איך לעודד ילדים לזוז? פשוט לזוז איתם

אי אפשר ללמד ילדים בלי דוגמא אישית

הקטע הנחמד הוא למצוא תנועה מהנה... אני מניסיוני עשיתי את זה עם המון סוגי תנועה. הכי אהבתי לשחות אבל איך שאני נראית בבגד ים מוציא לי את כל החשק... אז הלכתי על כל מיני ניסויים שכללו ריקודי בטן, טאי צ'י, פילאטיס, הרמת משקולות ועוד...

בגדול כדאי לעודד את הילדים לזוז ממקום שכייף להם אחרת זה לא יחזיק מעמד. אז או ללכת על סיטואציה שהם אוהבים כמו לפני הסרט עוברים בחדר כושר, או מוצאים מורה שהם נורא אוהבים וכייף להם איתו או מבקשים מהם להמציא סוג תנועה חדש עבורם (על זה כתבתי בשעור התנועה) ולצ'פר אותם באיזה שהיא דרך.

pfs1
30/04/17 19:34

האם פילאטיס או מכשירים/משקולות הם שווי ערך לפעילות אירובית כמו הליכה נמרצת או שחיה [ או שעור אירובי ביבשה או במים]?

עכשו מנסה ריקודי בטן...כיף אמיתי...

לא יודעת למדוד וכמובן גם מאפיין אחרת כל אחד מאתנו ותלוי בהרבה משתנים. כן ממליצה לנסות ולראות את ההשפעה...כשאני למשל עברתי לפני כמה שנים משחייה להרמת משקלות ראיתי אפקט דרמטי בהרזיה. עכשיו למשל הוספתי הליכה חצי שעה ביום ורואה השפעה ניכרת... המצב דינמי ולכי על ניסויים אישיים... תהני

pfs1
03/06/17 10:39

תודה

על בניית שרירים

ד
ד"ר דינה ראלט PhD
מדענית (ביולוגיה של התא) חובבת רשתות תקשורת בגוף ומחוצה לו.  

עוד פוסטים בבלוג: שיר השרירים

גם ללב יש את המוסיקה שלו
אחד הדברים שלימדה אותי התקשורת המרתקת אותי מאז ומתמיד, הוא החיבורים החדשים הנוצרים בין תחומים לכאורה רחוקים, ואלה פותחים...
קראו עוד
ועל צום דופאמין שמעתם? מנסים יום אחד...
יותר ויותר מידע מצטבר על היתרונות של צום חלקי בתזונה, דהיינו לא צריך תמיד לאכול, מספיק למשל שליש מהיממה (8:16) לאכול ו-1...
קראו עוד
למה כדאי לאכול אגוזים ופיסטוקים...
לא מפתיע שאגוזים הם מזון כל כך בריא שכן מתוך הזרע יצמח הצמח אז ברור שהוא מכיל את כל המרכיבים החיוניים לחייים...במהלך שיט...
קראו עוד
לרפא כל (או כמעט כל) חולי
אחרי עשרות שנים שאני חוקרת את בעיותי המטבוליות כמו השמנה וסוכרת2 היתה לי הארה !!! ואני יודעת איך להבריא. פתרונות חלקיים ...
קראו עוד
להרגיש, להרגיש, להרגיש ועוד להרגיש...
איזה מזל שחליתי לפני כחודשיים במחלת לב לא קלה ואף אחד מהרופאים שפניתי אליהם לא ידע איך לעזור לי... אפילו אושפזתי פעמיים....
קראו עוד