מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםשיר השריריםנוסטלגיה והתקדמות

29/04/11 8:48
3239 צפיות
נוסטלגיה והתקדמות

 לפני 4 שנים פתחתי את הבלוג הראשון שלי "שיר השרירים".
מעניין מה חשבתי אז ומה קרה עד היום...4 שנים זה הרבה זמן, לא?
 
אז הנה מה שכתבתי בפוסט הראשון שלי "מי המנהל?":
הרבה שנים חשבתי שאני במחשבותי מכוונת את חיי, אפילו את שם המשפחה ראלט המצאנו (להזכיר את שמו של גאלט, גיבור ספרה של איין ראנד "מרד הנפילים"). כמובן בחרתי ללמוד את מדעי החיים, כדי להבין איך זזים העניינים בטבע ובייחוד בגוף האדם שתמיד ריתק אותי.

בשנים האחרונות עם התפתחות הביו-טכנולוגיות, כמו למשל המצאת מתג אור להפעלת תאי המח, נראה היה שאולי הבנתנו את מערכת האדם תתבהר. אולם לא כן היא…וזאת הסיבה שהחלטתי לכתוב כאן, אני כל כך נסערת שאני רוצה לדבר אתכם על מה שקורה מסביב.

אני מתנצלת מראש על נקודת המבט המדעית שאיתה גדלתי ושנראית לעתים מגבילה (מתישה?) אבל היא איכשהוא נותנת לי אחיזה במציאות רבת הפנים.
המימצא האחרון שטלטל את הבנתי על מי קובע לנו מה קורה איתנו היה הסקר שערכתי על הקשר בין הצמיחה לגובה של ילדי תל אביב ובין סיכוייהם להיות בעלי משקל עודף (לא קשה להבין למה זה נושא מחקר שמלווה אותי הרבה שנים).

הרעיון לסקר נבע מתוך ההנחה שרקמת השרירים בגוף היא יקרה לאחזקה ולכן כמו שהספורטאים הצעירים (בעלי מסת שרירים גבוהה) צומחים יותר לאט, יוכלו בעלי מסת שרירים נמוכה יותר לצמוח יותר מהר.

נראה שאכן כך קורה ובעלי מסת השרירים הנמוכה יותר "נהנים" גם מצבירת יתר של שומן. נהנים זה לא סתם מילה שנבחרה, במצבי חוסר מזון ומצוקה כמו שהיו עד למאה הקודמת, היתה היכולת לצבור שומן ייתרון אבולציוני, כמובן שעכשו זאת בעייה קשה.
למה בעיה? כי אין לנו מנגנון מפותח לעצור את ההשמנה (אולי בעוד כמה אלפי שנים הוא ייתפתח) וכך ההשמנה הולכת ומתפשטת בעולם.
אבל זאת עוד לא כל הבעייה. אם רק היינו נהיים כולנו שמנים היינו יכולים לשנות את האופנה ואולי אפילו לחשוב שזה נורא יפה…

הבעייה האמיתית, וכאן אני חוזרת למשפט הראשון שפתח את הרשימה הזאת – התגמדותו של השריר ביחס לרקמת השומן מכוונת את חיינו ביותר דרכים ממה שהעלנו על הדעת.
לאט לאט אני מתחילה להבין שמידת השרירים משפיעה על כלל האסטרטגיות הכלכליות של הגוף ומכוונת אינספור תהליכים.
אין זה פלא שאני וחברותי התחלנו ללכת במרץ לחדר כושר להתאמן בפיתוח שרירים.
לגברים זה לא כל כך חשוב שכן ממילא יש להם רמות שרירים הרבה יותר גבוהות מלנשים אז הירידה במסת השרירים המאפיינת את תקופתנו מזיקה להם פחות מלנשים. אני עוד אדון בנושא הרבה, בינתיים אני ממליצה לכולם - תרגילי כח והתנגדות. האם לזה התכוון איוב כשאמר "וּמִבְּשָׂרִי, אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ"?

ואכן, פתחתי את הבלוג הזה ברשימה "מי המנהל?" תוך הבעת תדהמה מהגילוי (המדעי) שלי, שהשרירים מנהלים פלחים מרכזיים בחיינו. נראה שכדי ל"רצות" את השרירים ולהסיר מהם דאגה לא נותר לנו (בייחוד לנו הנשים עם מעט מסת השריר) אלא להתמיד בתרגילי כושר ותנועה ואם אפשר אז גם בודי-בילדינג.

בכל זאת זה קצת מעליב אותי לחשוב שהשרירים מנהלים את כלכלת גופי (ולפעמים לא ממש טוב) ויחד עם זה ניזכרתי ברופא הצרפתי אמיל קואה ששם לב שלאוטוסוגסטיה יש יכולת לשלוט בתהליכים הפיזיולוגיים.
כאן נרגעתי קצת, אם לאוטוסוגסטיה יש כח עוקף שרירים אז בוודאי יש עוד דרכים להשפיע על הנהלת גופנו. לגוף חייבות להיות דרכים לנהל את עצמו לא רע (גם בלי התעמלות יומם וליל) ואולי אנחנו, עם המולטי-טסקינג שאנו מרעיפים עליו, מונעים ממנו את היכולות הטבעיות שלו לארגן נכון את מהלכיו. מי שמכיר אותי, יודע שעכשו יבוא קטע על הגז המדהים ניטריק אוקסיד אבל נשאיר את זה להזדמנות אחרת.

אני רוצה כאן להעלות לדיון את מה שאני מכנה – טקטיקות שיחזור איזון הגוף. במאמר שהעלתי היום באנרג'י הצעתי כמה מהן שבחנתי בעצמי וראיתי שהן "עובדות" כמו מדיטציה, חיבוק או מוסיקה… מעניין גם לקרוא על חלקן של ההדמיות בשיפור ביצועים.

וכרגיל, כשאני שוקלת להתחיל באיזון הגוף-נפש מן היסוד, מתחילים ה"פיתויים". היום, בכנס של החברה האמריקאית לביולוגיה ניסויית, הציג פרופ' אוונס את גלולת הפלא שמכונה "גלולת הכושר", היא מתוכננת להפעיל את הגוף כאילו היה אחרי פעילות גופנית. עכברים שקיבלו את הגלולה לא השמינו כשהוזנו בדיאטה עתירת שומנים גם ללא פעילות גופנית.
ועוד בטרם גמרתי להעלות את הרשימה הזאת וכבר עוד חדשה על גלולה לנשים (בינתיים נוסתה רק בקופים) שלא רק מורידה את התאבון היא גם מעלה את הליבידו.

___________________________________

אז מה קרה ב- 4 שנים? הרבה וגם כמעט כלום...
את גלולות הפלא להרזיה טרם הצליחו להמציא ואני עדיין מתעניינת באופציה החביבה הזאת.
אני רזה ב- 20 ק"ג וקצת למדתי על ניהול מדיניות הגוף שלי ולא רק דרך הרמת משקולות...למשל, עם מדיטציה או עם התובנה של לחיות עכשו...
דהיינו השבתי חזרה אלי חלק מכח הניהול שהיה בידי אחראי השרירים.
אבל, מעניין לראות שבדיוק החודש התחלתי אימון שרירים עם איליה, מאמן רוסי מדהים, אז אולי לשרירים שלי דרכים משלהם לכוון אותי לעשות מה שנכון להם.

תגובות

אפרת_זיו
29/04/11 19:30

המממ האם כפועל יוצא היית אומרת שספורט זה MUST?
(שאלה והשפילה מבטה..)

must....

אפרת_זיו
02/05/11 11:14

בגללך התחלתי לרקוד. פויה דינה! (בינתיים רק 5-10 דק ביום אבל זה הרבה יותר ממה שהיה קודם..)

כל עוד תחבקי את אפרת....הכל טוב

ד
ד"ר דינה ראלט PhD
מדענית (ביולוגיה של התא) חובבת רשתות תקשורת בגוף ומחוצה לו.  

עוד פוסטים בבלוג: שיר השרירים

גם ללב יש את המוסיקה שלו
אחד הדברים שלימדה אותי התקשורת המרתקת אותי מאז ומתמיד, הוא החיבורים החדשים הנוצרים בין תחומים לכאורה רחוקים, ואלה פותחים...
קראו עוד
ועל צום דופאמין שמעתם? מנסים יום אחד...
יותר ויותר מידע מצטבר על היתרונות של צום חלקי בתזונה, דהיינו לא צריך תמיד לאכול, מספיק למשל שליש מהיממה (8:16) לאכול ו-1...
קראו עוד
למה כדאי לאכול אגוזים ופיסטוקים...
לא מפתיע שאגוזים הם מזון כל כך בריא שכן מתוך הזרע יצמח הצמח אז ברור שהוא מכיל את כל המרכיבים החיוניים לחייים...במהלך שיט...
קראו עוד
לרפא כל (או כמעט כל) חולי
אחרי עשרות שנים שאני חוקרת את בעיותי המטבוליות כמו השמנה וסוכרת2 היתה לי הארה !!! ואני יודעת איך להבריא. פתרונות חלקיים ...
קראו עוד
להרגיש, להרגיש, להרגיש ועוד להרגיש...
איזה מזל שחליתי לפני כחודשיים במחלת לב לא קלה ואף אחד מהרופאים שפניתי אליהם לא ידע איך לעזור לי... אפילו אושפזתי פעמיים....
קראו עוד