מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

יאיר - ערן
יאיר - ערן
הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל זה עניין של בחירה And in the end, the love you TAKE, is equal to the love you MAKE
רוני -ער
רוני -ער"ן
תפילת השלווה אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם האומץ לשנות את הדברים שביכולתי ואת התבונה להבחין בין השניים.

מובילי קהילה

שרי מתנדבת ער
שרי מתנדבת ער"ן
חיוך עושה קסמים, לא ככה? :)
אלון - ער״ן
אלון - ער״ן
אלון מער״ן מנסה לתת מבט אחר
ענת- מתנדבת ער
ענת- מתנדבת ער"ן
"כי היה מעונן וכבר כמעט נגמלתי מלחלום אבל את באת לי פתאום".

מהי אהבה ומהי שנאה?

20/10/21 0:10
20 תגובות

אהבה ושנאה אלה דברים "מופשטים". קל להריץ בראש את מי אוהבים ואת מי לא אוהבים ולא מתעמקים בזה יותר מידי. אבל אני רוצה לדון על זה ולשאול איך ניתן להגדיר את המושג "אהבה " במילים אחרות ואיך ניתן להגדיר את המושג "שנאה" במילים אחרות?

שאני אומר שאני אוהב מישהו, וזה יכול להיות גם משפחה שלי שאני אוהב אותם, גם חברים שלי שאני אוהב אותם וגם אפילו איזה סלב בטלווזיה שאני אוהב אותו או אפילו קבוצת כדורגל שאני אוהב ואוהד או מאכל שאני אוהב לאכול. וזה גם יכולה להיות מישהי ש"התאהבתי" בה ואני גם נמשך אליה וגם אוהב אותה.

כוונתי היא שיש הרבה סוגים שונים של אהבה ואני לא יודע איך ניתן להגדיר את זה בצורה שבה זה עובד גם לכל סוגי האהבה שקיימים. לדעתי המושג אהבה או המושג המופשט ביותר והמסובך ביותר שיש בו זמנית. כמו כן, כך גם המילה שנאה היא מופשטת ומסובכת מכיון שהיא סוג של ההפך מאהבה , שלמעשה אני גם מעוניין לדעת מהי ההגדרה האמיתית והטובה ביותר למילה "שנאה" והאם זה באמת ההפך מאהבה? כי גם יש סוגי שנאה שונים, זה יכול להיות ה"חבר" הזה שתמיד יעקוץ אותך ושמרגישים כלפיו שנאה, זה יכול להיות השכן שלך שהיה לך טאקל איתו ועכשיו מרגישים כלפיו שנאה, זה יכול להיות על מנהיג פוליטי מרחבי העולם
שעשה משהו שלא לרוחנו או אפילו הכלב המעצבן שתמיד נובח עליך ליד הבית שלך או סתם מאכל "מגעיל" ששונאים.

כמו כן, ההגדרה של אהבה צריכה לעמוד בקריטריונים של אהבה עצמית בעוד שההגדרה של שנאה צריך לעמוד בקריטריונים של שנאה עצמית . וזה עוד יותר מקשה על עניין ההגדרה הזו בעיני.
כמו כן, מה אדם שאוהב אותי יהיה מוכן לעשות למעני?
מה אדם ששונא אותי יהיה מוכן לעשות לרעתי? האם אדם ששונא אותי הוא אמור לפעול לרעתי? האם אדם שאוהב אותי אמור לפעול למעני? האם אני, כאדם שאוהב מישהו, אמור לעשות למענו דברים?

האם אהבה באה על חשבון שנאה? האם שנאה באה על חשבון אהבה ? האם אהבה זה דבר מוגבל? האם שנאה זה דבר מוגבל? האם אפשר לאהוב ולשנוא משהו בו זמנית ?
האם אהבה בהכרח עושה טוב לאוהב? האם שנאה בהרכח עושה רע לשונא? האם אהבה בהכרח עושה טוב לאהוב? האם שנאה בהכרח עושה רע לשנוא?

ועוד ועוד שאלות שכדאי מאוד לחשוב עליהן.
עדיין אין לי תשובה לגבי זה ואשמח לשמוע דעות נוספות בנושא אז לא להסס להגיב לי אם יש לך באמת תשובה טובה !

קורא/ת יקר/ה
"אוהב" אותך מאוד והמשך יום/לילה טוב שיהיה לך


תגובות

יאיר---ערן
מנהל קהילת ער"ן
הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל זה עניין של בחירה And in the end, the love you TAKE, is equal to the love you MAKE
20/10/21 11:20

חכמים מאיתנו שאלו את זה וחלקם נתנו הסברים.

אני לקחתי שני הסברים

הראשון - אהבה מבחינתי זה רגש שמענג אותי וגם מענג/יענג את האוביקט כלפיו אני מרגיש אהבה. הרי המשפחה והחברים ירגישו את האהבה שלך וזה יענג אותם גם כן. ברור שאהבה רומנטית - זה אולי הכי מוחשי. ואפילו קבוצת כדורגל או סלב ירגיש בעקיפין את האהבה הזו יתענג עליה.

השנאה זה אולי רגש שמסיבה מסויימת כנראה שתענג את השונא, אבל מושא השנאה לא יאהב את זה.

 

וההסבר השני - מדענים ינסו לתרגם כל רגש לכימיה והחומרים שהמוח מפריש כדי שנתענג או שלא נתענג. ידוע שגם אהבה גורמת לכזו הפרשה. כנראה ששנאה תעשה משהו אחר.

 

ועדיין לא ממש עניתי לשאלתך כי היא שאלה מסובכת ...

 

Au
20/10/21 14:15

היי

תשובה מעניינת, ללא ספק. 

ברור לי שרבים וטובים מאיתנו ניסו לענות על זה.. אני מניח שדרך מעניינת לגלות את זה באמת היא לשאול ילדים קטנים כיצד הם מגדירים אהבה וכיצד הם מגדירים שנאה, אני בטוח שלא לכולם יש את אותם הסטנדרטים אבל אני מניח שקיימת נקודת אמצע בכל מה שקשור לזה

אתחיל לענות על ההסבר השני, ברור לנו שנפש האדם היא הרבה יותר מורכבת ומסובכת והיא ממש לא שחור ולבן, כמו כן גם הרגשות שנפש האדם מרגישה הינם מאוד מורכבים , אז לדעתי קשה "למדוד" רגש של אדם בעזרת הפרשות של חומרים / הורמונים מהמוח  . אני לא סותר את זה שיש תגובה ביולוגית/ כימית לרגשות שלנו, אבל בגלל שבני אדם הם יצורים מורכבים ושונים אז אני מניח שלא לכולם יש את אותם סטנדרטים לאהבה, כלומר הסיכוי שאנשים שונים ירגישו את אותו הרגש בדיוק שישפיע עליהם בצורה שווה הוא לא סביר, מה גם שאהבה בפני עצמה זה הגדרה ממש ממש מסובכת שקשה מאוד להגדיר , וגם שיש המון סוגים שונים של אהבה.  מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי בצורה מספקת.

 

בעניין שנאה,  זה קצת לא מתיישב לי על הדעת ברגע שמעלים נושא של שנאה עצמית, כי ברגע שאדם שונא את עצמו זה נותן לו עונג כשונא אבל הוא לא יאהב את זה כי הוא המושא לשנאה, יש פה סוג של סתירה בעיני ... מצד שני זה גם קצת נשמע סביר כי האדם מתענג על לשנוא את עצמו ובאותו הזמן כמושא לשנאה הוא עצבני ושונא את מי ששונא אותו, כלומר את עצמו.  וזה מעצים את השנאה העצמית אני מניח...

 

בקשר לאהבה, הבנתי את ההגדרה שלך והיא כן נשמעת תואמת את המציאות בעיני אבל בכל אופן על פי דעתי ודעתי בלבד זה עדיין לא מדויק, כי עדיין יש מצבים שבהם יש אהבה חד צדדית או הדדית שבהם האוהב צריך להקריב את עצמו בדרך כזו או אחרת ולוותר על משהו כדי שלצד השני שהוא אוהב כן יהיה יותר טוב וכך למעשה הנאהב יתענג על כך בעוד שהאוהב מקריב מעצמו ואף סובל מכך רק מפני שהוא כל כך אוהב מישהו שמוכן להקריב מעצמו למענו, אם נלך לדוגמה קיצונית אנחנו נראה למשל חייל שקפץ על רימון כדי להציל את החברים שלו שהוא כל כך אוהב, נלך לדוגמה פחות קיצונית ונראה  אדם שעושה בייביסיטר לאחיינים שלו למרות שהוא לא רוצה ושזה תוקע אותו במקום ללכת לעבודה או לעשות משהו שהוא רצה בשביל עצמו רק כי הוא אוהב את אח שלו ומוכן לעשות לו טובה שכזו. וכמובן שיש דוגמאות יותר מורכבות , שאני כמעט בטוח שיצא לנו לחוות בעבר 

 

בכל מקרה תודה רבה על התשובה!

יאיר---ערן
מנהל קהילת ער"ן
הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל זה עניין של בחירה And in the end, the love you TAKE, is equal to the love you MAKE
20/10/21 20:13

כפי שאמרת התשובות הן פילוסופיות ומאוד סובייקטיביות וזה באמת מאוד מעניין איך אנשים שונים מפרשים את זה ואין נכון ואין לא נכון.

הזכרת את השנאה העצמית או חוסר האהבה העצמית שכל כך רלוונטית בהקשר של ער'ן והאמת אני חושב שהפרוש שלך נשמע לי מאוד מובן בעיניי.

מצד אחד "אני" שונא את עצמי וזה גורם ל"אני" שלי מין סוג של עונג או תחושה טובה

ומצד שני "עצמי" ( שזה מושא השנאה ) ממש סובל מזה

ופה מגיע הקונפליקט הגדול שמתחולל לנו בנפש וגורם לנו לכל כך הרבה מועקות - הניתוק מהאובייקטיביות הוא מאוד בעייתי - ככה אני חושב.

זה יפה לדון על סוגיות כאלו מפעם לפעם, מעורר מחשבות, מאתגר את השכל ופותח אותנו בפני אחרים - תודה לך זהב טהור . נשמח לשמוע את דעתם של פונים ומתנדבים אחרים

Au
20/10/21 20:41

דיונים פילוסופיים עשויים להיות ממש מעניינים, למעשה אני אשמח לדון על נושאים שמעניינים אותי אבל אין לי כל כך איפה.. אני מניח אבל שאפשרי לדון על זה קצת כאן, בעוד שגם צריך לקחת בחשבון את האהבה העצמית והשנאה העצמית ברגע שמדברים על אהבה ושנאה. 

לכן לדעתי שנאה עצמית זה דבר מאוד הרסני שגורר עוד ועוד שנאה עצמית וסוג של "פיעחנו" כאן  למה זה קורה.

זה נחמד לדון על נושאים כאלה ותמיד נחמד לשמוע דעות נוספות, במיוחד בקשר לדברים שלא מדברים עליהם, כמו למשל מהי ההגדרה של אהבה ושנאה

טובה--את
20/10/21 12:21

אהבה ושנאה ממש לא הפכים. דווקא מאד דומים ואפילו יכולים להתקיים במקביל (כלפי אותו אדם).

הכל פשוט מאד כשהם הדדיים. ברגע שלא, שם מתחיל כל הצער בעולם.

Au
20/10/21 13:59

אשמח לקבל ממך הסבר או חידוד למה שאמרת,  לפי דעתך אהבה ושנאה הם לא הפכים, אז אם כך - מה ההפך מאהבה? או מה ההגדרה של ההפך מאהבה? 

זה מעניין לשמוע שאהבה ושנאה יכולים להתקיים במקביל כלפי אותו אדם, יצא לך להרגיש ככה בעבר? יצא לך להכיר מקרה כזה בעבר? (  לא חייב לענות כמובן, זה סתם התעניינות)

הכי מעניין אותי זה המשפט האחרון שאמרת , שהכל פשוט שזה הדדי אבל ברגע שזה לא אז פה מתחיל כל הצער שבעולם  . הכוונה שלך היא שהכל פשוט ברגע שיש אהבה הדדית או שנאה הדדית? והכל נעשה מסובך ומצער ברגע שיש אהבה חד צדדית או שנאה חד צדדית? האם אהבה עצמית או שנאה עצמית הם מוחלטים והדדים? או שמא זה יותר מסובך? 

 

בכל אופן , דעה מעניינת שיהיה נחמד להמשיך ולדון בה

תודה רבה על התשובה 

קרן-אור-40
20/10/21 20:33

אהבה זה הרבה דברים, אבל בעיקר נאמנות, אני חושבת.

Au
20/10/21 21:19

גם פירוש מעניין, ברור שאהבה זה מלא דברים, אבל שאמרת שזה בעיקר נאמנות, הכוונה לכך שאני שם את האינטרס של הנאהב להיות חשוב יותר מאשר  האינטרנס שלי ( האוהב) ? כלומר איך ניתן להיות נאמן כלפי חברים למשל? 

המושג נאמנות הוא מוכר מאןד בכל מה שקשור לאהבה רומנטית, השאלה היא איך נאמנות לדעתך באה לידי ביטוי בסוגי האהבה השונים, למשל לאהבה עצמית. שאדם אוהב את עצמו זה אומר שהוא בעיקר נאמן לעצמו? מה זה אומר בכלל להיות נאמן לעצמך?

זה דווקא נקודה מאוד מעניינת, תודה לך!

קרן-אור-40
21/10/21 22:21

היי, אני שמחה שאהבת את התגובה שלי.

נאמנות זה לאו דווקא במישור הרומנטי.

אפשר להיות נאמן לחבר, כאשר אתה בשבילו בטוב וברע, כשהוא באמת צריך אותך. זה אומר לא לשכוח את אותו חבר כאשר תכיר חברים חדשים..

בנוגע לאהבה עצמית, אז כן, זה להקשיב לעצמך, לרצונות שלך, לעשות מה שטוב לך. בקיצור זה להיות נאמן לעצמך ולאחר. 

Au
21/10/21 22:45

חידדת את התשובה שלך ,  זאת אומרת שאם אני איהיה במצוקה אז כל מי שאוהב אותי- ישאר איתי ויהיה לצידי בעוד שמי שלא אוהב אותי- לא יהיה שם בשבילי  . הבנתי נכון?

אני אנסה לסבך את זה טיפה, מה אם נקלעתי למצוקה ויש לי חבר שאני אוהב אותו והוא אוהב אותי ( על פי ההגדרה שלך) . נניח שהחבר שלי לא יכול לעזור לי מבלי לפגוע בעצמו, כלומר שאם הוא יעזור לי- הוא בהכרח ניזוק . אבל מנגד, אם הוא היה יכול לעזור לי מבלי להינזק, או לעזור לי ולהינזק נזק "זניח" ( כמו למשל להקדיש לי קצת זמן לטובת מטלה כלשהי  ) אז הוא היה שמח לעזור ולהיות שם בשבילי  . אבל במקרה שלנו מדובר בנזק שאינו זניח , וזה יכול להיות נזק פיזי או ריגשי או כלכלי או כל נזק שאפשר לעלות על  הדעת. האם זה לגיטימי שהוא לא יעזור לי? האם אם הוא לא עוזר לי אז זה אומר שהוא לא אוהב אותי ?( אוהב על פי ההגדרה שלך של אהבה, כלומר נאמנות)

אדם שנאמן לעצמו ואוהב את עצמו, הוא קודם כל יחשוב על טובתו האישית ועל האינטרסים שלו לפני שהןא חןשב על אחרים? שעושה מה שבא לו מבלי להתחשב באחר? או דווקא אדם שנאמן לעצמו זה אדם שנעים גם לסביבה שלו ושיודע טוב מאוד את מי הוא אוהב ואת האינטרסים של מי הוא שם מעל  האינטרסים שלו?

 

הגענו לנקודות מאוד מעניינות , תודה לך!

קרן-אור-40
22/10/21 10:35

בגדול, הבנת נכון. מי שאוהב אותי ישאר איתי...

אני לא אומרת שתמיד תמיד נוכל לעזור לאותו אדם שזקוק לעזרה (יש כל מיני עזרות: כלכלית, פיזית, נפשית או סתם לעשות טובה לבנאדם) אז יש דברים שנוכל לסייע ויש דברים שלא. לפעמים רק אנשי מקצוע למיניהם יוכלו לעזור, אבל עצם זה שאנחנו שם בשבילו כדי להקשיב לו ולתמוך זה מספיק בעיניי.

אדם שנאמן לעצמו הוא גם נאמן לאחרים. זו הפרשנות שלי לפחות :)

כשטוב לי ואני אוהב את עצמי, אז יש לי לתת אהבה ואמפתיה גם לאחר.. 

Au
22/10/21 12:33

פירוש נהדר! אהבתי 

אם ככה זה מעלה תהייה נוספת, האם אדם שלא אוהב את עצמו ולא נאמן לעצמו, יכול לאהוב אחרים ולהיות נאמן לאחרים? אני אישית חושב שכן אבל זה קשור לדיון אחר

בכל אופן, דעתך מאוד מעניינת , תודה ששיתפת 

ילדה-קטנה-
21/10/21 13:19

קשה להסביר רגשות במילים, במיוחד רגשות חזקים ובסיסיים.

אני מגדירה אהבה כתחושה טובה כלפי חפץ או אדם שעושה לך טוב, שאתה רוצה עוד ממנו.

ושנאה היא ההפך, תחושה רעה כלפי חפץ או אדם שעושה לך רע ושאתה מנסה להימנע ממנו.

אלו ההגדרות שלי, לא בדיוק נכונות אבל אני לא חושבת שיש הגדרה אחת "נכונה".

המשך יום טוב לך ולכולם.

אנונימית-300
21/10/21 13:29

היי ילדה קטנה, היית חסרה - ברוכה השבה. התגעגנו!

ילדה-קטנה-
21/10/21 14:00

חיממת אותי.. תודה!

גם אני התגעגעתי.

no-on3
21/10/21 23:42

היי Au

קשה לי לקרוא הרבה, ואני לפעמים חושב שאני לא יודע בכלל מה זה לאהוב

 

אתה מוזמן להמשיך לשתף בכל מה שתרצה

שאלות פילוסופיות או דברים שעוברים עליך

אני שמח לראות את התגובות של החברים (מתנדבי ערן הם גם חברים)

וגם אני רוצה להשתתף איתך, למרות שאני לא יודע מה לומר

 

💖

Au
22/10/21 1:01

תודה רבה חבר!

אם גם אתה אוהב דיונים פילוסופיים אז יהיה נחמד אם גם אתה תשתף , כי זה מאוד מעניין לפגוש מגוון דעות על נושאים "פשוטים"

לא נורא, אני בטוח שאתה אוהב , פשוט בדרך שלך;)

עגנון
22/10/21 19:34

לדעתי, רגשות הם דווקא מושגים פשוטים מאוד. אהבה היא הרגשה שדבר טוב, כמו שאוכל טעים, שחפץ יפה או שאדם נהדר באופיו. לפעמים האהבה היא למה שטוב באהוב בשבילנו, ולפעמים למה שטוב בו בשביל האחרים. כשאוהבים אדם, נותנים לו טוב כדי לגמול לו על אופיו הטוב כדי שירצה להמשיך בו. שנאה היא הרגשה שדבר רע. שנאה ואהבה יכולות להיות ביחד, כי טוב ורע יכולים להיות ביחד. אלה ניגודים אבל לא סתירה. ברור שאי אפשר גם טוב וגם לא טוב או גם רע וגם לא רע. התאהבות אינה האהבה האמתית לאדם, אלא היא אהבה פחות חשובה שנוצרה מתוך משיכה לאדם ורצון להתקרב אליו. טוב הוא מה שירצו, רע מה שירצו שלא יהיה. כך חיבה היא הרגשה שאדם או דבר נחמדים, כלומר שיש להם אופי נעים שאפשר ליהנות ממנו.

 

tamar100
23/10/21 11:17

שנאה איננה ההפך מאהבה,אלא האדישות. 

עגנון
23/10/21 11:35

זו גישה מסוימת, אני לא מסכים אתה. שנאה היא שלילית ולכן מנוגדת לאהבה שהיא חיובית. אדישות באמצע.