טרשת נפוצה

כמוניטרשת נפוצהמדריכיםפעילות גופנית עם טרשת נפוצה

פעילות גופנית עם טרשת נפוצה

פעילות גופנית על-פי תכנית מותאמת יכולה לסייע לחולי טרשת נפוצה לפתח את השרירים ואת הנשימה, ולשפר את הבריאות והרווחה הנפשית

מאת ערן ברקוביץ'
תגובות 0

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקרים מוכיחים כי לצד העובדה שפעילות גופנית תורמת לבריאות הכללית ולתחושת הרווחה, האימון הגופני עוזר בניהול סימפטומים של טרשת נפוצה. פיזיותרפיסט בעל הידע המתאים, יכול לסייע בבניית תכנית שתתאים ליכולות ולצרכים של המטופל.

 

מחקר שנעשה על-ידי חוקרים מאוניברסיטת יוטה ב-1996 היה הראשון להדגים את היתרונות של התעמלות באנשים עם טרשת נפוצה. הנבדקים שהשתתפו בתוכנית אימונים אירובית שיפרו את הפעילות הקרדיווסקולארית, את כוח השרירים, הסדירו את פעילות היציאות, חוו פחות עייפות ודיכאון, היו בעלי יחס חיובי יותר לחיים והגבירו את מעורבותם בפעיליות חברתיות. מאז 1996, ישנם מחקרים רבים נוספים שמחזקים ממצאים אלו.

 

אי פעילות גופנית בקרב אנשים עם או בלי טרשת נפוצה יכולה להביא לעלייה בגורמי הסיכון למחלות לב, ובנוסף להוביל להיחלשות השרירים, לירידה בחוזק העצמות, לעלייה בסיכון לשברים ולנשימה שטחית ולא יעילה דיה.

 

איך מתחילים?


תוכנית נכונה לפעילות גופנית צריכה להיות מותאמת ליכולות ולמגבלות של הפרט המתאמן, להיות גמישה ולהשתנות בהתאם לסימפטומי הטרשת. פיזיותרפיסט בעל הידע והניסיון במגוון הסימפטומים של טרשת נפוצה יכול לעזור לעצב, לבקר ולתקן במידת הצורך תוכנית אימונים מאוזנת ונכונה. כל אדם עם טרשת נפוצה צריך להתייעץ ברופא המטפל לפני תחילתה של תוכנית אימונים חדשה.

 

זמני האימון צריכים להיות מתוכננים בקפידה, על מנת להימנע מהשעות החמות של היום ומעייפות מוגברת. תוכנית אימונים טובה ומתאימה יכולה לעזור לפתח את מקסימום הפוטנציאל של השרירים, העצמות והנשימה, למנוע סיבוכים מיותרים ולשפר את הבריאות ואת הרווחה הנפשית.

 

 

הכותב הוא פסיכולוג ומנהל קהילת טרשת נפוצה ברשת החברתית-בריאותית "כמוני"

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: