מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

ניוון מקולרי גילי (AMD)

מנהלי קהילה

פרופ' איתי חוברס
פרופ' איתי חוברס
פרופ' איתי חוברס מנהל את מערך העיניים במרכז הרפואי הדסה, מומחה למחלות הרשתית והזגוגית ומטפל וחוקר ניוון מקולרי גילי (AMD) מזה שנים רבות. פרופ' חוברס השלים את לימודי הרפואה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, ובצע התמחות ברפואת עיניים במרכז הרפואי הדסה. הוא בצע השתלמות על בטיפול במחלות רשתית ובמחקר במחלות ניוון גילי (AMD) בבית החולים ג'והנס הופקינס שבארה"ב. פרופ' חוברס כיהן כיו"ר האגודה לחקר העין והראיה וכיו"ר חוג רופאי הרשתית של איגוד רופאי העיניים. הוא פרסם מחקרים רבים בספרות המקצועית על ניוון מקולרי גילי (AMD). פרופ' חוברס מוביל קבוצת מחקר שמתמקדת בהבנת המחלה ומציאת טיפולים חדשים ל AMD, קבוצת המחקר מתמקדת בגנטיקה של המחלה ובמעורבות תאי דלקת בפתוגנזה של AMD. פרופ' חוברס גם מוביל ומעורב במחקרים קליניים לפיתוח טיפולים חדשים ל AMD.
ד
ד"ר אור שמואלי
רופא במחלקת עיניים הדסה. מאמין ברפואה מתקדמת עם שיח בגובה העיניים.
ירדנה בנזרף
ירדנה בנזרף
עובדת סוציאלית ורכזת מכון מיכאלסון
דבורה מירסקי
דבורה מירסקי
אופטומטריסטית במכון מיכאלסון לשיקום הראיה

מובילי קהילה

נדין הולנדר
נדין הולנדר
מנהלת עמותת לראות לחקר בריאות העין ומניעת עיוורון מ-2008 בעלת תואר שני במחקר חינוכי מאוניברסיטת תל אביב
כמוניניוון מקולרי גילי (AMD)מדריכיםניוון מקולרי: שאלות לשאול את הרופא

ניוון מקולרי: שאלות לשאול את הרופא

מה השלב של ניוון מקולרי בו אובחנתי? איך אוכל לעקוב בבית אחר סימנים להידרדרות בראייה? ומה מצבה של העין השנייה? כל השאלות שמומלץ למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי לברר עם רופאי העיניים


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ניוון מקולרי גילי שמלווה בפגיעה במרכז שדה הראייה, עשוי להשפיע משמעותית על החיים ולפגוע בתפקודים רבים בחיי היומיום, לרבות קריאה, כתיבה, נהיגה וזיהוי פנים.

 

בהיותו גורם סיכון מרכזי לאובדן חמור של הראייה מגיל 50 ומעלה ואף לעיוורון, אבחון בניוון מקולרי גילי כרוך לרוב במצוקה נפשית ובצורך בהתמודדויות.

 

בביקורים אצל רופא העיניים מומלץ למי שאובחנו בניוון מקולרי גילי לברר פרטים רבים על המחלה ועל הדרכים המאפשרות לעכב את ההידרדרות בראייה ככל שרק ניתן. "כמוני" מרכז את השאלות העיקריות שמומלץ לברר עם רופא העיניים:

 

מהו סוג הניוון המקולרי שבו אובחנתי? 

 

קיימים שני סוגים עיקריים של ניוון מקולרי גילי: יבש ורטוב. ניוון מקולרי יבש הוא הסוג השכיח שמאובחן ברוב המקרים (כ-90%), ומתבטא בנקודות צהבהבות (דרוזן) במרכז הרשתית. מצב זה עלול בעשירית מהמקרים להידרדר לסיבוך משמעותי בראייה מסוג 'אטרופיה גאוגרפית' המלווה בפגיעה מבנית ברקמת הרשתית. לעומתו, ניוון מקולרי רטוב מהווה מיעוט מהמקרים של ניוון מקולרי גילי (כ-10%), ומדובר למעשה בהתקדמות מהשלב היבש, אשר מתאפיין בכלי דם פתולוגיים במרכז הרשתית.

 

לסוג של ניוון הרשתית יש משמעות בהחלטה על הטיפולים למחלה: בעוד שבשלב היבש מומלץ בעיקר על תוספי תזונה המכילים ויטמינים ונוגדי חמצון למניעת הידרדרות הראייה (בהתאם לשלב המחלה), הרי שבשלב הרטוב ניתן להתאים טיפול בתרופות הניתנות בהזרקה תוך עינית מקבוצת 'נוגדי VEGF' – תרופות שביכולתן לעכב את הידרדרות הראייה ולעתים אף לסייע בשיפורה. לדברי פרופ' איתי חוברס, מנהל המערך לרפואת עיניים במרכז הרפואי-אוניברסיטאי הדסה ומנהל קהילת ניוון מקולרי גילי באתר ׳כמוני׳, "מאחר וניוון מקולרי רטוב עשוי להידרדר במהירות לכדי עיוורון, חשוב לאבחן מצב זה ולהתחיל באופן מידי בטיפולים בהזרקות תוך עיניות לעיכוב ההידרדרות בראייה, תוך הקפדה על היענות גבוהה לטיפולים".

 

עוד על הסוגים של ניוון מקולרי גילי

 

מהו השלב של ניוון מקולרי גילי שבו אובחנתי?

 

מעבר לסוגים של ניוון מקולרי גילי, קיימים שלושה שלבים למחלה שרלוונטיים למאובחנים עם ניוון מקולרי יבש: שלב מוקדם, בינוני ומאוחר. ההגדרה מבוססת על ממצאי בדיקת רופא העיניים, תחת טיפות להרחבת אישונים.

 

מומלץ לברר עם רופאי העיניים לגבי השלב של ניוון מקולרי בו אובחנתם, שכן לשלב זה יש משמעות בניבוי התקדמות המחלה:

 

ככלל, למאובחנים עם ניוון מקולרי בשלב מוקדם באחת העיניים, שמתבטא בנקודות דרוזן צהבהבות בודדות במרכז הרשתית – יש סיכויים נמוכים ביותר להתקדמות המחלה בשנים הקרובות. באחד המחקרים מאוסטרליה, שפורסם במאי 2006 בכתב העת EYE, הוערך הסיכון להתקדמות המחלה במצב זה ב-3.4% עד 4.67% לשנה. לפי הערכות מקובלות, הסיכוי להידרדרות הראייה תוך חמש שנים במצב של ניוון מקולרי יבש עומד על אחוזים בודדים, כ-2% בממוצע; בניוון מקולרי יבש בשלב בינוני – הסיכויים להידרדרות נוספת בראייה תוך חמש שנים גבוהים פי 2 יותר מאשר בשלב המוקדם; ובשלב החמור – הסיכויים גבוהים במיוחד וכ-50% צפויים לפתח אובדן ראייה ועיוורון תוך חמש שנים.

 

על כן, בשלבים הבינוני והמאוחר של ניוון מקולרי יבש ממליצים רופאי העיניים על צריכת תוסף תזונה המכיל ויטמינים ונוגדי חמצון שהוכחו כמועילים לעיכוב הידרדרות הראייה. למאובחנים בשלב המוקדם לא הוכחה יעילותו של תוסף התזונה, ומומלץ בעיקר על הקפדה על אורח חיים בריא הכולל תזונה בריאה שמבוססת על הדיאטה הים תיכונית וגמילה מעישון.

 

איך אוכל למנוע הידרדרות נוספת בראייה?

 

באמצעות התאמות נכונות באורח החיים ניתן לעכב ולהאט את המשך הידרדרות הראייה במטופלים עם ניוון מקולרי גילי. בניוון מקולרי יבש בשלב בינוני ומאוחר – הוכחה יעילותו של תוסף תזונה המכיל ויטמינים ונוגדי חמצון בעיכוב הידרדרות הראייה, ובניוון מקולרי רטוב הוכחה יעילותן של התרופות מקבוצת נוגדי VEGF הניתנות בהזרקה תוך עינית, לשם עיכוב הידרדרות הראייה, כאשר הוכח כי ככל שההזרקות ניתנות בסמוך לצמיחת כלי דם פתולוגים באזור המקולה שבמרכז הרשתית, אשר מאפיינת שלב זה – כך הסיכויים לעיכוב הפגיעה בראייה גבוהים יותר.

 

כמו כן, יש תרופות שממתינות לאישור שיווק לאחר מחקרים אשר הוכיחו יעילות בעיכוב ההידרדרות בראייה לסובלים מ'אטרופיה גאוגרפית' – סיבוך של ניוון מקולרי יבש.

 

איך אוכל לעקוב אחר מצב הראייה שלי?

 

למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי מומלץ לשים לב לכל הידרדרות אפשרית במצב הראייה. ניטור עצמי של מצב הראייה מתאפשר באמצעות בדיקה ביתית פשוטה: במקרים קלים של ניוון מקולרי יבש התחלתי, בשלב המוקדם, מומלץ אחת לחודש לכסות עין אחת בכל פעם ולהסתכל בעין השנייה על דף בספר או על לוח אמסלר.

 

 

 

 

אם נצפים שינויים בראייה, ובעיקר קווים גליים, כתם במרכז שדה הראייה או אותיות חסרות וכן ירידה בחדות הראייה וראייה מעורפלת – יש לפנות לרופא העיניים, וכך גם במידה ומופיעים תסמינים נוספים בהתאם להדרכה אישית שניתנת על ידי הרופא. במקרה של ניוון מקולרי בשלב בינוני או מאוחר (מתקדם) – ההמלצה לבצע את הבדיקות העצמיות בבית בתדירות גבוהה יותר.

 

האבחון העצמי חשוב, ולדברי פרופ' חוברס, "ככל שאבחון סימנים שמעידים על הידרדרות הראייה יהיה מהיר יותר, כך ניתן יהיה לאבחן במהירות רבה יותר מצב של ניוון מקולרי רטוב שבו יש ערך לטיפול מוקדם יותר בהזרקות תוך עיניות. ככל שהטיפול בהזרקות מוקדם, כך הוא מביא לתועלת רבה יותר בעיכוב ההידרדרות בראייה ולעתים אף בשיפורה".

 

מחקר מאיטליה שפורסם בספטמבר 2021 הדגים כי קבלת הזרקות תוך עיניות בשלב מוקדם יותר – תורמת לשיפור תוצאות הטיפול בניוון מקולרי רטוב.

 

אלו שינויים בתזונה יכולים לעכב את ההידרדרות בראייה?

 

מחקרים מזהים כי תזונה בריאה היא הגורם השני בחשיבותו בהאטת התקדמות של ניוון מקולרי גילי, אחרי עישון סיגריות, ובשנים האחרונות ההמלצה הכללית היא להקפיד על תזונה ים תיכונית שהוכחה כמועילה ביותר בהאטת התקדמות המחלה. חוקרים מהמכון הלאומי לבריאות בארה"ב פרסמו בנובמבר 2020 בכתב העת Ophthalmology כי מצאו שהיענות לתזונה הים תיכונית בקרב מאובחנים עם ניוון מקולרי יבש בשלב מוקדם, במסגרת מעקב של 10 שנים, מפחיתה ב-22% את הסיכון להידרדרות לניוון מקולרי מתקדם, מפחיתה ב-29% את הסיכון לסיבוך מסוג אטרופיה גאוגרפית, ומפחיתה ב-16% את הסיכון להתקדמות לסוג של ניוון מקולרי רטוב. באופן ספציפי – נמצא כי לצריכת דגים, שמהווים מרכיב מרכזי בתזונה הים תיכונית, יש השפעה מיטיבה על עיכוב התקדמות המחלה.

 

מומלץ לאנשים עם ניוון מקולרי גילי גם להעשיר את התזונה בנוגדי חמצון מקבוצת הקרטנואידים: לוטאין המצוי בכמויות גבוהות בעלים ירוקים כמו תרד, קייל, חסה, פטרוזיליה וברוקולי ובתירס, גזרים צהובים וחלמון ביצה, וזאקסנטין מצוי בכמות גבוהה בפפריקה, תירס אדום, זעפרן ותותי הגוג'י. מחקר מסין שפורסם במארס 2015 בכתב העת British Journal of Ophthalmology מצא כי צריכת לוטאין וזאקסנטין בקרב מאובחנים בניוון מקולרי בשלב מוקדם מגבירה את הצפיפות האופטית ומשפרת את יכולת הראייה, בהשוואה לקבוצת ביקורת.

 

עוד על אורח חיים בריא המומלץ בניוון מקולרי גילי

 

האם שאר קרובי המשפחה שלי צריכים גם הם להיבדק לניוון מקולרי גילי?

 

בחלק מהמקרים, ניוון מקולרי גילי עשוי להיות גנטי, וחוקרים אף זיהו מספר סמנים גנטיים (מוטציות) שקשורים לעלייה בסיכון למחלה, אם כי נכון להיום לא זוהה גן ספציפי שנקשר למחלה באופן ברור. לפי הערכות, ל-15% עד 20% מהאנשים עם ניוון מקולרי גילי יש לפחות קרוב משפחה אחד מדרגה ראשונה (הורה, אח/חות, ילד/ה) שסובל מהמחלה, ומוערך כי לקרובי משפחה מדרגה ראשונה של מאובחנים בניוון מקולרי גילי (אחים, אחיות וילדים) יש סיכוי גבוה בממוצע פי 3 לפתח את המחלה אחרי גיל 50.

 

לכן, לדברי פרופ' חוברס, בעוד שההמלצה הסטנדרטית מגיל 50 ומעלה היא ללכת לבדיקת עיניים אחת לשנתיים, הרי שלקרוביהם של מאובחנים עם ניוון מקולרי גילי מומלץ להקפיד על ביקורים תקופתיים אצל רופא העיניים ואף בתדירות גבוהה יותר – אחת לשנה.

 

ככלל, ההשלכות של זיהוי שינויים גנטיים שמעלים את הסיכון לניוון מקולרי גילי באוכלוסייה הכללית עדיין שנויות במחלוקת, ונכון להיום יש רופאים שממליצים לבצע בדיקות גנטיות למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי כדי לנסות ולאתר שינויים גנטיים שעשויים להעלות את הסיכון להתקדמות מהירה של המחלה, כדי להמליץ למטופלים הרלוונטיים על צעדים משמעותיים יותר בהקפדה על אורח חיים בריא, אולם המלצות אלה עדיין נבחנות במחקרים ואינן מהוות חלק מהטיפול המקובל במחלה. גם התועלת של טיפול בתוספי תזונה למניעת ניוון מקולרי גילי בקרב אנשים עם נטייה גנטית למחלה טרם הוכחה באופן ודאי.

 

עוד על ניוון מקולרי וגנטיקה

 

כל כמה זמן עליי להגיע לרופא העיניים?

 

תדירות המעקבים אצל רופא העיניים למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי משתנה ממטופל למטופל בהתאם לנסיבות. ככלל, המאובחנים עם ניוון מקולרי רטוב נדרשים להגיע לרופא העיניים לביצוע הזרקות תוך עיניות, בממוצע אחת לשישה שבועות.

 

יש לציין כי למטופלים עם ניוון מקולרי גילי חשוב להקפיד על היענות גבוהה לטיפולים, שכן יתכן מצב של הידרדרות מהירה בראייה ללא טיפולים בטווח הזמנים המומלץ – שעלולה להאיץ עיוורון.

 

למאובחנים עם ניוון מקולרי יבש – התדירות המומלצת לביקורים אצל רופא העיניים משתנה בהתאם לשלב המחלה: לדברי פרופ' חוברס, "בשלב המוקדם ניתן להסתפק בבדיקות עיניים אחת לשנה, בשלב בינוני – אחת לחצי שנה ובשלב מאוחר – אחת למספר שבועות או חודשים בודדים".

 

איך מקבלים אישור להזרקה תוך עינית?

 

נכון לשנת 2022 כולל סל הבריאות הממלכתי הזרקות תוך עיניות של בווציזומאב (החומר הפעיל באווסטין) בלבד, ולמטופלים שאינם מראים שיפור במצב העין לאחר מספר הזרקות – מומלץ לעבור לקו טיפול שני בתרופות אילייה או לוסנטיס, אשר אינן כלולות בסל לניוון מקולרי גילי, וניתנות דרך הביטוחים המשלימים של קופות החולים.

 

נכון להיום, לכל קופת חולים נהלים משלה לקבלת התרופות הללו, ומומלץ למטופלים להתעדכן אצל רופא העיניים באשר להליכים הבירוקראטיים הצפויים לצורך אישורן. בקופות החולים כללית ומכבי קיים טופס ייעודי למילוי על ידי רופא העיניים המטפל לצורך אישור התרופה, ובקופות חולים מאוחדת ולאומית נדרש לרוב מכתב מנומק מרופא העיניים.

 

אם אובחנתי עם ניוון מקולרי בעין אחת, מה מצב העין השנייה שלי?

 

בשנים האחרונות פותחו מודלים מתמטיים שמאפשרים לנבא בהתאם לניוון מקולרי גילי שמאובחן בעין אחת – מה הסיכויים להתפתחות המחלה גם בעין השנייה. כך, לדוגמה, למטופלים עם ניוון מקולרי מתקדם בעין אחת (ובעיקר ניוון מקולרי רטוב או סיבוך מסוג אטרופיה גאוגרפית של ניוון מקולרי יבש) – קיים אומדן לסיכון של 8% לשנה להתפתחות הסיבוך גם בעין השנייה.

 

בכל ביקור של מאובחנים עם ניוון מקולרי אצל רופא העיניים, במידה והמחלה אובחנה בעין אחת בלבד – חשוב לבדוק עם הרופא מה מצבה של העין השנייה כדי לזהות התפתחות של מחלה בשלב מוקדם ככל האפשר.

 

למטופלים בהזרקות תוך עיניות לעין אחת בלבד, יש מרפאות שבהן מבוצעות בכל הזרקה גם צילומי הדמיה מסוג OCT (טומוגרפיה אופטית של הרשתית) של העין המוזרקת – לפני ואחרי ההזרקה, וכן של העין השנייה גם אם איננה פגועה – כדי לזהות סימנים ראשונים למחלה. עם זאת, יש מרפאות בהן נהוג לבצע במסגרת ההזרקות צילומי הדמיה לעין שאינה פגועה רק אחת לכל שלוש הזרקות. לדברי פרופ' חוברס, "יש חשיבות רבה שרופא העיניים יבחן את המצב גם בעין השנייה כדי לאבחן התפתחות של ניוון מקולרי גילי מוקדם ככל שניתן. יש מחקרים שמראים כי בעזרת הדמיה מסוג OCT ניתן לזהות ניוון מקולרי בעין השנייה בשלבים ראשוניים ביותר, שבהם המטופלים עדיין לא מרגישים כל שינוי בראייה".

 

איך אוכל להיערך נכון לאובדן הראייה?

 

מאחר ובסופו של דבר – ניוון מקולרי גילי צפוי להוביל לאובדן ראייה, למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי בשלב מתקדם מומלץ להיערך מראש למצב של פגיעה בראייה ואף עיוורון על ידי התאמות בסביבה הביתית, במטרה להפוך אותה לבטוחה יותר ולהפחית את הסיכון לחבלות ונפילות.

 

כמו כן, בשנים האחרונות פותחו עזרי ראייה שונים במטרה להקל על אנשים עם ניוון מקולרי גילי, ובהם זכוכית מגדלת, עיתונים המודפסים בדפוס מוגדל וכן אביזרים אלקטרוניים שמאפשרים הגדלת אותיות (למשל ב'קינדל') ושימוש במשקפיים טלסקופיות ואף במשקפיים אלקטרוניות.

 

עוד על התאמות מומלצות באורח החיים לניוון מקולרי גילי

 

עוד על עזרי ראייה מומלצים בניוון מקולרי גילי

 

האם אתה מכיר מסגרות תמיכה שעשויות להתאים לי?

 

מאחר וההתמודדות עם ניוון מקולרי גילי כרוכה בחששות משמעותיים ועשויה להיות מלווה בהידרדרות המצב הנפשי עד כדי סיכון מוגבר לדיכאון וחרדה, מומלץ לברר עם רופא העיניים המטפל על מסגרות שונות שמספקות תמיכה נפשית למחלה, לרבות טיפולים נפשיים יעודיים למחלה וקבוצות תמיכה שונות.

 

מחקר בריטי שפורסם בספטמבר 2005 בכתב העת International Congress Series, מצא כי הפניית מאובחנים חדשים בניוון מקולרי גילי לקבוצות תמיכה בהשתתפות מאובחנים במחלה מסייעת בהתמודדות ובקבלת מידע רלוונטי מניסיונם האישי של החולים ותורמת לחיזוק הדימוי העצמי של המטופלים. על הניסיון של חולים אחרים אפשר ללמוד גם בקהילת ניוון מקולרי באתר ׳כמוני׳.  

 

עמותת נמ"ג מפעילה ברחבי הארץ קבוצות תמיכה והתמודדות למחלה, בהנחיית מומחים בעלי הסמכה בהנחיית קבוצות, במטרה להקל על ההתמודדות עם המחלה ולקבל מידע עדכני על אפשרויות השיקום.

 

עוד על עמותות לניוון מקולרי גילי

 

מה הסיכון שלי לאבד את יכולת הקריאה תוך חמש שנים?

 

כיום ישנן בדיקות אבחנתיות שמאפשרות להעריך את הסיכון לאובדן ראייה עתידי בקרב מאובחנים בניוון מקולרי גילי יבש, בהתבסס על גודל הנקודות הצהובות ברשתית (דרוזן), המצאות פגיעות פיגמנטציה נוספות ברשתית והמצב הכולל של שתי העיניים. בהתאם לממצאי הבדיקות ומחקרים שונים – יכול הרופא להעריך את הסיכויים להידרדרות ראייה עתידית.

 

כך, למשל, למאובחן עם ניוון מקולרי יבש בשלב בינוני בעין אחת יש 6.3% סיכון להידרדרות המחלה לשלב המתקדם תוך חמש שנים, עד כדי אובדן ראייה. לעומת זאת, אם ניוון מקולרי יבש בשלב בינוני אובחן בשתי העיניים – הסיכון להידרדרות המחלה לשלב המתקדם תוך חמש שנים כבר מגיע ל-26%.

 

בניוון מקולרי רטוב, טיפול בהזרקות תוך עיניות, כשהוא מותאם תוך ימים עד שבועות לאחר הופעת התסמינים הראשונים והאבחון – מעלה את הסיכויים לאפשר את המשך יכולת הקריאה לאורך זמן.

 

למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי מומלץ לברר עם רופאיהם בהתאם לאבחנה שקיבלו (סוג ושלב של ניוון מקולרי ובכמה עיניים) – מה הסיכויים להידרדרות עתידית של ראייתם – כדי להיערך נכונה לעתיד לבוא ולהבין את חשיבות הטיפולים שביכולתם לעכב את הידרדרות המחלה.

 

האם מומלץ לי לעבור גם ניתוח קטרקט?

 

ניתוח קטרקט הוא ניתוח לתיקון מצב של עכירות בעדשת העין שפוגעת בראייה. אצל המאובחנים עם ניוון מקולרי גילי – לרוב קשה לקבוע מה מוביל להידרדרות הראייה: האם המחלה עצמה או עכירות בעדשה, וההנחה כי לרוב מדובר בשילוב של השניים.

 

בעבר הועלו חששות בעבודות מסוימות כי ניתוח קטרקט למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי עלול להיות מסוכן ולהאיץ את הידרדרות הראייה, ואולי אף עלול כשלעצמו להיות גורם סיכון להתפתחות של ניוון מקולרי גילי. לכאורה – הדלקתיות שקשורה בעכירות בעדה עשויה להתפשט לרשתית ולעודד ניוון מקולרי, אולם תיאוריה זו לא הוכחה, ונכון להיום, על סמך המחקרים העדכניים, ההבנה היא כי ניתוח קטרקט אינו קשור לניוון מקולרי גילי, וגם המאובחנים במחלה יכולים לעבור ניתוח זה, במידה ואובחנה אצלם עכירות בעדשה.

 

עם זאת, נכון להיום שילוב של ניוון מקולרי ועכירות בעדשה נחשב למצב מורכב, שאינו מאפשר לנבא באופן ודאי האם ניתוח קטרקט יועיל לשיפור הראייה או לא. לדברי פרופ' חוברס, "יש אפשרות באמצעות בדיקות ועל פי ניסיוננו להעריך מה פוטנציאל ההשפעה של עכירות העדשה על הראייה, אך מדובר בהערכה מורכבת".

 

נכון להיום ישנם מאובחנים רבים עם ניוון מקולרי יבש ורטוב שעוברים ניתוחי קטרקט. עם זאת, לאלו עם ניוון מקולרי רטוב חשוב גם לאחר הניתוח להמשיך ולהקפיד על הזרקות תוך עיניות, גם אם הורגש שיפור בראייה, שכן ניתוח קטרקט אינו משפיע על הנזק לרשתית, אלא על העדשה בלבד. כמו כן, מספר מחקרים מצביעים על נטייה של מאובחנים עם ניוון מקולרי רטוב שעוברים ניתוחי קטרקט לפתח סיבוכים, אולם נטייה זו עדיין מוגדרת מוגבלת בהיקפה, וכיום כאמור ניתוחים אלה מבוצעים גם למטופלים להזרקות.

 

האם כדאי לי לנסות משקפיים?

 

מאחר וניוון מקולרי גילי פוגע במרכז הראייה אך לא בצידי שדה הראייה (הראייה הפריפרית), משקפיים רגילות או עדשות מגע לרוב לא מסייעות לחולים עם ניוון מקולרי גילי. עם זאת, במצבים שבהם בנוסף לניוון מקולרי גילי קיימת בעיית תשבורת (רפרקציה) – משקפיים עשויות להועיל. לדברי פרופ' חוברס, "משקפיים לא יפתרו את הבעיה ברשתית, אולם יכולים לסייע במצבים של קוצר ראייה, באופן דומה כמו אצל אנשים ללא ניוון מקולרי".

 

מעבר לכך, כשהתסמינים של ניוון מקולרי גילי כוללים קושי בקריאת אותיות והעלמות אותיות – ניתן להסתייע במשקפיים טלסקופיות, שמאפשרות להגדיל את התמונה עד פי 12 ולהקל על הקריאה. מאחר ומשקפיים אלה מגבילות מאוד את שדה הראייה ואת תפיסת העומק, מומלץ שלא להתהלך עמם ברחוב, ולעשות בהם שימוש רק בקריאה ספציפית של כתב קטן.

 

האם מומלץ לפנות למומחה לשיקום הראייה?

 

לפי מחקרים, כ-60% מהמאובחנים עם ניוון מקולרי גילי מפתחים עם הזמן ירידה משמעותית ביכולתם להשתתף בפעילויות חשובות כגון קריאה, נהיגה, וצפייה בטלוויזיה. במצבים של פגיעה משמעותית בשתי העיניים (ובייחוד פגיעה שמוגדרת כעיוורון בשתי העיניים) מומלץ לפנות למומחה לשיקום הראייה – איש מקצוע שביכולתו לסייע בהתאמה אישית של עזרים והסביבה הביתית לאנשים עם עיוורון חלקי או מלא, כדי להתמודד עם המוגבלויות שנלוות למחלה ולאפשר מידת עצמאות גבוהה ככל האפשר.

 

מומלץ לפנות לבדיקות במכונים שנתמכים על ידי השירות למען העיוור ברחבי הארץ, המאפשרים בדיקת ראייה ללא עלות לבעלי ראייה ירודה. כמו כן ישנם מרכזים שמאפשרים התנסות, הדרכה והתאמה של טכנולוגיות למטופלים, כגון מכון מיכאלסון בבית החולים הדסה עין כרם ומכון מגדל-אור לשיקום הראייה של עמותת "יעדים לצפון". בנוסף, לעיוורים בשתי העיניים מומלץ לבדוק את הזכאות למורה שיקומי מטעם משרד הרווחה שמגיע הביתה לצורך ביצוע התאמות ביתיות.

 

עוד על שיקום ראייה

 

האם כדאי להצטרף לניסוי קליני?

 

ככלל, במצבים מסוימים למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי מומלץ לברר עם רופא העיניים האם קיים מחקר קליני שמתאים למצבם.

 

המלצה זו חשובה בעיקר למאובחנים עם סיבוך של ניוון מקולרי יבש מסוג 'אטרופיה גאוגרפית', מאחר ויש כיום מספר תרופות שנחקרות אשר עשויות להוכיח יעילות בעיכוב ההידרדרות בראייה לטווח הקצר ו/או הארוך. נכון למארס 2022, אחת התרופות בשם 'זימורה' (Zimura) שמאטה התקדמות של אטרופיה גאוגרפית' במנגנון של עיכוב גורם המכונה C-5 כבר הוגשה לאישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ותרופה נוספת שפועלת במנגנון של עיכוב הגורם APL-2 סיימה שלבי מחקרים קליניים וצפויה להיות מוגשת לאישור המינהל האמריקאי במהלך השנה.

 

האם מותר לי להמשיך לנהוג?

 

ניוון מקולרי גילי אינו פוסל אוטומטית מהאפשרות להחזיק ברישיון נהיגה, אלא בשלבים מתקדמים של המחלה שבהם הראייה נפגעת באופן חמור בשתי העיניים.

 

למאובחנים עם ניוון מקולרי גילי שחווים פגיעה משמעותית בראייה מומלץ לבדוק עם איש מקצוע האם בטוח להמשיך ולנהוג ברכב.

 

למטופלים חשוב להיות קשובים לבעיות בנהיגה ולנהוג באחריות אישית. במחקר מאוסטרליה שפורסם בינואר 2018 בכתב העת IOVS בוצעה הערכת נהיגה על ידי מרפאים בעיסוק לנהגים עם ניוון מקולרי גילי בשלב המוקדם, בהשוואה לבריאים, ונקבע כי המחלה עשויה להשפיע על יכולת הנהיגה ועל הבטיחות בנהיגה, ומלווה ביותר "טעויות" בנהיגה בעלות פוטנציאל נזק, לרבות בעיות בשמירה על נתיב הנסיעה ובכניסה לצמתים מרומזרים.

 

עוד על נהיגה עם ניוון מקולרי גילי

 

האם אני עיוור/ת?

 

ניוון מקולרי גילי מהווה מחלה פרוגרסיבית המתקדמת לכדי עיוורון. לפי ההגדרה הקבועה בישראל ובמדינות מערב אירופה, עיוורון מאובחן במצב של היעדר ראייה מוחלט ללא אבחנה באור, כשחדות הראייה המרבית עומדת על 3/60 בעין הבריאה ביותר (כך שאדם יראה ממרחק של 3 מטר בלבד מה שאיש רגיל יראה ממרחק של 60 מטר, גם עזרת משקפיים) או צמצום של שדה הראייה לזווית מרבית של 20 מעלות בעין הבריאה ביותר.

 

במצבים אלה חשוב לבקש מרופא העיניים מסמכים שמעידים על עיוורון כדי לשלוח אותם לרשויות. הגדרת עיוור מזכה בתעודת עיוור מטעם משרד הרווחה, ומאפשרת קבלת זכויות מגוונות.

 

עוד על זכויות בניוון מקולרי גילי

 

 

 

פרופ' איתי חוברס הוא מנהל המערך לרפואת עיניים במרכז הרפואי-אוניברסיטאי הדסה

 

עדכון אחרון: מארס 2022